
Ανταλλαγή μηνυμάτων, κλήσεις ή βιντεοκλήσεις μέσω apps (Facebook, Viber, Instagram Direct, WhatsApp messenger, Skype) πραγματοποιούν εννέα στους δέκα χρήστες του διαδικτύου, με τη συντριπτική πλειονότητα (90%) να έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν εφαρμογές όπως Teams / Zoom / WebEx μετά τον Μάρτιο του 2020, δηλαδή από το πρώτο lockdown ως σήμερα. Επιπλέον, οι έξι στους δέκα χρήστες του διαδικτύου παρακολουθούν τηλεοπτικό περιεχόμενο μέσω διαδικτυακών εφαρμογών, ενώ το 50% των χρηστών ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν εφαρμογές περιεχομένου μέσα στην πανδημία.
Τα παραπάνω δείχνει πανελλαδική έρευνα καταναλωτών για τον βαθμό διείσδυσης και τις περιστάσεις χρήσης επιφυών υπηρεσιών (Over the Top Services, OTT) στην Ελλάδα, την οποία διενήργησε η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα Δεκεμβρίου 2020 – Φεβρουαρίου 2021, σε δύο φάσεις: τηλεφωνικά σε δείγμα 2.000 ατόμων και με online συνεντεύξεις σε δείγμα 994 ατόμων, με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου.
Στόχος της πρώτης φάσης ήταν η διερεύνηση της διείσδυσης της χρήσης επιφυών υπηρεσιών στον γενικό πληθυσμό για παρακολούθηση τηλεοπτικού περιεχομένου, ανταλλαγή γραπτών μηνυμάτων μέσω internet και πραγματοποίηση κλήσεων/βιντεοκλήσεων. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, το 94% όσων διαθέτουν πρόσβαση στο Internet, κάνουν χρήση κάποιας ΟΤΤ υπηρεσίας, με το 58% να χρησιμοποιούν εφαρμογές παρακολούθησης τηλεοπτικού περιεχομένου, το 89% για ανταλλαγή γραπτών μηνυμάτων και για πραγματοποίηση κλήσεων/βιντεοκλήσεων (επίσης 89%).
Αναφορικά με το προφίλ των χρηστών, σχεδόν καθολική είναι η διείσδυση στις νεαρότερες ηλικίες (από 16 έως 34 ετών), βαίνοντας όμως μειούμενη σε χρήστες μεγαλύτερης ηλικίας, ενώ υψηλότερη εμφανίζεται η διείσδυση σε νοικοκυριά ανώτερης κοινωνικο-οικονομικής τάξης. Ενδιαφέρον εύρημα αποτελεί το υψηλό ποσοστό χρήσης ΟΤΤ υπηρεσιών για πραγματοποίηση κλήσεων/βιντεοκλήσεων στην ηλικιακή ομάδα πληθυσμού άνω των 65 ετών.
Στη δεύτερη φάση, επιχειρήθηκε ο προσδιορισμός των περιστάσεων χρήσης των ως άνω υπηρεσιών, με σκοπό την ανίχνευση προτιμήσεων και την ανάδειξη τάσεων. Αναφορικά με τις εφαρμογές τηλεοπτικού περιεχομένου, η χρήση φαίνεται πως αγγίζει τις 2,5 ώρες καθημερινά, με εντατικότερους χρήστες τους νέους 16-34 ετών και τους φοιτητές. Ως κύριοι λόγοι προτίμησης των εν λόγω εφαρμογών έναντι άλλων τρόπων παρακολούθησης τηλεοπτικού περιεχομένου, αναδεικνύονται η δυνατότητα παρακολούθησης κατ’ επιλογήν (on demand), η ποικιλία αλλά και η πρωτοτυπία των προσφερόμενων προγραμμάτων.
Οι έξυπνες τηλεοράσεις (smart TVs) και οι φορητοί υπολογιστές (laptops) αποτελούν για τους περισσότερους το κύριο μέσο για τη χρήση τέτοιων εφαρμογών, ενώ το 84% του χρόνου παρακολούθησης πραγματοποιείται με χρήση της οικιακής σύνδεσης Ιnternet, με πολύ περιορισμένη την παρακολούθηση εκτός σπιτιού με χρήση δεδομένων. Ως προς την περιοδικότητα χρήσης, οι νεότεροι φαίνεται να χρησιμοποιούν περισσότερο τις εν λόγω εφαρμογές κατά την περίοδο διακοπών, ενώ οι μεγαλύτεροι λιγότερο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η διείσδυση smartphone και laptop είναι πλειοψηφική, σχεδόν 1 στους 2 έχει tablet, desktop και 4 στους 10 συνδρομητική επί πληρωμή (Netflix ιδιαίτερα) και smart TV.
Η χρήση υπηρεσιών ΟΤΤ για ανταλλαγή γραπτών μηνυμάτων εμφανίζει ισχυρή ένταση σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, με μέση χρήση την αποστολή 150 περίπου μηνυμάτων την εβδομάδα. Αξιοσημείωτο εύρημα είναι η σχεδόν τριπλάσια ένταση στις νεαρότερες ηλικίες και τους φοιτητές, για τους οποίους φαίνεται πως αποτελεί βασικό τρόπο επικοινωνίας. Οι λόγοι που ωθούν στη χρήση των εν λόγω εφαρμογών είναι κατά σειρά, η απουσία κόστους, η δυνατότητα αποστολής συνοδευτικού περιεχομένου/υλικού, η ευκολία και η ταχύτητα στη χρήση. Κύριο μέσο αποτελεί το κινητό τηλέφωνο για όλες τις ηλικιακές ομάδες, ενώ στο 70% των περιπτώσεων, τα μηνύματα ανταλλάσσονται με χρήση της οικιακής σύνδεσης Internet. Εντούτοις, η πλειοψηφία δηλώνει διατεθειμένη να χρησιμοποιεί τις εφαρμογές αυτές και εκτός σπιτιού, είτε με αξιοποίηση κοινόχρηστου/δημόσιου wifi (73%) είτε με χρήση δεδομένων από πρόγραμμα κινητής τηλεφωνίας (65%). Επίσης, οι ως άνω εφαρμογές φαίνεται πως προτιμώνται σε συγκεκριμένες κοινωνικές περιστάσεις, όπως η αποστολή ομαδικών ή ατομικών ευχών (π.χ. στην αλλαγή του χρόνου, σε γενέθλια φίλων κ.λπ.), αλλά και σε αποστολή μηνυμάτων σε φίλους και συγγενείς που ανήκουν κυρίως στην ίδια ηλικιακή ομάδα με τον αποστολέα.
Τέλος, αναφορικά με τις υπηρεσίες ΟΤΤ για πραγματοποίηση κλήσεων/βιντεοκλήσεων, η ένταση χρήσης φθάνει τις 2 με 3 τέτοιες κλήσεις την ημέρα, με οριακά υψηλότερη χρήση από άνδρες, ελεύθερους επαγγελματίες, αλλά και μεγαλύτερες ηλικίες. Οι λόγοι προτίμησης αυτών των εφαρμογών είναι κατά σειρά, η απουσία κόστους, η δυνατότητα μετατροπής σε βιντεοκλήση, η ευκολία και η ταχύτητα στη χρήση. Κύριο μέσο αποτελεί και εδώ, το κινητό τηλέφωνο για όλες τις ηλικιακές ομάδες, ενώ μόλις στο 22% των περιπτώσεων, γίνεται χρήση της οικιακής σύνδεσης Internet. Ως βασική περίσταση χρήσης των εν λόγω εφαρμογών αναδεικνύονται οι κλήσεις στο εξωτερικό ή σε φίλους και συγγενείς που ανήκουν στην ίδια ηλικιακή ομάδα με εκείνον που πραγματοποιεί την κλήση. Σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης (π.χ. μεταφορά στο νοσοκομείο, διακοπή ρεύματος), προτιμάται η κλήση μέσω συμβατικής τηλεφωνίας, ενώ περιορισμένη εμφανίζεται και η αξιοποίηση των εφαρμογών αυτών σε περιστάσεις καθημερινής επικοινωνίας με υπηρεσίες ή καταστήματα.
Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τη Metron Analysis για λογαριασμό της ΕΕΤΤ, εντάσσεται στο πλαίσιο παρακολούθησης της αγοράς ηλεκτρονικών επικοινωνιών από την Αρχή, ενώ η παρουσίαση των πορισμάτων αποσκοπεί στην ενημέρωση της αγοράς και των καταναλωτών αναφορικά με την εμπειρία χρήσης επιφυών υπηρεσιών, καθώς και την ανάδειξη των τάσεων για το μέλλον, με δεδομένη τη συγκυρία της πανδημίας και τις αλλαγές που αυτή επιφέρει στις καθημερινές συνήθειες χρήσης της τεχνολογίας.


Latest News

Ποιες περιοχές είναι «στο κόκκινο» ενόψει της κακοκαιρίας – Βροχές, κεραυνοί και χαλάζι
Οι ειδικοί προειδοποιούν για τη νέα κακοκαιρία – Πού χρειάζεται προσοχή

Μαζί Γαλλία και Ιταλία στο μεταναστευτικό;
Το μεταναστευτικό παραμένει κύριο θέμα της ιταλικής επικαιρότητας. Αυτή την φορά όμως η Γαλλία δείχνει να θέλει να τείνει χείρα βοηθείας προς την Ιταλία

Η Τουρκία χαίρεται με το «σκάνδαλο» Μενέντεζ προσδοκώντας την αγορά των F-16;
Ο γερουσιαστής Μενέντεζ κατηγορείται για δωροδοκία, δεύτερη φορά μέσα στα τελευταία 10 χρόνια

Και τώρα θα διασπαστεί ο ΣΥΡΙΖΑ;
Στα κόμματα εξουσίας ο πολιτικός υπολογισμός είναι πάντα ισχυρότερος της όποιας ιδεολογικής αντίδρασης

Συνεχάρη τηλεφωνικά τον Στέφανο Κασσελάκη ο πρωθυπουργος Κυριάκος Μητσοτάκης
Τον κάλεσε να συναντηθούν τις επόμενες ημέρες

Νέο έκτακτο δελτίο καιρού με ισχυρές βροχές έως την Πέμπτη - Πότε θα «χτυπήσουν» την Αττική
Τα φαινόμενα θα εξασθενήσουν από το απόγευμα της Πέμπτης

«Οι χαρές δεν είναι περίσσιες» - Οι ευχές Τσίπρα σε Κασσελάκη
Σε θερμό κλίμα η συνάντηση Αλέξη Τσίπρα και Στέφανου Κασσελάκη στη Βουλή.

Αναστέλλεται η λειτουργία του e-ΕΦΚΑ σε Καρδίτσα και τα Τρίκαλα
Οι συναλλασσόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο 1555

Πώς είδαν στο Μαξίμου την εκλογή Κασσελάκη
Στο Μέγαρο Μαξίμου τονίζουν ότι η εκλογή Κασσελάκη στην ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να πλήξει την κυβέρνηση.

Από την Goldman Sachs στον ΣΥΡΙΖΑ - Τι γράφει το Bloomberg για τον Κασσελάκη
Το δημοσίευμα τονίζει τις θέσεις του νέου αρχηγού του ΣΥΡΙΖΑ