Στα μέσα του περασμένου Ιουλίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε μια δέσμη μέτρων σχετικά με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, με στόχο τον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 (σε σχέση με τα επίπεδα του 1990).
Κατόπιν αυτού, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναμένεται να ψηφίσει τις προτάσεις τις Επιτροπής, που συμπεριλαμβάνουν μέτρα για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων και τη θέσπιση μιας νέας εισφοράς άνθρακα σε εισαγωγές.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η σχετική ψηφοφορία θα διεξαχθεί το τρέχον εξάμηνο.
Υπενθυμίζεται ότι το ΕΚ υποστήριξε την ανάγκη πρόληψης “διαρροών άνθρακα” μέσω της επιβολής εισφοράς σε εισαγωγές προϊόντων που προέρχονται από κράτη με λιγότερο αυστηρούς κανόνες για τις εκπομπές CO2.
Την ώρα που η ευρωπαϊκή βιομηχανία προσπαθεί να συνέλθει από την κρίση του COVID-19 και να ανταπεξέλθει στην οικονομική πίεση των φθηνών εισαγωγών, η ΕΕ προσπαθεί να τιμήσει τις κλιματικές της δεσμεύσεις προστατεύοντας παράλληλα τις ευρωπαϊκές θέσεις εργασίας και αλυσίδες παραγωγής.
Εισφορά άνθρακα για την αντιμετώπιση των διαρροών άνθρακα
Οι προσπάθειες της ΕΕ να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα, στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, και να γίνει κλιματικά ουδέτερη έως το 2050 κινδυνεύουν να υπονομευτούν από λιγότερο κλιματικά φιλόδοξες χώρες.
Για να μετριαστεί αυτός ο κίνδυνος, η ΕΕ θα προτείνει τη δημιουργία ενός μηχανισμού συνοριακής προσαρμογής άνθρακα (ΜΣΠΑ) που θα επιβάλλει εισφορές άνθρακα σε εισαγωγές ορισμένων προϊόντων που προέρχονται από κράτη εκτός ΕΕ. Οι ευρωβουλευτές ενέκριναν τις σχετικές προτάσεις στην πρώτη ολομέλεια του Μαρτίου.
Η εισφορά αναμένεται να εφαρμοστεί σε εισαγωγές προϊόντων που προέρχονται από τρίτες χώρες με λιγότερο φιλόδοξους κανόνες για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, διασφαλίζοντας ότι τα εισαγόμενα προϊόντα δεν είναι φθηνότερα από τα αντίστοιχα προϊόντα της ΕΕ.
Πώς θα εφαρμοστεί η ευρωπαϊκή εισφορά άνθρακα;
Η εισφορά θα εφαρμοστεί σε εισαγωγές προϊόντων που προέρχονται από τρίτες χώρες με λιγότερο φιλόδοξους κανόνες για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, διασφαλίζοντας ότι τα εισαγόμενα προϊόντα δεν είναι φθηνότερα από τα αντίστοιχα προϊόντα της ΕΕ.
Δεδομένου του κινδύνου μετεγκατάστασης ρυπογόνων βιομηχανιών σε χώρες με λιγότερο αυστηρούς περιορισμούς των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, η τιμολόγηση του άνθρακα θεωρείται απαραίτητη εντός του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών της ΕΕ (ETS).
Τι είναι η διαρροή άνθρακα;
Η διαρροή άνθρακα είναι η μετατόπιση της παραγωγής των ρυπογόνων βιομηχανιών εκτός της ΕΕ για την αποφυγή συμμόρφωσης σε αυστηρότερα πρότυπα.
Καθώς η κλιματική αλλαγή αποτελεί παγκόσμιο πρόβλημα που απαιτεί παγκόσμιες λύσεις, οι ευρωβουλευτές θέλουν να το επιλύσουν μέσω της δημιουργίας ενός μηχανισμού συνοριακής προσαρμογής άνθρακα (ΜΣΠΑ).
Η υφιστάμενη τιμολόγηση των ανθρακούχων εκπομπών στην ΕΕ
Στα πλαίσια του υφιστάμενου συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών της ΕΕ (ETS), που παρέχει οικονομικά κίνητρα για τον περιορισμό των εκπομπών, οι σταθμοί πραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και οι βιομηχανίες πρέπει να εκδίδουν άδεια για κάθε τόνο διοξειδίου του άνθρακα που παράγουν. Η τιμή αυτών των αδειών επηρεάζεται από τη ζήτηση και την προσφορά. Λόγω της τελευταίας οικονομικής κρίσης, η ζήτηση για αυτές τις άδειες έχει μειωθεί, το ίδιο και η τιμή τους, αποθαρρύνοντας, κατά συνέπεια, τις εταιρείες από επενδύσεις στις πράσινες τεχνολογίες. Η ΕΕ θα μεταρρυθμίσει το υφιστάμενο σύστημα για την επίλυση αυτού του προβλήματος.
Τι ζητάει το Κοινοβούλιο;
Ο νέος μηχανισμός πρέπει να είναι συμβατός με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ) και να ενθαρρύνει την απαλλαγή των ευρωπαϊκών και μη ευρωπαϊκών βιομηχανιών από τις ανθρακούχες εκπομπές. Θα ενσωματωθεί επίσης στη μελλοντική βιομηχανική στρατηγική της ΕΕ.
Μέχρι το 2023 ο ΜΣΠΑ θα πρέπει να καλύπτει τον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας και τους βιομηχανικούς κλάδους έντασης ενέργειας, που αντιπροσωπεύουν το 94 % των βιομηχανικών εκπομπών της ΕΕ και συνεχίζουν να λαμβάνουν σημαντικές δωρεάν κατανομές δικαιωμάτων, σύμφωνα με τους ευρωβουλευτές.
Υπογραμμίζουν ότι ο μηχανισμός θα πρέπει να είναι σχεδιασμένος αποκλειστικά για την προώθηση των κλιματικών στόχων και να μην χρησιμοποιείται καταχρηστικά ως εργαλείο για την ενίσχυση του προστατευτισμού.
Οι ευρωβουλευτές υποστηρίζουν επίσης την πρόταση της Επιτροπής να χρησιμοποιήσει τα έσοδα που προκύπτουν από τον ΜΣΠΑ ως νέους ιδίους πόρους για τον προϋπολογισμό της ΕΕ, και ζητούν από την Επιτροπή να διασφαλίσει πλήρη διαφάνεια όσον αφορά τη χρήση των εν λόγω εσόδων.
Latest News
Η Amazon εγκαινιάζει τα πρώτα ηλεκτρικά φορτηγά για λιμάνια
Η Amazon θα θέσει σε κίνηση οκτώ από αυτά τα ημιφορτηγά στο λιμενικό συγκρότημα του Λος Άντζελες/Λονγκ Μπιτς,
Mega deal για το... «πρασίνισμα» της Microsoft
Η Stockholm Exergi θα κατασκευάσει το έργο δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα στο εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας βιομάζας
Με υβριδικό απαντάει η Lamborghini στην ηλεκτροκίνηση
Το Urus SE θα ανταγωνιστεί την Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid και την Bentley Bentayga Hybrid
Πατάνε γκάζι οι πωλήσεις ηλεκτρικών ΙΧ - Αρκούν οι υποδομές φόρτισης; [γράφημα]
Τι δείχνουν τα στοιχεία Ε.Ε. και κατασκευαστών οχημάτων
Δεν τραβάει… το «Εξοικονομώ – Επιχειρώ» - Τι ρωτούν για το πρόγραμμα οι επιχειρήσεις
Λιγότερο από το 30% του προϋπολογισμού έχει δεσμευθεί
Φορτσάρουν οι αιτήσεις για το «Φωτοβολταϊκά στη στέγη»: Αντίστροφη μέτρηση για την λήξη του προγράμματος
Το ενδιαφέρον κορυφώνεται καθώς όσα νοικοκυριά θελήσουν στο μέλλον να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκό θα πρέπει να εφαρμόσουν το μοντέλο net-billing
Ούτε 1 στους 10 δεν έκανε χρήση των επιδοτήσεων
Κύριες αιτίες η έλλειψη ίδιας συμμετοχής και το υψηλό κόστος των εργασιών – Ποιες παρεμβάσεις είχαν τη μεγαλύτερη ζήτηση
Η κλιματική αλλαγή απειλεί αγροτική παραγωγή και τουρισμό στη Νότια Ευρώπη
Ανεβαίνουν συνεχώς οι θερμοκρασίες ιδιαίτερα σε Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία, Ελλάδα
Μεγαλώνει η απειλή για την οικονομία της Ευρώπης
Οι μεγάλες αλλαγές στο μοτίβο της αγροτικής παραγωγής αλλά και του τουρισμού αναμένεται να τροφοδοτήσουν αλυσιδωτές επιπτώσεις
Χρειαζόμαστε ένα Bretton Woods για το κλίμα του πλανήτη
Πρόταση για να αναλάβει η Παγκόσμια Τράπεζα ρόλο συντονιστή για την απανθρακοποίηση των οικονομιών και τις περιβαλλοντικές προκλήσεις του 21ου αιώνα