Μέσα στο Σαββατοκύριακο δεκάδες πόλεις στις ΗΠΑ «βούλιαξαν» από τον κόσμο που συμμετείχε δυναμικά στις μεγάλες διαδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν με αφορμή την διαμάχη που έχει (ξανα)ανοίξει στη χώρα για το ζήτημα των αμβλώσεων, με αφορμή την διαφαινόμενη ανατροπή του ομοσπονδιακού συνταγματικού δικαιώματος στον τερματισμό της κύησης από το Ανώτατο Δικαστήριο. Το θέμα αναμένεται να κυριαρχήσει και στην πολιτική συζήτηση στο δρόμο για τις ενδιάμεσες κοινοβουλευτικές εκλογές του Νοεμβρίου, όμως για πρώτη φορά φέρνει την επιχειρηματική Αμερική στην εξαιρετικά δύσκολη θέση να καλείται να τοποθετηθεί και να διαλέξει στρατόπεδο.

Πραγματικά, μέχρι τώρα πολλές επιχειρήσεις και CEOs της Wall Street είχαν εμφανιστεί να παίρνουν θέση πάνω σε ακανθώδη κοινωνικά ζητήματα, όπως τα δικαιώματα των μειονοτήτων και ο έλεγχος της οπλοκατοχής. Όμως, οι αμβλώσεις ήταν η εξαίρεση, καθώς κανείς δεν τολμούσε να μιλήσει και υποστηρίξει την άποψη του. Πλέον αυτό φαίνεται να αλλάζει, καθώς ο αναβρασμός που επικρατεί στην κοινωνία και το χάσμα ανάμεσα στα δύο στρατόπεδα πιέζει και τις επιχειρήσεις να «σπάσουν» την φαινομενική τουλάχιστον ουδετερότητα τους.

Εξάλλου η ανατροπή της νομοθεσίας, με αφορμή την συνταγματική απόφαση ορόσημο Roe vs Wade του 1973, πράγματι μπορεί να δημιουργήσει νέα κοινωνικά δεδομένα που οι φορείς και οι επιχειρήσεις δύσκολα μπορούν να αγνοήσουν.

Τέλος στην εποχή της σιωπής

«Το να μην λες τίποτε, λέει από μόνο του κάτι. Και το να μην μιλάς, σημαίνει πως υποστηρίζεις τους περιορισμούς» υποστήριξε, μιλώντας στους Financial Times, η Λάουρα Γκίτμαν της BSR Group, που ειδικεύεται στην παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών στις επιχειρήσεις σε ζητήματα κοινωνικής ευθύνης.

Φαίνεται δε, πως πολλές αμερικανικές επιχειρήσεις έχουν στρατολογήσει ειδικές συμβουλευτικές εταιρείες για να τις βοηθήσουν να διαχειριστούν το θέμα και την πίεση που θα δεχτούν καταρχάς από το προσωπικό τους και μετά από το ευρύ κοινό και τους πελάτες τους.

Δεν είναι τυχαίο πως κάποιες εταιρείες επιχειρούν ήδη να βγουν μπροστά, πριν και την επίσημη ανακοίνωση της ετυμηγορίας του Ανωτάτου Δικαστηρίου, για να δείξουν το κοινωνικό τους πρόσωπο και να πάρουν θέση.

Σήμερα η Starbucks ανακοίνωσε πως προτίθεται να καλύψει τα ταξιδιωτικά έξοδα για τους εργαζόμενους της που επιθυμούν να προχωρήσουν σε διακοπή κύησης ή σε  επεμβάσεις αλλαγής φύλου, εφόσον χρειαστεί για το σκοπό αυτό να μετακινηθούν σε άλλη πολιτεία από αυτή που διαμένουν, πόσο μάλλον ενδεχομένως σε διαφορετική χώρα σε λίγο καιρό. Με τον τρόπο αυτό πρόσθεσε το όνομα της σε μια μικρή αλλά συνεχώς αυξανόμενη λίστα εταιρειών που έχουν ανακοινώσει ανάλογα μέτρα, στηρίζοντας με τον τρόπο αυτό εμμέσως πλην σαφώς το δικαίωμα στην άμβλωση.

Μεταξύ άλλων στην ομάδα μετέχουν ήδη η Tesla, η Amazon, η Apple, η Microsoft, η Salesforce, η Yelp, η Levi Struss και η Citigroup, από την πλευρά των τραπεζών.

Οι επιχειρήσεις που βγαίνουν μπροστά

Πρόκειται για εταιρείες που διακρίνονταν ήδη για τις προοδευτικές και φιλελεύθερες απόψεις τους σε ευαίσθητα κοινωνικά ζητήματα. Η Starbucks για παράδειγμα παρέχει υγειονομική ασφάλιση για επεμβάσεις αλλαγής φύλου ήδη από το 2012, όμως τώρα πήγε ένα πιο πέρα διευκρινίζοντας πως δεν θα περιμένει καν την επίσημη ανακοίνωση από το Ανώτατο Δικαστήριο για να καλύψει τα σχετικά ταξιδιωτικά έξοδα για όποιον από τους 240.000 Αμερικανούς εργαζόμενους του δεν θα μπορούν πρακτικά να έχουν πρόσβαση σε σχετικές υπηρεσίες σε ένα εύρος 100 μιλίων από το σπίτι του.

Αντιστοίχως η Amazon ανακοίνωσε πως θα αποζημιώσει τον κάθε εργαζόμενο με έως 4.000 δολάρια, για ταξιδιωτικά και ιατρικά έξοδα, εφόσον αναγκαστεί να μετακινηθεί μακριά από το σπίτι του (και πάλι με όριο τα 100 μίλια) για να διασφαλίσει υπηρεσίες, όπως η διακοπή της κύησης.

Στο ίδιο μονοπάτι είχε ήδη κινηθεί και η Microsoft, με τον εκπρόσωπο της εταιρείας να δηλώνει πως η επιχείρηση «θα συνεχίσει να κάνει τα πάντα για να προστατεύουμε τα δικαιώματα των εργαζομένων μας και να τους υποστηρίζουμε στην πρόσβαση βασικών υγειονομικών υπηρεσιών, που ήδη περιλαμβάνουν υπηρεσίες αμβλώσεων και τροποποίησης φύλου, ανεξαρτήτως του που ζουν στις ΗΠΑ».

Η Tesla που έχει ανακοινώσει την μετακίνηση των κεντρικών της γραφείων στο Όστιν του Τέξας, μία από τις «κόκκινες» υπερσυντηρητικές πολιτείες που έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στο στρατόπεδο κατά των αμβλώσεων, διευκρίνισε πως θα διευρύνει την υγειονομική κάλυψη στους εργαζομένους για να διασφαλίσει πως θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες που δεν υπάρχουν στην πολιτεία. Θυμίζουμε πως το Τέξας έχει ενεργοποιήσει νέους περιορισμούς για την διακοπή της κύησης ήδη από πέρυσι.

Η απόφαση του Τέξας στάθηκε η αφορμή ώστε και η Citigroup να ανακοινώσει ήδη από τα Μάρτιο πρόγραμμα κάλυψης ταξιδιωτικών και ιατρικών εξόδων για εργαζόμενους που πρέπει να μετακινηθούν σε άλλη πολιτεία για να διασφαλίσουν τις «υγειονομικές υπηρεσίες που χρειάζονται». Κι αυτό λαμβάνοντας υπόψη τους πάνω από 10.000 εργαζόμενους που αριθμεί η Citi στο Τέξας.

Ζημιά για την οικονομία

Οι οργανώσεις υπέρ των αμβλώσεων υποστηρίζουν πως σε καθαρά επιχειρηματικούς όρους η αγορά ζημιώνεται οικονομικά από την στέρηση των δικαιωμάτων των γυναικών. Ενδεικτικά το Institute for Women’s Policy Research σε έκθεση του έχει υπολογίσει πως σε πολιτειακό επίπεδο η στέρηση του δικαιώματος στην άμβλωση, ο οποία οδηγεί σε μη επιθυμητές γεννήσεις παιδιών, κοστίζει στις πολιτείες τουλάχιστον 105 δισ. δολάρια το χρόνο μέσα από την μειωμένη συμμετοχή των γυναικών στο εργατικό δυναμικό. Αντιστοίχως η στέρηση ωρομισθίων από τον οικογενειακό προϋπολογισμό αυξάνει την ανέχεια και μειώνει τα επίπεδα κατανάλωσης.

Στον αρνητικό αντίκτυπο για την οικονομία έχει συμφωνήσει και το Εμπορικό Επιμελητήριο της χώρας επισημαίνοντας πως κρατώντας γονείς και κυρίως μητέρες εκτός του εργατικού δυναμικού της χώρας, προκειμένου να φροντίσουν τα παιδιά τους στο σπίτι, συντηρεί τα τεράστια κενά στην αγορά εργασίας σε ένα διάστημα που οι κενές θέσεις κινούνται σε ιστορικά επίπεδα ρεκόρ, στα 11,5 εκατομμύρια.

Η ουδετερότητα και η στοχοποίηση 

Βέβαια, απέναντι στις εταιρείες που έχουν ρισκάρει να πάρουν θέση στη διαμάχη, υπάρχουν αρκετά μεγάλα ονόματα της επιχειρηματικής αγοράς που για την ώρα τουλάχιστον έχουν προσπαθήσει να κρατήσουν ουδέτερη στάση προκαλώντας την αντίδραση του κοινού, κυρίως στα social media. Ανάμεσα τους έχει στοχοποιηθεί η κορυφαία αλυσίδα σούπερ μάρκετ Walmart και ο γίγαντας της ψυχαγωγίας, η Walt Disney, με την τελευταία ειδικά να αποτελεί στόχο των προοδευτικών οργανώσεων που συχνά-πυκνά διαμαρτύρονται για τις υπερσυντηρητικές απόψεις της εταιρείας.

Εξάλλου, είναι σαφές πως όποιος αποφασίσει να επιλέξει στρατόπεδο θα προσελκύσει την οργή της αντίπαλης παράταξης. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της στοχοποίησης της Citigroup από υπερσυντηρητικούς νομοθέτες του Τέξας και όχι μόνο. Είναι χαρακτηριστικό πως ομάδα 44 Ρεπουμπλικανών βουλευτών είχε ζητήσει με επίσημη επιστολή του προς το αρμόδιο οικονομικό γραφείο του Κογκρέσου να ακυρώσει συμβόλαια που διαθέτει με την τέταρτη κυριότερη αμερικανική τράπεζα για την κάλυψη υπηρεσιών και πιστωτικών καρτών μελών της Βουλής λόγω της θέσης που έχει πάρει η τράπεζα απέναντι στο ζήτημα των αμβλώσεων!

Σημειωτέον πως οι δημοσκοπήσεις δείχνουν πως η πλειοψηφία του κοινού σε ποσοστό έως 58% τάσσεται κατά της ακύρωσης της απόφασης Roe-Wade που διέπει το δικαίωμα στην διακοπή της κύησης από το Ανώτατο Δικαστήριο.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Κρατικό επενδυτικό ταμείο Νορβηγίας: Αρκετά μεγάλη «φούσκα στις μετοχές τεχνολογίας
Διεθνή |

«Φούσκα» στις μετοχές τεχνολογίας - Τι είπε ο διαχειριστής του κολοσσιαίου νορβηγικού κρατικού ταμείου

Υπάρχει σαφώς αρκετά μεγάλη “φούσκα” στον τομέα της τεχνολογίας, δηλώνει ο CEO της Norges Bank Investment Management που διαχειρίζεται το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Νορβηγίας