
Τα «Νούφαρα» του Μονέ έναντι 40 εκ. δολαρίων; Ή μήπως κάποιο έργο του Ζαν Μισέλ Μπασκιά για 50 εκ. δολάρια; Μήπως καλύτερα πίνακες με νεκρή φύση από τον Σεζάν για 35 εκ. δολάρια; Με προσφορές σε τέτοιες τιμές οι οίκοι δημοπρατήσεων της Ν. Υόρκης απογείωσαν τις προσδοκίες των ενδιαφερομένων εν όψει της σημερινής (11/10) επιστροφής τους στην -σχεδόν- κανονικότητα. Μέχρι τώρα πορεύτηκαν όπως κι άλλες δραστηριότητες με πολύ κόσμο: ακύρωσαν, ανέβάλαν ή “μετακόμισαν” τις δημοπρασίες έργων τέχνης στο διαδίκτυο.
Επιστροφή στην κανονικότητα
Η μεγάλη στιγμή έφτασε λοιπόν και μετά από πάνω από ένα χρόνο υποτονικής δραστηριότητας λόγω πανδημίας, ξεκινούν και πάλι σήμερα οι παραδοσιακές εαρινές δημοπρασίες στην αμερικανική μεγαλούπολη σε μια υβριδική εκδοχή φυσικής παρουσίας και μέσω διαδικτύου. Οι δείκτες θετικότητας στη Ν. Υόρκη πέφτουν, η εμβολιαστική καμπάνια συνεχίζεται με γοργούς ρυθμούς, η Frieze, η μεγαλύτερη έκθεση τέχνης της Ν. Υόρκης μόλις άνοιξε τις πύλες της και οι υπεύθυνοι των οίκων δημοπρασιών ελπίζουν να δώσουν κι αυτοί από την πλευρά τους ένα μήνυμα επιστροφής στην κανονικότητα. Τιμές ρεκόρ τριψήφιων εκατομμυρίων δολαρίων του 2019, όπως ενός πίνακα του Μονέ, για τον οποίο καταβλήθηκε το ποσό των 110 εκ. ευρώ, έμειναν όμως μόνο στη σφαίρα της φαντασίας. Το μεγαλύτερο ποσό για το “Τρίπτυχο” του Φράνσις Μπέικον που πέτυχε ο οίκος Sotheby´s ήταν γύρω στα 85 εκ. δολάρια. Σε κάθε περίπτωση περισσότερα από το αναμενόμενο. Ο συνολικός αριθμός των δημοπρασιών μειώθηκε, αλλά οι οίκοι έδειξαν να είναι πιο ανθεκτικοί στην κρίση από ό,τι υπέθεταν οι ειδικοί και η πανδημία έγινε και γι’ αυτούς καταλύτης στο δρόμο προς την ψηφιοποίηση.
Παρόλα αυτά το ερώτημα παραμένει: Πώς θα βγει η αγορά τέχνης από την κρίση; Θα επιστρέψουν οι τιμές στα επίπεδα προ πανδημίας καταγράφοντας ρεκόρ; “Αυτή η εποχή εξελίξεων επηρέασε βαθιά τον κόσμο της τέχνης” παραδέχεται ο Αλεξάντερ Ρότε, υπεύθυνος τέχνης του 20ου και 21ου αιώνα του οίκου Christie´s. “Μετέβαλε το είδος τέχνης που γίνεται σήμερα και άλλαξε την κατανόησή μας για την τέχνη του παρελθόντος. Ο οίκος μας επιδιώκει να συνδέσει τις φετινές δημοπρασίες με αυτό το πνεύμα εξέλιξης και επανάστασης”.
Σε αναζήτηση νέων πηγών κέρδους
Ο συγκεκριμένος οίκος περιλαμβάνει στις προσφορές του μεταξύ άλλων τον πίνακα “Η Γέφυρα του Βατερλό”, έργο του Γάλλου ζωγράφου Κλοντ Μονέ (1840-1926), που φιλοτεχνήθηκε μεταξύ 1899 και 1903. Γι αυτό το έργο αναμένεται η τιμή να φτάσει γύρω στα 35 εκ. δολάρια. Για ένα από τα αγάλματα του Γερμανού καλλιτέχνη Μάρτιν Κιπενμπέργκερ (1953-1997), ενός από τους σημαντικότερους, ο οίκος Christie´s ελπίζει να εισπράξει μέχρι και 15 εκ. δολάρια. Πρόκειται για ένα άγαλμα με τον περίεργο τίτλο “Μάρτιν, στη γωνιά και ντροπή σου” του 1989. Ο γλύπτης απεικονίζει έτσι μία αντίδραση σε αρνητική κριτική στο έργο του. Αλλά και οι ανταγωνιστές, όπως ο οίκος Sotheby´s, προσδοκούν διψήφιο αριθμό εκατομμυρίων. Μέχρι 50 εκ. δολάρια ελπίζει να πάρει από τον έργο Versus Mdici του πρωτοποριακού Αμερικανού καλλιτέχνη Ζαν Μισέλ Μπασκιά, (1960-1988), που ζωγράφισε σε ηλικίας μόλις 22 χρονών. Ο πίνακας “Νούφαρα” του Ζαν Μονέ έχει εκτιμώμενη αξία 40 εκ. ευρώ. Ένα πορτρέτο της τότε φίλης του Φρανσουάζ Γκιλό από τον Πάμπλο Πικάσο (1881-1973) προσφέρεται στην εκτιμώμενη αξία των 18 εκ. ευρώ. Το ίδιο ισχύει και για έργα των Γάλλων Πολ Σεζάν και Εντγκάρ Ντεγκά.
Τέτοια ξεχωριστά έργα τέχνης είναι και θα παραμείνουν για τους οίκους δημοπρασιών κομμάτια προσέλκυσης ενδιαφερομένων. Αλλά για τη δημιουργία πρόσθετου κέρδους αναζητούν συνεχώς νέους τομείς δράσης και βγάζουν τακτικά στο σφυρί κοσμήματα, ρολόγια χειρός, αθλητικά παπούτσια, τσάντες ντιζάιν, κρασιά και τελευταία NFΤs ((non-fungible token), είδη κρυπτονομισμάτων. Στις φετινές εαρινές δημοπρασίες ο οίκος Sotheby´s προτίθεται να χρησιμοποιήσει για πρώτη φορά ένα κρυπτονόμισμα ως μέσο πληρωμής για έργο του Βρετανού καλλιτέχνη Streetart με το ψευδώνυμο Μπάνκσι, και με εκτιμώμενη αξία άνω των 5 εκ. δολαρίων. Τέλος ο μικρός οίκος Guernsey’s προσφέρει φέτος κάπως πιο underground έργα τέχνης: Μια μουτζουρωμένη πόρτα ψυγείου του Αμερικανού καλλιτέχνη Κιθ Χάρινγκ (1958-1990) και κάποιο άλλο έργο του Άντι Γουόρχολ (1928-1987). Η αξία και των δύο εκτιμάται σε εξαψήφια ποσά.
Πηγή: Deutsche Welle


