«Την Άνοιξη αν δεν τη βρεις, τη φτιάχνεις», έγραψε ο Οδυσσέας Ελύτης (ποιητική συλλογή Εκ του πλησίον, εκδόσεις Ίκαρος, Αθήνα 1998), αλλά δεν είναι πάντα εύκολο.
Εφέτος, ουσιαστικά δεν υπήρξε άνοιξη, δεδομένου ότι ειδικά ο Απρίλιος και ο Μάιος ήταν ασυνήθιστα κρύοι και βροχεροί μήνες. Αποτέλεσμα οι πωλήσεις κυρίως στη μπύρα και δευτερευόντως στα αναψυκτικά να «φρενάρουν», με τις επιχειρήσεις να χάνουν τη «φόρα» που είχε καταγράψει ο τζίρος τους κατά το πρώτο – όχι και τόσο χειμερινό – τρίμηνο του έτους.
Βεβαίως όλοι φιλοδοξούν ότι το υπόλοιπο της σεζόν (αρχίζει από τα μέσα της άνοιξης και εκτείνεται σχεδόν μέχρι τον Οκτώβριο) θα τους αποζημιώσει ελέω και των υψηλών προσδοκιών που έχουν καλλιεργηθεί για τη φετινή τουριστική κίνηση.
Στη βροχή «γλίστρησαν» οι πωλήσεις αναψυκτικών
«Αυτή τη στιγμή κάνουμε διαχείριση οφειλών» αναφέρει χαρακτηριστικά στον ΟΤ ιδιοκτήτης μιας από τις μεγάλες εταιρείες αναψυκτικών, απαντώντας στην (κλασική) ερώτηση «πώς πάνε οι δουλειές». Κι αυτό γιατί οι αποθήκες των χονδρεμπόρων είναι «φορτωμένες» με προϊόντα, τα οποία μάλιστα έχουν τιμολογηθεί με υψηλότερες τιμές, ωστόσο η ζήτηση Απρίλιο και Μάιο δεν ήταν η αναμενόμενη, ειδικά για την εκτός σπιτιού κατανάλωση, καθώς την… έπνιξαν οι ανοιξιάτικες μπόρες.
Όσον αφορά την πορεία που έχουν οι πωλήσεις αναψυκτικών στα σούπερ μάρκετ, οι καταναλωτές ζορισμένοι από τη γενικότερη ακρίβεια αγοράζουν με βάση τις προσφορές.
Άλλωστε, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων για δύο στους τρεις καταναλωτές, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα κυλιόμενης έρευνας που πραγματοποίησε πρόσφατα το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) με δείγμα 1.000 καταναλωτές.
Εντός και – κυρίως – εκτός σπιτιού υπολογίζεται ότι το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου οι πωλήσεις αναψυκτικών σε όγκο υποχώρησαν 10-15%.
Σημειώνεται ότι το 2022 οι πωλήσεις σε όγκο στη ζεστή αγορά (σούπερ μάρκετ) αυξήθηκαν περίπου 2% σε σχέση με το 2021 παρά τις ακριβότερες τιμές στο ράφι.
Η αγορά αναψυκτικών στην Ελλάδα προσεγγίζει τα 370 εκατ. ευρώ και αναπτύσσεται -σύμφωνα με εκτιμήσεις- περίπου κατά 5% ετησίως.
Εν αναμονή του καλοκαιριού και οι μπύρες
Χειρότερες συγκριτικά με τα αναψυκτικά εκτιμάται ότι ήταν οι πωλήσεις της μπύρας το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου, καθώς η αγορά του HoReCa λόγω του άστατου καιρού δεν «έπιασε» τους αναμενόμενους στόχους.
Πέρυσι, αν και η αγορά μπύρας συνολικά σημείωσε διψήφια ανάπτυξη, οι πωλήσεις του κλάδου προς όλα τα κανάλια (λιανική, χονδρεµπόριο, HoReCa) άγγιξαν τα 3,9 εκατ. εκατόλιτρα, χωρίς να φτάσουν στα επίπεδα του 2019, όταν οι πωλήσεις όλων των εταιρειών ανήλθαν σε περίπου 4 εκατ. εκατόλιτρα.
Προσδοκία πάντως των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ζυθοποιίας είναι φέτος να υπερβούν τις επιδόσεις του 2019, χρονιά ορόσημο, καθώς ήταν η τελευταία «κανονική» πριν την πανδημία, ενώ είχε καταγραφεί και ιστορικό ρεκόρ σε επίπεδο τουριστικών ροών.
Το πρώτο τρίμηνο του 2023 η µπύρα κινήθηκε ανοδικά σε σύγκριση µε το αντίστοιχο τρίμηνο του 2022, τόσο στη ζεστή αγορά (σούπερ μάρκετ) όσο και στην κρύα (εστιατόρια, καφετέριες, μπαρ, ξενοδοχεία κ.λπ.).
Σε ό,τι αφορά τις ανατιμήσεις, πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών δείχνουν αυξήσεις τιμών που θα αγγίξουν έως και το 15% κατά τη διάρκεια του 2023 στη µπύρα.
Ο παράγοντας του τουρισμού
Εκτός από την… καιρική εξάρτηση, οι πωλήσεις της μπύρας και των αναψυκτικών συνδέονται σε μεγάλο βαθμό και με την πορεία της βαριάς βιομηχανίας της χώρας, που δεν είναι άλλη από τον τουρισμό.
Για εφέτος, ο ελληνικός τουρισμός, κυριαρχείται μεν από θετικές προσδοκίες για μια νέα χρονιά ρεκόρ, αλλά κάποια «σύννεφα» που καταγράφονται στην ατμόσφαιρα μετριάζουν λίγο τον ενθουσιασμό, όπως έχει αναφέρει ο ΟΤ.
Έτσι, αν και ξεκίνησαν δυναμικά οι κρατήσεις στους πρώτους μήνες του χρόνου, τώρα παρατηρείται (με εξαίρεση κάποια εμβληματικά καταλύματα) ένα «σχετικό κράτημα».
Πάντως, συνολικά, κατά το διάστημα Ιανουαρίου- Μαΐου εφέτος, η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος ανήλθε σε 9,15 εκατ., αυξημένη κατά 39,9% σε σύγκριση με το 2022, αλλά και κατά 5,9% σε σύγκριση με το 2019.
Για τους Έλληνες από την άλλη, οι διακοπές δεν είναι δεδομένες. Λόγω περικοπής δαπανών από τα νοικοκυριά, 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το 2023, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50% (στοιχεία ΙΕΛΚΑ).
Latest News
Τζίρος 150 εκατ. ευρώ για την Cordia του Ν. Καραμούζη και νέα deals στα τρόφιμα
Ανεβάζουν ταχύτητα ο Νίκος Καραμούζης και το family office της Μαριάννας Λάτση – Σε ποιους κλάδους θα γίνουν τα επόμενα deals
Στο ραντάρ μεγάλων funds η Ελλάδα – Τι βλέπει η Bain & Company
Πώς εδραιώνει την παρουσία της η Bain & Company στην Ελλάδα
Αποφασίζει τον Απρίλο ο SSM στα αιτήματα των τραπεζών για το μέρισμα
Ποιους δείκτες αξιολογεί εποπτικός βραχίονας της ΕΚΤ
Η startup που «βλέπει» το μέλλον των επιχειρήσεων με σύμμαχο την ΑΙ
Με εφαλτήριο το ΑΠΘ, η εταιρεία χρησιμοποιεί την ΑΙ προς όφελος του επιχειρείν
Ποιος θα πληρώσει το μάρμαρο των μέτρων; - Στα άκρα η κόντρα σούπερ μάρκετ και βιομηχανίας
Στον αέρα οι ετήσιες συμφωνίες με θύμα τον καταναλωτή - Καμία πλευρά δεν φαίνεται διατεθειμένη να κάνει πίσω
Έκρηξη εξαγορών και συγχωνεύσεων έφερε το 2024 – Ποιες ήταν οι συμφωνίες… blockbuster
Τι αποκαλύπτουν τα τελευταία στοιχεία του London Stock Exchange Group
Trastor: Αύξηση κατά 17,5% των εσόδων από μισθώματα το 2023
Το επενδυτικό χαρτοφυλάκιο του ομίλου την 31η Δεκεμβρίου 2023 περιλάμβανε 55 ακίνητα, με εύλογη αξία 468,7 εκατ. ευρώ έναντι 392,3 εκατ. ευρώ πέρυσι
Ο Νίκος Σαλακάς αναλαμβάνει Chief of Corporate Center και General Counsel στην Alpha Bank
Αναλαμβάνει τους τομείς της Στρατηγικής, της Εταιρικής Διακυβέρνησης και Βιωσιμότητας, της Επικοινωνίας και Εταιρικών Σχέσεων, των Νομικών Υπηρεσιών και του Ανθρώπινου Δυναμικού
Ιntralot: Ομολογιακό δάνειο 100 εκατ. ευρώ με πέντε ελληνικές τράπεζες
Εκταμιεύθηκε το ποσό - Η ανακοίνωση της εταιρείας
Η United Airlines επεκτείνει τις πτήσεις από Αθήνα προς Ν. Υόρκη και Ουάσινγκτον
Η αεροπορική εταιρεία αυξάνει τις πτήσεις από την Ελλάδα σχεδόν κατά 25% το 2024