«Ανοικτή πληγή» για τον κλάδο της μεταποίησης και εμπορίας καφέ στην Ελλάδα συνεχίζει να αποτελεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε σήμερα ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Καφέ Γιάννος Μπενόπουλος στο πλαίσιο συνάντησης με δημοσιογράφους, ο ΕΦΚ επιβαρύνει τους καταναλωτές με ποσό που υπερβαίνει τα 130 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Μάλιστα, το διοικητικό συμβούλιο της ΕΕΚ έθεσε πρόσφατα στον αρμόδιο υφυπουργό το ζήτημα της κατάργησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης, καθώς το συγκεκριμένο μέτρο προκαλεί αρρυθμίες και στη λειτουργία των επιχειρήσεων, επιβαρύνοντας σημαντικά το λειτουργικό τους κόστος και τις ανάγκες για διαθέσιμα κεφάλαια κίνησης.
«Σοβαροί και αξιόπιστοι συνομιλητές»
«Έχουμε εξαιρετικά καλές σχέσεις με την πολιτεία και στόχος μας είναι να είμαστε σοβαροί και αξιόπιστοι συνομιλητές με τους εκπροσώπους της» ανέφερε ο κ. Μπενόπουλος. Πρόσθεσε επίσης, ότι σε εξέλιξη βρίσκονται συζητήσεις με στόχο την ένταξη του κλάδου μεταποίησης καφέ στο ΕΣΠΑ προκειμένου να στηριχθούν στις επενδυτικές τους προσπάθειες μικρότερες επιχειρήσεις του κλάδου. Παράλληλα, επιδιώκεται η μετακίνηση του τομέα επεξεργασίας καφέ από την ευθύνη του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Σε ό,τι αφορά στη φορολόγηση του καφέ στις φορολογικές αποθήκες που έχουν δημιουργήσει εταιρείες επεξεργασίας και εμπορίας, ο κ. Μπενόπουλος σημείωσε ότι η ΕΕΚ έχει ζητήσει από το αρμόδιο υπουργείο να αναγνωρίζεται απόκλιση βάρους για ποσοστό έως και 1,5% ετησίως, όπως προβλέπεται και στην Ιταλία, επί της συνολικής ποσότητας καφέ που διακινείται στην φορολογική αποθήκη.
Ο κ. Μπενόπουλος στάθηκε και στην αναγκαιότητα διευθέτησης της γραφειοκρατικής διαδικασίας που ακολουθεί μία επιχείρηση, η οποία χρησιδανείζει εξοπλισμό (μηχανή καφέ) σε καταστήματα εστίασης.
Σημειώνεται ότι η Ελληνική Ένωση Καφέ ζητά η δήλωση των κινήσεων για τον εξοπλισμό να γίνεται συγκεντρωτικά, είτε σε μηνιαία βάση, είτε και σε πιο μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα στη διάρκεια του έτους. Με αυτό τον τρόπο δεν θα υπάρχει απώλεια εσόδων για το Δημόσιο, ενώ θα μειωθεί σημαντικά το γραφειοκρατικό κόστος για τις επιχειρήσεις.
Λαθρεμπόριο
Την ίδια στιγμή πρόβλημα μεγάλο για τον κλάδο συνεχίζει να αποτελεί το λαθρεμπόριο, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα, που υπολογίζεται ότι αντιστοιχεί στο 10% των ποσοτήτων που διακινούνται στον τομέα της εστίασης. Ο κ. Μπενόπουλος αναφέρθηκε στις επαφές της ΕΕΚ με το Συντονιστικό Κέντρο της ΑΑΔΕ που έχει εντάξει τον καφέ στα προϊόντα που παρακολουθεί, μαζί με τα αλκοολούχα, τα καπνικά κ.α.
Εστιάζοντας στις ειδικές συνθήκες που διαμορφώνονται από την αύξηση της τιμής του ωμού καφέ, λόγω του παγετού στην Βραζιλία το περυσινό καλοκαίρι, την αύξηση των τιμών των πρώτων υλών στα υλικά συσκευασίας, αλλά και το αυξημένο ενεργειακό κόστος, ο κ. Μπενόπουλος τόνισε ότι οι πιέσεις στα κοστολόγια των επιχειρήσεων θα συνεχιστούν. Όπως είπε «αυτή τη στιγμή, λόγω του ευρύτερου κύματος αυξήσεων σε πρώτη ύλη, μεταφορικά και ενέργεια εμφανίζεται επιβάρυνση 2-3 ευρώ στο κιλό σε επίπεδο χονδρικής πώλησης και σε σύγκριση με πέρυσι».
