Δύο νέες εκδοχές του «καλαθιού του νοικοκυριού» εξήγγειλε ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης κατά τη σημερινή επίσκεψή του σε δύο αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Πρόκειται για το καλάθι των γιορτών των Χριστουγέννων και για ένα αντίστοιχο που αφορά καταναλωτές με ειδικές διατροφικές ανάγκες, όπως είναι οι διαβητικοί.

Όπως είπε συγκεκριμένα, «ξεκινάμε το καλάθι για τις ειδικές κατηγορίες, πιστεύω σε περίπου δέκα μέρες να είμαστε έτοιμοι να το ανακοινώσουμε, περίπου 15 προϊόντα που θα είναι όχι μόνο για διαβητικούς, για ειδικές κατηγορίες ανθρώπων που έχουν προβλήματα υγείας και που αναγκαστικά πρέπει να αγοράζουν συγκεκριμένα προϊόντα. Κι επίσης σκεφτόμαστε να δούμε τι θα κάνουμε για το εορταστικό καλάθι της εποχής των εορτών. Δεν πρόκειται να αφήσουμε τον καταναλωτή ούτε μια εβδομάδα μόνο του».

Διαβάστε επίσης: Καλάθι του νοικοκυριού: Η ανανεωμένη λίστα, το νέο σήμα και τα πρόστιμα

Δεν θα αλλάξουν οι 51 κατηγορίες

Παράλληλα, κατέστησε σαφές ότι οι 51 κατηγορίες δεν θα αλλάξουν, εξηγώντας: «Άμα ξεχειλώσουν οι κατηγορίες, τότε η δυνατότητα μας να πιέσουμε τις τιμές προς τα κάτω θα μειωθεί. Εμείς θέλουμε να φτιάξουμε έναν χώρο όπου θα συγκρίνονται οι αλυσίδες μεταξύ τους και θα βάζουν τα δυνατά τους για να ρίχνουν τις τιμές κάθε εβδομάδα και να φρενάρει ο πληθωρισμός. Όσο αυξάνεις τον αριθμό, τόσο αυτή η δύναμη μειούται. Όσο έχεις περιχαρακωμένο τον αριθμό, εκεί πέρα μπορείς να κάνεις τη σύγκριση, εκεί πέρα δεν μπορεί να ξεφύγει καμία αλυσίδα».

«Πλαφόν» στην ελεύθερη αγορά το «καλάθι»

Ο υπουργός ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι 4 στους 10 καταναλωτές έχουν ήδη αγοράσει προϊόντα από το καλάθι.  Όπως είπε απευθυνόμενος στους καταναλωτές «αυτό  είναι πάρα πολύ σημαντικό για να πετύχει το καλάθι και να πετύχουμε γενικά τη μείωση των τιμών. Όσο εσείς ψωνίζετε από το καλάθι, τόσο οι αλυσίδες και οι προμηθευτές πιέζονται να χαμηλώσουν εκεί τις τιμές και όσο χαμηλώνουν εκεί τις τιμές τόσο αναγκάζονται και οι υπόλοιποι να χαμηλώσουν τις τιμές έξω από το καλάθι, για να μη χάσουν πελάτες. Άρα, εμείς οι καταναλωτές κάθε φορά που πάμε να ψωνίσουμε κρατάμε στα χέρια μας τις τιμές της επομένης εβδομάδος, γι’ αυτό έρχομαι κάθε εβδομάδα και επιβραβεύω τις αλυσίδες που έχουν τις μεγαλύτερες μειώσεις» και πρόσθεσε ότι το καλάθι του νοικοκυριού «λειτουργεί σαν πλαφόν ελεύθερης αγοράς, όμως εμείς οι καταναλωτές με τη συμπεριφορά μας θα ορίσουμε τη μοίρα μας».

Επιπλέον, ο κ. Γεωργιάδης επεσήμανε ότι διακρίνει πως υπάρχουν πολλές προσφορές και μείωση τιμών για τρίτη συνεχόμενη εβδομάδα μείωση τιμών, γεγονός το οποίο απέδωσε στην ελεύθερη αγορά, αντίθετα από ό, τι όπως είπε θα συνέβαινε εάν είχε επιβληθεί πλαφόν στις τιμές.

Σε νωπά οι αυξήσεις

Σχολιάζοντας τις αυξήσεις που καταγράφονται, ο υπουργός Ανάπτυξης είπε ότι αυτές αφορούν 75 από τα 850 προϊόντα σε ένα ποσοστό 9% και μόνο σε νωπά προϊόντα, εκεί που λόγω συγκυρίας μπορεί να αλλάξει η τιμή. Αντιθέτως, πρόσθεσε, στα συσκευασμένα προϊόντα που μπορεί να γίνει και πολύ εύκολα η σύγκριση, όλες οι αλυσίδες αυτή την εβδομάδα έχουν χαμηλώσει τις τιμές τους. Μάλιστα, μεταξύ άλλων σημίωσε πως καμία αλυσίδα δεν έχει αυξήσει τις τιμές, όλες οι αλυσίδες έχουν μειώσει τις τιμές.

