Οι ευφάνταστοι θαμώνες των social media τον βρήκαν τον… ένοχο των πυρκαγιών των τελευταίων ημερών. Και όχι μόνο τον βρήκαν αλλά έσπευσαν να τον δικάσουν κιόλας.

Οι ανεμογεννήτριες, τα αιολικά πάρκα!

Οι θεωρίες συνωμοσίας

Στο site της  Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΑΤΕΑΝ) βρήκα ένα πρόσφατο άρθρο με αξιόπιστα επιχειρήματα απέναντι στις θεωρίες συνωμοσίας – το άρθρο υπογράφεται από τον Κων/νο Χ. Γκαράκη (Ενεργειακός Μηχανικός, MSc, MA, MBA- Eπισκέπτης Καθηγητής Τμήματος Μηχ/γων Μηχανικών Παν. Δυτ. Αττικής).

Το βασικό επιχείρημα του αρθρογράφου είναι το εξής: «Δεν υφίσταται κανένας λόγος ή κίνητρο να καεί μια δασική έκταση για να πραγματοποιηθεί μια εγκατάσταση αιολικού πάρκου, όταν αυτή η εγκατάσταση περιλαμβάνεται μεταξύ αυτών που ούτως ή άλλως επιτρέπεται να υλοποιηθούν σε δασική έκταση».

Στο άρθρο του -Φωτιές στα δάση για να γίνουν αιολικά πάρκα ! ?- διαβάζω: «Οι θεωρίες συνωμοσίας ότι γίνονται εμπρησμοί για να διευκολυνθεί δήθεν η εγκατάσταση ανεμογεννητριών δεν είναι νέες. Εμφανίζονται κάθε φορά που υπάρχει μια τέτοια πυρκαγιά. Για πρώτη φορά εμφανίστηκαν περί το 2000 με αφορμή πυρκαγιές στη Νότια Εύβοια.(…) Δεν υφίσταται κανένας λόγος ή κίνητρο να καεί μια δασική έκταση για να πραγματοποιηθεί μια εγκατάσταση αιολικού πάρκου, όταν αυτή η εγκατάσταση περιλαμβάνεται μεταξύ αυτών που ούτως ή άλλως επιτρέπεται να υλοποιηθούν σε δασική έκταση.

Αυτές οι επιτρεπτές επεμβάσεις καθορίζονται στα άρθρα 45-57 του νόμου 998/1979 όπως ισχύει και περιλαμβάνουν -μεταξύ άλλων- στρατιωτικά έργα, έργα υποδομής, δημόσιους δρόμους, αγωγούς φυσικού αερίου και πετρελαίου, έργα ΑΠΕ, υδροηλεκτρικά έργα, γραμμές μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, εξόρυξη και εκμετάλλευση ορυκτών πρώτων υλών, μεταλλεία, λατομεία, κάποιες γεωργικές ή κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις και αγροτικές χρήσεις, τουριστικές εγκαταστάσεις, χιονοδρομικά κέντρα, κατασκηνώσεις, καταφύγια, βιομηχανίες ξύλου και άντλησης και εμφιάλωσης νερού κλπ.

Συγκεκριμένα, η εγκατάσταση αιολικών πάρκων επιτρέπεται ύστερα από ειδική μελέτη και άδεια εντός δασών, δασικών εκτάσεων και αναδασωτέων εκτάσεων. Οι σχετικές διατάξεις βρίσκονται στο άρθρο 45, παρ. 3 και το άρθρο 53, παρ. 3 του νόμου 998/1979.

Το επιτρεπτό της εγκατάστασης έχει κριθεί και γίνει αποδεκτό από το Συμβούλιο της Επικρατείας σε πολλές αποφάσεις του. Ειδικά το επιτρεπτό της εγκατάστασης ανεμογεννητριών εντός αναδασωτέων εκτάσεων χωρίς να απαιτείται η προηγούμενη άρση της αναδάσωσης, κρίθηκε με την απόφαση της Ολομέλειας ΣτΕ 2499/2012.

Επομένως δεν υφίσταται διαφοροποίηση ως προς την ευκολία ή τη δυσκολία αδειοδότησης ή εγκατάστασης ενός αιολικού πάρκου σε μια συγκεκριμένη περιοχή που θεωρείται δασική, εάν αυτή έχει καεί ή όχι. Αν υπάρχει κάποια διαφοροποίηση αυτή είναι η αύξηση της δυσκολίας και των προϋποθέσεων αδειοδότησης και εγκατάστασης μετά την πυρκαγιά, διότι στην περιοχή, είτε στα σημεία που θα γίνει η επέμβαση για την εγκατάσταση είτε γύρω από αυτά, θα υφίσταται πλέον η ανάγκη πιο προσεκτικής διαχείρισης ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την αποκατάσταση της δασικής βλάστησης που κάηκε.

Εν κατακλείδι, δεν απαιτείται να καεί μια περιοχή για να επιτραπεί να εγκατασταθεί αιολικό πάρκο, επιτρέπεται η εγκατάσταση εντός δασών, δασικών και αναδασωτέων εκτάσεων.

