Δυσβάσταχτο γίνεται πια το ενεργειακό κόστος για τους οικιακούς καταναλωτές και τις επιχειρήσεις με τις τιμές να ξεφεύγουν πέρα από κάθε όριο και τις κρατικές επιδοτήσεις να μην αρκούν να απορροφήσουν το πυροβολητό… των αυξήσεων.
Από τον περσινό Ιανουάριο έως και τον φετινό Ιανουάριο οικογένειες και εταιρείες έχουν έρθει αντιμέτωποι με πρωτοφανείς λογαριασμούς ρεύματος και φυσικού αερίου, ενώ στην ομοβροντία… των ανατιμήσεων συστοιχίζονται πλέον και τα υγρά καύσιμα. Βενζίνη, ντίζελ κίνησης αλλά και πετρέλαιο θέρμανσης ακριβαίνουν ανεμπόδιστα προκαλώντας μεγάλες οικονομικές απώλειες στα νοικοκυριά, τις εμπορικές και τις βιομηχανικές επιχειρήσεις.
Η ενεργειακή κρίση που έστειλε στα ύψη πανευρωπαϊκά και στην Ελλάδα τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου παρασέρνει τώρα και τα υγρά καύσιμα. Η απότομη ανάκαμψη της ζήτησης μετά την πανδημία, η ένταση στις σχέσεις Ε.Ε. – Ρωσίας για τον αγωγό αερίου Nord Stream 2 και τώρα η προ των πυλών σύρραξη στην Ουκρανία ανεβάζουν κι άλλο τις τιμές της ενέργειας.
Έτσι ένα νοικοκυριό, σύμφωνα με υπολογισμούς του ΟΤ που βασίζονται σε επίσημα στοιχεία τιμών, μία οικογένεια για να μετακινηθεί με το αυτοκίνητο, να χρησιμοποιήσει τις ηλεκτρικές οικιακές συσκευές και να ζεσταθεί θα επιβαρυνθεί σε ετήσια βάση κατά τουλάχιστον 1.320 ευρώ με 1.378 ευρώ. Στις τιμές του ρεύματος και του φυσικού αερίου δεν έχουν συνυπολογιστεί οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις, παρά μόνο οι ανταγωνιστικές.
Τα υγρά καύσιμα
Το αργό πετρέλαιο έχοντας ξεφύγει από τα 90 δολ./βαρέλι έχει οδηγήσει τον κλάδο των πετρελαιοειδών να μετακυλίσει το χονδρεμπορικό κόστος στην κατανάλωση.
Με βάση τα χθεσινά στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης είναι πάνω 23%. Έχει σκαρφαλώσει στα 1,824 ευρώ έναντι 1,482 ευρώ πέρυσι τέτοια εποχή.
Έτσι ένα όχημα που καταναλώνει 800 λίτρα για 10.000 χλμ. ετησίως με τις τρέχουσες τιμές της απλής αμόλυβδης βενζίνης θα πληρώσει φέτος 1.459 ευρώ, όταν πέρυσι τον Ιανουάριο θα δαπανούσε 1.185 ευρώ. Δηλαδή το κόστος των οδικών μετακινήσεων για τον οδηγό θα είναι υψηλότερο κατά 274 ευρώ.
Το κόστος για τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν πετρελαιοκίνητα οχήματα επίσης είναι τσουχτερό. Η τιμή του ντίζελ κίνησης είναι σήμερα σε μέσα επίπεδα στα 1,566 ευρώ το λίτρο από 1,23 ευρώ, ήτοι αύξηση 27%. Έτσι, ένα μικρό βαν που καίει 2.200 λίτρα για 20.000 χλμ. το χρόνο θα κοστίσει φέτος σε ετήσια βάση 3.445 ευρώ, όταν πέρυσι όλο το χρόνο σύμφωνα με τη μέση τιμή του Ιανουαρίου του 2021 είχε πληρώσει 2.706 ευρώ. Έτσι σε ένα χρόνο η δαπάνη είναι πάνω 699 ευρώ.
Το πετρέλαιο θέρμανσης
Το πετρέλαιο θέρμανσης ακρίβυνε κατά 39% από πέρυσι. Η τιμή του αυτήν την περίοδο είναι στα 1,228 ευρώ το λίτρο από 0,885 ευρώ το λίτρο.
Έτσι ένα νοικοκυριό με δεδομένο το φετινό βαρύ χειμώνα αν χρειαστεί 1.500 λίτρα για να ζεσταθεί στη σεζόν με τις τιμές στα 1,228 ευρώ θα πληρώσει 1.842 ευρώ. Πέρυσι με την αντίστοιχη τιμή των 0,885 ευρώ δαπάνησε 1.327 ευρώ. Δηλαδή θα ξοδέψει επιπλέον 515 ευρώ φέτος για να ζεσταθεί.
