Προ των πυλών η ενεργοποίηση του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας. Με τροπολογία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, δημιουργείται για πρώτη φορά το θεσμικό πλαίσιο για την κατάρτιση, έγκριση, συντονισμό, διαχείριση, αξιολόγηση, έλεγχο και αναθεώρηση του Προγράμματος, υπό την ομπρέλα του οποίου θα υλοποιούνται έργα στρατηγικής σημασίας για τη χώρα.
Στο Strategic Projects Pipeline θα εντάσσονται έργα προϋπολογισμού άνω των 50 εκατ. ευρώ ή κατ’ εξαίρεση εμβληματικά μικρότερα έργα της τάξεως των 30 εκατ. ευρώ και πάνω, με υψηλή προστιθέμενη αξία για την κοινωνία και την οικονομία. Ενώ, μεταξύ των έργων που μπορούν να πάρουν τον δρόμο για το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας συγκαταλέγονται όλα τα πρότζεκτ που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού. Η διάρκεια του Προγράμματος ορίζεται σε 5 έτη.
Όπως ανέφερε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, με την τροπολογία αυτή, «δημιουργείται ένα θεσμικό και διοικητικό πλαίσιο αξιοποίησης των διαθέσιμων πόρων και συντονισμού των κυβερνητικών και λοιπών δράσεων σε έργα υποδομής και κρίσιμες υπηρεσίες των φορέων του δημοσίου, στην εποχή που ακολουθεί την πανδημία».
Το πρόγραμμα των έργων στρατηγικής σημασίας θα «τρέχει» υπό τη διαρκή παρακολούθηση και τον συντονισμό της Κυβερνητικής Επιτροπής Συντονισμού Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, στην οποία και θα προεδρεύει ο Πρωθυπουργός, ώστε να επιτυγχάνεται ο ουσιαστικός συντονισμός όλων των συναρμόδιων υπουργείων και κρατικών φορέων.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την τροπολογία, στο Πρόγραμμα δύναται να εντάσσονται δημόσιες συμβάσεις προϋπολογισμού άνω των 50 εκατ. ευρώ και σε εξαιρετικές περιπτώσεις εμβληματικών έργων για την εθνική ή την τοπική οικονομία μπορεί να εντάσσονται και συμβάσεις με μικρότερο προϋπολογισμό ή συμβάσεις χρηματοδοτούμενες από πόρους του ΕΣΠΑ προϋπολογισμού άνω των 30 εκατ. ευρώ. Για την υλοποίηση των συμβάσεων, μπορεί να επιλέγεται η μέθοδος των ΣΔΙΤ ή η σύμβαση παραχώρησης.
Σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή, δικαιούχοι του Προγράμματος μπορεί να οριστούν είτε τα Υπουργεία, είτε οι Περιφέρειες ή οι Δήμοι, είτε οι εταιρείες του χαρτοφυλακίου της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ (ΕΕΣΣΥΟ), του γνωστού Υπερταμείου, αλλά και όποιος άλλος φορέας ορίζεται με απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής.
«Στοχευμένα και μεθοδικά δημιουργούμε τις συνθήκες για την ανάπτυξη της χώρας», τόνισε ο υπουργός. «Κοινή συνισταμένη των διατάξεων είναι η βελτιστοποίηση των μεθόδων παρακολούθησης και υλοποίησης σημαντικών δημόσιων συμβάσεων, καθώς και η πλήρης εκμετάλλευση των χρημάτων του Ταμείου Ανάκαμψης, των πόρων του ΕΣΠΑ και η επίτευξη της μέγιστης μόχλευσης δημόσιων και ιδιωτικών χρηματοδοτικών εργαλείων», κατέληξε.
Τα κριτήρια αξιολόγησης και ο ρόλος του ΤΑΙΠΕΔ
Καθορίζονται, ακόμη, τα κριτήρια αξιολόγησης και έγκρισης υπαγωγής των συμβάσεων στο πρόγραμμα, η διαδικασία υποβολής προτάσεων από τους φορείς, οι εφαρμοστέες διατάξεις για την επιτάχυνση των αδειοδοτήσεων και παρέχεται η δυνατότητα υποβοήθησης των δικαιούχων για την ωρίμανση δράσεων από το ΤΑΙΠΕΔ.
Όπως προβλέπεται, το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να ορίζεται εναλλακτικά ως φορέας ωρίμανσης των συμβάσεων. Για να γίνει αυτό, απαιτείται απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, ύστερα από σχετικό αίτημα του δικαιούχου του Προγράμματος. Επίσης, η απόφαση μπορεί να ληφθεί από τον ίδιο τον δικαιούχο, αλλά απαιτείται και σχετική απόφαση αποδοχής του αιτήματος από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ.
Ως πρώτο βήμα, με την απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής εξειδικεύονται ύστερα από πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ και του δικαιούχου τα στάδια και το περιεχόμενο της διαδικασίας ωρίμανσης που αναλαμβάνει το Ταμείο.
Η Κυβερνητική Επιτροπή θα προσκαλεί κάθε 6 μήνες τους φορείς να υποβάλουν προτάσεις για ένταξη στο StrategicProjectsPipeline, δίνοντας έτσι μία ευελιξία και δυνατότητα διαρκούς ανανέωσης του προγράμματος, το οποίο αναθεωρείται όταν απαιτείται λόγω των συνθηκών.
Latest News
Τι ζήτησε ο Σταϊκούρας από τους εμπλεκόμενους στην αλυσίδα του σιδηροδρομικού έργου
Τη λειτουργία του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας (ΚΕΛ) στον Σιδηροδρομικό Σταθμό στο Λιανοκλάδι Φθιώτιδας, επιθεώρησε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
Εξάρχου (Intrakat): «Αναγκαίες οι θεσμικές μεταρρυθμίσεις στα μεγάλα έργα»
Τι προτείνει για τις προκαταβολές των έργων
Ώθηση 3 δισ. στην οικονομία της Θεσσαλίας με την εκτροπή του Αχελώου – Στα 400 εκατ. το κόστος
Στα 4,5 δισ. ευρώ εκτιμάται ο συνολικός προϋπολογισμός για την ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας, σύμφωνα με το master plan της HVA
Ανάπλαση οδικού δικτύου σε Άγιο Κωνσταντίνο και Καμένα Βούρλα
Ο προϋπολογισμός του συνολικού έργου ανέρχεται στα 15,6 εκατ. ευρώ
Σταϊκούρας: Η Αλεξανδρούπολη στο επίκεντρο τριμερούς συνάντησης με Βουλγαρία – Ρουμανία
Τι συζητήθηκε στην τριμερή συνάντηση εργασίας Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ρουμανίας
Πακέτο έργων 4,5 δισ. για την αντιπλημμυρική θωράκιση της Θεσσαλίας - Και εκτροπή του Αχελώου
Σε δημόσια διαβούλευση το master plan των Ολλανδών της HVA
Ταχιάος: Δημοπρατούνται έργα ύψους 900 εκατ. ευρώ
Όπως τόνισε ο Νίκος Ταχιάος στόχος του Υπουργείου είναι μέχρι το τέλος Ιουνίου να έχουν ολοκληρωθεί τα τεύχη δημοπράτησης και εντός του καλοκαιριού να έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις με τους αναδόχους εκτέλεσης των έργων
Ανοίγει ξανά ο φάκελος της εκτροπής του Αχελώου – Το master plan της HVA για τη Θεσσαλία
Τι δηλώνει στον ΟΤ ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Δημήτρης Κουρέτας
Τα βλέμματα στην Σαουδική Αραβία στρέφουν οι ελληνικές κατασκευαστικές
Αποτελεί την σπουδαιότερη έκθεση στον τομέα των κατασκευών όχι μόνο στη Σαουδική Αραβία, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή
Μπαίνει μπροστά το project «ΠΥΡΚΑΛ» – Ο πρώτος διαγωνισμός για το κυβερνητικό πάρκο και οι μετακομίσεις
Σε τι αφορά ο πρώτος διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ.