Δυσβάσταχτο γίνεται πια το ενεργειακό κόστος για τους οικιακούς καταναλωτές και τις επιχειρήσεις με τις τιμές να ξεφεύγουν πέρα από κάθε όριο και τις κρατικές επιδοτήσεις να μην αρκούν να απορροφήσουν το πυροβολητό… των αυξήσεων.
Από τον περσινό Ιανουάριο έως και τον φετινό Ιανουάριο οικογένειες και εταιρείες έχουν έρθει αντιμέτωποι με πρωτοφανείς λογαριασμούς ρεύματος και φυσικού αερίου, ενώ στην ομοβροντία… των ανατιμήσεων συστοιχίζονται πλέον και τα υγρά καύσιμα. Βενζίνη, ντίζελ κίνησης αλλά και πετρέλαιο θέρμανσης ακριβαίνουν ανεμπόδιστα προκαλώντας μεγάλες οικονομικές απώλειες στα νοικοκυριά, τις εμπορικές και τις βιομηχανικές επιχειρήσεις.
Η ενεργειακή κρίση που έστειλε στα ύψη πανευρωπαϊκά και στην Ελλάδα τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου παρασέρνει τώρα και τα υγρά καύσιμα. Η απότομη ανάκαμψη της ζήτησης μετά την πανδημία, η ένταση στις σχέσεις Ε.Ε. – Ρωσίας για τον αγωγό αερίου Nord Stream 2 και τώρα η προ των πυλών σύρραξη στην Ουκρανία ανεβάζουν κι άλλο τις τιμές της ενέργειας.
Έτσι ένα νοικοκυριό, σύμφωνα με υπολογισμούς του ΟΤ που βασίζονται σε επίσημα στοιχεία τιμών, μία οικογένεια για να μετακινηθεί με το αυτοκίνητο, να χρησιμοποιήσει τις ηλεκτρικές οικιακές συσκευές και να ζεσταθεί θα επιβαρυνθεί σε ετήσια βάση κατά τουλάχιστον 1.320 ευρώ με 1.378 ευρώ. Στις τιμές του ρεύματος και του φυσικού αερίου δεν έχουν συνυπολογιστεί οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις, παρά μόνο οι ανταγωνιστικές.
Τα υγρά καύσιμα
Το αργό πετρέλαιο έχοντας ξεφύγει από τα 90 δολ./βαρέλι έχει οδηγήσει τον κλάδο των πετρελαιοειδών να μετακυλίσει το χονδρεμπορικό κόστος στην κατανάλωση.
Με βάση τα χθεσινά στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης είναι πάνω 23%. Έχει σκαρφαλώσει στα 1,824 ευρώ έναντι 1,482 ευρώ πέρυσι τέτοια εποχή.
Έτσι ένα όχημα που καταναλώνει 800 λίτρα για 10.000 χλμ. ετησίως με τις τρέχουσες τιμές της απλής αμόλυβδης βενζίνης θα πληρώσει φέτος 1.459 ευρώ, όταν πέρυσι τον Ιανουάριο θα δαπανούσε 1.185 ευρώ. Δηλαδή το κόστος των οδικών μετακινήσεων για τον οδηγό θα είναι υψηλότερο κατά 274 ευρώ.
Το κόστος για τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν πετρελαιοκίνητα οχήματα επίσης είναι τσουχτερό. Η τιμή του ντίζελ κίνησης είναι σήμερα σε μέσα επίπεδα στα 1,566 ευρώ το λίτρο από 1,23 ευρώ, ήτοι αύξηση 27%. Έτσι, ένα μικρό βαν που καίει 2.200 λίτρα για 20.000 χλμ. το χρόνο θα κοστίσει φέτος σε ετήσια βάση 3.445 ευρώ, όταν πέρυσι όλο το χρόνο σύμφωνα με τη μέση τιμή του Ιανουαρίου του 2021 είχε πληρώσει 2.706 ευρώ. Έτσι σε ένα χρόνο η δαπάνη είναι πάνω 699 ευρώ.
Το πετρέλαιο θέρμανσης
Το πετρέλαιο θέρμανσης ακρίβυνε κατά 39% από πέρυσι. Η τιμή του αυτήν την περίοδο είναι στα 1,228 ευρώ το λίτρο από 0,885 ευρώ το λίτρο.
Έτσι ένα νοικοκυριό με δεδομένο το φετινό βαρύ χειμώνα αν χρειαστεί 1.500 λίτρα για να ζεσταθεί στη σεζόν με τις τιμές στα 1,228 ευρώ θα πληρώσει 1.842 ευρώ. Πέρυσι με την αντίστοιχη τιμή των 0,885 ευρώ δαπάνησε 1.327 ευρώ. Δηλαδή θα ξοδέψει επιπλέον 515 ευρώ φέτος για να ζεσταθεί.
Το ηλεκτρικό ρεύμα
Αν και οι τιμές χονδρεμπορικής ρεύματος δείχνουν μία μικρή αποκλιμάκωση, εντούτοις οι λογαριασμοί ρεύματος κινούνται σε αστρονομικά επίπεδα…
Μαζί με τις κρατικές επιδοτήσεις η τιμή ηλεκτρικής ενέργειας υποχωρεί στα 0,2411 ευρώ/kWh. Πέρυσι τον Ιανουάριο ήταν στα 0,1304 ευρώ. Έτσι για 4.800 kWh το χρόνο (1.200 kWh/4μηνο) με τη σημερινή τιμή θα πληρώσει 1.157 ευρώ μόνο για το ανταγωνιστικό σκέλος του λογαριασμού. Πέρυσι το κόστος ήταν στα 626 ευρώ. Δηλαδή ο λογαριασμός φέτος είναι φουσκωμένος σε ετήσια βάση κατά 531 ευρώ.
Το φυσικό αέριο
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του HEPI (Δείκτης Τιμών Ενέργειας για Οικιακή Χρήση) η μέση τιμή του φυσικού αερίου είναι στα 0,0902 ευρώ ανά kWh. Πέρυσι ήταν στα 0,0411 ευρώ, και έτσι η αύξηση είναι της τάξης του 120%.
Για μία κατανάλωση θέρμανσης 12.000 kWh τη φετινή χειμερινή περίοδο με τις σημερινές τιμές το ανταγωνιστικό σκέλος του λογαριασμού είναι στα 1.082 ευρώ, όταν πέρυσι ήταν στα 493 ευρώ. Δηλαδή το κόστος είναι υψηλότερο κατά 589 ευρώ.
Latest News
Πιέσεις ΔΝΤ στην Ευρώπη για ενοποίηση της αγοράς ενέργειας ώστε να πέσουν οι τιμές
Το ανταγωνιστικό μειονέκτημα για την Ευρώπη ήταν ιδιαίτερα ορατό σε βιομηχανίες έντασης ενέργειας σημειώνει το ΔΝΤ
«Μπλε» τιμολόγια και στο φυσικό αέριο – Το 50% των νέων συμβάσεων στο ρεύμα με σταθερές χρεώσεις
Τα σταθερά τιμολόγια σε ρεύμα – αέριο που διαθέτουν οι πάροχοι – Τέλος στα «μπλε» εξάμηνης διάρκειας
Enaon EDA: Καμία ανησυχία από τη ρήξη αγωγού αερίου στη Θεσσαλονίκη
Οπως ανακοίνωσε η Enaon EDA, από την βλάβη επηρεάζεται η τροφοδοσία δύο βιομηχανικών καταναλωτών, η αποκατάσταση της οποίας βρίσκεται σε εξέλιξη.
Δέσμια η Ευρώπη στο ρωσικό αέριο - Εισαγωγές ρεκόρ τον Ιανουάριο
H Ευρώπη αγοράζει ρωσικό φυσικό αέριο με άνευ προηγουμένου ρυθμό - Mόνο το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου εισήγαγε 837.300 μ.τ. LNG
Δεξαμενόπλοιο υπό αμερικανικές κυρώσεις εκφόρτωσε πετρέλαιο σε κινεζικό λιμάνι
Το Mermar ήταν μεταξύ των 183 πλοίων που τέθηκαν υπό αμερικανικές κυρώσεις από την κυβέρνηση Μπάιντεν πριν από λίγες ημέρες
Ποιοι και πώς επηρεάζουν το ενεργειακό κόστος
Οι μεγάλες διαφοροποιήσεις στις τιμές μεταξύ Νότιας και Κεντρικής Ευρώπης – Το φυσικό αέριο, οι στρεβλώσεις, το χρηματιστήριο, οι κυρώσεις και η πράσινη μετάβαση
Ελίν: Σταθερά τιμολόγια ρεύματος για 24 μήνες – Οι τιμές
Ποια είναι τα οφέλη των νέων προγραμμάτων Power On! Blue της ελίν
ΔΝΤ: Η ενιαία αγορά ενέργειας κλειδί για την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ
Το ΔΝΤ προειδοποιεί για ασυντόνιστες και ακριβότερες προσεγγίσεις όσον αφορά το θέμα της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας από τις χώρες μέλη της ΕΕ
Ανατροπές στη θέρμανση – Τι αλλάζει σε καυστήρες πετρελαίου και φυσικού αερίου
Σε παράταση προσανατολίζεται το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης μόνο σε περιοχές δίχως δίκτυο αερίου
Ο ΟΠΕΚ προβλέπει ισχυρή αύξηση ζήτησης για πετρέλαιο στη διετία - Αλμα στις χώρες εκτός ΟΟΣΑ
Ο ΟΠΕΚ προβλέπει ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα επεκταθεί με ισχυρό ρυθμό στα 1,4 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως το 2025