Η πυρκαγιά δεν διευκολύνει την κατασκευή ενός αιολικού πάρκου με κάποιο τρόπο.


Τα έργα

Μετά και τις τελευταίες καταστροφικές πυρκαγιές τα έργα και οι επενδύσεις που προβλέπονται στο εθνικό σχέδιο Ελλάδα 2.0 αποκτούν μια ιδιαίτερη αξία. Ενδεικτικό αλλά απολύτως χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της επένδυσης των 40 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση γυμνών καλωδίων εναερίων δικτύων ΜΤ, υπογειοποίηση ή μετατόπιση του δικτύου σε δασικές περιοχές, τοποθέτηση μονωτικών καλυμμάτων σε στοιχεία του δικτύου. Στόχος  αυτής της επένδυσης δεν είναι άλλος από την βελτίωση της αξιοπιστίας του δικτύου (δείκτες ποιότητας ενέργειας SAIDI, SAIFI) και να προστατευθούν καλύτερα τα δάση μας. Συνοδευτικά, λειτουργεί και η επένδυση των 60 εκατ. ευρώ για την υπογειοποίηση και αναδιάταξη του δικτύου ηλεκτρικού ρεύματος σε αρκετές περιοχές της χώρας, ιδιαίτερα σε ευάλωτες σε καταστροφές περιοχές του αστικού ιστού των πόλεων. Το ίδιο και οι επενδύσεις που έτσι και αλλιώς θα γίνουν για την αναδάσωση της Πάρνηθας και την ανάπλαση των κτηρίων στα πρώην βασιλικά κτήματα Τατοΐου. Το πρόγραμμα για την αναδάσωση σε εθνικό πεδίο αφορά πολλές περιοχές και έχει διαθέσιμους πόρους 224 εκατ. ευρώ.

Σε αυτό το πλαίσιο δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει τα 115 εκατ. ευρώ που προορίζονται μεταξύ άλλων για τις ανάγκες αντιπυρικής προστασίας και περιλαμβάνει την προμήθεια πυροσβεστικών και άλλων οχημάτων και εξοπλισμού για τοπικές αρχές (Περιφέρειες & Δήμοι) και την Πολιτική Προστασία αλλά και την επένδυση στην αναβάθμιση του τεχνολογικού εξοπλισμού της πολιτικής προστασίας (μεταξύ των οποίων και συστήματα ανίχνευσης των πυρκαγιών).

Τα έργα και οι επενδύσεις δεν είναι ούτε ένα, ούτε δύο… Το εθνικό σχέδιο Ελλάδα 2.0 είναι προσβάσιμο σε κάθε ένα πολίτη που ενδιαφέρεται να πληροφορηθεί τα πράγματα από πρώτο χέρι και όχι από τους κομματικούς ντελάδηδες ή τους θαμώνες των social media. Η διεύθυνση είναι εδώ: https://greece20.gov.gr/.

Αν κάποιος έχει το χρόνο και τη διάθεση ας προστρέξει. Εκεί, για παράδειγμα, θα βρει και θα διαβάσει, μεταξύ άλλων, και  για μια επένδυση 24 εκατ. ευρώ που έχει να κάνει με την προστασία εμβληματικών τόπων και μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας (Δίον, Δελφοί, Κνωσός, Φίλιπποι, Νερατζιά, Μυστράς) από τις επιπτώσεις των ακραίων καιρικών φαινομένων και την κλιματική αλλαγή (πυρκαγιές, πλημμύρες, διάβρωση & κατολισθήσεις κ.λπ.).


Η Κλιματική κρίση

Η κλιματική κρίση είναι εδώ όπως και οι καταστροφικές συνέπειες της. Εδώ είναι, όμως, και το εθνικό σχέδιο Ελλάδα 2.0. Στην αναλυτική παρουσίαση του σχεδίου διαβάζω: «Η άμεση και έγκαιρη επέμβαση είναι κρίσιμη για τη διαχείριση των  κρίσεων που δημιουργούν οι φυσικές καταστροφές και προπαντός αυτές που γίνονται όλο και πιο επικίνδυνες λόγω κλιματικής αλλαγής (πυρκαγιές, πλημμύρες κα). Έτσι πολλαπλασιάζουμε και βελτιώνουμε τα εναέρια μέσα που διατίθενται για ανάγκες Πολιτικής Προστασίας. Περιλαμβάνεται εδώ ο εκσυγχρονισμός 7 αεροσκαφών Canadair, 2 ελικοπτέρων Super Pumas και 3 BK 117, και η προμήθεια 15 νέων μικρών αμφιβίων αεροσκαφών για παρεμβάσεις πυρόσβεσης σε νησιωτικές περιοχές, ελικοπτέρων και drones, που θα χρησιμοποιηθούν για μεταφορές, ιατρική χρήση, έκτακτη ανάγκη, επιτήρηση και πυρόσβεση».

Οι επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό των εναερίων μέσων για την πολιτική προστασία θα φθάσουν τα 155 εκατ. ευρώ.


Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories