Μέχρι σήμερα, η συζήτηση σε εταιρείες και κυβερνήσεις που κάνουν κάποια βήματα για την αποτροπή της κλιματικής αλλαγής, έχει επικεντρωθεί κυρίως στους στόχους της μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Ζητούμενο κυρίως είναι η ουδετερότητα του άνθρακα δηλαδή η επίτευξη ισορροπίας ανάμεσα στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και την απορρόφηση άνθρακα σε συλλέκτες διοξειδίου. Για να επιτευχθούν καθαρές μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, οι παγκόσμιες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου θα πρέπει να αντισταθμιστούν από την αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα.

Στη Διάσκεψη του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή, γνωστή και ως COP26 η οποία ξεκίνησε την Κυριακή, κεντρικό ρόλο θα έχει το θέμα του πώς οι παγκόσμιοι ηγέτες σχεδιάζουν να μειώσουν τις εκπομπές και να επιτύχουν τους στόχους που τέθηκαν από τη Συμφωνία του Παρισιού του 2015 για την επίτευξη των καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050.

Water positive

Αλλά υπάρχει μια άλλη περιβαλλοντική πρόκληση που αναλαμβάνουν τώρα αρκετές εταιρείες, με επίκεντρο το νερό.

Συνήθως αποκαλείται «water positive», και επικεντρώνεται στο να καταστήσει τις παραγωγικές διαδικασίες έντασης νερού πιο αποτελεσματικές και να «επιστρέψει» περισσότερο νερό από ό,τι καταναλώνει σε μια γεωγραφική περιοχή όπου δραστηριοποιείται μια εταιρεία.

Τέτοιες πρωτοβουλίες έρχονται όλο και περισσότερο στο επίκεντρο καθώς εντείνονται οι κρίσεις που σχετίζονται με το νερό, όπως ελλείψεις, υπερβολική χρήση, και βέβαια ξηρασίες που επηρεάζουν περιοχές σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο ΟΗΕ προβλέπει επί του παρόντος έλλειμμα 40% σε πόρους πόσιμου νερού έως το 2030.

Αυτό οδήγησε εταιρείες, από την BP έως το Facebook και την Gap, να δεσμευτούν ότι θα αναπληρώσουν περισσότερο νερό από αυτό που θα χρησιμοποιήσουν στις άμεσες δραστηριότητές τους τα επόμενα χρόνια. Η εξοικονόμηση νερού είναι επίσης το επίκεντρο μιας νέας διαδικασίας βαφής που δημιουργήθηκε από τους Ralph Lauren και Dow για μια βιομηχανία βαφής υφασμάτων που χρησιμοποιεί τρισεκατομμύρια γαλόνια νερού ετησίως.

Το σχέδιο της Pepsico

Η PepsiCo ανακοίνωσε ένα σχέδιο τον Αύγουστο που περιλαμβάνει την αναπλήρωση άνω του 100% του νερού που χρησιμοποιείται σε όλες τις περιοχές υψηλού κινδύνου για το νερό έως το 2030, ενώ παράλληλα θα μειώσει τη χρήση νερού κατά 50%.

«Ο στόχος είναι πραγματικά διπλός», δήλωσε ο Jim Andrew, επικεφαλής βιωσιμότητας της PepsiCo, στο CNBC. «Εξετάζουμε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας. Έχει να κάνει πραγματικά με το πώς μειώνουμε σε ολόκληρο το σύστημα, την απόλυτη ποσότητα νερού που χρησιμοποιείται. Παντού σε αυτή την αλυσίδα. Και δεύτερον, πώς αναπληρώνουμε περισσότερο νερό από όσο καταλήγουμε να χρησιμοποιούμε;»

Το σχέδιο της Pepsi θα κάλυπτε περισσότερες από 1.000 εγκαταστάσεις που ανήκουν στην εταιρεία και σε τρίτους παγκοσμίως και ο Andrew επισήμανε ότι οι συνεργάτες της «κατανοούν την επιχειρηματική αυτή προσπάθεια και την επιτακτική ανάγκη».

Για παράδειγμα, η μεξικανική μάρκα Sabrita της Pepsi συνεργάστηκε με έναν εμφιαλωτή franchise για να πάρει το επεξεργασμένο νερό που χρησιμοποιείται στην επεξεργασία συστατικών, αφού αυτό έχει καταστεί πόσιμο και στη συνέχεια να το χρησιμοποιήσει σε διαφορετική μονάδα τροφίμων για να πλύνει πατάτες. Ο Andrew είπε ότι ήταν σε θέση να μειώσει τη ζήτηση πόσιμου νερού κατά 50%.

Μείωση της χρήσης νερού από την παραγωγή στους πελάτες

Σε ορισμένες άλλες περιπτώσεις, εταιρείες επιχιρούν να εμπνεύσουν τους πελάτες τους στο να μειώσουν την κατανάλωση νερού.

Η Verginie Helias, Διευθύνων Σύμβουλος βιωσιμότητας της Procter & Gamble, δήλωσε ότι ενώ η εταιρεία έχει δεσμευτεί να έχει καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2040, εργάζεται επίσης για τη «μείωση της χρήσης νερού» των πελατών της.

«Επικοινωνούμε με πέντε εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο κάθε μέρα μέσω των εμπορικών σημάτων μας και το 80% του συνολικού αποτυπώματος της P&G είναι βασικά στη χρήση των προϊόντων της», είπε. «Οι άνθρωποι που είναι πελάτες μας χρησιμοποιούν ζεστό νερό για να ξυριστούν, να πλύνουν τα μαλλιά τους, να πλύνουν τα πιάτα τους και να καθαρίσουν το πάτωμα – μπορούμε να τους προτρέψουμε να μειώσουν τις εκπομπές τους μέσω της καινοτομίας».

Η Helias επεσήμανε την πλατφόρμα 50L Home, έναν συνασπισμό εταιρειών που συντονίζονται από ομάδες όπως το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ και το Παγκόσμιο Επιχειρηματικό Συμβούλιο για την Αειφόρο Ανάπτυξη που επιδιώκει να ενθαρρύνει την βιώσιμη χρήση του νερού και της ενέργειας στα νοικοκυριά. Το όνομα του συνασπισμού παραπέμπει ευθέως στην ανάγκη μείωσης της ημερήσιας χρήσης νερού ανά άτομο στα 50 λίτρα. Στην Ευρώπη, ο μέσος όρος είναι σήμερα περίπου 150 λίτρα ανά άτομο με άλλες χώρες να ξεπερνούν κατά πολύ αυτό», είπε.

Η Ikea εντάχθηκε στην πλατφόρμα τον Αύγουστο, σημειώνοντας ότι για να πετύχει τον στόχο της να είναι θετική στο νερό έως το 2030 θα πρέπει να συνεργαστεί με τους πελάτες της. Το 15% του συνολικού αποτυπώματος νερού της εταιρείας προέρχεται από το νερό που τρέχει μέσα από τις βρύσες και τα ντους που πουλάει η εταιρεία κάθε χρόνο, ανέφερε σε ανακοίνωσή της.

Αυτό σημαίνει για την Ikea ότι θα συνεργαστεί με άλλες εταιρείες που συμμετέχουν στο 50L Home Coalition, όπως η P&G και η Kohler, ώστε να βρουν λύσεις εξοικονόμησης νερού. Αναπτύσσει επίσης μια οικιακή προσφορά θετική για το νερό, η οποία θα περιλαμβάνει βρύσες, ντους και πλυντήρια πιάτων με χαμηλή κατανάλωση νερού.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green