Η Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη με μεγάλη μείωση της ανταγωνιστικότητας και φυγή επιχειρήσεων στις ΗΠΑ. Πέντε σημαντικοί παράγοντες, οι προκλήσεις στην προμήθεια ενέργειας ειδικά μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, οι πολύ υψηλές τιμές, οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι, η έλλειψη εξειδικευμένων επαγγελματιών αλλά και τα μεγάλα κίνητρα που δίνονται από την Ουάσιγκτον για την προσέλκυση επιχειρήσεων στο έδαφος των ΗΠΑ αποτελούν τις μεγαλύτερες απειλές.
Έρευνα
Ήδη επικεφαλής των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων να εξετάζουν να μεταφέρουν επενδύσεις, παραγωγή, ή και τα δύο προς την αμερικανική ήπειρο –εις βάρος της Ευρώπης, των επιχειρήσεων και των εργαζομένων τους. Έρευνα που διεξήχθη από το «European Round Table for Industry and the Conference Board» και παρουσιάστηκε από το Bloomberg δείχνει ότι το 57% των επικεφαλής ευρωπαϊκών πολυεθνικών εξετάζει τη μετατόπιση επενδύσεων ή δραστηριοτήτων προς στις ΗΠΑ τα επόμενα δύο χρόνια.
Βιομηχανία
Επιπλέον η μεγάλη πλειονότητα των ερωτηθέντων αυτών —πάνω από το 80%— πιστεύει πως η Ευρώπη χάνει ανταγωνιστικότητα ως βάση για τη βιομηχανία, καθώς η ήπειρος πλήττεται από γεωπολιτικούς κινδύνους, υψηλό πληθωρισμό και κόστος ενέργειας, καθώς και ελλείψεις δεξιοτήτων και διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας. Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία επιδείνωσε ένα δύσκολο περιβάλλον για τις εταιρείες στην Ευρώπη, που χαρακτηρίστηκε από χαμηλότερη αύξηση της παραγωγικότητας σημειώνεται.
Πάνω από τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων χαρακτήρισαν επίσης ως αρνητικό ή κάπως αρνητικό τον αντίκτυπο των τρεχουσών γεωπολιτικών εντάσεων στις επιχειρηματικές προοπτικές της εταιρείας τους. «Οι προσπάθειες της Ευρώπης να αποκαταστήσει την ανταγωνιστικότητά της αμφισβητούνται περισσότερο από ποτέ λόγω ασταθούς γεωπολιτικού περιβάλλοντος, αυξημένων τιμών της ενέργειας σε σύγκριση με τα προ του 2019 επίπεδα, αυξανόμενου πληθωρισμού, αυστηρότερων συνθηκών χρηματοδότησης και υψηλού κόστους εισροών», αναφέρει η μελέτη.
Κίνηση ματ από τις ΗΠΑ με ειδική νομοθεσία
Ο αποκαλούμενος νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού των ΗΠΑ (Inflation Reduction Act –IRA) έχει δημιουργήσει μεγάλες στρεβλώσεις στην ανταγωνιστικότητα στις δύο πλευρές του Ατλαντικού παρά τις προσπάθειες της Κομισιόν να γεφυρώσει το χάσμα. Όπως αναφέρει το γερμανικό Ινστιτούτο Bruegel, ο IRA είναι σημαντικός νόμος για την περιβαλλοντική προστασία επειδή ευνοεί πι πράσινες επενδύσεις, αλλά περιλαμβάνει επίσης επιδοτήσεις που προκαλούν στρέβλωση του εμπορίου, «συμπεριλαμβανομένων απαιτήσεων τοπικού περιεχομένου που απαγορεύονται βάσει των κανόνων του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου – η πρώτη φορά που οι ΗΠΑ το κάνουν αυτό αποτελώντας πλήγμα στο διεθνές εμπορικό σύστημα που θα μπορούσε να προκαλέσει προστατευτισμό σε άλλες χώρες».
Ως απαιτήσεις τοπικού περιεχομένου προσδιορίζει το Bruegel μαζικές επιδοτήσεις του IRA που κάνουν διακρίσεις σε βάρος ξένων –περιλαμβανομένων και Ευρωπαϊκών- βιομηχανιών. Οι επιδοτήσεις καθαρής τεχνολογίας του IRA είναι απλούστερες και λιγότερο κατακερματισμένες και επικεντρώνονται κυρίως στη μαζική ανάπτυξη πράσινων τεχνολογιών παρά στην καινοτομία, αναφέρεται. «Ο IRA πιθανότατα θα βλάψει την Ευρώπη μέσω της ανταγωνιστικότητάς του, ενώ πιθανότατα θα ωφελήσει την κλιματική μετάβαση στην Ευρώπη και στο μεγαλύτερο μέρος του υπόλοιπου κόσμου» επειδή θα αλλάξουν πολλοί κλάδοι, σημειώνεται.
Για παράδειγμα, ο νόμος IRA παρέχει μεγάλες επιδοτήσεις για αυτοκίνητα που παράγονται στις ΗΠΑ ακόμη και από ευρωπαϊκές εταιρείες. Για αυτό πολλοί ευρωπαίοι κατασκευαστές σκέφτονται να επενδύσουν στην Αμερική αντί για την Ευρώπη. Το ίδιο συμβαίνει και με άλλους κλάδους, από τα χημικα μέχρι την τεχνολογία.
Ο παράγοντας Κίνα
Η κίνηση των ΗΠΑ με τον νόμο IRA έχει μεγάλη σχέση με την κόντρα της με την Κίνα. Ουσιαστικά, η απάντηση της Αμερικής στον κινεζικό ανταγωνισμό είναι να ακολουθήσει μια βιομηχανική πολιτική που θα αποβεί σε βάρος των Ευρωπαίων και Ιάπωνων κατασκευαστών. Επίσης η Ουάσιγκτον προστατεύει τους μεγάλους εγχώριους κατασκευαστές και παρέχοντάς τους κίνητρα για να συνεχίσουν την ανάπτυξη εκεί τεχνολογιών όπως τα ηλεκτρικά οχήματα. Το τελικό αποτέλεσμα είναι αναδιοργάνωση παγκόσμιων κλάδων όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, με την Ευρώπη -και κυρίως τη Γερμανία που είναι ηγέτης σε τέτοια παραγωγή- να χάνουν ανταγωνιστικότητα και μερίδιο αγοράς.
Την ίδια στιγμή η Ευρώπη πρέπει επίσης να διαχειριστεί το υψηλό ενεργειακό κόστος, το αυξανόμενο χάσμα ψηφιακής τεχνολογίας έναντι των δύο υπερδυνάμεων και την επείγουσα ανάγκη για αυξημένες αμυντικές δαπάνες για την αντιμετώπιση της νέας απειλής από τη Ρωσία.
Latest News
Τι είπε το Νο3 της Κίνας για τις επενδύσεις στο «Νταβός της Ασίας»
Η Κίνα στοχεύει να αποτελέσει ισχυρή κινητήρια δύναμη για την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας
Πόσο κόστισε στις πολυεθνικές η έξοδος από την Ρωσία - Τα αντίποινα στον Πούτιν
Περίπου 1.000 επιχειρήσεις έχουν αποχωρήσει από την Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία και την πολεμική σύρραξη
Ποιος πρέπει να πληρώσει για την κατάρρευση της γέφυρας στην Βαλτιμόρη
Η γέφυρα κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1970 για περίπου 60 εκατομμύρια δολάρια, αλλά το κόστος της ανοικοδόμησής της θα μπορούσε να είναι δεκαπλάσιο της αρχικής της τιμής
Επιβίωση ή ευημερία - Οι επιλογές της Macy's
Ο Tony Spring, ο οποίος ανέλαβε το τιμόνι μόλις τον περασμένο μήνα, παραμένει βέβαιος ότι το πολυκατάστημα εξακολουθεί να κατέχει σημαντικό ρόλο στη ζωή των καταναλωτών - Αρκεί όμως κάτι τέτοιο για το μέλλον;
Στα 58,4 δισ. ο τζίρος της βιομηχανίας του σεξ - Οι περιζήτητες θέσεις εργασίας «λευκού κολλάρου»
Με τον σημερινό ρυθμό ανάπτυξής της η βιομηχανία «ψυχαγωγίας ενηλίκων» εκτιμάται ότι θα εκτιναχθεί στα 96,2 δισ. δολάρια το 2032
Πως οι Σουηδοί κινδύνευσαν να χάσουν συντάξεις
Κακές επενδυτικές αποφάσεις, αποχωρήσεις στελεχών και κρατικές έρευνες απασχολούν την κοινή γνώμη
Πώς θα μετρήσει ένα δικαστήριο των ΗΠΑ το κόστος των εγκλημάτων του Sam Bankman-Fried;
O δικαστής θα κρίνει πόσο κόστισαν οι ενέργειές του στους επενδυτές και τους πελάτες του ανταλλακτηρίου κρυπτονομισμάτων FTX
Η Αμερική δεν έχει γέφυρες, λιμάνια, αεροδρόμια, δρόμους και σιδηροδρόμους
Το δυστύχημα στη Βαλτιμόρη φέρνει στην επικαιρότητα τις απαρχαιωμένες υποδομές – Επιταχύνεται το πρόγραμμα επενδύσεων $1,2 τρισ. του Μπάιντεν
Πρώτα ο Πούτιν, τώρα ο Σι, μετά ο Τραμπ; H Ευρώπη βάλλεται από παντού
Πανταχόθεν βάλλεται το τελευταίο διάστημα η χειμαζόμενη οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης
JP Morgan: Η ακρίβεια θα παραμείνει και το 2024
Οι πιέσεις που οδήγησαν στην μερική αποκλιμάκωση των τιμών καταναλωτή τους προηγούμενους μήνες σταδιακά θα εξανεμιστούν