Έτος «σταθμός» για την υλοποίηση «πράσινων» επενδύσεων στον τομέα της αποθήκευσης ενέργειας θα είναι το 2023. Ειδικότερα, έως το τέλος του επόμενου έτους αναμένεται ότι θα διεξαχθεί ο πρώτος διαγωνισμός, ώστε να «κλειδώσει» η λειτουργική και επενδυτική ενίσχυση των μονάδων αποθήκευσης ενέργειας, που πρέπει να υλοποιηθούν έως το τέλος του 2025. Αυτό ανέφερε χθες ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) κ. Αθανάσιος Δαγούμας, μιλώντας στο workshop “Energy Storage and Grid Management for Maximum RES Use” που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ).
Είναι αξιοσημείωτο ότι πριν από λίγες ημέρες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε την πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης για τη στήριξη της υλοποίησης έργων αποθήκευσης ενέργειας, ισχύος 900 MW.
Σύμφωνα με τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις, 341 εκατ. ευρώ θα διατεθούν σε συστήματα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, συνδεδεμένα στο δίκτυο, με τη μορφή επενδυτικής επιχορήγησης κατά τη φάση κατασκευής του έργου, ενώ θα έπεται ετήσια στήριξη κατά τα πρώτα δέκα χρόνια λειτουργίας του.  Τα συγκεκριμένα κονδύλια θα «κλειδώνουν» μέσω διαγωνισμών, στους οποίους θα προκρίνονται οι επενδυτές που θα υποβάλλουν τις χαμηλότερες προσφορές για την ενέργεια που θα προσφέρουν. Η χρηματοδότηση αποτιμάται σε 380.000 ευρώ/MW (μεγαβάτ).
Κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης
Τα έργα θα χρηματοδοτηθούν, εν μέρει, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Σύμφωνα με τον κ. Δαγούμα, η ετήσια στήριξη για κάθε έργο θα αξιολογείται και θα γίνεται προσαρμογή μέσω ενός μηχανισμού clawback εάν οι μονάδες αποθήκευσης ενέργειας παράγουν πλεονάζοντα έσοδα από την αγορά.
Ξεχωριστά θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο  Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας το έργο αντλησιοταμίευσης της ΤΕΡΝΑ στην Αμφιλοχία, δυναμικότητας 680 μεγαβάτ (MW), το οποίο θα συνδέεται απευθείας με γραμμές μεταφοράς υψηλής τάσης. Η ενίσχυση θα λάβει τη μορφή επενδυτικής επιχορήγησης 250 εκατομμυρίων ευρώ και ετήσιας στήριξης – χρηματοδοτούμενη από εισφορά που επιβάλλεται στους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας – προκειμένου να επιτευχθεί ένα αποδεκτό ποσοστό απόδοσης της επένδυσης.
Γενικότερα, έως  τον Ιούλιο του 2022, η ΡΑΕ είχε αδειοδοτήσει 337 άδειες συνολικής ισχύος 23,5 GW που αφορούν μονάδες αποθήκευσης ενέργειας και υβριδικά έργα, δηλαδή συστήματα ΑΠΕ  (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας) με αποθήκευση ενέργειας. Οι  περισσότερες άδειες αφορούσαν   αυτόνομα συστήματα μπαταριών και εκδόθηκαν το διάστημα μεταξύ Ιανουαρίου 2021 και Ιουλίου 2022. Η Αρχή, όπως επεσήμανε ο κ. Δαγούμας,  υποστηρίζει σθεναρά και εφαρμόζει την άρση των ρυθμιστικών φραγμών για τη συμμετοχή τους στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Προθεσμία μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 

Επίσης, προκρίνει τη διαφάνεια και γι΄αυτό έχει δώσει προθεσμία έως αύριο  (30/09/2022) στους Διαχειριστές των δικτύων (ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ) για να δημοσιοποιήσουν, βάσει συγκεκριμένου προτύπου που τους έχει δοθεί από τη ΡΑΕ, τον κατάλογο των αιτήσεων για όρους σύνδεσης.
Ειδικότερα, καλούνται να κατηγοριοποιήσουν τα έργα βάσει του είδους τους -δηλαδή fast track, έργα που υλοποιούνται στο πλαίσιο του ΣΔΑΜ (Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης) στις υπό απολιγνιτοποίηση περιοχές,  με βεβαίωση παραγωγού κλπ.-, της θέσης τους, του είδους της επένδυσης (φωτοβολταϊκό, αιολικό, υδροηλεκτρικό, βιομάζα, αποθήκευση, αντλησιοταμίευση κλπ), της σειράς προτεραιότας κλπ. Εάν ο συγκεκριμένος κατάλογος δεν δημοσιευθεί, θα κινηθεί,  όπως ανέφερε χθες ο επικεφαλής της ΡΑΕ,  η ακροαματική διαδικασία για την επιβολή προστίμων.
Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Κλιματική κρίση: Η ευρωπαϊκή εμπορία άνθρακα πιάνει λιγότερο από το 25% των εκπομπών των αεροπορικών εταιρειών
Green |

Πώς το σύστημα δικαιωμάτων άνθρακα πλήττει τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες

Με τις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων που απαλλάσσονται από τέλη και τα δωρεάν δικαιώματα που δίνονται στους αερομεταφορείς, μεγάλο μέρος των πτήσεων δεν καλύπτεται από το σύστημα