Οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης έχουν μετατραπεί σε βασικά κανάλια παραπληροφόρησης, διάχυσης ψευδών ειδήσεων και πόλωσης, κάτι που έγινε ιδιαίτερα αισθητό εν μέσω πανδημίας, όταν ο κορωνοϊός και τα εμβόλια συνδέθηκαν με κάθε είδους εξωφρενικές απόψεις (από ψευδο-επιστημονικές έως τελείως αντι-επιστημονικές), καθώς και με ποικίλες συνωμοσιολογικές θεωρίες. Μια νέα ευρωπαϊκή μελέτη, με επικεφαλής έναν Έλληνα ερευνητή της διασποράς, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ανάμεσα στα social media αυτό που επιδεικνύει τη μεγαλύτερη ανθεκτικότητα στις θεωρίες συνωμοσίας και στον ανορθολογισμό είναι το Twitter.
Οι ερευνητές από 19 ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, με επικεφαλής τον καθηγητή Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιάννη Θεοχάρη του Τεχνικού Πανεπιστημίου του Μονάχου, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό “New Media & Society”, ανέλυσαν στοιχεία από 17 χώρες (16 της Ευρώπης μεταξύ των οποίων η Ελλάδα, καθώς και το Ισραήλ), τόσο πριν όσο και στη διάρκεια της πανδημίας. Εξέτασαν τον ρόλο διαφόρων social media (Twitter, Facebook, YouTube κ.α.) και εφαρμογών όπως το WhatsApp, όσον αφορά τη διασπορά θεωριών συνωμοσίας.
Η θέση της Ελλάδας
Η μελέτη κατατάσσει την Ελλάδα – μαζί με τη Ρουμανία, την Πολωνία, την Ουγγαρία και το Ισραήλ – στις χώρες όπου ο “δείκτης συνωμοσιολογίας” βρίσκεται πάνω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, σε αντίθεση με χώρες που βρίσκονται κάτω από τον μέσο όρο (Αυστρία, Δανία, Γερμανία, Ολλανδία, Νορβηγία, Σουηδία, Ελβετία, Βρετανία), ενώ τέσσερις βρίσκονται στον μέσο όρο (Βέλγιο, Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία). Γενικά, οι χώρες της ανατολικής Ευρώπης ρέπουν στη συνωμοσιολογία περισσότερο από όλες, οι σκανδιναβικές λιγότερο από όλες, ενώ οι μεσογειακές βρίσκονται κάπου στη μέση (με την χώρα μας να είναι η πιο επιρρεπής στη συνωμοσιολογία στον ευρωπαϊκό Νότο). Από τις 17 χώρες που εξετάστηκαν με βάση τρεις συνωμοσιολογικές ερωτήσεις σχετικά με την Covid-19, έτσι ώστε να αξιολογηθεί ο βαθμός που είναι εξαπλωμένες αυτές οι πεποιθήσεις σε κάθε χώρα, η Ρουμανία ήταν με διαφορά “πρωταθλήτρια” συνωμοσιολογίας, η Πολωνία ήταν δεύτερη, η Ουγγαρία τρίτη και η Ελλάδα τέταρτη μαζί με το Ισραήλ.
Η βασική διαπίστωση της έρευνας
Η βασική διαπίστωση της έρευνας ήταν ότι το Twitter έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως το ότι είναι πιο εστιασμένο στην κατανάλωση ειδήσεων, άρα αντιμετωπίζει αυξημένη κοινωνική πίεση αναφορικά με το περιεχόμενο των αναρτήσεων του, πράγμα που μειώνει τη συχνότητα διάχυσης μέσω αυτού αναληθών, ανακριβών, ανεπιβεβαίωτων και “εναλλακτικών” (συνήθως ψευδών) πληροφοριών.
Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι δεν ενθαρρύνουν όλες οι πλατφόρμες στον ίδιο βαθμό τις συνωμοσιολογικές θεωρίες. Στο Twitter π.χ. “το περιεχόμενο που βασίζεται σε τέτοιες θεωρίες μπορεί γρήγορα να απομυθοποιηθεί ή πιθανώς να ‘πνιγεί’ από πληροφορίες καλύτερης ποιότητας ή από τον μεγάλο αριθμό ανθρώπων που είναι πρόθυμοι να παρέμβουν για να διορθώσουν γρήγορα την παραπληροφόρηση”. Επιπλέον, σύμφωνα με τη μελέτη, οι χρήστες του Twitter συνδυάζουν μορφωτικό επίπεδο άνω του μέσου όρου και μεγαλύτερη τάση να ψάχνουν για πραγματικές ειδήσεις, σε σχέση με τις άλλες πλατφόρμες.
Από την άλλη, στο Facebook ή στο WhatsApp, όπου υπάρχουν στενότεροι δεσμοί ανάμεσα στους χρήστες, όπως οικογενειακοί ή φιλικοί, οι χρήστες δεν ελέγχουν στον ίδιο βαθμό τις διακινούμενες πληροφορίες αμφιβόλου περιεχομένου, κάτι που έγινε αισθητό και στην περίπτωση της Covid-19. Μολονότι ψευδείς ειδήσεις (fake news) κυκλοφορούν συνεχώς στο διαδίκτυο από τότε που αυτό υπάρχει, η πανδημία υπήρξε το κατάλληλο πεδίο για μια εκρηκτική αύξηση τους, ιδίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, γι’ αυτό ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας χρησιμοποίησε τον όρο “infodemic” για να περιγράψει αυτή την παράλληλη “επιδημία παραπληροφόρησης”.
Ο Γιάννης Θεοχάρης διδάσκει και ερευνά σχετικά με τα ψηφιακά μέσα και την πολιτική συμμετοχή σε αυτά, την πολιτική επικοινωνία και την υπολογιστική κοινωνική επιστήμη. Έχει σπουδάσει Κοινωνιολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2000-2004), έκανε μεταπτυχιακά στη Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του Λονδίνου (LSE) και πήρε το διδακτορικό του το 2010 από το Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (UCL). Ύστερα από μεταδιδακτορική έρευνα στο γερμανικό Ίδρυμα Αλεξάντερ φον Χούμπολτ, εργάστηκε στο γερμανικό Κέντρο Ευρωπαϊκής Κοινωνικής Έρευνας του Μανχάιμ (MZES) και στη συνέχεια διετέλεσε έως το 2020 καθηγητής Επικοινωνίας και Μέσων στο Πανεπιστήμιο της Βρέμης, ενώ σήμερα διδάσκει στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Μονάχου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Αναζητώντας δουλειά από το… Tinder
Η οικονομική ύφεση της χώρας, ο αντίκτυπος της πανδημίας και η εξυγίανση της βιομηχανίας ήρθαν όλα ταυτόχρονα, επηρεάζοντας σημαντικά τον νεανικό πληθυσμό
Ανακοίνωσε το νέο μικροτσίπ τεχνητής νοημοσύνης η Nvidia
Από την εμπορική επιτυχία του νέου τσιπ θα καθοριστεί εάν η εταιρεία θα μπορέσει να διατηρήσει την ηγετική της θέση
Συμμορφωθήκαμε με τον νόμο της ΕΕ για τις ψηφιακές αγορές, λέει η Apple
«Κινηθήκαμε πρώτα και κύρια διασφαλίζοντας ότι έχουμε συμμορφωθεί με τη νομοθεσία», δήλωσε δικηγόρος της εταιρείας σε ακρόαση της ΕΕ
Παγκόσμια δύναμη στους ημιαγωγούς σε 5 χρόνια η Ινδία
Η Ινδία θέλει να επωφεληθεί καθώς περισσότερες εταιρείες προσπαθούν να μειώσουν την εξάρτησή τους από την Κίνα
Μηνύσεις της SEC σε δύο εταιρείες για ψευδείς ισχυρισμούς τεχνητής νοημοσύνης
Η αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς αναζητά περιπτώσεις όπου η τεχνολογία χρησιμοποιείται για χειραγώγηση της αγοράς
Ιδού η εταιρεία τεχνολογίας που είχε καλύτερη χρονιά από την Nvidia
Η Super Micro Computer έχει μετατραπεί από έναν άγνωστο κατασκευαστή διακομιστών σε μια εταιρεία 60 δισ. δολαρίων που πρόκειται να ενταχθεί στον S&P 500
Μπλίνκεν – Γεραπετρίτης: Τι συζήτησαν για τεχνητή νοημοσύνη και fake news
Για τους κινδύνους που ελλοχεύουν από εκστρατείες παραπληροφόρησης με χρήση ΑΙ συζήτησαν ο έλληνας ΥΠΕΞ με τον αμερικανό ομόλογό του
Η Apple θέλει το Gemini για τα iPhone
Oι διαπραγματεύσεις αφορούν στην αδειοδότηση του Gemini για ορισμένες νέες δυνατότητες που θα έρχονται στο λογισμικό iPhone φέτος
Ο γρήγορος τρόπος να αποκτήσεις πρόσβαση στο Gemini
O τεχνολογικός κολοσσός πέτυχε ένα domain name απίστευτα εύκολο που λειτουργεί σε όλες τις πλατφόρμες όπως και σε desktop pc και σε κινητά.
Αυξήθηκαν κατά 40% οι επιθέσεις phishing το 2023
Η διαδεδομένη ενσωμάτωση τεχνολογιών που διαθέτουν εγκατεστημένα GPT chats έχει προσφέρει στους επιτήδειους νέες δυνατότητες εκμετάλλευσης