Πόσοι τελικά θα πάνε διακοπές; Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) πραγματοποιεί κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών σε σχέση με θέματα της επικαιρότητας, με δείγμα 1.000 καταναλωτές.
Η τελευταία έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 6-10 Μαΐου 2023 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση των ανατιμήσεων στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.
«Στα ύψη» οι τιμές στις παραλίες – 90 ευρώ για μια ξαπλώστρα στο Σούνιο
Όπως καταγράφεται στο σχήμα 1, υπάρχουν σημαντικές αλλαγές το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες σε διάφορες περιοχές συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών.
Καταρχάς είναι ξεκάθαρη μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων.
Όπως φαίνεται μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά.
Συγκεκριμένα:
- Tο 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
- Το 49% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
- Το 54% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
- Το 27% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
- Το 32% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
- Το 17% (έναντι 11% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
- Το 49% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.
Μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.
Το πόσο έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται στο σχήμα 2. Στο σχήμα καταγράφει διαχρονικά την προτεραιότητα που δίνουν οι καταναλωτές την τελευταία 4ετία σε σχέση με την επιλογή τροφίμων. Συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή.
Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.
Η αναγκαία περικοπή δαπανών από τα νοικοκυριά αποτυπώνεται και στο σχήμα 3, όπου 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν κάνει διακοπές το 2023, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες.
6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50%.
Τα στοιχεία αυτά δείχνουν κυρίως την κακή ψυχολογία του αγοραστικού κοινού και δευτερευόντως ρεαλιστικές προβλέψεις.
Τέλος, όσον αφορά το market pass, το οποίο είναι ακόμα εν ισχύ, όπως φαίνεται στο σχήμα 4, το 72% του κοινού δεν έχει επηρεαστεί από αυτό.
Το 8% δηλώνει ότι ξοδεύει λιγότερα χρήματα, προφανώς αντικαθιστώντας μέρος της δαπάνης ιδίων χρημάτων με χρήματα από το market pass, ενώ το 21% δηλώνει ότι ξοδεύει περισσότερα χρήματα σήμερα, προσθέτοντας χρηματική δαπάνη μέσω του market pass στην ιδιωτική δαπάνη χρημάτων. Συνολικά φαίνεται μία θετική επίδραση στην αγορά από το market pass, αλλά σε μικρό βαθμό.
Latest News
Κατά 4% μειώθηκαν οι εγγεγραμμένοι άνεργοι τον Μάρτιο
Η ηλικιακή κατηγορία 30-44 ετών συγκέντρωσε τον μεγαλύτερο αριθμό εγγεγραμμένων ανέργων
Σαρωτικοί έλεγχοι και στα πρατήρια καυσίμων
Τι είπε ο υπουργός Ανάπτυξης για την πορεία καυσίμων
Χατζηδάκης: Στόχος οι νέες επενδύσεις στην Ελλάδα – Το μυστικό για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας
Ο Κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στους στόχους για την ελληνική οικονομία σε συνεντεύξεις του στο Bloomberg και το CNBC
Εκτοξεύθηκε στα 3,2 δισ. το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών τον Φεβρουάριο
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για την πορεία του εμπορικού ισοζυγίου
«Καμπάνες» σε 11 επιχειρήσεις για «μαϊμού» εκπτώσεις - Στα 1,5 εκατ. ευρώ τα πρόστιμα
Ανάμεσά τους Leory Merlin, Attica Πολυκαταστήματα, Jysk, Cosmos Sport, websupplies.gr και apothema.gr
Έρχεται το «MyCoast» - Το app για να «καρφώνετε» τις αυθαιρεσίες στις παραλίες
Θεσπίζεται νέα διαδικασία διεξαγωγής ηλεκτρονικών δημοπρασιών, οι υποχρεώσεις των παραχωρησιούχων και για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας, όπως και οι αυστηρές ποινές
Επίδομα μητρότητας: Ποιες το δικαιούνται, πότε καταβάλλεται – 12 ερωτήσεις και απαντήσεις
Από σήμερα οι ελεύθερες επαγγελματίες, οι αυτοαπασχολούμενες και οι αγρότισσες, λαμβάνουν, όπως και οι μισθωτές, την ειδική παροχή της μητρότητας
Χαμηλοί μισθοί και ακρίβεια τσακίζουν την ελληνική νεολαία - Δημοσκόπηση με μηνύματα
Υπογεννητικότητα και brain drain συρρικνώνουν την χώρα – Έρευνα της ΔιαΝΕΟσις καταδεικνύει την τραγική κατάσταση στην οποίαν έχει περιέλθει ο «ανθός» της
Πότε θα καταβληθούν οι συντάξεις - Όλες οι ημερομηνίες
Δείτε αναλυτικά όλα τα ταμεία
Θετικά σημάδια δίνει η αγορά για αναβάθμιση της Ελλάδας από τον S&P
Mία τέτοια τροπή θα δώσει ώθηση στο οικονομικό κλίμα, αλλά και στο πολιτικό ενόψει των ευρωεκλογών