Περίπου το 12% των νέων πλοίων που παραγγέλλονται είναι εξοπλισμένα με εναλλακτικά συστήματα καυσίμων, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση «MARITIME FORECAST TO 2050» του νηογνώμονα DNV, ενώ όπως δηλώνει στον ot.gr ο κ. Ιωάννης Χιωτόπουλος, SVP Regional Manager, South East Europe & Middle East, DNV Maritime, οι επενδυτικές δαπάνες που θα απαιτηθούν από το 2020 έως το 2050 για να ικανοποιηθούν από τη ναυτιλία οι περιβαλλοντικοί στόχοι του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) , θα κυμαίνονται από 250 έως 800 δισεκατομμύρια δολάρια, ανάλογα με το μέγεθος του στόλου και τις ανάγκες της αγοράς.

Όπως επισημαίνεται στην έκθεση η ναυτιλιακή βιομηχανία θα περάσει μια περίοδο ραγδαίων αλλαγών και γρήγορης ενεργειακής και τεχνολογικής μετάβασης με σημαντικό αντίκτυπο στο κόστος, τις αξίες των περιουσιακών στοιχείων (πλοίων) και των κερδών, αντίκτυπο πολύ μεγαλύτερο σε σύγκριση με άλλες μεταβατικές περιόδους της ναυτιλίας.

Τρεις θεμελιώδεις βασικοί οδηγοί θα καθορίσουν την πορεία απαλλαγής της ναυτιλίας από τον άνθρακα την επόμενη δεκαετία υποστηρίζει ο DNV: Οι κανονισμοί και οι πολιτικές, η πρόσβαση σε επενδυτές και κεφάλαια, και οι προσδοκίες πλοιοκτητών και καταναλωτών.

Επίσης υπογραμμίζει ότι η Αρχική Στρατηγική του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για τους αέριους ρύπους του θερμοκηπίου (GHG), ς καθοδηγεί την πορεία της διεθνούς ναυτιλίας και το πρώτο κύμα κανονισμών θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2023 και αφορά τον δείκτη πλοίων ενεργειακής απόδοσης (EEXI) και τις λειτουργικές απαιτήσεις μείωσης της έντασης του άνθρακα, με βάση έναν νέο δείκτη λειτουργικής έντασης άνθρακα (CII). Ο DNV εκτιμά ότι οι κανονισμοί αυτοί θα έχουν σημαντικό αντίκτυπο στο σχεδιασμό και τη λειτουργία όλων των πλοίων.

Όπως επισημαίνει, ενόσω όλα τα πλοία θα πρέπει να πληρούν τις ελάχιστες απαιτήσεις συμμόρφωσης με τους κανονισμούς του ΙΜΟ, η πίεση που θα δεχθούν οι εταιρείες στον εμπορικό τομέα, μπορεί να ωθήσει τους εφοπλιστές να αναλάβουν πιο έντονη δράση με στόχο την απαλλαγή από τον άνθρακα, καθώς όπως εκτιμά οι ναυτιλιακές εταιρείες με κακή απόδοση θα είναι λιγότερο ελκυστικές στην αγορά ναυλώσεων και θα δυσκολεύονται να βρίσκουν πρόσβαση σε κεφάλαια.

Η διαδικασία ενεργειακής μετάβασης στη ναυτιλία έχει ήδη ξεκινήσει σύμφωνα με τον DNV με σχεδόν το ένα όγδοο (12%) των υπό ναυπήγηση πλοίων να επιλέγουν τα εναλλακτικά καύσιμα. Το ποσοστό αυτό είναι μια σημαντική αύξηση από το 6% που αναφέρθηκε στην προηγούμενη έκδοση του «Maritime Forecast 2019» του DNV. Εκτός από τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας τα εναλλακτικά καύσιμα αφορούν πρωτίστως τα πλοία που χρησιμοποιούν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).

Σήμερα είκοσι χρόνια μετά την εισαγωγή του LNG ως καύσιμο, υπάρχουν 509 πλοία (στοιχεία Ιουνίου 2021) με καύσιμο LNG είτε σε λειτουργία είτε υπό ναυπήγηση. Επίσης υπάρχουν 522 πλοία , μικρά πλοία και πορθμεία, που αξιοποιούν την ηλεκτρική ενέργεια για την κίνηση τους.

Ειδικότερα σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει ο DNV ο εν ενεργεία στόλος σε ποσοστό 99,5% χρησιμοποιεί συμβατικά καύσιμα και μόλις το 0,5% εναλλακτικά (μεθανόλη 0,01%, LNG 0,19% και μπαταρίες 0,30%) Αντιθέτως στα υπό παραγγελία πλοία το 88,16% χρησιμοποιεί συμβατικά καύσιμα και το 11,84% εναλλακτικά και συγκεκριμένα: αμμωνία το 0,02%, υδρογόνο το 0,06% μεθανόλη το 0,30% LPG το 1,51% , LNG το 6,10% και μπαταρίες το 3,85%

Τεράστιο το κόστος μετάβασης

Σχολιάζοντας στον ot.gr το περιεχόμενο της έκθεσης MARITIME FORECAST 2021 ο κ. Ιωάννης Χιωτόπουλος, SVP Regional Manager, South East Europe & Middle East, DNV Maritime, επισημαίνει: «Tο μέλλον της παγκόσμιας ναυτιλίας καθορίζεται από τη μεγάλη τάση της απανθρακοποίησης (decarbonization). Όπως είναι γνωστό, έως το 2050 ο παγκόσμιος στόλος υποχρεούται να περιορίσει δραστικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Οι αλλαγές που ήδη συντελούνται στο φυσικό μας περιβάλλον, ακολουθούν εκείνες που θα συμβούν στο αντίστοιχο επιχειρηματικό. Είναι σαφές ότι η πορεία προς το 2050 επηρρεάζει άμεσα τις παραγγελίες νέων πλοίων και τις προδιαγραφές κατασκευής τους.

Τα καύσιμα τού σήμερα, δεν θα είναι τα καύσιμα του αύριο, γεγονός που οδηγεί σε μια αβεβαιότητα σχετικά με τον βέλτιστο σχεδιασμό των νεότευκτων πλοίων που θα τα καταστήσουν φιλικά στο περιβάλλον, ανταγωνιστικά και -φυσικά- ασφαλή.

Λαμβάνοντας υπόψη την πρόβλεψη του φετινού Maritime Forecast της DNV ότι οι επενδυτικές δαπάνες που θα απαιτηθούν από το 2020 έως το 2050 για να ικανοποιηθούν οι στόχοι του ΙΜΟ υπολογίζονται από 250 έως 800 δισεκατομμύρια δολάρια (ανάλογα με το μέγεθος του στόλου και τις ανάγκες της αγοράς), αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχει, από την πλευρά των εφοπλιστών, η επιτακτική ανάγκη για λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων.

Το DNV είναι σε θέση να παρέχει την απαραίτητη υποστήριξη και τεχνογνωσία για τον μετριασμό του ρίσκου που αντιμετωπίζουν οι πλοιοκτήτες σε όλο τον κόσμο. Ο προορισμός της απανθρακοποίησης στη ναυτιλία είναι σαφής, αλλά η διαδρομή προς αυτήν, όχι. Μόνο δουλεύοντας όλοι μαζί προς αυτήν την κατεύθυνση, στηριζόμενοι σε απτά στοιχεία και λεπτομερείς αναλύσεις, μπορούμε να μετατρέψουμε την αβεβαιότητα σε μια ασφαλή πορεία προς έναν φιλικότερο στο περιβάλλον κλάδο».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα