
Το θολό τοπίο που επικρατεί τα τελευταία χρόνια στην εφαρμογή του τέλους χαρτοσήμου 2,4% στα δάνεια που συνάπτονται μεταξύ των επιχειρήσεων ξεκαθαρίζει το υπουργείο Οικονομικών με μια νέα διάταξη που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο που έχει κατατεθεί στη Βουλή.
Το άρθρο 172 του πολυνομοσχεδίου προβλέπει ότι επιβάλλεται τέλος χαρτοσήμου στα δάνεια που δίνουν ή λαμβάνουν οι επιχειρήσεις. Η ρύθμιση αυτή ισχύει αναδρομικά από 1η Ιανουαρίου 2021 παρά το γεγονός ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας είχε κρίνει ότι τα συγκεκριμένα δάνεια απαλλάσσονται από το τέλος χαρτοσήμου καθώς η χορήγηση δανείου προέρχεται από πρόσωπο (επιχείρηση) υπαγόμενο στον ΦΠΑ, επιβαρύνεται με τόκο, δηλαδή παρέχεται έναντι ανταλλάγματος και συνιστά παροχή υπηρεσιών από επαχθή αιτία.
Διαβάστε επίσης: Αυξημένα κατά 2,831 δισ. ευρώ τα δάνεια προς νοικοκυριά και επιχειρήσεις τον Ιούλιο
Η νέα διάταξη προβλέπει ότι δεν θίγονται οι διατάξεις για την επιβολή τελών χαρτοσήμου στα έντοκα δάνεια και λοιπές χρηματοδοτήσεις και στους απορρέοντες συμβατικούς τόκους ενώ απαλλαγές από τέλη χαρτοσήμου που προβλέπονται από άλλες διατάξεις εξακολουθούν να ισχύουν. Το μέτρο αυτό ισχύει αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου 2021 και για τα συναπτόμενα δάνεια και τις λοιπές χρηματοδοτήσεις και τους απορρέοντες τόκους μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, τα τέλη χαρτοσήμου αποδίδονται εμπρόθεσμα μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2022.
Η αιτιολογική έκθεση
Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι «με την προτεινόμενη ρύθμιση αποσαφηνίζεται το πεδίο εφαρμογής της φορολογίας χαρτοσήμου με την προσθήκη δύο νέων εδαφίων στην περ. β της παρ. 1 του άρθρου 63 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας που κυρώθηκε με τον ν. 2859/2000 (Α’248), με τα οποία ορίζεται ότι δεν θίγονται οι διατάξεις που προβλέπουν την επιβολή τελών χαρτοσήμου στις συμβάσεις δανείων, τις λοιπές χρηματοδοτήσεις (όπως οι εγγραφές του τέταρτου εδαφίου της παρ. 5γ του άρθρου 15 του ΚΝΤΧ, οι ενέγγυες πιστώσεις, οι πιστώσεις σε ανοικτό λογαριασμό και οι πιστωτικές κάρτες, από εταιρείες μη τράπεζες), και στους συμβατικούς τόκους»
Επισημαίνεται ακόμα ότι «με τις υφιστάμενες ρυθμίσεις ετίθεντο ερμηνευτικά ζητήματα για το πεδίο εφαρμογής της φορολογίας χαρτοσήμου ως προς τα έντοκα δάνεια και τις λοιπές χρηματοδοτήσεις, καθώς και τους συμβατικούς τόκους» και τονίζεται ότι βραχυπρόθεσμος στόχος ρύθμισης είναι η «απόδοση τελών χαρτοσήμου επί εντόκων δανείων και λοιπών χρηματοδοτήσεων (όπως οι εγγραφές του τέταρτου εδαφίου της παρ. 5γ του άρθρου 15 του ΚΝΤΧ, οι ενέγγυες πιστώσεις, οι πιστώσεις σε ανοικτό λογαριασμό και οι πιστωτικές κάρτες, από εταιρείες μη τράπεζες), καθώς και για τους συμβατικούς τόκους αυτών»
Η νέα διάταξη
Αναλυτικότερα η διάταξη έχει ως εξής:
1. Στο τέλος της περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 63 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 2859/2000, Α’248), μετά τις λέξεις «ασφαλιστηρίων ζωής από ασφαλιστικές εταιρείες», το σημείο στίξης κόμμα «,» αντικαθίσταται από τελεία «.», προστίθενται τρίτο και τέταρτο εδάφια και η περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 63 διαμορφώνεται ως εξής:
«β) για την επιβολή τελών χαρτοσήμου στις πράξεις τις οποίες προβλέπουν οι διατάξεις του άρθρου 2 του παρόντος νόμου και στα παρεπόμενά τους σύμφωνα.
Δε θίγονται οι διατάξεις που προβλέπουν την επιβολή τελών χαρτοσήμου στα μισθώματα ακινήτων, στις αποδείξεις πληρωμής ασφαλίστρων για κάθε είδους ασφαλίσεις και επιστροφής ασφαλίστρων, στις αποδείξεις πληρωμής αποζημίωσης, για ασφαλίσεις κάθε είδους, που δίνονται σε ασφαλιστικές εταιρείες, στα χορηγούμενα από ασφαλιστικές εταιρείες δάνεια επί ασφαλιστηρίων ζωής και στις εξαγορές (RACHATS) ασφαλιστηρίων Ζωής από ασφαλιστικές εταιρείες.
Ομοίως δεν θίγονται οι διατάξεις για την επιβολή τελών χαρτοσήμου στα έντοκα δάνεια και λοιπές χρηματοδοτήσεις και στους απορρέοντες συμβατικούς τόκους.
Απαλλαγές από τέλη χαρτοσήμου που προβλέπονται από άλλες διατάξεις για τις πράξεις του προηγούμενου εδαφίου εξακολουθούν να ισχύουν.»
2. Η ισχύς της παρ. 1 αρχίζει από την 1η.1.2021.
3. Για τα συναπτόμενα δάνεια και τις λοιπές χρηματοδοτήσεις, καθώς και τους απορρέοντες τόκους μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, τα τέλη χαρτοσήμου αποδίδονται εμπρόθεσμα μέχρι την 31η.10.2022.
Οι διαφορές επιχειρήσεων με τις φορολογικές αρχές
Το θέμα της επιβολής ή μη τελών χαρτοσήμου στα δάνεια μεταξύ των επιχειρήσεων αποτελεί σημείο διένεξης μεταξύ των φορολογούμενων και της φορολογικής διοίκησης καθώς οι ελεγκτικές αρχές για πολλά χρόνια επιβάλλουν τέλος χαρτοσήμου στις επιχειρήσεις, πολλές από τις οποίες προσέφυγαν στα διοικητικά δικαστήρια ζητώντας την ακύρωση του. Το 2020 το Συμβούλιο της Επικρατείας με δύο αποφάσεις απάλλαξέ τα δάνεια μεταξύ των επιχειρήσεων από το τέλος χαρτοσήμου. Συγκεκριμένα, στις αποφάσεις 2163-4/2020, 2323-5/2020) αναφέρεται ότι η «χορήγηση, έστω και ευκαιριακά, έντοκου χρηματικού δανείου από πρόσωπο υποκείμενο σε ΦΠΑ (ήτοι επιχείρηση) απαλλάσσεται των τελών χαρτοσήμου. Συγκεκριμένα κρίθηκε ότι η χορήγηση δανείου (από πρόσωπο υπαγόμενο στον ΦΠΑ) με τόκο, ήτοι έναντι ανταλλάγματος, συνιστά παροχή υπηρεσιών από επαχθή αιτία, και ως εκ τούτου εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ΦΠΑ, αν και συνιστά απαλλασσόμενη (του ΦΠΑ) δραστηριότητα. Συνεπώς, η διάταξη του Κώδικα Τελών Χαρτοσήμου, που επέβαλε χαρτόσημο στα δάνεια αυτά, έχει καταργηθεί ήδη από την 1η.1.1987, όταν δηλαδή ξεκίνησε να ισχύει ο νόμος περί ΦΠΑ».
Ωστόσο το υπουργείο Οικονομικών δεν εξέδωσε σχετική εγκύκλιο προς τις ελεγκτικές αρχές με αποτέλεσμα να συνεχίσουν να επιβάλουν τέλος χαρτοσήμου ενώ από τη πλευρά τους οι επιχειρήσεις έχοντας στα χέρια τους τις αποφάσεις του ανώτατου δικαστηρίου προσέφευγαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών και σε ορισμένες περιπτώσεις δικαιώθηκαν.


Latest News

La Repubblica: Θετική αποτίμηση της πορείας της ελληνικής οικονομίας
Όπως σημειώνει για τα πλεονάσματα του 2024 πρόκειται για «εξαιρετική επίδοση για μία χώρα όπως η Ελλάδα, η οποία πριν από 15 χρόνια είχε υποστεί υποβάθμιση του δημόσιου χρέους της σε junk bond

Επιστρέφουν τα χρήματα από τους Αναπτυξιακούς Νόμους που δεν αξιοποιήθηκαν - Τι είπε ο Θεοδωρικάκος
Σε ό,τι αφορά στις τιμές του Πάσχα ο κ. Θεοδωρικάκος κάλεσε τους αρχηγούς της αντιπολίτευσης να δείξουν περισσότερη υπευθυνότητα

Οδηγός για τα καταπατημένα - Πώς θα αποκτήσετε τίτλους ιδιοκτησίας
10+3 ερωταπαντήσεις για την απόκτηση των τίτλων ιδιοκτησίας για καταπατημένα ακίνητα – Οι ημερομηνίες «κλειδιά» για την εξαγορά και η διαδικασία για την κατοχύρωση της περιουσίας

Οι «αστερίσκοι» στον δρόμο για το δημόσιο χρέος μέχρι το 2032
Ακόμη και αν αυτή η κυβερνητική πρόβλεψη για δημόσιο χρέος στο 140% του ΑΕΠ το 2027 καταστεί γεγονός, το ελληνικό χρέος θα παραμένει το υψηλότερο στην ευρωζώνη

Κίνητρα για επενδύσεις σε παραμεθόριες περιοχές - Τι περιλαμβάνεται
Παρεμβάσεις για τον παραγωγικό μετασχηματισμό σε τμήματα της χώρας που αντιμετωπίζουν οικονομικά και δημογραφικά προβλήματα

Πιερρακάκης στην εαρινή σύνοδο του ΔΝΤ: Δεν σκοπεύουμε να μεταφέρουμε το βάρος στις επόμενες γενιές
Ιδιαίτερη μνεία στην εξυγίανση του τραπεζικού τομέα έκανε ο Κυριάκος Πιερρακάκης μιλώντας στο πλαίσιο της εαρινής συνόδου του ΔΝΤ

Σκέρτσος: Οι 10 πολιτικές της κυβέρνησης για προσιτή στέγη
Ανάρτηση του υπουργού Επικρατείας Ακη Σκέρτσου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Το δημογραφικό υπονομεύει την ανάπτυξη - Καμπανάκι από το ΚΕΠΕ
Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η ελληνική αγορά εργασίας –και συνολικά η χώρα– είναι το δημογραφικό, τονίζει ο πρόεδρος του ΚΕΠΕ, Παναγιώτης Λιαργκόβας
![ΔΝΤ: Καμπανάκι για δημόσιο χρέος από δασμούς και αμυντικές δαπάνες [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/30859482_Sharone-perlstein-microfinanace-debt-800x500_c-600x375-1-1.jpg)
Καμπανάκι ΔΝΤ για δημόσιο χρέος από δασμούς και αμυντικές δαπάνες - Τι λέει για την Ελλάδα [γράφημα]
Το ΔΝΤ προβλέπει πλέον ότι το παγκόσμιο δημόσιο χρέος θα αυξηθεί κατά 2,8 ποσοστιαίες μονάδες φέτος

Τα 2+1 ατού για την προσέλκυση νέων επενδύσεων – Το στοίχημα της Ελλάδας
Τι λένε παράγοντες της αγοράς για την ικανότητα της Ελλάδας να διατηρήσει τους ανοδικούς ρυθμούς ανάπτυξης – Το αγκάθι της αβεβαιότητας