Ανατιμήσεις
Ερωτηθείς, σχετικά με τις ανατιμήσεις στο ράφι των σούπερ μάρκετ, τόνισε ότι «μέχρι στιγμής οι ανατιμήσεις κυμαίνονται από 0,50 ευρώ έως και 2 ευρώ το κιλό με ΦΠΑ» και πρόσθεσε ότι μεγάλο μέρος των επιβαρύνσεων έχει απορροφηθεί από τις εταιρείες καφέ. Ωστόσο, εκτίμησε ότι ο κύκλος των ανατιμήσεων δεν έχει ολοκληρωθεί και χαρακτήρισε πολύ πιθανό να υπάρξουν νέες αυξήσεις τιμών το επόμενο διάστημα.
Η κατανάλωση
Αναφορικά με τη συνολική κατανάλωση καφέ στα σούπερ μάρκετ, στο πρώτο τετράμηνο του έτους παρατηρείται μείωση του όγκου μεσοσταθμικά 5-6%. Ωστόσο, σε αξία δεν υπάρχει μείωση δεδομένου ότι οι απώλειες σε όγκο καλύπτονται από τις αυξήσεις των τιμών που κινούνται μεσοσταθμικά στο 7%.
Σύμφωνα με τον κ. Μπενόπουλο, η αξία των πωλήσεων όλων των ειδών καφέ στα σούπερ μάρκετ ανέρχεται συνολικά στα 300 εκατ. ευρώ με το 10% των πωλήσεων στο α’ τρίμηνο του 2022 να προέρχεται από τις κάψουλες εσπρέσο. Επίσης, ο ελληνικός καφές (που αντιστοιχεί στο 50% της κατανάλωσης σε όγκο) στο α’ τρίμηνο υποχωρεί κατά 5% αγγίζοντας τα επίπεδα των απωλειών που έχει η κατηγορία του καφέ συνολικά στα σούπερ μάρκετ. Ο στιγμιαίος καφές αντιστοιχεί στο 20% της αγοράς και ο φίλτρου μαζί με τον εσπρέσο στο 25%.
Σημειώνεται ότι στην αγορά εστίασης η συνολική αξία κατανάλωσης καφέ είναι περίπου 3 δισ. ευρώ και υπολογίζεται με βάση την τιμή του ροφήματος που πωλείται, ως τελικό προϊόν, στον καταναλωτή.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Πρόταση Ελλάκτωρ για την αγορά του 38,79% της Reds - Στόχος η έξοδος από το ΧΑ
Το συνολικό τίμημα της πρότασης ανέρχεται σε 60,14 εκατ. ευρώ
Βακάκης: Ποια προϊόντα δεν θα μπουν ποτέ στα ράφια της Jumbo
Για τον ανταγωνισμό, επέκταση σε νέες κατηγορίες και χώρες αλλά και τους μισθούς μίλησε χθες σε αναλυτές ο επικεφαλής της Jumbo
Πόσο πουλά τώρα η Lamda Development τα οικόπεδα στο Ελληνικό
«Σπάνε» τα ταμεία οι πωλήσεις των σπιτιών - Αύξηση τιμών 15-20% μέσα σε 10 μήνες
Ξεπουλάνε τα νέα αμοιβαία κεφάλαια των τραπεζών
Διπλάσιες οι πωλήσεις το 2024 σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο – Ένεση στα έσοδα των τραπεζών
Ελλάκτωρ: Πότε κληρώνει για Ηλέκτωρ και επιστροφή κεφαλαίου
Έργα 6 δισ. ευρώ διεκδικεί η Ελλάκτωρ, όπως είπε στους αναλυτές ο CEO Ευθύμιος Μπουλούτας
Ελλάκτωρ: Αυξημένα 46% τα EBITDA, στα 242,2 εκατ. για το 2023
Η ΗΛΕΚΤΩΡ ΑΕ υπέβαλε προσφορές για έργα συνολικού ύψους €447,8 εκατ.
Βακάκης σε αναλυτές: Η Jumbo μπήκε στην Trade Estates του Φουρλή – Ανησυχώ για την ανάφλεξη στη Μ. Ανατολή
Τι είπε ο επικεφαλής της Jumbo σε τηλεδιάσκεψη με αναλυτές για τις επιπτώσεις στην εταιρεία από την ανάφλεξη στην Μέση Ανατολή
Φωτοβολταϊκά συστήματα από τη ΔΕΗ σε 12 ή 24 άτοκες δόσεις
Η ΔΕΗ αναλαμβάνει από την αρχή μέχρι το τέλος τη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση του καταλληλότερου εξοπλισμού
10 χρόνια η COSMOTE επενδύει στις ψηφιακές δεξιότητες των νέων μέσα από το STEM
Η COSMOTE στηρίζει και ενισχύει την εκπαιδευτική ρομποτική και το STEM
Στη συμμαχία Upcell η Sunlight για μετασχηματισμό της βιομηχανίας μπαταριών λιθίου
Η Sunlight ενώνει τις δυνάμεις της με ευρωπαίους εταίρους για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του κλάδου και την επίτευξη των στρατηγικών στόχων της Ευρώπης