
Η λίπανση του κινητήρα πάντα έπαιζε σημαντικό ρόλο στη συντήρηση ενός αυτοκινήτου, καθώς αποτρέπει τη φθορά από την επαφή των μετάλλων και την υπερθέρμανσή του λόγω τριβής. Κάθε κατασκευαστής προτείνει λιπαντικά με συγκεκριμένες προδιαγραφές.
Όταν το λιπαντικό έχει χρησιμοποιηθεί για περισσότερα χιλιόμετρα από αυτά που έχει παραχθεί, τότε δεν παρέχει την ανάλογη προστασία. Έτσι οι αλλαγές των λιπαντικών σε συγκεκριμένα χιλιόμετρα ή τακτά χρονικά διαστήματα είναι αναγκαία. Υποχρέωση του οδηγού είναι να βλέπει τακτικά την στάθμη των λιπαντικών και να συμπληρώνει κάθε φορά που είναι κάτω από την επιτρεπτή στάθμη.
Oι βενζινοκινητήρες και οι πετρελαιοκινητήρες
Υπάρχουν οι βενζινοκινητήρες και οι πετρελαιοκινητήρες. Αυτοί χρησιμοποιούν διαφορετικούς τύπους λιπαντικών που ποικίλλουν σε σύσταση και πυκνότητα. Όλα τα λιπαντικά στη συσκευασία τους αναγράφουν τέσσερις αριθμούς και ένα «W» με μια παύλα ενδιάμεσα. Όπως για παράδειγμα 10W-40 ή 5W-30. Όσο πιο καινούριος είναι ο κινητήρας τόσο πιο λεπτό λάδι χρησιμοποιεί, καθώς δεν υπάρχει μεγάλο κενό μεταξύ των μετάλλων.
Τα τελευταία χρόνια πολλά λιπαντικά χρησιμοποιούν πρόσθετα που τους επιτρέπουν να αλλάζουν πυκνότητα ανάλογα με τη θερμοκρασία του κινητήρα. Στον πρώτο αριθμό το γράμμα «W», από τη λέξη «winter» (χειμώνας) δείχνει πόσο ο κρύος καιρός θα επηρεάσει την απόδοση του λαδιού. Όταν η θερμοκρασία είναι υψηλότερη, το λάδι αποδίδει διαφορετικά και αυτό αποτυπώνεται στον δεύτερο αριθμό.
Οι προδιαγραφές
Παράλληλα υπάρχουν διαφορετικές προδιαγραφές. Τα βενζινοκίνητα οχήματα χρησιμοποιούν προδιαγραφές «ACEA» όπως A1 για εξοικονόμηση καυσίμου, Α3 για υψηλή απόδοση και/ή εκτεταμένη αποστράγγιση, A5 για εξοικονόμηση καυσίμου με δυνατότητα εκτεταμένης αποστράγγισης. Υπάρχουν και τα «longlife» τα οποία δίνουν τη δυνατότητα στους κατόχους, σύμφωνα με τις προδιαγραφές που δίνουν οι κατασκευαστές, να κάνουν αλλαγή λιπαντικών κάθε δύο χρόνια ή 30.000 χιλιόμετρα.
Οι κινητήρες πετρελαίου χρειάζονται διαφορετικό λάδι από τους βενζινοκινητήρες, ειδικά εάν έχουν φίλτρο σωματιδίων (DPF). Στο εγχειρίδιο η προδιαγραφή Β1 είναι για εξοικονόμηση καυσίμου, η B3 για υψηλή απόδοση και/ή εκτεταμένη αποστράγγιση, η B4 για πετρελαιοκινητήρες άμεσου ψεκασμού και η B5 για εξοικονόμηση καυσίμου με δυνατότητα εκτεταμένης αποστράγγισης. Το SAPS σημαίνει «Sulphated Ash, Phosphorous and Sulphur»(Θειϊκή Τέφρα, Φώσφορο και Θείο), δηλαδή τις ουσίες που μπορούν να συσσωρευτούν στο φίλτρο DPF. Σε αυτή την περίπτωση χρησιμοποιούμε: C1 για χαμηλό SAPS (0,5% τέφρα) και εξοικονόμηση καυσίμου, C2 για μεσαίο SAPS (0,8% τέφρα) και εξοικονόμηση καυσίμου και C3 για μεσαίο SAPS (0,8% τέφρα) για μικρότερη εξοικονόμηση και καλύτερη απόδοση.
Από την άλλη υπάρχουν και τα συνθετικά λιπαντικά που είναι πιο εξελιγμένα και πιο ακριβά, καθώς και τα ημισυνθετικά, που συνδυάζουν συνθετικά και ορυκτέλαια και είναι λιγότερο ακριβά.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ


Latest News

Τα «ναι», τα «όχι» και τα «ίσως» στον ουρανοξύστη του Μανχάταν
Τι συζητήθηκε και τι όχι στο «τουρκικό σπίτι» στη Νέα Υόρκη – Το κλίμα, οι συγκλήσεις, τα «αγκάθια» και τα επόμενα βήματα

Μητσοτάκης – Ερντογάν: Συμφώνησαν σε ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας, δεν άγγιξαν τα ακανθώδη θέματα
Στις κοινές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι δύο χώρες και θεωρείται ότι μπορεί να υπάρξει συνεργασία στη βάση αμοιβαίου συμφέροντος είναι το μεταναστευτικό και η κλιματική αλλαγή

Απεργία: Χωρίς Μετρό και Ηλεκτρικό την Πέμπτη
Με νεότερη ανακοίνωση η ΣΤΑΣΥ ενημερώνει το επιβατικό κοινό ότι οι γραμμές 1,2 και 3 του μετρό δεν θα λειτουργήσουν

Αναστέλλεται η στάση εργασίας στα λεωφορεία για την Πέμπτη
Μετά τη δικαστική απόφαση που την έκρινε παράνομη

Yποψηφιότητες για βραβεία Ζαχάρωβ: Η ακροδεξία θεωρεί τον Μασκ... αγωνιστή για τα ανθρώπινα δικαιώματα
Το βραβείο «Για την ελευθερία της σκέψης» φέρει το όνομα του Ρώσου πυρηνικού φυσικού και αντιφρονούντα Αντρέι Ζαχάρωφ, που τιμήθηκε με το Νόμπελ Ειρήνης το 1975.

ΕΚΠΑ: Στην Αθήνα αντιπροσωπεία κινεζικών πανεπιστημίων για κοινά προγράμματα σπουδών
Εξήντα εκπρόσωποι από 23 κινεζικά πανεπιστήμια βρέθηκαν στο ΕΚΠΑ

Ανοίγει η εθνική οδός και για τα βαρέα οχήματα – Τέλος τα δωρεάν διόδια
Από τις 6 το πρωί της Πέμπτης τα βαρέα οχήματα θα μπορούν να κινούνται και πάλι μεταξύ Συκουρίου και Γυρτώνης στην εθνική οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης

Οι αυτονομιστές του Ναγκόρνο Καραμπάχ παραδίδουν τον οπλισμό τους - Οι κινήσεις του Μπακού
Πρόθεση του Μπακού να ενσωματώσει τον πληθυσμό του Ναγκόρνο Καραμπάχ και να μετατρέψει την περιοχή σε «παράδεισο», λέει ο Αζέρος πρόεδρος

Μετρό: Αλαλούμ με την απεργία – Τι υποστηρίζει η ΣΤΑΣΥ, τι λένε οι εργαζόμενοι
Τι θα ισχύσει με την απεργία στο Μετρό την Πέμπτη 21 Σεπτεμβρίου

Πρωτοβουλία της ΕΕ για τη στήριξη των γυναικών του Αφγανιστάν
Λύσεις βιοπορισμού, ανάπτυξης και χειραφέτησης που παρακάμπτουν τους Ταλιμπάν, μετά τη διαπίστωση ότι οι γυναίκες της χώρας συμμετέχουν σε όλες τις πτυχές της αλυσίδας παροχής βοήθειας.