Παρά τη σημαντική πτώση τζίρου λόγω των πολύμηνων lockdown που κατέγραψε στο σύνολό του ο κλάδος της εστίασης, οι ελληνικές επώνυμες αλυσίδες καφεστίασης συνέχισαν να αναπτύσσονται.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση Project Café Europe, που δημοσίευσε πρόσφατα ο βρετανικός οίκος Allegra, στο δωδεκάμηνο του 2020 η Ελλάδα ήταν μεταξύ των 14 αγορών που διατήρησαν θετικό πρόσημο.
Με βάση τα στοιχεία της έρευνας, στην οποία συμπεριλαμβάνονται στοιχεία από 40 ευρωπαϊκές χώρες (μαζί με την Τουρκία), η Ελλάδα ήρθε τέταρτη, πίσω από τη Ρωσία, τη Ρουμανία και τη Γαλλία, σε ό,τι αφορά το ρυθμό ανάπτυξης των επώνυμων αλυσίδων καφέ κατά τη διάρκεια του δυστοπικού 2020.
Συγκεκριμένα πέρσι προστέθηκαν 72 νέα καταστήματα, φτάνοντας έτσι συνολικά τα 1.835 επώνυμα σημεία πώλησης καφεστίασης, καταγράφοντας αύξηση 4,1% συγκριτικά με το 2019.
Σημειωτέον, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, μόνο το 70% των επιχειρήσεων εστίασης κατέγραψε πραγματική ζημία μέσα στο 2020. Το υπόλοιπο 30% (συγκεκριμένα, 9.434 εστιατόρια, ταβέρνες, ψητοπωλεία και 8.936 cafe, bar και αναψυκτήρια), πολλαπλασίασαν τα κέρδη τους χάρη στο delivery.
Ρυθμό ανάπτυξης 3,2% σημείωσε η ανάπτυξη των επώνυμων αλυσίδων καφέ στην Κύπρο.
Το top4 των εθνικών αγορών με τα περισσότερα νέα σημεία πώλησης μέσα στο 2020 στην πρώτη θέση βρέθηκε η Ρωσία (558 νέα επώνυμα καταστήματα), στη δεύτερη η Ρουμανία (138 νέα σημεία πώλησης) και στην τρίτη η Γαλλία (90 νέα καταστήματα πώλησης καφέ). Στην τέταρτη θέση, όπως προαναφέραμε, ήταν η Ελλάδα.
Στον αντίποδα, στις χώρες με τις περισσότερες αναστολές λειτουργίας καταστημάτων το 2020 συμπεριλαμβάνονται η Τουρκία (218 κλεισίματα επώνυμων καταστημάτων καφεστίασης), η Βρετανία (211 αναστολές), η Γερμανία (174 λουκέτα) και η Ισπανία (133 κλεισίματα επώνυμων καταστημάτων).
30% η μέση απώλεια τζίρου πανευρωπαϊκά
Η μέση απώλεια στον τζίρο των οργανωμένων αλυσίδων πανευρωπαϊκά άγγιξε το 30% έναντι του 2019, σύμφωνα με την έκθεση. Ωστόσο, ο ρυθμός ανάπτυξης των δικτύων αυξήθηκε έστω και οριακά (0,9%), καθώς το ισοζύγιο μεταξύ συστάσεων και διαγραφών ήταν θετικό κατά 337 σημεία. Για το 2020 τα οργανωμένα δίκτυα στην Ευρώπη διέθεταν συνολικά 39.308 καταστήματα.
Πέντε αλυσίδες
Σε ό,τι αφορά τα εγχώρια οργανωμένα δίκτυα, πάνω από το 60% των καταστημάτων εντάσσονται στις πέντε μεγαλύτερες αλυσίδες που δραστηριοποιούνται πανελλαδικά, αλλά και σε ορισμένες χώρες του εξωτερικού: Coffee Island (με 421 σημεία ), Γρηγόρης (με 357 σημεία), Mikel Coffee Company (με 226 σημεία), Coffee Lab (130 σημεία) και Coffee Berry (125 σημεία).
Με βάση τις εκτιμήσεις των αναλυτών, μέσα στην ερχόμενη πενταετία οι επώνυμες αλυσίδες θα διαχειρίζονται αθροιστικά 2.410 σημεία σε όλη την Ελλάδα.
