
Ο πόλεμος στην Ουκρανία δεν φαίνεται να έχει επηρεάσει σημαντικά τον κλάδο της κρουαζιέρας, όμως σημειώθηκαν κάποιες αλλαγές δρομολογίων και ακυρώσεις κυρίως σε κρουαζιέρες με προορισμό είτε λιμάνια της Ουκρανίας στη Μαύρη Θάλασσα είτε στην Αγία Πετρούπολη στη Βαλτική Θάλασσα. Σε γενικές γραμμές όμως δεν υπάρχει κύμα ακυρώσεων. Οι εκτιμήσεις αυτές ανήκουν στον πρόεδρο της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), Γιώργο Κουμπενά, ο οποίος μιλά στα «ΝΕΑ» για την πορεία του κλάδου της κρουαζιέρας, την επόμενη ημέρα και το μέλλον της ελληνικής κρουαζιέρας.
Κύριε πρόεδρε, έχουμε ήδη τις πρώτες αναχωρήσεις κρουαζιερόπλοιων από την Ελλάδα. Πώς ξεκίνησε η σεζόν;
Η σεζόν ξεκίνησε ομαλά, με μειωμένα νούμερα επιβατών στις πρώτες αναχωρήσεις, αλλά σίγουρα με θετικές προοπτικές για μία καλύτερη χρονιά από την περσινή.
Πώς αναμένεται να κινηθεί ο κλάδος το 2022 και πόσο επηρεάζεται από τον πόλεμο την Ουκρανία; Εχει καταγραφεί κάποιο μούδιασμα σε κρατήσεις κυρίως από τις ΗΠΑ;
O κλάδος της κρουαζιέρας έχει δείξει ανθεκτικότητα σε περισσότερο από 50 χρόνια ιστορίας του – όπως είναι εμφανές και από την υπεύθυνη και σταδιακή επανεκκίνηση των εταιρειών κρουαζιέρας που ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2020. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που υπάρχουν σε παγκόσμιο επίπεδο τα νούμερα των επιβατών αναμένεται να ανακάμψουν και να ξεπεράσουν τα επίπεδα του 2019 μέχρι το τέλος του 2023. Σε αυτό το πλαίσιο και μέχρι αυτή τη στιγμή, ο κλάδος δεν φαίνεται να έχει επηρεαστεί σημαντικά από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Υπήρχαν κάποιες εταιρείες κρουαζιέρας που δραστηριοποιούνταν στη Βαλτική με προσεγγίσεις στην Αγία Πετρούπολη, καθώς και σε άλλα λιμάνια της περιοχής, που αναγκάστηκαν να αλλάξουν ή να ακυρώσουν τα δρομολόγιά τους. Επίσης, υπήρξαν λίγες ακυρώσεις σε κρουαζιέρες στη Μαύρη Θάλασσα που ήταν προγραμματισμένες για αργότερα αυτή τη σεζόν. Επιπλέον προς το παρόν δεν φαίνεται να έχει καταγραφεί κάποιο κύμα ακυρώσεων ή διστακτικότητα κρατήσεων από την αγορά της Β. Αμερικής.
Οι αρνητικές επιπτώσεις που επηρεάζουν την κρουαζιέρα λόγω του πολέμου που μαίνεται στην Ουκρανία είναι η αλματώδης αύξηση της τιμής των καυσίμων και το αυξημένο κόστος της τροφοδοσίας, των πρώτων υλών, των ανταλλακτικών και της διακίνησης πληρωμάτων. Ολα αυτά θα έχουν αντίκτυπο στα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών.
Ποια είναι τα άμεσα μέτρα που θα πρέπει να λάβει η πολιτεία προκειμένου ο κλάδος να αποδώσει οικονομικά στη χώρα πολύ περισσότερα από τα έσοδα που αποδίδει τώρα;
Η κρουαζιέρα αποτελεί μία πολύπλοκη και πολυδιάστατη δραστηριότητα του τουρισμού η οποία αν λειτουργήσει σε όλο το φάσμα της είναι δυνατό να συμβάλει σημαντικά σε πολλούς τομείς της εθνικής οικονομίας. Μετά την κατάρρευση των ελληνικών εταιρειών κρουαζιέρας βλέπουμε πλέον μόνο το οικονομικό αποτύπωμα από τα έσοδα που προκύπτουν από τις προσεγγίσεις των πλοίων στα ελληνικά λιμάνια και τις αντίστοιχες επισκέψεις των επιβατών. Ξεκινώντας το 2021 παρατηρούμε μία αύξηση στο homeporting (αποεπιβίβαση στα ελληνικά λιμάνια) που συνεχίζεται και για τη φετινή χρονιά. Παρ’ όλα αυτά λείπει ένα μεγάλο μερίδιο εσόδων που συνδέεται με τη διαχείριση των πλοίων από τη χώρα μας, τους μισθούς εργαζομένων σε γραφεία, την απασχόληση ελλήνων ναυτικών, τις επισκευές ή αναβαθμίσεις πλοίων από ελληνικά συνεργεία σε ελληνικές ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες, καθώς και μεγάλο μέρος τροφοδοσίας των πλοίων με ελληνικά προϊόντα.
Ο αναγκαίος παράγοντας ώστε να αποδώσει τα μέγιστα στην εθνική οικονομία θεωρούμε ότι είναι η ύπαρξη εταιρειών που δραστηριοποιούνται με έδρα στη χώρα μας. Αυτό θα οδηγήσει αφενός σε σημαντική αύξηση εσόδων, αφετέρου σε διατήρηση της τεχνογνωσίας. Για αυτόν τον λόγο, η πολιτεία πρέπει να σταθεί με ιδιαίτερη προσοχή στις ελάχιστες εταιρείες που έχουν απομείνει να διαχειρίζονται κρουαζιερόπλοια με έδρα την Ελλάδα.
Πώς βλέπετε το μέλλον της ελληνικής κρουαζιέρας;
Αρχικά να τονίσω ότι η ελληνική κρουαζιέρα υπάρχει και μάλιστα διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, κυρίως όμως ως προορισμός και περιοχή προσέγγισης κρουαζιεροπλοίων με έμφαση στα ελληνικά νησιά. Ιδιαίτερα τα τελευταία δύο χρόνια παρατηρούμε μία αυξητική τάση και μία θετική δυναμική για τη χώρα μας. Ωστόσο απουσιάζει η ελληνικότητα της κρουαζιέρας και το ελληνικό κρουαζιερόπλοιο το οποίο επί χρόνια ήταν ο πρεσβευτής της χώρας μας με ελάχιστες εξαιρέσεις, όπως η Celestyal Cruises που προωθεί την ελληνική φιλοξενία, γαστρονομία και πολιτισμό, αλλά και σε αυτή την περίπτωση απουσιάζει το σημαντικό στοιχείο που δεν είναι άλλο από την ελληνική σημαία. Υπάρχουν επίσης αξιόλογες ελληνικές εταιρείες όπως η Variety Cruises, που δραστηριοποιούνται όμως σε μία διαφορετική αγορά με μικρότερα πλοία.
Συνοψίζοντας, η Ελλάδα αποτελεί σημαντικό προορισμό για τις διεθνείς εταιρείες κρουαζιέρας με σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης, αλλά ταυτόχρονα είναι άμεση ανάγκη να ληφθούν μέτρα ώστε να υψωθεί ξανά η ελληνική σημαία και να επανέλθουν τα ελληνικά πληρώματα ώστε να αποκομίσει η ελληνική οικονομία τα μέγιστα δυνατά οφέλη. Να μπορούμε να ταξιδεύουμε τους επιβάτες κρουαζιέρας στις ελληνικές θάλασσες προσφέροντάς τους την εμπειρία της γνήσιας φιλοξενίας και έτσι να διατηρηθεί η εναπομείνασα τεχνογνωσία διαχείρισης κρουαζιεροπλοίων σε ελληνικά χέρια.