Το ηλεκτρικό ρεύμα
Αν και οι τιμές χονδρεμπορικής ρεύματος δείχνουν μία μικρή αποκλιμάκωση, εντούτοις οι λογαριασμοί ρεύματος κινούνται σε αστρονομικά επίπεδα…
Μαζί με τις κρατικές επιδοτήσεις η τιμή ηλεκτρικής ενέργειας υποχωρεί στα 0,2411 ευρώ/kWh. Πέρυσι τον Ιανουάριο ήταν στα 0,1304 ευρώ. Έτσι για 4.800 kWh το χρόνο (1.200 kWh/4μηνο) με τη σημερινή τιμή θα πληρώσει 1.157 ευρώ μόνο για το ανταγωνιστικό σκέλος του λογαριασμού. Πέρυσι το κόστος ήταν στα 626 ευρώ. Δηλαδή ο λογαριασμός φέτος είναι φουσκωμένος σε ετήσια βάση κατά 531 ευρώ.
Το φυσικό αέριο
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του HEPI (Δείκτης Τιμών Ενέργειας για Οικιακή Χρήση) η μέση τιμή του φυσικού αερίου είναι στα 0,0902 ευρώ ανά kWh. Πέρυσι ήταν στα 0,0411 ευρώ, και έτσι η αύξηση είναι της τάξης του 120%.
Για μία κατανάλωση θέρμανσης 12.000 kWh τη φετινή χειμερινή περίοδο με τις σημερινές τιμές το ανταγωνιστικό σκέλος του λογαριασμού είναι στα 1.082 ευρώ, όταν πέρυσι ήταν στα 493 ευρώ. Δηλαδή το κόστος είναι υψηλότερο κατά 589 ευρώ.
Latest News
Γιατί η ΕΕ αγοράζει ακόμα ρωσικό αέριο;
Από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, η ΕΕ περιόρισε τις εισαγωγές ρωσικού αερίου. Σημαντικές ποσότητες εξακολουθούν όμως να φθάνουν σε ευρωπαϊκό έδαφος
Τα 2 φρένα στις μειώσεις των τιμολογίων ρεύματος – Οι εκτιμήσεις για τον Μάιο
Τα 2 φρένα στις μειώσεις των τιμολογίων ρεύματος – Οι εκτιμήσεις για τον Μάιο
«Ο Πούτιν έκλεισε το γκάζι, αλλά δεν μπορεί να σβήσει τον ήλιο» - Το ενεργειακό στοίχημα της ΕΕ
Πώς οι βραχυπρόθεσμες λύσεις θα μπορούσαν να βλάψουν την ανταγωνιστικότητα και την πράσινη μετάβαση
Το μυθικό ποσό του 1 δισ. ετησίως κερδίζει η Shell από το trading αργού στις ΗΠΑ
Η αποκαλυπτική μαρτυρία ενός πρώην επικεφαλής του τμήματος εμπορίας αργού της Shell στις ΗΠΑ
Τι παίζει με τις γεωτρήσεις για φυσικό αέριο στην Ελλάδα;
Τα εμπόδια σε ExxonMobil, HELLENiQ ENERGY και Energean
Από 1η Μαΐου το θερινό νυχτερινό τιμολόγιο ρεύματος
Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε την έναρξη του νυχτερινού οικιακού τιμολογίου της θερινής περιόδου
Υπογειοποίηση εναέριων δικτύων μέσης και χαμηλής τάσης στην Πεντέλη
Στο ΕΣΠΑ το σχετικό έργο
Παγκόσμια κυριαρχία των ΗΠΑ στο LNG - Πότε ξεκινά το όγδο εργοστάσιο παραγωγής
Οι ΗΠΑ εδραιώνονται πλέον ο μεγαλύτερος προμηθευτής LNG στον κόσμο
Τουρκία και ExxonMobil ετοιμάζουν deal πολλών δισ. δολαρίων στο LNG
Η Τουρκία επιδιώκει να δημιουργήσει ένα «νέο χαρτοφυλάκιο εφοδιασμού» που θα την κάνει λιγότερο εξαρτημένη από οποιονδήποτε μεμονωμένο εταίρο,
Η Ιταλία μπορεί να τα καταφέρει χωρίς ρωσικό αέριο - Τι υποστηρίζει ο ιταλός υπουργός Ενέργειας
Η Ρώμη δεν έχει κανένα λόγο να αντιταχθεί στις κυρώσεις της ΕΕ που στοχεύουν το ρωσικό LNG, δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας