Οι Έλληνες και οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν την απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που θεωρεί ότι οι ναυλωτές θα πρέπει να αναλάβουν το κόστος αγοράς δικαιωμάτων ρύπων στο πλαίσιο συμμετοχής της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό  Σύστημα Εμπορίας Ρύπων (EY ETS). Πρόκειται για  μια απόφαση που δικαιώνει τις θέσεις της ελληνικής πλοιοκτησίας η οποία αν και τάσσεται κατά της συμμετοχής της ναυτιλίας στο EU ETS, ωστόσο υποστηρίζει ότι εάν αυτό γίνει θα πρέπει με βάση την ευρωπαϊκή αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» και συνεπώς το κόστος συμμετοχής να αναλάβει ο ναυλωτής, ο οποίος και καθορίζει τους όρους λειτουργίας του ναυλωμένου πλοίου.

Σε σχετική ανακοίνωση της η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) επισημαίνει ότι χαιρετίζει τη θέση που υιοθέτησε η Επιτροπή Περιβάλλοντος (ENVI) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, σχετικά με την αναθεώρηση του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS) στο πλαίσιο του νομοθετικού πακέτου «Fit for 55». Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πραγματοποίησε ένα σημαντικό βήμα για την αντιμετώπιση των ανησυχιών της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, κυρίως αναγνωρίζοντας τον καταλυτικό ρόλο των commercial operators στη ναυτιλία και στην απανθρακοποίησή της, σύμφωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» και την ανάγκη ίδρυσης ενός ειδικού για τη ναυτιλία Ταμείου, τονίζεται στην ανακοίνωση.

Η έκθεση προβλέπει τη συμπερίληψη δεσμευτικής ρήτρας στις συμβάσεις μεταξύ των πλοιοκτητών και των commercial operators των πλοίων τους, διασφαλίζοντας δίκαιη μεταχείριση για τις μικρομεσαίες ιδιωτικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.

Μετά το αποτέλεσμα των ψηφοφοριών στην Επιτροπή ENVI του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η Πρόεδρος της EEE, κα. Μελίνα Τραυλού, δήλωσε: «Η αρχή “ο ρυπαίνων πληρώνει” αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της περιβαλλοντικής νομοθεσίας της ΕΕ. Απαραίτητη προϋπόθεση της ορθής και αποτελεσματικής εφαρμογής της θέσης αυτής είναι ο commercial operator να καταστεί υπεύθυνος για τη συμμόρφωση με την εν λόγω Οδηγία και υπόλογος να αναλαμβάνει τα σχετικά κόστη. Σε κάθε περίπτωση, η εφαρμογή της αρχής αυτής δεν μπορεί να αποτελεί αντικείμενο εμπορικής διαπραγμάτευσης. Πρόκειται για μία αδιαμφισβήτητη περιβαλλοντική υποχρέωση και θα πρέπει να είναι δεσμευτική για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να διασφαλιστεί η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, που οφείλει να αποτελεί κοινό στόχο όλων των εμπλεκομένων στην αλυσίδα της ναυτιλιακής δραστηριότητας».

Επιπλέον, η έκθεση της Επιτροπής ENVI του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου προωθεί ένα ειδικό ταμείο για τη ναυτιλία, όπου τουλάχιστον το 75% των εσόδων από τα δικαιώματα της ναυτιλίας στο EU ETS θα επενδύεται στην απανθρακοποίησή της.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες, προσηλωμένοι στην πάγια θέση τους για μία πιο «πράσινη ναυτιλία», θα συνεχίσουν να συνεργάζονται εποικοδομητικά με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη σε αυτή τη νομοθετική διαδικασία για την επίτευξη φιλόδοξων και επιτεύξιμων περιβαλλοντικών στόχων, προστίθεται στην ανακοίνωση.

Και η Ecsa

Από την πλευρά της η Ένωση των Εφοπλιστικών Φορέων της ΕΕ η Ecsa, επισμαίνεις ε ανακοίνωση της ότι οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες χαιρετίζουν τη δέσμευση του Ευρωπαικού Κοινοβουλίου να επιβάλει την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», διασφαλίζοντας την υποχρεωτική μετακύλιση του κόστους ETS στους εμπορικούς φορείς εκμετάλλευσης των πλοίων μέσω συμβατικών ρητρών. Η ECSA υποστηρίζει επίσης την πρόταση του Κοινοβουλίου να δημιουργηθεί ένα ταμείο αφιερωμένο στον κλάδο και να διατεθεί το 75% των εσόδων που παράγονται από τα ναυτιλιακά δικαιώματα για την ενεργειακή μετάβαση του κλάδου.

«Αν και η πρώτη μας προτίμηση ήταν πάντα ένας διεθνής κανονισμός για τη ναυτιλία σε επίπεδο ΙΜΟ, οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες αναγνωρίζουν ότι ο κλάδος πρέπει να συνεισφέρει το μερίδιο που του αναλογεί στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και σε επίπεδο ΕΕ. Η υποχρεωτική μετακύλιση του κόστους του EU ETS στους φορείς που είναι υπεύθυνοι για τις επιχειρησιακές αποφάσεις θα διασφαλίσει την ορθή εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει». Αν και η θέση του Κοινοβουλίου πρέπει να βελτιωθεί σε ορισμένα σημεία, είναι ένα σημαντικό βήμα προόδου». είπε ο Φίλιππος Φίλης, Πρόεδρος της ECSA.

«Πολλή δουλειά πρέπει να γίνει ακόμη, αλλά το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας σήμερα είναι ένα ισχυρό μήνυμα ότι οι ευρωπαίοι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής επιθυμούν να ακούσουν τις προτάσεις του ναυτιλιακού τομέα. Η διάθεση των εσόδων είναι απαραίτητη για τη χρηματοδότηση έργων Ερευνας και Ανάπτυξης  για τη γεφύρωση του χάσματος τιμών μεταξύ καθαρότερων και συμβατικών καυσίμων. Το 80% των τρεχόντων εσόδων ETS χρησιμοποιείται για την ενεργειακή μετάβαση της ευρωπαϊκής οικονομίας και θέλουμε να δούμε το ίδιο να συμβαίνει και στη ναυτιλία», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.

Οι προτάσεις υποστηρίχθηκαν με συντριπτική πλειοψηφία στην Επιτροπή Περιβάλλοντος (πρόταση για τον ναυλωτή: 76 υπέρ – 3 κατά – 9 αποχές & πρόταση για το ταμείο: 68 υπέρ – 20 κατά).

Η τελική ψηφοφορία στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έχει προγραμματιστεί για τον Ιούνιο. Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου θα ξεκινήσουν μόλις τα δύο θεσμικά όργανα εγκρίνουν τις θέσεις τους.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
Β. Μαρινάκης στον Economist: Οι Ελληνες εφοπλιστές παρέχουν ενεργειακή ασφάλεια στην κρίση
Ναυτιλία |

Β. Μαρινάκης στον Economist: Οι Ελληνες εφοπλιστές παρέχουν ενεργειακή ασφάλεια στην κρίση

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης, ιδρυτής και πρόεδρος της Capital Maritime & Trading μίλησε στο 26ο συνέδριο του Economist, μαζί με την Αγγελική Φράγκου, πρόεδρο και διευθύνουσα σύμβουλο της Navios Maritime Holdings και τον τέως υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάικ Πομπέο