
Μεσουράνησε στις μικρασιάτικες φτωχοσυνοικίες και τραγουδήθηκε στο περιθώριο των κοινωνικών συγκρούσεων της Ελλάδας του Μεσοπολέμου. Κυνηγήθηκε από τις διωκτικές αρχές σαν τραγούδι των τεκέδων και με αλλεπάλληλους νόμους καταστολής. Λοιδορήθηκε, περιφρονήθηκε από τους αστούς και τους διανοούμενους μέσα στο γενικότερο κλίμα απειλής από τους άρτι αφιχθέντες «ξένους» μικρασιάτες. Ήταν όμως αυτοί οι «αφορισμένοι» ρεμπέτες με τον βαρύ, μακρόσυρτο ζεϊμπέκικο ρυθμό τους, που αιμοδότησαν τη γνήσια λαϊκή ελληνική μουσική.
Η έκθεση «Ρεμπέτικο» που εγκαινιάζει σήμερα ο δήμος Αθηναίων είναι μια απόπειρα 50 Ελλήνων εικαστικών καλλιτεχνών να εικονοποιήσουν συναισθηματικά και διανοητικά το ρεμπέτικο και την μυθολογία του μέσα από μια σύγχρονη οπτική. Παρουσιάζονται 125 έργα σε τρεις χώρους του δήμου Αθηναίων: στην Πινακοθήκη, το Κέντρο Τεχνών και το Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας».
«Αγαπώ την Κάλλας και την Σωτηρία Μπέλλου. Και δεν αισθάνομαι διχασμένος. Ας κοπιάσουν όσοι σκανδαλίζονται γι’ αυτό να καταλάβουν τι μου συμβαίνει» είναι η γνωστή ρήση του Γιάννη Τσαρούχη, που έρχεται στον νου βλέποντας τους χορευτές του ζεϊμπέκικου που ζωγράφισε απαράμιλλα. Όπως συμβαίνει και με τις εκπληκτικές αρχόντισσες ρεμπέτισσες σαν Καρυάτιδες που χάραξε ο Τάσσος σε εξώφυλλα δίσκων της Μπέλου, ή τα εμπνευσμένα σχέδια του Φασιανού σε βιβλία του Ηλία Πετρόπουλου.
Η έκθεση, όμως, συγχρόνως εμπλουτίζει την εικονολογία που σχετίζεται με το ρεμπέτικο, αλλάζοντας ριζικά την οπτική του πρόσληψη με νεότερα έργα ζωγραφικής, χαρακτικής, βίντεο και φωτογραφίες, τα περισσότερα με ανάθεση από τον Δήμο Αθηναίων.
«Για πολλούς από τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες, η έκθεση στάθηκε αφορμή για να εξερευνήσουν τις ρίζες τους» σημειώνει ο επιμελητής εκθέσεων του ΟΠΑΝΔΑ, ιστορικός τέχνης Χριστόφορος Μαρίνος δίνοντας παραδείγματα: «Λόγου χάρη, το έργο του Γιάννη Θεοδωρόπουλου αναφέρεται στον Πίκινο, ο οποίος ήταν συγγενής του και μαχαιρώθηκε μπαμπέσικα το 1931 στην οδό Ακάμαντος στο Θησείο. Η Μαρία Τσάγκαρη, από την άλλη, μελέτησε την ιστορία του ρεμπέτη προπάππου της, του βιολιστή Νίκου Συρίγου, του περίφημου “Σαντορινιου” ή “Σαντορινάκη”. Η Κατερίνα Ζαχαροπούλου, με το έργο Ο μπουφές της Ρόζας, εξετάζει την περίπτωση της Εσκενάζυ, ανασύροντας προσωπικές οικογενειακές ιστορίες και αναμνήσεις. Αυτή η ιδιαίτερη, προσωπική σχέση των καλλιτεχνών με το ρεμπέτικο γίνεται περισσότερο εμφανής στα σύντομα κείμενα που προσκλήθηκαν να γράψουν για τον δίγλωσσο κατάλογο της έκθεσης. Αντίστοιχα, πολλοί επισκέπτες θα συναντήσουν εικόνες και ήχους που θα διεγείρουν τις αισθήσεις τους και θα τους συγκινήσουν, ακριβώς γιατί θα εντοπίσουν αφηγήσεις που σχετίζονται με το παρελθόν ή το παρόν τους».
Πέρα από τα ίδια τα έργα, υπάρχουν δύο σημεία της έκθεσης που παρουσιάζουν ξεχωριστό ενδιαφέρον. Το πρώτο είναι η συμμετοχή του αινιγματικού ρεμπέτη Κώστα Μπέζου (1905-1943), ο οποίος ηχογραφούσε με το ψευδώνυμο Α. Κωστής και εκτός από τραγουδοποιός ήταν και σκιτσογράφος. Προς έκπληξη πολλών, ο Μπέζος παρουσιάζεται στην έκθεση με μια σειρά γελοιογραφίες που ανήκουν στη συλλογή της Δημοτικής Πινακοθήκης. Το δεύτερο σημείο είναι μια επιμελητική χειρονομία φαινομενικά απλή αλλά πλούσια σε συμβολισμό. Στο φουαγιέ του Θεάτρου Ολύμπια, όπου τα τελευταία χρόνια έχει στηθεί μια έκθεση με φωτογραφίες και προσωπικά αντικείμενα της Μαρίας Κάλλας, συμπαραθέτουμε μια προθήκη με δίσκους και προσωπικά αντικείμενα της Σωτηρίας Μπέλλου. Τα αντικείμενα αυτά ανήκουν στον ΟΠΑΝΔΑ και εκτίθενται μόνιμα στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα».