Latest News

Γκαλερίστας στη Φλόριντα κατηγορείται για πώληση πλαστών έργων του Γουόρχολ
Ο Λέσλι Ρόμπερτς, ιδιοκτήτης της Miami Fine Art Gallery, που πωλούσε τους πλαστούς Άντι Γουόρχολ θα μπορούσε τώρα να περάσει μια δεκαετία πίσω από τα κάγκελα.

Πώς έφτασε στην κορυφή το Minecraft Movie
Η προσαρμογή του βιντεοπαιχνιδιού Minecraft πέτυχε αυτό που ο κινηματογράφος πάντα θέλει: να πουλήσει μπόλικα εισιτήρια και να δελεάσει τους νέους στις αίθουσες

Γιατί το κοινό σνομπάρει τις πρωτότυπες ταινίες του Χόλιγουντ
Το Χόλιγουντ βγάζει νέες ταινίες βασισμένες σε φρέσκες ιδέες οι οποίες βυθίζονται στα ταμεία

Ο Βασιλεύς των Βασιλέων: Το νέο βιβλικό animation κάνει ρεκόρ στο box office
Η απρόσμενη εισπρακτική επιτυχία του ανεξάρτητου animation Βασιλεύς Των Βασιλέων δείχνει ότι η showbiz μπορεί να κερδίσει πολλά επενδύοντας σε προϊόντα θρησκευτικού χαρακτήρα -ειδικά σήμερα

H «ηλεκτρική καρέκλα» του Γουόρχολ σε δημοπρασία – Ίσως αγγίξει τα 30 εκατ.
Ο πίνακας του Άντι Γουόρχολ προέρχεται από την πολύτιμη συλλογή των εκλιπόντων Βέλγων καλλιτεχνών Roger Matthys και Hilda Colle.

Τιτανικός: Στο σφυρί το βιολί από την ταινία που «βούλιαξε» τα ταμεία
Ακόμη ένα αντικείμενο από την ταινία-φαινόμενο του Τζέιμς Κάμερον, Τιτανικός, αναμένεται να σπάσει τη μπάνκα

Οι Beatles ζωντανεύουν στην μεγάλη οθόνη
Η επερχόμενη βιογραφική ταινία για τους Beatles αναζωπυρώνει τον ενθουσιασμό και επιβεβαιώνει τη διαχρονική τους γοητεία

Γιατί η Sotheby's κάνει δωρεάν αποτιμήσεις έργων τέχνης που ανήκουν σε αγγλικούς δήμους;
Μια επιστολή από το τμήμα Tax, Heritage and UK Museums του οίκου Sotheby's δημοπρασιών προσφέρθηκε να εκτιμήσει τα 5 κορυφαία έργα τους «χωρίς περαιτέρω υποχρεώσεις»

Γιατί το ΚΑΣ αρνήθηκε στον Λάνθιμο τα γυρίσματα στην Ακρόπολη
Το αίτημα της «Either Or Productions» και του Γιώργου Λάνθιμου για γυρίσματα στην Ακρόπολη δεν βρήκε θετική ανταπόκριση από το ΚΑΣ – Τι εξηγεί μέλος του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου

Εθνικό Γεωλογικό Μουσείο: «Θησαυροφυλάκιο» για τον ορυκτό πλούτο της χώρας από την ΕΑΓΜΕ
Η Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (Ε.Α.Γ.Μ.Ε.) δημιούργησε ένα νέο μουσείο, με σκοπό την προστασία, τη διαφύλαξη, την οργάνωση και την προβολή του ορυκτού πλούτου και της γεωλογικής ιστορίας της χώρας μας