Η υποβάθμιση της μπαταρίας και η μείωση της χωρητικότητάς της, σε βάθος χρόνου, αποτελεί ένα από τα θέματα που αν και είναι υπαρκτά, δεν προβληματίζουν τόσο τις αυτοκινητοβιομηχανίες όσο και τους κατόχους ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι κατασκευάστριες εταιρείες, κατά μέσο όρο οι σημερινές μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων χάνουν μόνο περίπου 1%-2% της χωρητικότητάς τους. Αυτό σημαίνει ότι έχουν σχεδιαστεί για να είναι ανθεκτικές και με στόχο να ξεπεράσουν την ωφέλιμη ζωή ενός οχήματος.

Σήμερα οι μπαταρίες ιόντων λιθίου χρησιμοποιούνται παντού. Από smartphone και φορητούς υπολογιστές έως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η υποβάθμιση με την πάροδο του χρόνου σημαίνει ότι η μπαταρία θα χάσει μέρος της ικανότητάς της. Υπάρχουν μερικά πράγματα που δίνουν παράταση στη διάρκεια ζωής της μπαταρίας, προκειμένου να διατηρηθεί σε καλή κατάσταση. Πρώτα απ’ όλα, δεν πρέπει μια μπαταρία να υπερφορτιστεί. Είναι προτιμότερο ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο να έχει φορτισμένη την μπαταρία μέχρι το 80% της χωρητικότητάς της. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η φόρτιση με ταχυφορτιστές γίνεται μέχρι το 80% και κατόπιν η φόρτιση γίνεται με ιδιαίτερα αργούς ρυθμούς. Αντίθετα δεν θα πρέπει η μπαταρία να φθάσει στο μηδέν. Ένα άλλο πράγμα που πρέπει να γνωρίζουμε είναι ότι οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μισούν το κρύο. Είναι καλύτερο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να φυλάσσονται στο γκαράζ τους χειμερινούς μήνες όταν η εξωτερική θερμοκρασία βρίσκεται αρκετά χαμηλά.

Δοκιμές

Οι δοκιμές που έχουν γίνει από τις αυτοκινητοβιομηχανίες δείχνουν ότι για αρκετές εκατοντάδες χιλιόμετρα οι μπαταρίες διατηρούν αναλλοίωτο τον χαρακτήρα τους. Αν κοιτάξουμε για παράδειγμα την μπαταρία του μοντέλου Tesla S, οι ερευνητές έχουν διαπιστώσει ότι ταξίδι 500.000 μιλίων με την αρχική μπαταρία δεν προβληματίζει. Απλώς χάνει μέρος της απόδοσης και της απόδοσης φόρτισης. Διάφορες αναρτήσεις κατόχων ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναφέρουν ότι περίπου το 95% της μπαταρίας διατηρεί τη λειτουργία της κατά τη διάρκεια των πρώτων 100.000 χιλιομέτρων. Η υποβάθμιση της μπαταρίας 5% μπορεί να ισούται με 30 χιλιόμετρα συνολικά απώλειας αυτονομίας. Παράλληλα σε πάνω από 200.000 χιλιόμετρα η υποβάθμιση ήταν στο 10%. Έτσι πρακτικά δεν θα χρειαστεί να αντικατασταθεί η μπαταρία μέχρι η συνολική υποβάθμιση φτάσει το 50%-65%. Για να έρθει αυτή η στιγμή, ο οδηγός θα πρέπει να κάνει αρκετές χιλιάδες χιλιόμετρα.

Νέα γενιά

Εξάλλου, μια νέα γενιά ηλεκτρικών μπαταριών ιόντων λιθίου βρίσκεται στον ορίζοντα που μπορεί να διαρκέσει εκατομμύρια χιλιόμετρα και θα μπορεί να φορτιστεί τόσο γρήγορα, που σε 10 λεπτά θα μπορεί να υπάρξει αυτονομία αρκετών εκατοντάδων χιλιομέτρων.