Οι πολυεθνικές συνεχίζουν να κυριαρχούν στην ευρωπαϊκή αγορά
Οι τρεις μεγαλύτερες επώνυμες αλυσίδες καφέ στην Ευρώπη – Costa Coffee, Starbucks και McCafé – αποτελούνται από 8.756 καταστήματα, που κατέχουν ένα μερίδιο 22% της ευρωπαϊκής αγοράς.
Είκοσι από τις μεγαλύτερες αλυσίδες καφέ στην Ευρώπη ελέγχουν σχεδόν το 48% της συνολικής αγοράς, ενώ οι πολυεθνικές εταιρείες αντιπροσωπεύουν πάνω από το 61% των καταστημάτων.
Το 2022 αναμένεται η ανάκαμψη
Η συνολική ευρωπαϊκή αγορά της επώνυμης καφεστίασης αναμένεται να φτάσει τα 45.400 καταστήματα έως το 2025 με ετήσιο μέσο ρυθμό αύξηση 2,9%.
Τα οργανωμένα δίκτυα που επικεντρώνονται στον καφέ θα ηγηθούν αυτής της ανάπτυξης και αναμένεται να φτάσουν τα 28.200 καταστήματα έως το 2025. Ελαφρώς χαμηλότερος θα είναι ο ρυθμός αύξησης για τις επώνυμες αλυσίδες που δίνουν έμφαση κυρίως στα snack ή τα αρτοσκευάσματα, καθώς δεν θα ξεπεράσει το 1,5% την επόμενη πενταετία, σύμφωνα με την έκθεση.
Σύμφωνα με τον Jeffrey Young, CEO της Allegra, «παρότι η κατανάλωση καφέ αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής, αναμένουμε από την αγορά να επιστρέψει στα προπανδημικά επίπεδα το 2022 ή ακόμη και το 2023».
Latest News
Πρόταση Ελλάκτωρ για την αγορά του 38,79% της Reds - Στόχος η έξοδος από το ΧΑ
Το συνολικό τίμημα της πρότασης ανέρχεται σε 60,14 εκατ. ευρώ
Βακάκης: Ποια προϊόντα δεν θα μπουν ποτέ στα ράφια της Jumbo
Για τον ανταγωνισμό, επέκταση σε νέες κατηγορίες και χώρες αλλά και τους μισθούς μίλησε χθες σε αναλυτές ο επικεφαλής της Jumbo
Πόσο πουλά τώρα η Lamda Development τα οικόπεδα στο Ελληνικό
«Σπάνε» τα ταμεία οι πωλήσεις των σπιτιών - Αύξηση τιμών 15-20% μέσα σε 10 μήνες
Ξεπουλάνε τα νέα αμοιβαία κεφάλαια των τραπεζών
Διπλάσιες οι πωλήσεις το 2024 σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο – Ένεση στα έσοδα των τραπεζών
Ελλάκτωρ: Πότε κληρώνει για Ηλέκτωρ και επιστροφή κεφαλαίου
Έργα 6 δισ. ευρώ διεκδικεί η Ελλάκτωρ, όπως είπε στους αναλυτές ο CEO Ευθύμιος Μπουλούτας
Ελλάκτωρ: Αυξημένα 46% τα EBITDA, στα 242,2 εκατ. για το 2023
Η ΗΛΕΚΤΩΡ ΑΕ υπέβαλε προσφορές για έργα συνολικού ύψους €447,8 εκατ.
Βακάκης σε αναλυτές: Η Jumbo μπήκε στην Trade Estates του Φουρλή – Ανησυχώ για την ανάφλεξη στη Μ. Ανατολή
Τι είπε ο επικεφαλής της Jumbo σε τηλεδιάσκεψη με αναλυτές για τις επιπτώσεις στην εταιρεία από την ανάφλεξη στην Μέση Ανατολή
Φωτοβολταϊκά συστήματα από τη ΔΕΗ σε 12 ή 24 άτοκες δόσεις
Η ΔΕΗ αναλαμβάνει από την αρχή μέχρι το τέλος τη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση του καταλληλότερου εξοπλισμού
10 χρόνια η COSMOTE επενδύει στις ψηφιακές δεξιότητες των νέων μέσα από το STEM
Η COSMOTE στηρίζει και ενισχύει την εκπαιδευτική ρομποτική και το STEM
Στη συμμαχία Upcell η Sunlight για μετασχηματισμό της βιομηχανίας μπαταριών λιθίου
Η Sunlight ενώνει τις δυνάμεις της με ευρωπαίους εταίρους για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του κλάδου και την επίτευξη των στρατηγικών στόχων της Ευρώπης