Επικαλούμενος μελέτη του ΙΕΛΚΑ, επανέλαβε ότι εάν κάποιος ψώνιζε από το καλάθι με τις τιμές της περασμένης εβδομάδας κέρδιζε στα ψώνια του 12%. «Με τις νέες τιμές που έχουμε από σήμερα κερδίζεις ακόμα περισσότερο από 12%, η διαφορά είναι μεγάλη», υπογράμμισε.

Σε ό, τι αφορά τις διαφορές τιμών, ο υπουργός είπε: «έχουμε σε 186 προϊόντα, ποσοστό 22%, μειώσεις έχουμε σε 75 προϊόντα, ποσοστό 9%, αυξήσεις τιμών και έχουμε 555 περίπου προϊόντα, ποσοστό 69%, στα οποία είναι σταθερές οι τιμές τους. Αν αθροίσετε όμως την αξία του κάθε καλαθιού, θα δείτε ότι κάθε καλάθι από την κάθε αλυσίδα από εβδομάδα σε εβδομάδα στο σύνολο της αξίας έχει χαμηλότερη τιμή, άρα οι τιμές σε γενικές γραμμές πέφτουν.

Αναφορικά με την τάση που παρτηρείται τον τελευταίο διάστημα κάποιες αλυσίδες να βάζουν αντικλεπτικά στις βρεφικές τροφές, ο κ. Γεωργιάδης σχολίασε ότι «αυτό είναι κάτι που γίνεται σε όλη την Ευρώπη» και ότι είναι φυσιολογικό κάποιες αλυσίδες να θέλουν να προστατεύσουν την περιουσία τους, αυτό όμως δεν είναι ο κανόνας στην Ελλάδα.

Τα ταμπελάκια και τα επώνυμα

Οσον αφορά τα ταμπελάκια στα προϊόντα που εντάσσονται στο καλάθι, σημείωσε ότι «από 1η Δεκεμβρίου έχουμε δώσει χρόνο προσαρμογής στις αλυσίδες για να φτιάξουν τα ταμπελάκια και θα είναι μεγάλα σε σχήμα, για να μπορεί εύκολα να τα εντοπίζει ο καταναλωτής».

Επιπλέον, σε σχέση με την αναλογία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας – επωνύμων ο Άδωνις Γεωργιάδης επεσήμανε ότι «έχει βάλει κι ένα κριτήριο πόσα επώνυμα βάζεις. Εμείς δε θέλουμε να ενθαρρύνουμε να πάει όλη η αγορά μόνο σε ιδιωτική ετικέτα, δε θέλουμε να παρέμβουμε στην ελεύθερη αγορά, ούτε να προκαλέσουμε στρεβλώσεις στην αγορά. Γι’ αυτό και ενθαρρύνουμε στον δείκτη και εκείνες τις αλυσίδες που βάζουν περισσότερα επώνυμα προϊόντα μέσα στο καλάθι και αυτή την εβδομάδα είδαμε σοβαρή διαφορά, αν δείτε τη σύγκριση του πίνακα της περασμένης εβδομάδας και αυτής στο σύνολο των καλαθιών τα επώνυμα προϊόντα αυξήθηκαν σε αριθμό από ότι ήταν την περασμένη εβδομάδα. Άρα, θα υπάρξει πιστεύω τις επόμενες εβδομάδες μία προσαρμογή και μία πλήρης ας πούμε έτσι ισορρόπηση του σχετικού δείκτη».

Για την κριτική ΣΥΡΙΖΑ

Απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης, για το καλάθι του νοικοκυριού, ο Άδωνις Γεωργιάδης είπε: «Στην πράξη βρίσκεις γάλα με 1,09 σε κάποια αλυσίδα, από εκεί που είχε φτάσει 1,70, στην πράξη βρίσκεις μακαρόνια με 0,60 από εκεί που είχε φτάσει το μακαρόνι τα 500 γραμμάρια 1 ευρώ, στην πράξη βρίσκεις κοτόπουλο με 2,90 από εκεί που το κοτόπουλο είχε πάει 4 ευρώ και ούτω καθεξής. Άρα, όσο η αντιπολίτευση χλευάζει και απαξιώνει τόσο εμείς με τη δουλειά μας θα κερδίζουμε χρήματα για τους καταναλωτές».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία