Σε θέσεις μάχης για την Black Friday είναι από το πρωί καταναλωτές και έμποροι. Μεγάλη ζήτηση αναμένεται σε ηλεκτρικά είδη, ρούχα, αξεσουάρ αλλά και καλλυντικά, με τις επιχειρήσεις να καλούνται να αναμετρηθούν με τις δυνάμεις τους και να ξεπεράσουν τυχόν προβλήματα στις παραδόσεις των εμπορευμάτων. Μεγάλοι και μικροί παίχτες συμμετέχουν στη φετινή Black Friday  έχοντας προσαρμόσει τις προσφορές τους στις διαφοροποιημένες επιθυμίες   των καταναλωτών.

Καλά έως εδώ. Ωστόσο, υπάρχει πάντα ένα «ωστόσο». ‘Oπως συνηθίζεται να λένε, κάθε νόμισμα έχει δυο πλευρές και κάθε ρούχο ( Black Friday βλέπετε) δυο διαφορετικές όψεις. Έτσι, ενώ σήμερα όλοι (ή οι περισσότεροι) μιλάνε για οικονομικούς δείκτες, εγώ θα ήθελα να δούμε το θέμα «κατανάλωση» από μια διαφορετική σκοπιά.

Συνηθίζουμε να λέμε πως η κατανάλωση είναι το οξυγόνο της  αγοράς. Αναρωτιέμαι όμως: ισχύει το ίδιο και για τον πλανήτη; Όχι, δεν ξύπνησα ένα πρωί και άρχισα να αναρωτιέμαι για την κατανάλωση και πόσο αυτή επηρεάζει τον πλανήτη. Η διαφορετική ανάγνωση της κατανάλωσης ήρθε μετά την κουβέντα που είχα με τον διευθυντή του ελληνικού γραφείου της περιβαλλοντικής οργάνωσης Greenpeace Nίκο Χαραλαμπίδη.

Δυο πλανήτες…

-«Ζούμε σε έναν πλανήτη με περιορισμένους πόρους, όμως παρόλα αυτά χρησιμοποιούμε πολύ περισσότερους πόρους από όσους χρειαζόμαστε», μου λέει.

– Και οι έμποροι δεν πρέπει να ζήσουν;

-«Να ζήσουν, αλλά με τον τωρινό ρυθμό κατανάλωσης, θα χρειαζόμασταν πάνω από δυο πλανήτες για να καλύψουμε τη ζήτηση που υπάρχει για κάθε τύπο προϊόντος. Μια μέρα σαν κι αυτή είναι η καλύτερη μέρα να χρησιμοποιήσουμε την τεράστια καταναλωτική μας δύναμη για να προστατεύσουμε τον πλανήτη», συμπληρώνει.

-Και πώς θα γίνει αυτό ρε Νίκο, αφού σήμερα οι περισσότεροι άνθρωποι που βγαίνουν για ψώνια είναι έτοιμοι να αγοράσουν ό,τι βρουν μπροστά τους…

-«Αυτό σου λέω: πρέπει να πάψουμε να καταναλώνουμε  τα μη απαραίτητα…».

Όχι στην κατανάλωση άνευ όρων

Όπως, μου εξηγεί, ο Νίκος Χαραλαμπίδης, όλοι πλέον οι ειδικοί (ακόμη και ο ΟΗΕ) λένε πως η εξίσωση πρέπει να αλλάξει. Με απλά λόγια, δεν πρέπει να παίζουν μπάλα μόνο οι έμποροι αλλά  περιβάλλον, οικονομία, υγεία, κοινωνία πρέπει να βαδίζουν μαζί και όχι ξεχωριστά.

Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει πως πρέπει να αλλάξει το σύστημα παραγωγής και κατανάλωσης. « Απ’ όλες τις μελέτες που έχουν γίνει ένα είναι το συμπέρασμα», επισημαίνει ο Νίκος Χαραλαμπίδης.

Ποιο είναι αυτό; Οτι το σύστημα θα είναι βιώσιμο μόνο αν αγοράζουμε όσα χρειαζόμαστε. Αγοράζουμε τοπικά, προτιμώντας τα μαγαζιά της γειτονιάς ( κι αν δεν υπάρχει το κατάστημα που χρειαζόμαστε στη γειτονιά, τότε πάμε σε άλλο κατάστημα πιο μακριά κάνοντας οικονομία στις μετακινήσεις μας που εκπέμπουν και αυτές ρύπους).Τα περιτυλίγματα και οι συσκευασίες  διατηρούνται στο ελάχιστο ή είναι επαναχρησιμοποιούμενες ή μπορούν να επιστραφούν.

Τεχνητή αφθονία και πραγματικές ανάγκες

Επιστροφή στην …εποχή των σπηλαίων μου θυμίζουν όλα αυτά. Αλλά, ακούστε τι λένε από την Greenpeace για το τι καταστρέφει τον πλανήτη.

Τι λένε; Καταστρέφει τον πλανήτη όταν: αγοράζουμε αυθόρμητα, χωρίς να σκεφτούμε αν πραγματικά έχουμε ανάγκη κάτι. Αγοράζουμε από μεγάλα διαδικτυακά καταστήματα κι αυτό που αγοράζουμε έρχεται από χιλιόμετρα μακριά, αυξάνοντας το κέρδος των μεγάλων εταιρειών που ρυπαίνουν τον πλανήτη. Έχουμε στη γειτονιά το μαγαζί που χρειαζόμαστε και μπορούμε να πάμε με τα πόδια ή τα ΜΜΜ, αλλά δεν πηγαίνουμε εκεί. Τα προϊόντα έρχονται με πολλές συσκευασίες και πλαστικό, δημιουργώντας τόνους απορριμμάτων.

Ομολογώ πως προσωπικά όλα αυτά τα έχω κάνει. Και αγόρασα εκτός γειτονιάς, και από μεγάλα διαδικτυακά καταστήματα – και όχι μόνο- έχω παραγγείλει. Εσείς;

Anyway που λένε και οι φίλοι μας ‘Άγγλοι και Αμερικανοί. Λένε επίσης και « Don’t cry over spilt milk». Γι’ αυτό, το θέμα πλέον, δεν είναι να κλαίμε πάνω από το χυμένο γάλα, αλλά να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε, από εδώ και πέρα.

Τι λέτε Black Friday ή  Buy Nothing Day;

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Opinion
Πώς (να) απαντάμε στη ρητορική της έντασης;
Opinion |

Πώς (να) απαντάμε στη ρητορική της έντασης;

Είμαστε μια (μεσογειακή βεβαίως) χώρα του θορύβου, των κραυγών, της φασαρίας, του σαματά. Μιλάμε πάρα πολύ χωρίς ενίοτε να λέμε τίποτα το ουσιαστικό. Λόγια, λόγια, λόγια… Και όταν μιλάς πολύ, κατά κανόνα τείνεις να δημιουργείς προβλήματα. Δεν λύνεις προβλήματα.

Φάκελος – Απογραφές – 6,5 στους 10 Έλληνες… «κάααθονται»!
Opinion |

Φάκελος απογραφές: Γιατί 6,5 στους 10 Έλληνες… «κάθονται»!

Παρά την αύξηση του πληθυσμού μετά το 1961, αυξάνεται και πληθύνεται ο οικονομικώς μη ενεργός πληθυσμός από τους συνταξιούχους, τους μαθητές και φοιτητές και τα … «οικιακά», ο οποίος συντηρείται κυρίως από τα… νοικοκυριά και άλλα άτομα και τις συντάξεις!