Σήμερα όλες οι εταιρείες δίνουν εγγύηση μπαταρίας 8 έτη ή 160.000 χιλιόμετρα. Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα, ο μέσος ιδιοκτήτης EV παρατηρεί μόνο μείωση της μπαταρίας κατά 2% μετά τα τρία χρόνια οδήγησης και μείωση κατά 7% έπειτα από έξι χρόνια στο δρόμο. Φυσικά αυτό μεταφράζεται σε απώλεια λίγων χιλιομέτρων. Ωστόσο, οι όροι της εγγύησης μπορεί να διαφέρουν από εταιρεία σε εταιρεία. Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες καλύπτουν μόνο την μπαταρία ενός EV σε περίπτωση πλήρους βλάβης, ενώ αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι Tesla, Nissan και Volkswagen θα τηρήσουν την εγγύηση εάν το ποσοστό χωρητικότητας πέσει κάτω από ένα καθορισμένο όριο, συνήθως 60%-70%, κατά τη διάρκεια της περιόδου εγγύησης.

Οι μπαταρίες που χρησιμοποιούνται σε υβριδικά αυτοκίνητα είναι παρόμοιες με τις μπαταρίες EV. Δεδομένου ότι ο βενζινοκινητήρας, ο ηλεκτροκινητήρας και η μπαταρία λειτουργούν ταυτόχρονα, τότε απώλεια ενός στοιχείου είναι σίγουρο ότι θα επηρεάσει και το άλλο. Γι’ αυτό ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Hyundai προσφέρουν ακόμη και εγγυήσεις διάρκειας ζωής.

Αντικατάσταση

Τώρα, αν υπάρξει περίπτωση αντικατάστασης μπαταρίας σε αυτοκίνητο εκτός εγγύησης, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι μετά από 8 χρόνια, το κόστος των αντίστοιχων μπαταριών σίγουρα θα πέσει. Από τα 7.000-8.000 ευρώ που στοιχίζει σήμερα μια μικρή μπαταρία, αναμένεται τότε να στοιχίζει κάτω από το μισό αυτού του ποσού, χωρίς να ξεχνάμε και τα χρηματοδοτικά προγράμματα που θα ισχύουν εκείνη την περίοδο.

Φυσικά δεν θα πρέπει να παραγνωρίσουμε και τη δεύτερη ζωή της μπαταρίας. Οι μπαταρίες που αποσύρονται από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ως αποθήκες ενέργειας είτε στα σπίτια είτε στα εργοστάσια ή να πουληθούν σε εταιρείες που θα ασχοληθούν με αντίστοιχη δραστηριότητα. Για παράδειγμα, μια μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να χρησιμοποιηθεί για σταθερή αποθήκευση για την υποστήριξη του ηλεκτρικού δικτύου της τοπικής εταιρείας κοινής ωφέλειας.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Τεχνολογία
Google: Παρουσίασε νέο μικροτσίπ και «έλυσε» ένα χρόνιο πρόβλημα των κβαντικών υπολογιστών
Τεχνολογία |

Αποκαλυπτήρια για το «αλάνθαστο» κβαντικό μικροτσίπ της Google

Σε άρθρο που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature, η Google είπε ότι βρήκε έναν τρόπο να συνδυάζει τα Qubits του τσιπ Willow, έτσι ώστε τα ποσοστά σφαλμάτων να μειώνονται καθώς αυξάνεται ο αριθμός των Qubits

Έρευνα BrokerChooser: Αυτές είναι οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστά online απάτης
Τεχνολογία |

Αυτές είναι οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστά online απάτης - Η θέση της Ελλάδας

Η έρευνα βασίζεται σε ένα σύνολο δεδομένων που περιλαμβάνει πάνω από 30.000 γνωστές απατηλές οντότητες, αναλύοντας τα μοτίβα αναζήτησης της Google σε περιεχόμενο της BrokerChooser σε 56 γλώσσες