Δεν χωρά πια αμφιβολία. Αν θέλουμε να περιοριστεί η κλιματική αλλαγή θα πρέπει να αλλάξουμε τρόπο ζωής. Τι σημαίνει αυτό για τους….καταναλωτικούς μας στόχους; Την αγορά μεγαλύτερου αυτοκινήτου, ολιγοήμερες εξορμήσεις στο εξωτερικό ή μια κρουαζιέρα στη Μεσόγειο; Θα μεταβληθούν σε άπιαστα όνειρα;
Κάπως έτσι θα είναι τα πράγματα, παραδέχονται οι επιστήμονες. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τη νύφη θα την πληρώσει το ευ ζην. Ευτυχία και ικανοποίηση μάς δίνουν τελικά περισσότερα πράγματα απ’ αυτά που στερούμεθα λόγω απαγορεύσεων και παραχωρήσεων.
ευΓια τον ερευνητή βιωσιμότητας και επικριτή της συνεχούς οικονομικής ανάπτυξης Νίκο Πεχ από το Πανεπιστήμιο Ζίγκεν τα μακρινά ταξίδια αναψυχής, το Ι.Χ. και η υπερβολική κατανάλωση κρέατος οφείλουν να καταργηθούν: Η δημόσια κριτική σε «βανδαλισμούς στο περιβάλλον αποτελεί την μεγαλύτερη πρόκληση για την κοινωνία των πολιτών τον 21ο αιώνα», δηλώνει στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων. Ο γερμανός οικονομολόγος είναι ωστόσο πεπεισμένος ότι η αλλαγή του τρόπου ζωής δεν σημαίνει ότι πλήττεται η ευζωία. Εκτιμά μάλιστα ότι «ο περιορισμός της κατανάλωσης είναι προϋπόθεση για μια μακροχρόνια απολαυστική και ευτυχισμένη ζωή χωρίς άγχος».
Παγκόσμια πρόκληση η Διάσκεψη για το Κλίμα του ΟΗΕ
Στα αυτοκίνητα αντιστοιχεί το 12% της εκπομπής ρύπων που ευνοούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου στην Ευρώπη. Μια πτήση μετ΄ επιστροφής στη Νέα Υόρκη παράγει ανά άτομο 1,2 τόνους διοξείδιο του άνθρακα. Μια επταήμερη κρουαζιέρα στη Μεσόγειο 1,9 τόνους. Θεωρητικά κάθε άνθρωπος θα πρέπει να προκαλεί ρύπους το πολύ ενός τόνου για να περιοριστεί η κλιματική αλλαγή στα σημερινά επίπεδα.
Στις 31 Οκτωβρίου ξεκινά στην Γλασκώβη η Παγκόσμια Διάσκεψη για το Κλίμα του ΟΗΕ (COP26), όπου κυβερνήσεις απ΄ όλο το κόσμο θα παρουσιάσουν εκεί τα φιλόδοξα σχέδιά τους για την προστασία του περιβάλλοντος. Αποτελεί κοινό τόπο πλέον ότι ο στόχος περιορισμού της ανόδου της θερμοκρασίας του πλανήτη στους 1,5 βαθμούς Κελσίου είναι ανέφικτος.
Ο ερευνητής ζητημάτων κλιματικής αλλαγής Ντιρκ Νοτς από το ινστιτούτο μετεωρολογίας Max Planck απορρίπτει το επιχείρημα ότι μόνο πλούσιοι μπορούν να εφαρμόσουν εν τέλει μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος: «Προστασία του κλίματος και καταπολέμηση κοινωνικών ανισοτήτων δεν αποτελούν αντίφαση. Μια πόλη με ουδέτερο οικολογικό αποτύπωμα έχει νόημα για όλους. Ό,τι εξοικονομείται, για παράδειγμα, από την κατασκευή οδικών αρτηριών μπορεί να διατεθεί σε κοινωνικά μέτρα.
«Εξαντλημένοι από την ευμάρεια και τον καταιγισμό ερεθισμάτων»
Μπορεί σήμερα να αποτελούν ακόμα μειονότητα, αλλά όλο και περισσότεροι άνθρωποι σκέπτονται πόσο επιβαρύνουν το περιβάλλον και αλλάζουν τρόπο ζωής. Προτιμούν το ποδήλατο αντί του αυτοκινήτου, το τρένο αντί του αεροπλάνου και το carsharing αντί του ιδιωτικού αυτοκινήτου, το οποίο βρίσκεται κατά μέσο όρο κάπου παρκαρισμένο 23 ώρες το 24ωρο. Δεν είναι όμως μόνο αυτά: Για να πλυθούν προτιμούν σαπούνι αντί για ντους τζελ σε πλαστικό μια χρήσης, πίνουν νερό από γυάλινα ή πλαστικά ανακυκλώσιμα μπουκάλια, αγοράζουν φρούτα και λαχανικά από την περιοχή τους και όχι εισαγόμενα από τα πέρατα του κόσμου, βγάζουν τα ηλεκτρονικά τους μηχανήματα από την πρίζα και δεν τα αφήνουν σε κατάσταση αναμονής (standby) και στεγνώνουν τα ρούχα στο μπαλκόνι και όχι στο στεγνωτήριο.
Κατά την άποψη του γερμανού ειδικού Νίκο Πεχ η ζωή σε μικρότερη ακτίνα και με περιορισμένη κατανάλωση δεν έχει μόνο θετική επίδραση στο περιβάλλον, αλλά είναι και πηγή προσωπικής ευεξίας: «Είμαστε εξαντλημένοι από την ευμάρεια και τον καταιγισμό ερεθισμάτων», λέει. Αναφέρει ότι ο ίδιος έχει να μπει σε αεροπλάνο εδώ και δεκαετίες, ταξιδεύει με το τραίνο, επισκευάζει τον υπολογιστή που έχει εδώ και δώδεκα χρόνια και το παρόμοιας ηλικίας στερεοφωνικό του, δεν διαθέτει smartphone και φορά μπαλωμένα ρούχα. «Όταν κατά τη διάρκεια διακοπών στην πατρίδα μου συμμετέχω σε δράσεις υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος τότε αισθάνομαι μεγαλύτερη ικανοποίηση από ότι σε πολυτελή κρουαζιέρα στην Καραϊβική», συμπληρώνει. Σύμφωνα με τον Νικο Πεχ υπάρχουν ήδη πρωτοπόροι, οι οποίοι με τον τρόπο ζωής τους δείχνουν ότι μια ριζική αλλαγή είναι εφικτή: «Και όταν τα άτομα αυτά διοργανώνουν και τα καλύτερα πάρτι συμμετέχω και εγώ».
Πηγή: DW
Latest News
Η στενή σχέση Μασκ - Τραμπ και τα... σπασμένα φρένα της μετοχής της Tesla
Η μετοχή της Tesla εκτινάχθηκε σε ένα ακόμα ρεκόρ όλων των εποχών την Παρασκευή, κλείνοντας μια καταπληκτική εβδομάδα για την εταιρεία
Πότε ξεκινούν «Σπίτι μου 2» και «Ανακαινίζω ενεργειακά το σπίτι μου» – Τα ποσά των επιδοτήσεων
Η στρατηγική για την στέγαση είναι πέντε δισ. ευρώ, είπε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»