Είτε τα Χριστούγεννα, είτε με την αλλαγή του χρόνου, ο κόσμος συνηθίζει να ανταλλάσσει δώρα.
Κι αν και η χειρονομία είναι πράγματι αυτή που μετρά, πολλά από αυτά επιστρέφονται στα καταστήματα για αλλαγή, άλλα καταχωνιάζονται σε συρτάρια, ντουλάπες ή αποθήκες και αρκετά καταλήγουν στον κάλαθο των αχρήστων.
Ολοένα και περισσότερα, ωστόσο, μεταπωλούνται πια σε διαδικτυακές πλατφόρμες.
Ότι είναι άχρηστο για κάποιον, άλλωστε, μπορεί να είναι χρήσιμο για κάποιον άλλο.
Στο γαλλικό παράρτημα της ηλεκτρονικής πλατφόρμας διαδικτυακών πωλήσεων Rakuten, για παράδειγμα, οι καταχωρήσεις ανήμερα των Χριστουγέννων ξεπέρασαν τα 1,8 εκατομμύρια στο τμήμα προϊόντων από «δεύτερο χέρι», σημειώνοντας αύξηση 10% συγκριτικά με πέρυσι.
«Πρόκειται συχνά για προϊόντα που βρίσκονται ακόμα στη συσκευασία τους και καλύπτονται από την εγγύηση», σημειώνει η Ελέν Σλαμίς, υπεύθυνη πωλήσεων της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Γεγονός, επισημαίνει, που βελτιώνει και την τιμή μεταπώλησης, με μέσο χρόνο συναλλαγής τη μία εβδομάδα.
Ανάλογη αύξηση της κίνησης καταγράφεται και σε άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες διαδικτυακών πωλήσεων, εντός κι εκτός Γαλλίας, με ώθηση κυρίως από τη λεγόμενη «γενιά Ζ».
Όσους γεννήθηκαν, δηλαδή, από τα μέσα με τέλη της δεκαετίας του 1990 έως τις αρχές της δεκαετίας του 2010.
Παρ’ όλα αυτά, παρατηρούν οι ειδικοί, την τάση πια ακολουθούν και άλλες ομάδες μεγαλύτερης ηλικίας, που εν μέσω πανδημίας απέκτησαν περισσότερη εξοικείωση με τα ψηφιακά μέσα και ξεπέρασαν αρκετές προϋπάρχουσες επιφυλάξεις ως προς τις διαδικτυακές συναλλαγές.
Επιλογή με πολλαπλά οφέλη
Βλέπουμε πια «να σπάει ένα ταμπού», τονίζει στη Liberation η Ελέν Σλαμίς. Η μεταπώληση των ανεπιθύμητων δώρων είναι άλλωστε «οικολογική χειρονομία, προτιμότερη από να τα καταχωνιάζει κανείς σε κάποιο μέρος του σπιτιού, χωρίς να τα χρησιμοποιεί», παρατηρεί. Πολλώ δε μάλλον από το να τα πετά στα σκουπίδια.
«Οι καταναλωτές επιλύουν έτσι ένα πρόβλημα γνωστικής ασυμφωνίας μεταξύ των αξιών τους και της συμπεριφοράς τους», επισημαίνει ο Ερουάν Ντεβέζ, ειδικός σύμβουλος σε θέματα managment και νευροεπιστήμης.
«Η μεταπώληση ενός δώρου είναι μια θετική πράξη για εσάς, για τον πωλητή που θα μπορέσει να το αγοράσει και για τον πλανήτη».
Η σημαντική και σταθερή αύξηση στις μεταπωλήσεις χριστουγεννιάτικων δώρων στο τέλος του έτους αποτελεί άλλωστε μόνο μία παράμετρο της ανάπτυξης της αγοράς μεταχειρισμένων προϊόντων.
Τάση, που σαφώς ενίσχυσε η περίοδος της καραντίνας και των περιοριστικών μέτρων λόγω της COVID-19, οπότε οι ηλεκτρονικές αγορές γνώρισαν μεγάλη «άνθηση» και πολλοί βρήκαν το χρόνο για να ξεσκαρτάρουν ντουλάπες, ντουλάπια και αποθήκες.
