
Είναι γεγονός πως η ενεργειακή κρίση έχει δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στο κόστος των νοικοκυριών και επιχειρήσεων και έχει συντελέσει στην μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, το οποίο μεσοπρόθεσμα αποτελεί μία νέα απειλή, τόσο για το δημόσιο χρέος, όσο για την ίδια την ανάπτυξη, μέσω της μείωσης της κατά κεφαλή κατανάλωσης.
Η κυβέρνηση έχει επιλέξει να στηρίξει την κοινωνία μέσω μιας στoχευμένης δημοσιονομικής πολιτικής, όπου παρέχει συγκεκριμένα επιδόματα σε πολίτες με αντίστοιχα εισοδηματικά κριτήρια, ή επιδοτεί μέχρι ένα όριο την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης και του φυσικού αερίου.
Παρόλα αυτά και δεδομένου ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να αξιοποιήσει ευρωπαϊκά κονδύλια για την δημοσιονομική στήριξη αλλά και να φορολογήσει τα κέρδη των ενεργειακών επιχειρήσεων, φαίνεται να μην αγγίζει καθόλου το θέμα της έμμεσης φορολογίας, δηλαδή των ειδικών φόρων κατανάλωσης καθώς και τον ΦΠΑ, με αποτέλεσμα να σπαταλώνται δις ευρώ κάθε μήνα, τα οποία δεν είναι ανεξάντλητα όσο η ενεργειακή κρίση συνεχίζεται.
Μπορεί οι φόροι στα καύσιμα να αποτελούν το 60% της λιανικής τιμής και το συγκεκριμένο έσοδο να είναι ένα από τα σημαντικότερα για τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά η μείωση έστω και πιλοτικά σε μηνιαία βάση, θα έπρεπε να εφαρμοστεί με ταυτόχρονη και αναλογική μείωση των επιδομάτων ανάλογα με την πορεία των εσόδων.
Στην ελληνική αγορά η χρήση ιδιωτικών μέσων μεταφοράς, υπερβαίνει κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο με αποτέλεσμα την ισχυρή ζήτηση για όλες τις μορφές καυσίμων σε καθημερινή βάση.
Αυτό σημαίνει ότι η ελαστικότητα ζήτησης θα λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά σε μία ενδεχόμενη μείωση της τιμής, αρκεί να υπάρξει μια σωστή και αποτελεσματική παρακολούθηση του συστήματος εισροών και εκροών των πρατηρίων, καθώς η υφιστάμενη φοροδιαφυγή είναι σημαντική πληγή για τα έσοδα τα οποία δεν αναπληρώνονται από την επιδοματική πολιτική που εφαρμόζεται.
Σε κάθε περίπτωση, μια συντονισμένη και προσεκτική μείωση της έμμεσης φορολογίας, όπως είχε πραγματοποιηθεί και την περίοδο των μνημονίων, μπορεί να εξοικονομήσει σημαντικά κονδύλια μηνιαίως και να στηρίξει την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας μακροπρόθεσμα.
Ο Μελέτης Ρεντούμης είναι οικονομολόγος τραπεζικός


Latest News

Η υγεία στα χρόνια της κλιματικής αλλαγής…
Η κλιματική αλλαγή αυξάνει, την πιθανότητα μεταπήδησης μολυσματικών παραγόντων από την πανίδα και τη χλωρίδα στον άνθρωπο

Κίνητρα και αντικίνητρα
Το brain drain και οι νέοι

Ενα μεγάλο ευχαριστώ στον πρόεδρο Πούτιν
Η οριστική και μετά τον πόλεμο αποκοπή της Ρωσίας από την Ευρώπη δημιούργησε τις προϋποθέσεις προκειμένου να ενισχυθεί ο ενεργειακός ρόλος της χώρας.

Η αξιοπιστία της σύγχρονης διακυβέρνησης
Η αποκάλυψη λ.χ. πως στην Ελλάδα υπήρχαν νόμιμες παρακολουθήσεις ηγετικών στελεχών των ΕΔ, υπουργών της κυβέρνησης κ.ά. (με πολλούς υπουργούς στη Βουλή να μην το αμφισβητούν) θέτει ζητήματα σοβαρής δυσλειτουργίας της δημοκρατίας, αν δεν αποσαφηνισθούν οι λόγοι που τις επέβαλαν…

Η επένδυση του Βόλου
Η Ελλάδα είχε καταφέρει κάτι από μόνο του απίστευτο. Να βρίσκεται εγκατεστημένη στη χώρα μας, εν προκειμένω στον Βόλο, μια μονάδα συναρμολόγησης αυτοκινήτων, ενός από τους leader της παγκόσμιας αγοράς.

Ποιος πληθωρισμός και πού;
Μήπως η περί ακρίβειας φιλολογία συσκοτίζει και τελικά περιθωριοποιεί άλλα, πολύ πιο σοβαρά προβλήματα τα οποία κανείς δεν θέλει να προσεγγίσει και να αντιμετωπίσει;

Τρία χρόνια πανδημία: μάθαμε τίποτα;
Τρία χρόνια πέρασαν από όταν ανακοινώθηκε ότι υπάρχει μια σοβαρή απειλή για την υγεία. Τρία χρονιά μετά, το ερώτημα είναι: πήραμε μαθήματα;

Λεφτά μπορεί και να υπάρχουν
Είπαμε, λεφτά υπάρχουν, το θέμα ωστόσο είναι να επιστρέψει ένα μέρος τους ως ρευστότητα στην αγορά…

Είμαι ό,τι καλύτερο μου έχει συμβεί
Η καταπολέμηση της χαμηλής αυτοεκτίμησης ήταν ένας από τους πρώτους ευγενείς στόχους της πολιτικής ορθότητας, όταν έσκασε μύτη, εκεί γύρω στις αρχές της δεκαετίας του 1990

Πίσω από τη διεθνή πολιτική πετρελαίου
Ο ανθρώπινος παράγοντας μπορεί να παίξει σημαντικότερο ρόλο από τις αντικειμενικές συνθήκες και τα ρεαλιστικά δεδομένα για την πορεία της ευημερίας του κόσμου.