Τρίτος δημοφιλέστερος προορισμός παγκοσμίως η Ελλάδα στο προϊόν «Ήλιος και Θάλασσα», πίσω από την Ισπανία και την Τουρκία. Το στοιχείο αυτό προκύπτει στο δεύτερο μέρος της μελέτης «Ελληνικός Τουρισμός 2030 | Σχέδια Δράσης», με τίτλο «Προϊόντα και Αγορές», που εκπονήθηκε από την κοινοπραξία εταιρειών Deloitte – Remaco για λογαριασμό του ΙΝΣΕΤΕ. Το Ήλιος και Θάλασσα -βασικό προϊόν της Ελλάδας- είναι με διαφορά το δημοφιλέστερο προϊόν παγκοσμίως. Το 2019, το 22% των ταξιδιών με διανυκτέρευση διεθνώς ήταν για Ήλιο και Θάλασσα, με τις κατηγορίες City Break και Πολιτιστικός Tουρισμός να ακολουθούν με ποσοστά 16% και 10% αντίστοιχα. Η Ελλάδα, στη μεγαλύτερη αυτή αγορά για τουριστικά προϊόντα, έχει μερίδιο 7,4% και είναι ο τρίτος δημοφιλέστερος προορισμός παγκοσμίως, με την Ισπανία να βρίσκεται στην πρώτη θέση με μερίδιο 17,3% και στη δεύτερη θέση η Τουρκία με μερίδιο 8,3%.
Η μελέτη καθορίζει πέντε κύρια τουριστικά προϊόντα τα «Ήλιος και Θάλασσα», «Ναυτικός τουρισμός», «Πολιτιστικός τουρισμός», «City Break» και «MICE» (Meeting, Incentive, Congress, Event).
Τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν ότι αναφορικά με τα πέντε προϊόντα, ορισμένες από τις χώρες που είναι στο top-10 των αγορών διεθνώς, είναι αγορές στις οποίες ο ελληνικός τουρισμός διαθέτει μεγάλη διείσδυση (Γερμανία, Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία, ΗΠΑ, Ολλανδία, Ρωσία). Από την άλλη πλευρά, διαφαίνεται σημαντική ευκαιρία ανάπτυξης -στη μετά-COVID εποχή- στις αγορές της Κίνας, του Καναδά και της Νότιας Κορέας που επίσης είναι στο top-10 των αγορών διεθνώς για τα πέντε κύρια προϊόντα του ελληνικού τουρισμού.
Συνεπώς, η προτεινόμενη στόχευση περιλαμβάνει, πλέον για την μετά-COVID εποχή, περαιτέρω ανάπτυξη σε εδραιωμένες και ώριμες αγορές (π.χ. στη ρωσική αγορά Ήλιος και Θάλασσα, στη γερμανική αγορά Πολιτιστικού τουρισμού, στη γαλλική αγορά MICE), όσο και σε σημαντικές αναδυόμενες αγορές για τον παγκόσμιο τουρισμό.
Τουριστικά προϊόντα
Ειδικότερα, σε ότι αφορά στην ανάλυση των κύριων τουριστικών προϊόντων, το διάστημα 2015-2019 σε παγκόσμιο επίπεδο, αξίζει να σημειωθεί ότι:
-Το Ήλιος και Θάλασσα παρουσιάζει την υψηλότερη ζήτηση παγκοσμίως με υψηλό ρυθμό ανάπτυξης (226 εκατ. ταξίδια το 2019 | 9,4% ανά έτος μεταξύ 2015-2019), ενώ οι ταξιδιώτες απαιτούν ολοένα και περισσότερες μοναδικές εμπειρίες που συνδυάζουν πολλαπλά τουριστικά προϊόντα με έμφαση στη βιωσιμότητα.
Διαβάστε επίσης: Τουρισμός – Πώς μπορεί να φέρει περισσότερα έσοδα στην ελληνική οικονομία
-Ο Ναυτικός Τουρισμός φαίνεται να καταγράφει τον χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης (34 εκατ. ταξίδια το 2019 | 6,2% ρυθμό ανάπτυξης ανά έτος) σε σχέση με τα υπόλοιπα προϊόντα, ενώ την ίδια στιγμή οι βασικοί ανταγωνιστικοί προορισμοί στη Μεσόγειο (Ισπανία, Τουρκία, Κροατία, Γαλλία, Πορτογαλία) εστιάζουν στη δημιουργία νέων και αναβάθμιση υφιστάμενων υποδομών. Ένα εκτεταμένο δίκτυο ακτογραμμών, η ύπαρξη σημαντικού αριθμού νησιών, ένα καλά ανεπτυγμένο δίκτυο παραθαλάσσιων πόλεων και οι ευνοϊκές κλιματολογικές συνθήκες αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξή του και στην κατεύθυνση αυτή, η Ελλάδα έχει σημαντικές δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης.
-Το City Break εμφάνισε τον ταχύτερο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (165 εκατ. ταξίδια το 2019 | 11,6% ανάπτυξη ανά έτος). Η προσβασιμότητα και συνδεσιμότητα, το υψηλό επίπεδο δημόσιων υποδομών και υπηρεσιών και η ύπαρξη μεγάλου εύρους και υψηλού επιπέδου δραστηριοτήτων και εμπειριών, συγκαταλέγονται στους κύριους παράγοντες ανάπτυξης των City Break προορισμών.
-Το MICE αποτελεί ένα τουριστικό προϊόν με σταθερή ανάπτυξη (89 εκατ. ταξίδια το 2019 | 7,4% ρυθμό ανάπτυξης ανά έτος), ωστόσο οι επιπτώσεις της πανδημίας και οι τεχνολογικές εξελίξεις οδηγούν τις επιχειρήσεις του κλάδου στον επανασχεδιασμό των προϊόντων και των στρατηγικών τους.
