Παρά την εθελοντική πρωτοβουλία και δέσμευση μεγάλων βιομηχανιών τροφίμων να περιορίσουν και να ελέγξουν τις διαφημίσεις ανθυγιεινών τροφίμων στα παιδιά, αυτό στην πράξη αναιρείται από τις ίδιες. Έτσι, η δέσμευσή τους να εμπορεύονται υπεύθυνα τα προϊόντα τους, αποτυγχάνει να προστατεύσει τα παιδιά της Ευρώπης, και καθίσταται εμφανής η ανάγκη νομοθετικής παρέμβασης. Αυτό επισημαίνει η ΕΚΠΟΙΖΩ επικαλούμενη τα συμπεράσματα σχετικής έρευνας που διενήργησε η Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο του 2021.
Όπως αναφέρει, η ισχυρή επιρροή που ασκεί το μάρκετινγκ των ανθυγιεινών τροφίμων στις διατροφικές συμπεριφορές των παιδιών, είναι γενικά κάτι αποδεκτό από τον επιστημονική κοινότητα, του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας συμπεριλαμβανομένου. Αποτέλεσμα, 1 στα 3 παιδιά της Ευρώπης είναι υπέρβαρο ή παχύσαρκο, ενώ στις μεσογειακές χώρες υπερβαίνουν το 40%.
Συνοπτικά, η ανάλυση των ευρημάτων της έρευνας δείχνει ότι:
- Τα διατροφικά κριτήρια που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Δέσμευση των βιομηχανιών τροφίμων είναι πολύ αδύναμα, αφού βάσει αυτών τα τρόφιμα που θεωρούνται κατάλληλα για την διατροφή των παιδιών, περιέχουν πολύ υψηλότερα επίπεδα λιπών-ζάχαρης-αλατιού από ό, τι συνιστούν οι αρχές δημόσιας υγείας.
- Δημοφιλείς τηλεοπτικές εκπομπές διαρρέουν στο διαδίκτυο – παρά το τεράστιο ποσοστό παιδιών που το παρακολουθούν.
- Οι κανόνες της αυτορρυθμιστικής πρωτοβουλίας υποτιμούν την σημαντική έκθεση των παιδιών και την μεγάλη επιρροή των τακτικών μάρκετινγκ που χρησιμοποιούνται τόσο στον ψηφιακό όσο και στον φυσικό κόσμο.
- Οι εταιρείες παραβιάζουν τους κανόνες που αποφάσισαν οι ίδιες.
Οι ενώσεις καταναλωτών ζητάνε να απαγορευθούν, σε ευρωπαϊκό επίπεδο:
- η διαφήμιση ανθυγιεινών τροφίμων στο διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένων ιστοσελίδων εταιρειών τροφίμων και μέσων κοινωνικής δικτύωσης,
- η διαφήμιση ανθυγιεινών τροφίμων στην τηλεόραση, μεταξύ 6 π.μ.-11 μ.μ. αφού τα παιδιά δεν βλέπουν μόνο παιδικές εκπομπές,
- η χρήση τεχνικών μάρκετινγκ στις συσκευασίες τροφίμωνπου προσελκύουν τα παιδιά (π.χ. χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων και μασκότ μάρκας).