
Ανησυχία πως όσα συντελούνται στον ενεργειακό τομέα αποτελούν σκηνές από τα προσεχώς εκφράζουν ναυτιλιακοί παράγοντες.
Η εκτόξευση του ενεργειακού κόστους έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στην αγορά της ενέργειας με πολλές μικρομεσαίες κυρίως επιχειρήσεις να βρίσκονται αντιμέτωπες με τον κίνδυνο του λουκέτου.
Ναυτιλιακοί φορείς φοβούνται πως ανάλογες επιπτώσεις θα υπάρξουν και στη ναυτιλία όταν εφαρμοστούν οι ρυθμίσεις του πακέτου fit for 55 κατά της κλιματικής αλλαγής.
Γερμανία και Ελλάδα κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου στα έγγραφα που στέλνουν στην Κομισιόν με τις πρώτες παρατηρήσεις σχετικά με την εξασφάλιση ικανής ποσότητας καυσίμων ή για τη στρατηγική της Κομισιόν αναφορικά με την αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους μεταφοράς και διαβίωσης για τους πολίτες της EE.
Και αυτό γιατί θεωρείται δεδομένο ότι το αυξημένο κόστος λειτουργίας της ναυτιλιακής δραστηριότητας θα περάσει στους τελικούς καταναλωτές ειδικά σε περιοχές όπως η χώρα μας με μεγάλο αριθμό νησιών.
Η ναυτιλία ενώ είναι υπέρ της απεξάρτησής της από τον άνθρακα έχει ενστάσεις αναφορικά με δύο προτάσεις της EE, την ένταξη του κλάδου στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων και τον νέο κανονισμό FuelEU Maritime για τα καύσιμα.
Όπως υποστηρίζουν φορείς της ναυτιλίας οι προτάσεις αυτές δημιουργούν προβλήματα επιβίωσης στις μικρότερου μεγέθους ναυτιλιακές εταιρείες οι οποίες όμως αποτελούν την πλειοψηφία της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Οι συγκεκριμένες εταιρείες σημειώνουν δεν θα μπορέσουν να καλύψουν το κόστος δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων το οποίο βρίσκεται σταθερά κοντά στα 65 ευρώ όταν το πρώτο εξάμηνο είχε διαμορφωθεί στα 43,9 ευρώ ο τόνος κατά μέσο όρο αυξημένος κατά 100 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020.
Οι ίδιοι υποστηρίζουν ακόμη πως οι παραπάνω προτάσεις νοθεύουν τον υγιή διεθνή ανταγωνισμό εις βάρος των ευρωπαίων πλοιοκτητών αφού κατακερματίζουν το διεθνές θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του κλάδου που ασκεί μια κατεξοχήν παγκόσμια δραστηριότητα ενώ δεν είναι δίκαιες καθώς υποχρεώνουν τη ναυτιλία να αναλάβει δυσανάλογα βάρη για τα οποία δεν είναι υπεύθυνη.
Για τους εκπεμπόμενους ρύπους από τα πλοία λένε ευθύνονται τα καύσιμα οι μηχανές και οι σχεδιαστές κατασκευαστές των πλοίων και όχι οι πλοιοκτήτες. Ειδικότερα η ναυτιλία bulk/tramp που δεν κινείται σε τακτικές γραμμές και δρομολόγια είναι τελείως ασύμβατη με το EU ETS όπως υποστηρίζει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ).
Δεν είναι οι πλοιοκτήτες αλλά οι ναυλωτές που κατά κύριο λόγο καθορίζουν τη λειτουργία και την ενεργειακή απόδοση του πλοίου με τις αποφάσεις τους σχετικά με την ταχύτητα τη θαλάσσια διαδρομή τα φορτία και τα ναυτιλιακά καύσιμα.
Θετικό ωστόσο θεωρείται το γεγονός ότι η EE ευθυγραμμιζόμενη με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» αναγνωρίζει την ευθύνη των ναυλωτών για την κάλυψη του κόστους συμμόρφωσης με την εν λόγω Οδηγία χωρίς βέβαια ακόμη να έχει κλείσει το θέμα.
Αντί της συμμετοχής στο EU ETS η ΕΕΕ και η διεθνής ναυτιλία μέσω του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου ICS αντιπροτείνουν την εισαγωγή ενός ειδικού ταμείου dedicated fund για τη ναυτιλία το οποίο θα μπορούσε να αγοράζει και να πουλάει δικαιώματα ρύπων μέσω του EU ETS με βάση τη μέση τιμή του προηγούμενου έτους.
Το εν λόγω ταμείο θα μπορεί να χρηματοδοτήσει την απαραίτητη Έρευνα και Ανάπτυξη για φιλικότερα προς το περιβάλλον ναυτιλιακά καύσιμα χωρίς τα οποία δεν θα είναι δυνατή η απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον ορυκτό άνθρακα. Επίσης η ευρωπαϊκή ναυτιλία αντιμετωπίζει με σκεπτικισμό τον κανονισμό FuelEU Maritime που έχει στόχο την επιτάχυνση της απεξάρτησης της ναυτιλίας από τον άνθρακα μέσω της θέσπισης ενός υποχρεωτικού προτύπου ναυτιλιακών καυσίμων το οποίο θα βασίζεται στην ένταση άνθρακα των εν λόγω καυσίμων που χρησιμοποιούνται από τα πλοία.
Τα προτεινόμενα μέτρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκαλούν μεγάλη ανησυχία καθώς όπως σημειώνει η ΕΕΕ για την bulk/tramp ναυτιλία καθίσταται δύσκολη η προμήθεια του πιστοποιημένου καυσίμου προσθέτοντας ότι η διαθεσιμότητα των απαιτούμενων συμμορφούμενων καυσίμων παγκοσμίως και το συσχετιζόμενο με αυτά κόστος τους απαιτούν κατάλληλη έρευνα και μελέτη οι οποίες δεν φαίνεται να έχουν πραγματοποιηθεί.


Latest News

Πώς ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους τα αιολικά πάρκα - Τι αναφέρει η ΔΕΗ
H ΔΕΗ έχει ήδη ολοκληρώσει το πρώτο Repowering Αιολικών Πάρκων στην Ελλάδα από την ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αντικαθιστώντας παλιές ανεμογεννήτριες που ολοκλήρωσαν τον κύκλο ζωής τους με νέες

Το ΣτΕ ακυρώνει μεγάλη επένδυση φωτοβολταϊκών σε περιοχή Natura
Για αδειοδότηση έργων ΑΠΕ εντός ή κοντά σε Natura το ΥΠΕΝ δεν μπορεί να αγνοεί αρνητικές γνωμοδοτήσεις φορέων διαχείρισης λέει το ΣτΕ.

Περιβάλλον: Τα κοράλια απειλούνται με εξαφάνιση
Το 84% των κοραλλιογενών υφάλων του κόσμου επλήγη από το χειρότερο συμβάν λεύκανσης που έχει καταγραφεί

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Ημέρα της Γης: Η ΔΕΗ επενδύει στην καθαρή ενέργεια για βιώσιμη ανάπτυξη
Τι περιλαμβάνουν οι δεσμέυσεις του ομίλου ΔΕΗ για μείωση των άμεσων εκπομπών CO2

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία