
Πλήγμα στην ευρωπαϊκή καινοτομία επιφέρει η πανδημία, η οποία “ψαλίδισε” τις επενδύσεις των επιχειρήσεων στον νευραλγικό – για την ανταγωνιστικότητα – τομέα της Έρευνας και Ανάπτυξης (Ε&Α). Το 2020, οι επιχειρήσεις με έδρα την Ευρωπαϊκή Ένωση μείωσαν τις συνολικές επενδύσεις τους στην Ε&Α κατά 2,2%.
Πρόκειται για την πρώτη φορά, μετά από 10 χρόνια, που οι συνολικές επενδύσεις των ευρωπαϊκών εταιρειών σε Ε&Α μειώθηκαν, κυρίως, λόγω της αποδυνάμωσης της Ε&Α στους τομείς της αυτοκινητοβιομηχανίας, της αεροδιαστημικής και της άμυνας.
Η υποχώρηση των επενδύσεων σε Ε&Α, όπως σημειώνει ο ΣΕΠΕ, επιφέρει πλήγμα στην ανταγωνιστικότητα της Ένωσης, με δεδομένο ότι οι παγκόσμιοι ανταγωνιστές, ΗΠΑ και Κίνα, επιτάχυναν εν μέσω πανδημίας τον βηματισμό τους στο R&D. Οι αμερικανικές και κινεζικές επιχειρήσεις αύξησαν τις επενδύσεις σε Ε&Α κατά 9,1% και 18,1% αντίστοιχα, την πρώτη πανδημική χρoνιά, το 2020.
Παρά το δυσχερές γενικό οικονομικό περιβάλλον το 2020, οι επιχειρήσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατάφεραν, πάντως, να αυξήσουν τις επενδύσεις τους στην Ε&Α σε δύο συγκεκριμένους τομείς: την υγεία και τις υπηρεσίες ΤΠΕ. Οι εταιρείες με έδρα την Ε.Ε. αύξησαν τις επενδύσεις τους σε Ε&Α στους τομείς της υγείας κατά 10,3% και των υπηρεσιών ΤΠΕ κατά 7,2%.
Βραδύτερα από τις ΗΠΑ
Αυτός ο ρυθμός είναι βραδύτερος από τον αντίστοιχο με τον οποίο “έτρεξαν” οι επενδύσεις επιχειρήσεων με έδρα τις ΗΠΑ και την Κίνα. Στη διάρκεια της κρίσης του κορονοϊού, οι επιχειρήσεις με έδρα τις ΗΠΑ και την Κίνα αύξησαν το μερίδιο τους στην Ε&Α σε ορισμένους τομείς, όπως η υγεία (ΗΠΑ: 17,9%· Κίνα: 30,7%), οι υπηρεσίες ΤΠΕ (ΗΠΑ: 12,4%· Κίνα: 21,2%) και η παραγωγή ΤΠΕ (ΗΠΑ: 7,8%· Κίνα: 11,5%).
Ο ρόλος της αυτοκινητοβιομηχανίας
Σύμφωνα με τον πίνακα επιδόσεων της Ε.Ε. για τις βιομηχανικές επενδύσεις σε Ε&Α, αν και η πανδημία έδωσε ώθηση στους ταχέως αναπτυσσόμενους τομείς των υπηρεσιών ΤΠΕ και της υγείας παγκοσμίως, έπληξε σοβαρά τις παραδοσιακές βιομηχανίες. Οι εταιρικές επενδύσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία μειώθηκαν στην Ευρώπη κατά 4,3%, ενώ στην αεροδιαστημική και την άμυνα η πτώση ήταν της τάξης του 17%).
Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ο σημαντικότερος τομέας επενδύσεων Ε&Α για τις επιχειρήσεις της Ε.Ε., γεγονός που συνέβαλε στη συνολική μείωση της Ε&Α. Ωστόσο, 14 επιχειρήσεις της Ε.Ε. κατατάσσονται στην ομάδα των 50 κορυφαίων ανάμεσα στους 2.500 μεγαλύτερους επενδυτές Ε&Α παγκοσμίως.
Παγκόσμια δυναμική
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι βιομηχανικές επενδύσεις στην Ε&Α αποδείχθηκαν ανθεκτικές στην κρίση του κορονοϊού. Το 2020 ήταν το 11ο κατά σειρά έτος συνεχόμενης αύξησης τους, συγκεκριμένα κατά 6%. Κατ’ αντιδιαστολή, το 2020 σημειώθηκε σημαντική μείωση των κεφαλαιουχικών δαπανών, των καθαρών πωλήσεων και των κερδών εκμετάλλευσης.
Η σημασία των τομέων των ΤΠΕ, της υγείας και της αυτοκινητοβιομηχανίας όσον αφορά την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα της Ε&Α καταδεικνύεται από το γεγονός ότι η συνολική Ε&Α των τριών κλάδων έχει υπερδιπλασιαστεί από το 2010. Μάλιστα, οι επενδύσεις σε Ε&Α στις υπηρεσίες ΤΠΕ έχουν τριπλασιαστεί.
Όσον αφορά την κατάταξη των επιπέδων επενδύσεων των επιχειρήσεων, ο τομέας των ΤΠΕ καταλαμβάνει σταθερά την κορυφή του πίνακα αποτελεσμάτων, υπογραμμίζοντας την αυξημένη ψηφιοποίηση της παγκόσμιας οικονομίας. Για το 2020, και οι πέντε κορυφαίες θέσεις ανήκουν στον ψηφιακό τομέα.


Latest News

Η Boeing απειλεί να σταματήσει να κατασκευάζει αεροσκάφη για την Κίνα
Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας επισκιάζει τα καλύτερα από τα αναμενόμενα οικονομικά αποτελέσματα της Boeing

Άνοδος της μετοχής της Alphabet λόγω της αύξησης των εσόδων το α' τρίμηνο
Η Alphabet είχε έσοδα 90,23 δισ. δολάρια έναντι προβλέψεων για έσοδα 89,12 δισ. δολαρίων, ενώ τα κέρδη ανά μετοχή ανήλθαν στα 2,81 δολάρια έναντι εκτιμήσεων για 2,01 δολάρια

Από «αόρατη» σύζυγος αντιπροέδρου... celebrity - Ποια είναι η δεύτερη κυρία των ΗΠΑ Ούσα Βανς
Ως δεύτερη κυρία, η Ούσα Βανς έχει κρατήσει χαμηλό προφίλ στην Ουάσιγκτον, αλλά έχει σχέδια

Πόσο πιο πλούσιες έγιναν οι 19 πλουσιότερες οικογένειες των ΗΠΑ πέρυσι
Οι πλουσιότεροι από τους πλούσιους στην Αμερική ελέγχουν τον πλούτο του έθνους σε επίπεδα ρεκόρ

100 ημέρες χάους και ελάχιστα αποτελέσματα από το DOGE του Μασκ
Αδηλο το μέλλον του υπουργείου αποτελεσματικότητας μετα την αποχώρηση Μασκ - Η κριτική για έλλειψη διαφάνειας και τα πενιχρά αποτελέσματα

Από τα τρένα στα... τανκς - Η ιστορική στροφή της Γερμανίας που γεννά ευκαιρίες
Τι αναφέρει δημοσίευμα των FT για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει αυτό το διάστημα η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης

Τραμπ: Ο πόλεμος με την Fed και το βαθύ πλήγμα στην αγορά ομολόγων
Στο κάδρο η ανεξαρτησία της Fed που προστίθεται στις ανησυχίες των επενδυτών για το χρέος, τον εμπορικό πόλεμο και τους τριγμούς στο καθεστώς του ασφαλούς καταφυγίου

H μεγάλη αντεπίθεση της Volkswagen στην Κίνα
Τρία καινούργια μοντέλα σχεδιασμένα ειδικά για την κινεζική αγορά παρουσίασε η γερμανική εταιρεία στη Σανγκάη

Η Nestle παγώνει τις τιμές για να μη χάσει καταναλωτές
Οι δασμοί πυροδοτούν σενάρια ύφεσης και πτώσης της κατανάλωσης - Σε άνοδο τα προϊόντα private label
![Φιλίπ Λέιν [ΕΚΤ]: Οι δασμοί Τραμπ είναι απίθανο να οδηγήσουν σε ύφεση την ευρωζώνη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/lane-ecb-600x432.jpg)
Λέιν: Οι δασμοί είναι απίθανο να οδηγήσουν σε ύφεση την ευρωζώνη
Ο Φιλίπ Λέιν εμφανίστηκε αισιόδοξος - Τι ανακοίνωσε για τα επιτόκια