Ως μια ιδιαίτερη πλην ενδιαφέρουσα χρονιά αναμένεται να εξελιχθεί το 2022 για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, που ξεκινάει με τη… μάχη της Κρήτης.
Στην αγορά της μεγαλονήσου, που μόνο «υγιεινός περίπατος» δεν θεωρείται, ετοιμάζεται να εισέλθει η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Διαμαντής Μασούτης συμπράττοντας με την τοπική αλυσίδα Προμηθευτικός και Καταναλωτικός Συνεταιρισμός Περιορισμένης Ευθύνης Καταναλωτών Κρήτης (ΣΥΝ.ΚΑ).
Οι επίσημες ανακοινώσεις για το deal αναμένονται εντός της ημέρας. Χθες κατά τη γενική συνέλευση του ΣΥΝ.ΚΑ υπερψηφίστηκε η απόσχιση του κλάδου χονδρικού και λιανικού εμπορίου και τη δημιουργία νέου εταιρικού σχήματος με την επωνυμία «ΣΥΝ.ΚΑ Κρήτης Υπεραγορές Α.Ε».
Η συμμετοχή των δύο πλευρών στη νέα εταιρεία θα είναι ισότιμη. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο αντιπρόεδρος του Συνεταιρισμού, Δημήτρης Αλεξάκης, η νέα εταιρεία θα παραμείνει στα Χανιά.
Ο Συνεταιρισμός θα έχει το management και την πλειοψηφία στο διοικητικό συμβούλιο. Σύμφωνα με το σχέδιο απόσχισης, στη νέα εταιρεία θα μεταβιβαστούν και 20 ακίνητα, κυρίως οικόπεδα και αγροτεμάχια σε Κρήτη και Τήνο, ενώ το εμπορικό σήμα του ΣΥΝ.ΚΑ θα παραμείνει στην κρητική αγορά.
Σύμφωνα με τον κ. Αλεξάκη, με τα νέα κεφάλαια που θα εισέλθουν, τα οποία θα είναι πολλαπλάσια της αξίας των μετοχών της νέας εταιρείας, ο Συνεταιρισμός μπορεί να εξελιχθεί στη μεγαλύτερη αλυσίδα στην Κρήτη, ενώ για τους παραγωγούς που συνεργάζονται με τον ΣΥΝ.ΚΑ θα υπάρξει βελτίωση της κατάστασης, καθώς θα μπορούν να πωλούν σε έναν μεγάλο όμιλο.
Βέβαια η συμφωνία για να προχωρήσει θα χρειαστεί και την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Δεύτερος παίκτης
Με μερίδιο γύρω στο 20% στην κρητική αγορά, ο ΣΥΝ.ΚΑ, ο οποίος σχεδιάζει ένα νέο σούπερ μάρκετ στα Λιβάδια και πιθανόν ένα ακόμα κατάστημα στο Ρέθυμνο, είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παίκτης του νησιού. Ιδρύθηκε το 1979, από 482 ιδρυτικά μέλη. Το 2014 εξαγόρασε την αλυσίδα Βιδάλης και επεκτάθηκε στις Κυκλάδες, τη Χίο και την Κάλυμνο, και το 2020 την αλυσίδα Δήμητρα – Μαρκάτο στην Κέρκυρα.
Σήμερα διαθέτει συνολικά 74 καταστήματα. Από αυτά τα 37 βρίσκονται στην Κρήτη, τα 20 στην Κέρκυρα, ενώ 13 διαθέτει στα νησιά των Κυκλάδων, σε Μήλο, Πάρο, Νάξο, Σύρο, Σαντορίνη και Τήνο. Επίσης έχει από 2 καταστήματα στη Χίο και στην Κάλυμνο.
Τα μερίδια και ο παράγοντας Carrefour
Ενώ μετά την επικείμενη συμφωνία των Βορειοελλαδιτών με τους Κρητικούς, στα Χανιά, έδρα του ΣΥΝ.ΚΑ, «βυθίστηκαν» τα σενάρια συμπόρευσης Μασούτη – ΑΒ Βασιλόπουλου, που είχαν επανέλθει στο προσκήνιο τους τελευταίους μήνες, στην ευρύτερη περιοχή του Ηρακλείου πληροφορίες αναφέρουν πως θα κάνει «ντεμπούτο» η γαλλική αλυσίδα σούπερ μάρκετ, Carrefour, η οποία επιστρέφει στην Ελλάδα μέσω της Retail & More του ομίλου Νικόλαου Θ. Βαρδινογιάννη.
Ο γαλλικός όμιλος πρόκειται να επανέλθει πριν το καλοκαίρι μέσω των μεσαίου μεγέθους καταστημάτων «Carrefour Market» και των μικρότερων «Carrefour Express», που ανήκουν στην κατηγορία των καταστημάτων γειτονιάς.
Στην περιοχή του Ηρακλείου κυριαρχεί η αλυσίδα Χαλκιαδάκης, θυγατρική κατά 60% της Σκλαβενίτης. Η τελευταία δραστηριοποιείται στην Κρήτη με 16 καταστήματα με το σήμα «Σκλαβενίτης». Παρουσία έχουν επίσης στην κρητική αγορά η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Bazaar και η AΝΕΔΗΚ Κρητικός.
Ο Σκλαβενίτης, το στοίχημα της ΑΒ και η μάχη για την 4η θέση
Δεν αλλάζουν όμως μόνο οι ισορροπίες στη «δύσκολη» κρητική αγορά. Η σύμπραξη του ΣΥΝ.ΚΑ με τη Μασούτης δημιουργεί έναν όμιλο με τζίρο 1,1 δις. ευρώ, ο οποίος «χτυπάει» την 4η θέση στο top10 των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, ή την 5η εάν συνυπολογιστούν οι επιδόσεις της εκπτωτικής αλυσίδας Lidl.
Η Μασούτης με 333 καταστήματα – εκ των οποίων τα 22 cash & carry – και 882 εκατ. ευρώ τζίρο το 2020 δεν έχει παρουσία στην Κρήτη, ούτε στην Κέρκυρα, ενώ στις Κυκλάδες διαθέτει μόνο 3 καταστήματα στην Άνδρο. Στη Χίο διαθέτει 2 καταστήματα.
Ο κύκλος εργασιών του ΣΥΝ.ΚΑ διαμορφώθηκε το 2020 σε 186,5 εκατ. ευρώ και τα προ φόρων κέρδη του σε 752.000 ευρώ.
Με αυτή τη δυναμική τζίρου, ο νέος όμιλος βρίσκεται αρκετά κοντά στη METRO της οικογένειας Παντελιάδη, ο τζίρος της οποίας έφθασε στα 1,33 δισ. ευρώ το 2020.
Ο επικεφαλής της εταιρείας, Αριστοτέλης Παντελιάδης έχει δηλώσει ότι θα εκμεταλλευτεί οποιαδήποτε ευκαιρία παρουσιαστεί, αλλά δεν βασίζει την ανάπτυξη της εταιρείας στις εξαγορές.
Τόσο η Μασούτης όσο και η METRO παρουσίασαν μεν αυξημένο τζίρο το 2020, ωστόσο ο ρυθμός ανόδου των πωλήσεων τους κινήθηκε χαμηλότερα από τον μέσο όρο της αγοράς.
Στο υπό διαμόρφωση τοπίο, ενδεχομένως νέο ρόλο να έχει και ο όμιλος αγορών ΕΛΟΜΑΣ με επικεφαλής τον Δημήτρη Αλεξάκη, αντιπρόεδρό του ΣΥΝ.ΚΑ., που τα τελευταία χρόνια έχει αποδυναμωθεί.
Ταυτόχρονα, ο κλάδος περιμένει την αντίδραση της ΑΒ Βασιλόπουλος, δεύτερου τη τάξει παίκτη, μετά την παραίτηση του κ. Βασίλη Σταύρου.
Στη θυγατρική της Ahold Delhaize εντός των τειχών επικεφαλής για αυτή την μεταβατική περίοδο είναι ο κ. Jesper Lauridsen, Chief Operations Officer της Ahold Delhaize στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Το μεγάλο στοίχημα της ΑΒ για την επόμενη μέρα είναι η διεύρυνση του μεριδίου αγοράς, το οποίο φέρεται ότι καταγράφει απώλειες.
Έξω από το «χορό» των εξελίξεων δεν πρόκειται να μείνει ούτε η Πέντε, που βρίσκεται σε φάση δημιουργίας του πρώτου mall της Γαλαξίας στη Σαλαμίνα. Η αλυσίδα που στα τέλη του 2020 προχώρησε στην απόκτηση της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας OLLA, φαίνεται να διατηρεί ακέραιο το ενδιαφέρον για ανάπτυξη μέσω εξαγορών.
Εν τω μεταξύ, σε αυτό το περιβάλλον και δεδομένου ότι οι πωλήσεις μπορεί να εξελιχθούν αρνητικά στο σύνολο του έτους, καθώς η ακρίβεια στο κόστος ενέργειας έχει ξετινάξει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, οι μικρότερες αλυσίδες με αδύναμη, ή καθόλου, κερδοφορία πιέζονται σημαντικά, αναζητώντας, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ισχυρούς σύμμαχους.
Τα νέα δεδομένα δεν αφήνουν αδιάφορο ούτε τον leader του κλάδου, τη Σκλαβενίτης. Παρ’ ότι, έχοντας την πολυτέλεια της μεγάλης «απόστασης» από τους υπόλοιπους που απαρτίζουν στην πρώτη πεντάδα, διατηρεί το πλεονέκτημα των κινήσεων, οι αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά, οι αυξήσεις των τιμών εκ μέρους των προμηθευτών και η εντατικοποίηση του ανταγωνισμού οδηγεί σε αναπροσαρμογές της επιχειρησιακής του πρακτικής, προκειμένου να προστατευτούν η πιστότητα των πελατών του, αλλά και τα κέρδη του.
Latest News
Χρονιά ανάκαμψης το 2024 για τη Goldair
Μέσα στο 2024 η Goldair πρόσθεσε δυο ακόμα εμπορικές συμφωνίες με αεροπορικές εταιρείες για εξαγωγή εμπορευμάτων στις αγορές της Κίνας και του Ισραήλ
ΔΕΗ: Στις 13 Δεκεμβρίου η ακύρωση του προγράμματος buy back μετοχών
Με την απόφαση της ΓΣ της ΔΕΗ, μειώνεται ο συνολικός αριθμός των μετοχών από 382.000.000 σε 369.270.000 κοινές ονομαστικές μετοχές, λόγω ακύρωσης 12.730.000 ιδίων μετοχών
Ικανοποίηση των εμπόρων για παράταση του πλαφόν 3% στις μισθώσεις
Με τη χρονική παράταση του πλαφόν για ένα ακόμη έτος, οι εμπορικές επιχειρήσεις θα είναι σε καλύτερη θέση, λέει ο πρέδρος της ΕΣΕΕ Στ.Καφούνης
Πετρόπουλος: Ολοκληρώθηκε η απόκτηση της ΤΕΜΜΑ
Τι αναφέρει σε ανακοίνωση η εταιρεία
Χτίζοντας ένα βιώσιμο αύριο: Το όραμα της Motor Oil, ως ένας διεθνής πολυενεργειακός Όμιλος
Η Motor Oil έχει αποδείξει ότι προσαρμόζεται στις παγκόσμιες συνθήκες, ενώ παραμένει σταθερά προσηλωμένη στις αξίες της
BAE Systems – εταίρος για την προστασία και την ευημερία
Η BAE Systems είναι η κορυφαία εταιρεία της Ευρώπης στον τομέα της άμυνας και βασική εταιρεία για την ευρωπαϊκή ασφάλεια
Τέλος εποχής για την Fieratex από το ΧΑ - Διαγράφεται από το ταμπλό
H Fieratex τελεί σε αναστολή διαπραγμάτευσης για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των 6 μηνών - Δεν έχει δημοσιεύσει οικονομικές καταστάσεις εξαμήνου 2024
ΕΥ Ελλάδος: Ποιες είναι οι κυρίαρχες καταναλωτικές τάσεις – Οι 10+1 προτάσεις για τις επιχειρήσεις
Η έρευνα της ΕΥ Ελλάδος δείχνει την ανάγκη των επιχειρήσεων για εξατομίκευση της εξυπηρέτησης - Ενισχύεται το private label
Ολοκληρώθηκαν δύο νέα έργα ΑΠΕ της Melten στη Χιλή
Τα συγκεκριμένα έργα της Metlen έχουν σχεδιαστεί για να παρέχουν καθαρή, 100% ανανεώσιμη ενέργεια στην Enel Χιλής
Briq Properties: Έπεσαν οι υπογραφές για την απορρόφηση της Ιntercontinental International
Εκτιμάται ότι τις ερχόμενες ημέρες θα ολοκληρωθεί η έγκριση από την Γενική Γραμματείας Εμπορίου & Προστασίας Καταναλωτή