Latest News

Το mega deal της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ με τη Formula 1
Η τολμηρή κίνηση του Σερ Τζιμ Ράτκλιφ και η πιθανή πρόσληψη του μηχανικού της Mercedes F1, Μίκαελ Σανσόνι

Άνοδος του Δείκτη Οικονομικού Κλίματος στο πρώτο τρίμηνο του 2025 - Τι δείχνουν τα στοιχεία ΕΑΣΕ και ICAPCRIF
Το πρώτο τρίμηνο του 2025 ο γενικός δείκτης οικονομικού κλίματος (ΕΑΣΕ/ICAP CRIF-CEO General Index) σημείωσε πτώση στις 146 μονάδες έναντι 160 το προηγούμενο τρίμηνο

Η UEFA ετοιμάζει σαρωτικές αλλαγές στο Champions League – Όλα τα δεδομένα
Ποιες επιπρόσθετες αλλαγές εξετάζει η UEFA για το Champions League, μετά το νέο φορμάτ και τη League Phase.

Θανόπουλος στον ΟΤ: «Γινόμαστε 100% αυτόνομοι ενεργειακά - Τα σχέδια στο delivery»
Ο πρόεδρος της εταιρείας Θανόπουλος, Τέλης Θανόπουλος, μιλάει στον ΟΤ για την πρόσφατη επένδυση σε ΑΠΕ, τη σημασία του Q-Commerce στον κλάδο των τροφίμων και τα επόμενα σχέδια της αλυσίδας

Νέος πρεσβευτής της Chanel ο ράπερ Κέντρικ Λαμάρ
Η σχέση του Κέντρικ Λαμάρ με τον οίκο ξεκίνησε το 2023, όταν παρευρέθηκε στο Met Gala το οποίο είχε ως θέμα «Karl Lagerfeld: A Line of Beauty».

Ο Τι Τζέι Σορτς, οι 450.000 στην Παρί και το «χρυσό» συμβόλαιο που ψάχνει στην αγορά
Ο Τι Τζέι Σορτς απασχολεί τη… μισή Euroleague, μετά την καταπληκτική σεζόν με την Παρί – Πόσα χρήματα παίρνει στη γαλλική ομάδα και πόσα αναμένεται να βρει στην αγορά…

Ποια επαγγέλματα «ανθούν» στην αγορά εργασίας - Τι δείχνει έρευνα του ΙΟΒΕ
Η απασχόληση κερδίζει έδαφος με την αγορά εργασίας στην Ελλάδα να βελτιώνεται αλλά παραμένουν δομικές προκλήσεις

GenZ: Ένας στους δύο σκέφτεται να αλλάξει δουλειά
Ενώ η GenΖ στη Γερμανία θέλει να αλλάζει θέση εργασίας, οι Boomer μένουν δεκαετίες στον ίδιο εργοδότη, αναφέρει η Deutsche Welle

Warner Bros και DC τιμούν την 87η επέτειο του Superman
Η ταινία «Superman» του Τζέιμς Γκαν, μία από πολυαναμενόμενες ταινίες του καλοκαιριού, αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στις αίθουσες στις 11 Ιουλίου

Επίσημο: Ο Ντιαλό ανανέωσε για τρία χρόνια με τη Μονακό
Ο Άλφα Ντιαλό παραμένει και επίσημα στο Μόντε Κάρλο, καθώς η Μονακό ανακοίνωσε την ανανέωση του συμβολαίου του για τα επόμενα τρία χρόνια.