-Ο Πολιτιστικός Τουρισμός παρουσίασε, με εξαίρεση το 2016, συνεχή άνοδο (108 εκατ. ταξίδια το 2019 | 6,3% ρυθμό ανάπτυξης ανά έτος), ενώ προκύπτει ευκαιρία αξιοποίησης για τη χώρα, καθώς οι ταξιδιώτες απαιτούν αυθεντικές και προσωποποιημένες εμπειρίες για να βιώσουν την τοπική κουλτούρα και την πολιτιστική παράδοση.
Η ανάλυση
Στην ανάλυση των συμπληρωματικών τουριστικών προϊόντων επισημαίνονται βασικά στοιχεία και τάσεις και αξίζει να ληφθούν υπόψη οι εξής παράμετροι ανά προϊόν:
• Αγροτουρισμός: η αναζήτηση από τους ταξιδιώτες της ποιότητας, της υγιεινής της ασφάλειας και της αυθεντικότητας
• Οικοτουρισμός: η εκτίμηση για ανοδική πορεία, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται σε πιο βιώσιμες μορφές τουρισμού
• Γαστρονομικός Τουρισμός: η αυξανόμενη σημασία του, η εστίαση σε αυθεντικές και εξειδικευμένες εμπειρίες, η χρήση των τοπικών προϊόντων και η σύμπραξη του αγροδιατροφικού τομέα με τον τουρισμό
• Τουρισμός Ευεξίας: η σταθερά αναπτυξιακή πορεία του και η ενσωμάτωση στοιχείων του στην πρόταση αξίας των περισσότερων τουριστικών προϊόντων
Διαβάστε επίσης: Ο τουρισμός φέτος προσέθεσε 2 επιπλέον μονάδες στο ΑΕΠ- Αισιοδοξία για το 2022
• Αθλητικός Τουρισμός: η ανάδειξη του, λόγω και της στροφής των καταναλωτών προς την υγεία και την ευεξία, τα βιωματικά ταξίδια και την επαφή με τη φύση
• Τουρισμός Τρίτης Ηλικίας: η εκτίμηση για σημαντική ανάπτυξη κυρίως λόγω των παγκόσμιων δημογραφικών μεταβολών
• Επίσκεψη σε Συγγενείς και Φίλους: η ανάγκη για διευκολύνσεις των επισκεπτών να συμμετέχουν σε τουριστικές δραστηριότητες χωρίς να βασίζονται στους οικοδεσπότες τους
Latest News
Από τη Μεγάλη Βρετανία στα ορεινά θέρετρα και τα spa - Το πλάνο του ομίλου Λάμψα
Ήδη ο όμιλος Λάμψα «τρέχει» επενδυτικά προγράμματα για ξενοδοχεία σε ορεινούς προορισμούς - Το πλάνο για τη Μεγάλη Βρετανία
«Απογειώθηκαν» τα ελληνικά αεροδρόμια το 11μηνο - Έχασε έδαφος η Μύκονος [πίνακας]
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της Fraport για την επιβατική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας
Τα Aria Hotels παρουσιάζουν το Ventus di Milo στη Μήλο
Τα Aria Hotels συνεχίζουν να καινοτομούν και να επενδύουν στον τομέα της βιώσιμης φιλοξενίας και ανάπτυξης
Το «mega στόρι» της επόμενης δεκαετίας στον τουρισμό μυρίζει... κάρι
Μέχρι το 2034, οι δαπάνες των Ινδών ταξιδιωτών για ταξίδια εκτός συνόρων προβλέπεται να υπερδιπλασιαστούν στα 76,8 δισεκατομμύρια δολάρια
Όμιλος Λάμψα: Ανοίγει το 4ο ξενοδοχείο στην Αθήνα - Η ιστορία του ακινήτου από την εποχή της κατοχής
Ο όμιλος Λάμψα επένδυσε πάνω από 2,5 εκατ. ευρώ για να το «μεταμορφώσει» από χώρο κατοικιών σε ξενοδοχείο
Παράθυρο Κεφαλογιάννη για αλλαγές στο πλαίσιο των Airbnb
Η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για επιμέρους αλλαγές στο νομοσχέδιο που αφορά στις μισθώσεις τύπου Airbnb
Ερχονται «χρυσές» ημέρες στον τουρισμό - Η πρόβλεψη του WTO
Οι περισσότερες περιοχές σε όλο τον κόσμο έχουν ήδη ξεπεράσει to 100% της τουριστικής ανάκαμψης, αναφέρει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού
Επένδυση ύψους 200 εκατ. προωθεί στο Καβούσι το Metaxa Hospitality Group
Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ το ΠΔ που εγκρίνει το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης της Στρατηγικής Επένδυσης (ΕΣΧΑΣΕ) «CAPE THOLOS»
Ο Μισέλ Ρουσό , νέος πρόεδρος ανώτατου εκτελεστικού συμβουλίου της Star Alliancεe
Ο Μισελ Ρουσσώ ηγείται της στρατηγικής κατεύθυνσης της Star Alliance, η οποία απαρτίζεται από 25 αεροπορικές εταιρείες - μέλη σε παγκόσμιο επίπεδο.
Airbnb: Επιπλέον «χαράτσι» 600 ευρώ φέρνουν τα νέα μέτρα
Έντονες είναι οι αντιδράσεις για το νομοσχέδιο βραχυχρόνιας μίσθωσης (τύπου Airbnb)