Να μην αυξηθούν περαιτέρω οι απώλειες των 10 δισ. ευρώ που μετράει το λιανεμπόριο το τελευταίο 12μηνο ελπίζουν οι καταστηματάρχες, αγωνιώντας για την πασχαλινή περίοδο.

Η παράταση των μοντέλων του click in shop και του click away, τουλάχιστον έως τη Μεγάλη Δευτέρα, σε συνδυασμό με τις χαμηλές εισπράξεις των δύο εβδομάδων που τα εμπορικά καταστήματα είναι «μισάνοιχτα», αυξάνουν την ανησυχία για τον πασχαλινό τζίρο των περίπου 1,5 δισ. ευρώ. Ακόμη πιο βαρύ δε, είναι το κλίμα σε Θεσσαλονίκη και Κοζάνη, όπου τα μαγαζιά λειτουργούν μόνο με τη μέθοδο του click away (παράδοση εκτός καταστήματος).

«Η πασχαλινή εορταστική περίοδος είναι μπροστά μας, αλλά κανείς δεν είναι σε θέση να μας πει εάν και πότε οι επιδημιολογικές συνθήκες θα επιτρέψουν μια πραγματική τόνωση της αγοραστικής κίνησης. Εάν «χαθεί» και το Πάσχα για το εμπόριο, η «αποσωλήνωση» του από τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης θα γίνει πιο αργή και δύσκολη, ακόμη και αμφίβολη για χιλιάδες μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις. Θυμίζω ότι η Έκθεση Ελληνικού Εμπορίου 2020 κατέγραψε ότι 35% των εμπορικών επιχειρήσεων απειλούνται να μετατραπούν λόγω της πανδημίας σε προβληματικές, άρα είναι ιδιαίτερα ευάλωτες στη συνεχιζόμενη έλλειψη ρευστότητας», αναφέρει ο κ. Γιώργος Καρανίκας, πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο».

Όσο για το υβριδικό σύστημα, με SMS – ραντεβού – click away ή click in shop, ο κ. Καρανίκας το χαρακτηρίζει μόνο «μία ψυχολογική εκτόνωση των συναδέλφων μικρομεσαίων εμπόρων».

Όπως τονίζει χαρακτηριστικά  «ανεβάζουν μεν τα ρολά κάθε μέρα, αλλά ο τζίρος τους είναι πενιχρός». «Οι καταναλωτές που θα έβλεπαν τα ψώνια στα καταστήματα ως ευκαιρία για μία ευχάριστη βόλτα με τους φίλους τους, αποθαρρύνονται από τους περιορισμούς και από τα κλειστά καφέ και εστιατόρια».

Πολλοί πέρασαν λίγοι αγόρασαν

Για μουδιασμένους καταναλωτές και περιορισμένη κατανάλωση κάνει λόγο ο κ. Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ) και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής (ΠΕΣΑ), αναφερόμενος στις δύο πρώτες εβδομάδες επανεκκίνησης του λιανεμπορίου.

«Με τις δύο μεθόδους «κλικ» θα μπορούσαμε να πούμε ότι «πολλοί πέρασαν, λίγοι αγόρασαν». Παρά τις ελκυστικές τιμές και προσφορές οι καταναλωτές ήταν μουδιασμένοι και η κατανάλωση περιορισμένη. Επίσης παρά την αυξημένη κίνηση εκτός καταστημάτων ειδικά σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους, οι πωλήσεις ήταν υποτονικές και ο μέσος όρος επισκεψιμότητας ήταν 5 πελάτες ημερησίως. Το click away και click inside έχει κουράσει εμπόρους και καταναλωτές με αποτέλεσμα να περιορίζει αρνητικά τις πωλήσεις και αντίστοιχα τις αγορές πάνω από 50%», επισημαίνει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο».

Για τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ το ζητούμενο τώρα είναι τα εμπορικά καταστήματα να λειτουργήσουν όλα το συντομότερο, κανονικά και με ασφάλεια, να σταματήσει η εβδομαδιαία «αιμορραγία» των 350 εκατ. ευρώ και να ανακτηθεί ο πασχαλινός τζίρος των περίπου 1,5 δις ευρώ, που προσδοκά η αγορά το δεκαήμερο πριν το Πάσχα, ώστε να κάνει την δική της «μικρή ανάσταση», που έχει μεγάλη ανάγκη.

Οι μεγάλοι χαμένοι

Παρότι το υβριδικό μοντέλο του click in shop και του click away θεωρείται ως μη αποδοτικό για τους εμπόρους, θα ήταν «μία κάποια λύσις» για τις λιανεμπορικές επιχειρήσεις εντός των εμπορικών κέντρων, τα οποία παραμένουν κλειστά από τις 11 Φεβρουαρίου. Και ειδικά στις περιοχές που βρίσκονται στο «βαθύ κόκκινο», μεταξύ αυτών η Αττική και η Θεσσαλονίκη.

Ήδη οι εταιρείες διαχείρισης των malls γράφουν μεγάλες ζημιές, καθώς στις απώλειες του 2020 προστίθενται και φετινές. Σύμφωνα με τις κυβερνητικές αποφάσεις τα εμπορικά κέντρα θα είναι κλειστά τουλάχιστον έως τις 26 Απριλίου, ήτοι 75 ημέρες για εφέτος, ενώ η πιθανότητα να ανοίξουν κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας μάλλον απομακρύνεται.

Μάλιστα η παράταση του lockdown σχολιάστηκε με αιχμηρό τρόπο από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ), θέτοντας θέμα ανταγωνισμού.

Συγκεκριμένα, στην ανακοίνωση που δημοσίευσε ο ΣΕΛΠΕ όταν έγινε γνωστό ότι θα συνεχισθεί η αναστολή λειτουργίας των εμπορικών κέντρων αναφέρει: «Η επιλεκτική όμως απόφαση λειτουργίας μόνον ορισμένων επιχειρηματικών μονάδων και ο αποκλεισμός άλλων χωρίς να υφίσταται ξεκάθαρη τεκμηρίωση αντιβαίνει τόσο στους κανόνες της ελεύθερης και απρόσκοπτης λειτουργίας της αγοράς όσο και της λειτουργίας του ανταγωνισμού με περαιτέρω πιθανές επιπτώσεις στην αγορά εργασίας αλλά και στην οικονομία της χώρας μας».

Ο ΣΕΛΠΕ επανήλθε χθες ζητώντας να λειτουργήσει όλο το λιανεμπόριο με ασφάλεια και χωρίς εξαιρέσεις για να μη χαθεί και η εορταστική περίοδος του Πάσχα.

Η αυτοδιάγνωση μπορεί να ανοίξει την «μισάνοικτη» πόρτα της αγοράς

Διέξοδο για «κανονική» λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων θεωρούν οι έμποροι την υποχρεωτική διενέργεια των self tests στο λιανεμπόριο.

«Με τη χρήση του εργαλείου της αυτοδιάγνωσης δεν θα χρειαστεί το λιανεμπόριο να είναι «μισάνοικτο», ούτε να υποστεί άλλους περιορισμούς, εξ αιτίας της πανδημίας», αναφέρει ο κ. Κορκίδης.

«Ο μικρομεσαίος έμπορος, που έχει αποδείξει ότι τηρεί ευλαβικά όλα τα μέτρα προστασίας, θα συνδράμει και αυτή τη φορά αποφασιστικά ώστε η χρήση των self tests να πετύχει τον στόχο της», συμπληρώνει ο κ. Καρανίκας.

Ειδικά για το λιανεμπόριο, σύμφωνα με το ΙΝ.ΕΜ.Υ, τα self tests αφορούν σε 511.300 άτομα για την προσέλευση τους στους χώρους εργασίας και την παροχή εργασίας με φυσική παρουσία, ενώ η διενέργειά τους θα πραγματοποιείται τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα.

Αναλυτικά, το λιανικό εμπόριο αφορά σε 312.233 μισθωτούς, 118.291 αυτοαπασχολούμενους, 24.482 οικογενειακούς βοηθούς και 56.294 εργοδότες. Ο κλάδος της λιανικής έχει συνολικά 63.000 εμπορικά καταστήματα και απαιτεί πάνω από μισό εκατομμύριο τεστ την εβδομάδα, ενώ με τον κλάδο των υπηρεσιών τα τεστ εκτιμάται ότι θα ξεπερνούν τα 750.000.

Ανοιχτά καταστήματα και κομμωτήρια την Κυριακή των Βαΐων

Ανοιχτά θα είναι τα εμπορικά καταστήματα, τα σούπερ μάρκετ και τα κομμωτήρια την Κυριακή των Βαΐων, 25 Απριλίου. Η λειτουργία των καταστημάτων προβλέπεται στην τελευταία κοινή υπουργική απόφαση για τα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς  του  κορωνοϊού, τα οποία ισχύουν από σήμερα το πρωί στις 6, έως τις 6 π.μ. της Μεγάλης Δευτέρας, 26 Απριλίου.

Με βάση τον νόμο για την προαιρετική λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές, η Κυριακή των Βαΐων είναι μεταξύ των 7 Κυριακών κατά τις οποίες τα εμπορικά καταστήματα ανοίγουν. Ωστόσο λόγω της έκτακτης κατάστασης που έχει δημιουργήσει η πανδημία, υπήρχε περίπτωση να μην επιτραπεί το άνοιγμα.

Πάντως, όπως ισχύει και τις υπόλοιπες ημέρες, την Κυριακή των Βαΐων τα ψώνια στα εμπορικά μαγαζιά θα γίνουν κατόπιν ραντεβού για αγορές εντός καταστημάτων (click in shop) ή με παραλαβή εκτός (click away). Στους νομούς Θεσσαλονίκης και Κοζάνης το λιανεμπόριο και την Κυριακή των Βαΐων θα λειτουργήσει μόνο με το μοντέλο click away.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία
Ακρίβεια: Άτυπο debate κυβέρνησης – αντιπολίτευσης για το κάλεσμα Μητσοτάκη σε «απολογία» στη Βουλή
Επικαιρότητα |

Άτυπο debate κυβέρνησης – αντιπολίτευσης για το κάλεσμα Μητσοτάκη σε «απολογία» στη Βουλή

Αίτημα ΣΥΡΙΖΑ για προ ημερησίας συζήτηση. Η τελευταία συζήτηση επί του ζητήματος προκλήθηκε από τον τότε αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα το 2021.