
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) και η Ένωση Σουηδών Εφοπλιστών, σε συνεργασία με την περιβαλλοντική Μη Κυβερνητική Οργάνωση (ΜΚΟ) Transport & Environment, απευθύνουν κοινή έκκληση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να υιοθετήσει μια πρόσφορη για τη διεθνή ναυτιλία προσέγγιση στο πλαίσιο της αναθεώρησης του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (European Union Emissions Trading System – EU ETS).
Σε κοινή επιστολή που εξέδωσαν σήμερα, οι δύο εθνικές εφοπλιστικές ενώσεις και η περιβαλλοντική ΜΚΟ υπογραμμίζουν τα ιδιαίτερα, εγγενή χαρακτηριστικά της ναυτιλίας και υποστηρίζουν μια φιλόδοξη προσέγγιση που θα είναι κατάλληλη για τον κλάδο.
Νέο ταμείο για πράσινα ναυτιλιακά καύσιμα
Πιο συγκεκριμένα, οι τρεις φορείς ζητούν τη δημιουργία ειδικού ταμείου κάτω από το ευρωπαϊκό ETS, το οποίο θα εξασφαλίσει τη σταθερότητα της τιμής του άνθρακα (carbon price), τη μείωση της επιχειρηματικής αβεβαιότητας και τον περιορισμό των οικονομικών και διοικητικών επιβαρύνσεων για τις χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ναυτιλίαςΑξίζει να σημειωθεί ότι η ανάπτυξη και παραγωγή των νέων αυτών καυσίμων και τεχνολογιών θα πρέπει να επιτευχθεί από εμπλεκόμενους με τη ναυτιλία φορείς, όπως παρόχους ενέργειας, ναυπηγεία και κατασκευαστές ναυτικών μηχανών.
«Ο ρυπαίνων πληρώνει»
Οι συνυπογράφοντες την επιστολή καλούν επίσης την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εφαρμόσει την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» και να ορίσει τους φορείς που ελέγχουν την εμπορική λειτουργία του πλοίου (commercial operators), δηλαδή τα συμβαλλόμενα μέρη που πληρώνουν για το καύσιμο και καθορίζουν με τις αποφάσεις τους την ενεργειακή απόδοση του πλοίου, ως τους υπεύθυνους για την πληρωμή του κόστους των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο πλαίσιο του επερχόμενου ευρωπαϊκού αγορακεντρικού μέτρου.
Τέλος, οι συνυπογράφοντες ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να μη χορηγήσει δωρεάν δικαιώματα (free allowances), καθώς αυτά, εξαιτίας των χαρακτηριστικών των διαφόρων ναυτιλιακών τομέων, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε στρέβλωση του ανταγωνισμού. Μια χρονικά σταδιακή εισαγωγή του μέτρου θα ήταν προτιμότερη.
Βενιάμης: Κίνδυνος στρέβλωσης της αγοράς
Σχολιάζοντας την κοινή πρωτοβουλία, ο Πρόεδρος της ΕΕΕ, κ. Θεόδωρος Βενιάμης, δήλωσε: «Η ένταξη της ναυτιλίας στο EU ETS, χωρίς την ίδρυση ταμείου και χωρίς να καταστούν υπεύθυνοι οι φορείς που ελέγχουν την εμπορική λειτουργία του πλοίου (commercial operators), θα πλήξει καίρια τον κλάδο. Η εμπορία δικαιωμάτων εκπομπών άνθρακα εμπεριέχει τον κίνδυνο να οδηγήσει σε στρέβλωση της αγοράς και σε κερδοσκοπία. Οποιοδήποτε ευρωπαϊκό αγορακεντρικό μέτρο θα πρέπει να είναι συμβατό με μελλοντικά μέτρα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του το γεγονός ότι οι ΜΜΕ αποτελούν τη βάση της διεθνούς ναυτιλίας. Οι στόχοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορούν και πρέπει να επιτευχθούν με άλλα, λιγότερο επαχθή μέσα.»
Ο κ. Βενιάμης κατέληξε λέγοντας: «Παρά το γεγονός ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι κατ’ εξοχήν cross-trader και δεν μπορεί να λειτουργήσει κάτω από ένα συνονθύλευμα περιφερειακών μέτρων, ο κλάδος έχει επεξεργαστεί εντατικά και προωθήσει ρεαλιστικές λύσεις που θα συμβάλουν τόσο στην επίτευξη φιλόδοξων περιβαλλοντικών στόχων, όσο και στην ενεργειακή μετάβαση της βιομηχανίας στην πλήρη απεξάρτησή της από τον ορυκτό άνθρακα. Ενώνουμε τις δυνάμεις μας με άλλους φορείς και καλούμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να λάβει σοβαρά υπόψη τις απόψεις μας κατά τη σύνταξη της πρότασής της.»


Latest News

Εκπαιδεύοντας τους ναυτικούς εξ... αποστάσεως - Πώς η ναυτιλία γυρίζει σελίδα
Όλοι οι ομιλητές έδωσαν έμφαση στην ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας και στην πρόκληση που δημιουργεί για τον κλάδο, η προσαρμογή του ανθρώπινού δυναμικού του στη νέα πραγματικότητα

Πλοίο προσέκρουσε στο λιμάνι της Νάξου – Εγκλωβισμένοι οι επιβάτες
Στο πλοίο βρίσκονται δεκάδες επιβάτες που παραμένουν εγκλωβισμένοι και αναμένεται να φτάσουν στον προορισμό τους με καθυστέρηση.

Στη μαύρη λίστα το «Raptor» – Γιατί άργησε να στείλει σήμα «mayday»
Σε επανειλημμένους ελέγχους είχαν διαπιστωθεί παραβιάσεις και παρανομίες

Χρήστος Στυλιανίδης στον IMO: H πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, χρειάζεται τη συνεργασία όλων
Η ρύθμιση για την απανθρακοποίηση θα πετύχει μόνο εάν είναι έξυπνη, δίκαιη και στοχεύει στον πραγματικό ρυπαίνοντα είπε ο κ. Στυλιανίδης

Αίσιο τέλος της «πειρατείας» στον τάνκερ ισραηλινών συμφερόντων Central Park
Ο αμερικανικός στρατός επεσήμανε ότι το USS Mason, με τη βοήθεια συμμαχικών πλοίων, απαίτησε από τους επιτιθέμενους να αφήσουν ελεύθερο το δεξαμενόπλοιο

'Εντονη παρουσία της ελληνικής ναυτιλίας στην COP 28
Στις 10 Δεκεμβρίου θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο της COP28 το συνέδριο «Shaping the Future of Shipping: Delivering a Net Zero World»

Στο επίκεντρο η ναυτιλιακή συνεργασία Ελλάδας και Ινδίας
Τι συζητήθηκε κατά τη διάρκεια της διαδικτυακής εκδήλωσης

Πάνω σε βαρέλι εντοπίστηκε ο ναυτικός που διεσώθη ανοιχτά της Λέσβου
Υπό δυσμενείς συνθήκες συνεχίζονται οι έρευνες για τους 13 ναυτικούς που αγνοούνται

Ισραηλινό δεξαμενόπλοιο κατελήφθη ανοιχτά της Υεμένης
Ένα δεξαμενόπλοιο που ανήκει σε εταιρεία η οποία συνδέεται με το Ισραήλ κατελήφθη στα ανοικτά των ακτών της Υεμένης

Ποιες χώρες αντιδρούν για τις επιπτώσεις ένταξης στο σύστημα εμπορίας ρύπων
Τι αλλάζει από την 1η Ιανουαρίου το 2024