Αλλαγή νοοτροπίας;
Βιβλία, CD και DVD, μικρές οικιακές συσκευές, κινητά τηλέφωνα και άλλες συσκευές υψηλής τεχνολογίας, συλλεκτικά αντικείμενα, αξεσουάρ και ρούχα που είναι σε καλή κατάσταση, αν και από «δεύτερο χέρι», αποτελούν πλέον προϊόντα με μεγάλη προσφορά και ζήτηση, για διάφορους λόγους.
Είναι η καλύτερη τιμή, συγκριτικά με αυτή ενός καινούργιου προϊόντος. Η μεγάλη προσφερόμενη γκάμα και η ευκολία της αγοράς μέσω μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Για πολλούς αποτελεί επίσης μια συνειδητή στροφή στην λεγόμενη «ηθική κατανάλωση», με περιορισμό της σπατάλης πόρων και των όγκων απορριμμάτων.
Πλέον σε πολλές πλατφόρμες peer-to-peer, στις οποίες οι χρήστες κάνουν μεταξύ τους απευθείας αγοραπωλησίες, έχει αρχίσει να αντικαθίσταται ακόμη και ο όρος «μεταχειρισμένο» με λέξεις, όπως το «preloved»: ένα αντικείμενο, δηλαδή, που έχει αγαπήσει πριν από τον νέο αγοραστή ο αρχικός του ιδιοκτήτης.
Μένει βέβαια να φανεί εάν η τάση αυτή συνιστά μια μόνιμη ή αντιθέτως μία συγκυριακή -λόγω και της πανδημίας- αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς και ποιες συνέπειες μπορεί να έχει στο λιανεμπόριο, σε βάθος χρόνου.
Latest News
Η δυσκολία διαδοχής CEO
Τα διοικητικά συμβούλια αναγκάζονται να σκεφτούν να βρουν μελλοντικούς ηγέτες νωρίτερα, καθώς οι μέτοχοι απαιτούν περισσότερες πληροφορίες και επικοινωνία
Κυνηγώντας τα πράσινα... ταλέντα - Η μάχη της πληροφορικής για green θέσεις
Ερευνα του ομίλου ManpowerGroup
Τα Αηδόνια της Σιωπής μέσα από μία… «οικονομική» ματιά
Μια βιβλιοκριτική σε ένα οικονομικό site
Προσλήψεις σχεδιάζουν 1 στις 2 επιχειρήσεις - Οι περιζήτητες ειδικότητες και οι πιο υψηλοί μισθοί
Τι αποκαλύπτει η έρευνα HR Trends της Randstad για το 2024
Προ των πυλών deal 1 δισ. FIFA - Apple - Τι θα αφορά
Η συμφωνία με την Apple θα μπορούσε να ανακοινωθεί εντός του Απριλίου
Στην ολομέλεια της βουλής το νομοσχέδιο ενίσχυσης του οπτικοακουστικού τομέα
Δεκτό και στο σύνολό του έγινε από την πλειοψηφία της επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
Η τέχνη του Κιθ Χάρινγκ ξεκίνησε από τον δρόμο (όχι από τα μουσεία)
Τρεις δεκαετίες μετά το θάνατό του, τα έργα του εξακολουθούν να βρίσκονται στα πωλητήρια των μουσείων. Αλλά η αντίληψή του για τη δημόσια τέχνη διατηρείται πιο έντονα στο δρόμο.
Στα ύψη η ζήτηση για «πράσινα» ταλέντα - Τι δείχνει έρευνα της ManpowerGroup
Σε ποιους κλάδους υπάρχει η υψηλότερη ζήτηση
Αυτές είναι οι χώρες που οι πορτοφολάδες κάνουν... πάρτι
Πιο πιθανό είναι να γίνετε στόχος πορτοφολάδων αν κυκλοφορείτε σε μεγάλα πλήθη
Πολιτική, ουσιαστική, όμορφη - Η 60η Biennale στη Βενετία
Από τις 20.04 μέχρι τις 24.11 διαρκεί η 60η Biennale Σύγχρονης Τέχνης στη Βενετία και τα έχει όλα: αυτόχθονες, βία, μετανάστευση, queer κοινότητα...