Σήμερα το ρεμπέτικο ανήκει πλέον επίσημα στον Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της UNESCO. Και η απόσταση είναι μεγάλη από το 1949 όταν ο τότε 23χρονος Μάνος Χατζιδάκης μέσα στις σκληρές εμφυλιακές συνθήκες, στην περίφημη διάλεξη του για το ρεμπέτικο στο θέατρο Αλίκη, στην πλατεία Καρύτση (μετέπειτα θέατρο Μουσούρη) είχε πει μπροστά στο έκπληκτο κοινό: «Ποια από τις καλές τέχνες στον τόπο μας σήμερα μπορεί να περηφανευτεί ότι κράτησε τη βασική αυτή ελληνικότητα -τη μοναδική άξια κληρονομιά που έχουμε πραγματικά στα χέρια μας- για τη σύνθεσή της. Ποιά μουσική μας μπορεί να ισχυριστεί σήμερα ότι βρίσκεται πέρα απ’ το βυζαντινό μέλος, πέρα απ’ το δημοτικό τραγούδι και στη χειρότερη περίπτωση πέρ’ απ’ τις σπασμένες αρχαίες κολώνες του Παρθενώνος και του Ερεχθείου, ότι βρίσκεται εκεί που όλα αυτά βρεθήκανε στην εποχή τους; Το ρεμπέτικο τραγούδι είναι γνήσια ελληνικό, μοναδικά ελληνικό». Ένα χρόνο αργότερα συνέθεσε τις «Έξι λαϊκές ζωγραφιές» βασισμένες στο ρεμπέτικο.


Latest News

Το mega deal της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ με τη Formula 1
Η τολμηρή κίνηση του Σερ Τζιμ Ράτκλιφ και η πιθανή πρόσληψη του μηχανικού της Mercedes F1, Μίκαελ Σανσόνι

Άνοδος του Δείκτη Οικονομικού Κλίματος στο πρώτο τρίμηνο του 2025 - Τι δείχνουν τα στοιχεία ΕΑΣΕ και ICAPCRIF
Το πρώτο τρίμηνο του 2025 ο γενικός δείκτης οικονομικού κλίματος (ΕΑΣΕ/ICAP CRIF-CEO General Index) σημείωσε πτώση στις 146 μονάδες έναντι 160 το προηγούμενο τρίμηνο

Η UEFA ετοιμάζει σαρωτικές αλλαγές στο Champions League – Όλα τα δεδομένα
Ποιες επιπρόσθετες αλλαγές εξετάζει η UEFA για το Champions League, μετά το νέο φορμάτ και τη League Phase.

Θανόπουλος στον ΟΤ: «Γινόμαστε 100% αυτόνομοι ενεργειακά - Τα σχέδια στο delivery»
Ο πρόεδρος της εταιρείας Θανόπουλος, Τέλης Θανόπουλος, μιλάει στον ΟΤ για την πρόσφατη επένδυση σε ΑΠΕ, τη σημασία του Q-Commerce στον κλάδο των τροφίμων και τα επόμενα σχέδια της αλυσίδας

Νέος πρεσβευτής της Chanel ο ράπερ Κέντρικ Λαμάρ
Η σχέση του Κέντρικ Λαμάρ με τον οίκο ξεκίνησε το 2023, όταν παρευρέθηκε στο Met Gala το οποίο είχε ως θέμα «Karl Lagerfeld: A Line of Beauty».

Ο Τι Τζέι Σορτς, οι 450.000 στην Παρί και το «χρυσό» συμβόλαιο που ψάχνει στην αγορά
Ο Τι Τζέι Σορτς απασχολεί τη… μισή Euroleague, μετά την καταπληκτική σεζόν με την Παρί – Πόσα χρήματα παίρνει στη γαλλική ομάδα και πόσα αναμένεται να βρει στην αγορά…

Ποια επαγγέλματα «ανθούν» στην αγορά εργασίας - Τι δείχνει έρευνα του ΙΟΒΕ
Η απασχόληση κερδίζει έδαφος με την αγορά εργασίας στην Ελλάδα να βελτιώνεται αλλά παραμένουν δομικές προκλήσεις

GenZ: Ένας στους δύο σκέφτεται να αλλάξει δουλειά
Ενώ η GenΖ στη Γερμανία θέλει να αλλάζει θέση εργασίας, οι Boomer μένουν δεκαετίες στον ίδιο εργοδότη, αναφέρει η Deutsche Welle

Warner Bros και DC τιμούν την 87η επέτειο του Superman
Η ταινία «Superman» του Τζέιμς Γκαν, μία από πολυαναμενόμενες ταινίες του καλοκαιριού, αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στις αίθουσες στις 11 Ιουλίου

Επίσημο: Ο Ντιαλό ανανέωσε για τρία χρόνια με τη Μονακό
Ο Άλφα Ντιαλό παραμένει και επίσημα στο Μόντε Κάρλο, καθώς η Μονακό ανακοίνωσε την ανανέωση του συμβολαίου του για τα επόμενα τρία χρόνια.