To 2026 αναμένεται να βρεθεί η διεθνής ναυτιλία αντιμέτωπη με την μεγαλύτερη έλλειψη σε αξιωματικούς εμπορικού ναυτικού (πλοιάρχους και μηχανικούς) σύμφωνα με την νέα έκθεση Manning Annual Review and Forecast του οίκου αναλύσεων Drewry.
Το δεδομένο αυτό δικαιώνει, σε εθνικό επίπεδο, την απόφαση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών να εγκαινιάσει πρόσφατα καμπάνια προσέλκυσης των νέων στο ναυτικό επάγγελμα. Όπως σημειώνει ο Drewry, η μειωμένη ελκυστικότητα του ναυτικού επαγγέλματος σε συνδυασμό με την συνεχιζόμενη ανάπτυξη του στόλου θα οδηγήσει στο υψηλότερο έλλειμμα αξιωματικών που θα καταγραφεί στον παγκόσμιο εμπορικό στόλου σε διάστημα μιας δεκαετίας το 2026, με σημαντικές συνέπειες για το μελλοντικό κόστος επάνδρωσης.
Το τρέχον έλλειμα σε αξιωματικούς εκτιμάται ότι αντιστοιχεί στο 3% περίπου του συνόλου των θέσεων απασχόλησης στον παγκόσμιο στόλο και θεωρείται προς το παρόν διαχειρίσιμο. Επίσης ως ένα βαθμό καλύπτεται και τον παροπλισμό μιας σειράς πλοίων λόγω πανδημίας κυρίως στην κρουαζιέρα.
Ωστόσο, με την προοπτική έως το 2026, το χάσμα προσφοράς/ ζήτησης αναμένεται να διευρυνθεί σε ένα έλλειμμα που αντιστοιχεί σε περισσότερο από το 5% όλων των αξιωματικών του παγκοσμίου στόλου και θα είναι αυτό το υψηλότερο επίπεδο από το 2013. Ο κύριος λόγος για αυτό είναι η επιβράδυνση της προσφοράς αξιωματικών καθώς η ελκυστικότητα της καριέρας στη θάλασσα μειώνεται. Κατά την πενταετία 2011-2016, η προσφορά ναυτικών αυξάνονταν με μέσο όρο σε ετήσια βάση κατά 2,7% ενώ την επόμενη 5ετάι ο ρυθμός έπεσε στο 0,5% σημειώνει ο οίκος αναλύσεων.
Με τις συνεχιζόμενες αρνητικές επιπτώσεις που προκαλεί στη ζωή στη θάλασσα η πανδημία Covid-19, ορισμένοι ναυτικοί μπορεί να ζητήσουν να συνταξιοδοτηθούν ενώ άλλοι μπορεί να αναζητούν εργασία στην ξηρά, δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας του Drewry, Rhett Harris. Για πολλά χρόνια, πρόσθεσε, οι αξιωματικοί ποιότητας ήταν δύσκολο να προσληφθούν και να διατηρηθούν. Αυτή η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί καθώς η αύξηση της προσφοράς δεν συμβαδίζει με την ανάπτυξη του παγκοσμίου στόλου.
«Μια θάλασσα ευκαιρίες»
Και στη χώρα μας είναι εμφανής η μείωση του αριθμού των απασχολούμενων ναυτικών, τις προηγούμενες δεκαετίες, αν και τα τελευταία χρόνια λόγω και της οικονομικής κρίσης καταγράφηκε μια αύξηση της ζήτησης για εισαγωγή στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ). Σε κάθε περίπτωση η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, επειδή πιστεύει ότι η ναυτοσύνη είναι στο DNA του Έλληνα και δεν πρέπει να χαθεί, έχει ξεκινήσει μία καμπάνια προσέλκυσης νέων στο ναυτικό επάγγελμα, με τίτλο «μια θάλασσα ευκαιρίες». Σκοπός της είναι να αναδειχθεί το ναυτικό επάγγελμα και οι προοπτικές σταδιοδρομίας που παρουσιάζει σε όποιον το επιλέξει.
Όπως έχει δηλώσει ο Πρόεδρος τη ΕΕΕ κ. Θεόδωρος Βενιάμης «Κοινό όραμα της πολιτείας και της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας είναι η αναβίωση της ναυτοσύνης που είναι βαθιά ριζωμένη στο DNA του λαού μας, προκειμένου να συνεχισθεί μια παράδοση αιώνων που ξεκίνησε από τους ιστορικούς ναυτότοπους της πατρίδας μας και σταδιακά εξαπλώθηκε σε όλη τη χώρα, συντελώντας στο σύγχρονο ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα, το οποίο αποτελεί θεμελιώδη πυλώνα ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας».
Latest News
Θηριώδεις επενδύσεις στα ευρωπαϊκά λιμάνια
Η πράσινη μετάβαση θα στοιχίσει πάνω από 80 δισ. ευρώ για να ανταποκρίνεται στις νέες ανάγκες του διεθνούς εμπορίου και των πλοίων
Πρώτοι σε παραγγελίες τάνκερ οι έλληνες εφοπλιστές
Με 28 παραγγελίες είναι πρωταγωνιστές - Η αύξηση της ζήτησης για νέα δεξαμενόπλοια έρχεται καθώς οι πλοιοκτήτες επιδιώκουν να ανανεώσουν τους γερασμένους στόλους
Έξι θαλάσσιες «αρτηρίες ζωής» για το παγκόσμιο εμπόριο
Απο τα σημαντικότερα θαλάσσια στενά, αυτά του Ντόβερ στην Ευρώπη και της ΤαΪβάν στη ΝΑ Ασία, είναι τα πιο πολυσύχναστα
Πώς θα μεταφέρουν τα ακτοπλοϊκά πλοία τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι οδηγοί των οχημάτων
Δυναμική επέκταση των εγχώριων τραπεζών στην ελληνική ναυτιλία [γράφημα]
Η Eurobank έχει το μεγαλύτερο δανειακό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο
Αλλαγές στον σχεδιασμό πλοίων και τον ανεφοδιασμό φέρνουν τα εναλλακτικά καύσιμα
Οι σταθμοί καυσίμων θα πρέπει να διαφοροποιηθούν ενώ και τα πλοία θα πρέπει να έχουν μεγαλύτερες δεξαμενές
Capital Product Partners: Αύξηση εσόδων 29% στο πρώτο τρίμηνο του 2024
Σε διανομή μερίσματος 0,15 δολ. ανά μετοχή προχώρησε η εταιρεία
Διαγωνισμό για την αποκατάσταση του λιμένα Βόλου «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ
Υπέστη σφοδρό πλήγμα από τα ακραία καιρικά φαινόμενα Daniel και Elias
Επιχείρηση διάσωσης από το Maran Gas Psara στα ανοιχτά της Ινδονησίας
To Maran Gas Psara ταξιδεύει υπό ελληνική σημαία
Επίθεση των Χούθι με πυραύλους και drones στο ελληνόκτητο πλοίο Cyclades
Οι Χούθι ανακοίνωσαν ότι στόχευσαν το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC Orion σε επίθεση με drone στον Ινδικό Ωκεανό