Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο γίνεται λόγος για το Secret Santa (κρυφός Άη Βασίλης)… Και αν δεν ξέρετε τι είναι αυτό, επιτρέψτε μας να σας εξηγήσουμε. Είναι ένα παιχνίδι, που παίζεται συνήθως κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων, όπου διαλέγετε τυχαία ένα όνομα από μια λίστα (μπορεί να είναι οι συνάδελφοί σας ή τα μέλη της οικογένειάς σας) και στη συνέχεια τους κάνετε ένα δώρο. Αλλά δεν θα ξέρουν ότι είστε εσείς που κάνετε το δώρο. Ομοίως, πιθανότατα θα πάρετε ένα δώρο από κάποιον άλλο, αλλά δεν θα ξέρετε ποιος το προσφέρει. Αυτό, συνήθως παραμένει μυστικό και και πιθανώς εξηγεί γιατί είναι ένας διασκεδαστικός τρόπος για να μπείτε στο πνεύμα των Χριστουγέννων.
Βέβαια, αυτό το παιχνίδι έχει ένα πρόβλημα, καθώς πολλοί δεν ξέρουν τι αρέσει στο άτομο που θα πρέπει να πάρουν δώρο…
Επτά στους 10 θα ξοδέψουν λιγότερα φέτος τα Χριστούγεννα [Ερευνα]
Όπως γράφει ο συντάκτης του finshots, πέρυσι, πήρε ένα στυλό επειδή ο Secret Santa σκέφτηκε ότι γράφει κάθε μέρα. «Και είναι τώρα κρυμμένο σε ένα συρτάρι (συγγνώμη!). Θα μπορούσε να συμβεί και σε εσάς. Ίσως η θεία σου να σου αγοράσει μια δωροκάρτα για e-books επειδή πιστεύει ότι αγαπάς τα βιβλία. Αλλά στην πραγματικότητα μισείς να διαβάζεις στην οθόνη. Σου αρέσουν τα αληθινά βιβλία. Και έτσι, η δωροκάρτα αρχίζει σιγά σιγά να μαζεύει σκόνη. Με λίγα λόγια, τα δώρα αυτά μπορεί να είναι αρκετά αναποτελεσματικά.
Ναι, ναι, ξέρουμε ότι δεν πρέπει να το λέμε αυτό. Ειδικά επειδή είναι η εποχή των δώρων. Απλώς επαναλαμβάνουμε τα συναισθήματα των οικονομολόγων που θέλουν να… σκοτώσουν τη χαρά. Ο ισχυρισμός τους είναι ότι τα δώρα καταστρέφουν πραγματικά την αξία. Έχουν ακόμη και έναν όρο για αυτό — «η απώλεια βάρους του δώρου».
Όπως τονίζουν, πρόκειται για την αξία (ή την τιμή) που καταστρέφεται όταν το δώρο αλλάζει χέρια. Ή για να το θέσουμε πιο απλοϊκά, είναι το χάσμα μεταξύ του πόσα ξόδεψε ο δωρητής και του πόσο εκτιμά το δώρο ο παραλήπτης.
Και ο οικονομολόγος Joel Waldfogel είχε μερικούς αριθμούς για να υποστηρίξει αυτή τη θεωρία.
Το 1993, συγκέντρωσε 86 προπτυχιακούς φοιτητές και τους ρώτησε αν τους άρεσαν τα χριστουγεννιάτικα δώρα τους. Αλλά ένα απλό «ναι» ή «όχι» δεν θα του έλεγε τίποτα. Τους ρώτησε λοιπόν, «Πόσα θα είχατε πληρώσει για τα αντικείμενα που σας είχαν δώσει;»
Και τι βρήκε;
Λοιπόν, τα πραγματικά δώρα κόστισαν συνολικά 438,20 δολάρια. Αλλά οι μαθητές ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν μόνο 313,40 δολάρια για αυτά τα δώρα. Επανέλαβε τη μελέτη μερικούς μήνες αργότερα. Και τα αποτελέσματα ήταν τα ίδια. Επομένως, κατ’ αρχήν, το να χαρίζεις κάτι διαβρώνει αυτόματα την αξία του κατά 10-30%.
Χριστούγεννα με… μεταχειρισμένα δώρα για 4 στους 10 Γερμανούς
Τα αποτελέσματα ήταν αρκετά παρόμοια και στην Ινδία. Το 2017, ο Parag Waknis, αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Ambedkar του Δελχί και οι συνεργάτες του έκαναν έρευνα σε φοιτητές που πήγαιναν κολέγιο στη Μαχαράστρα σχετικά με τα δώρα. Διαπίστωσαν ότι υπήρχε μέση «απώλεια βάρους» περίπου 15%.
Ο λόγος για αυτό είναι απλός — υπάρχει ασυμμετρία πληροφοριών. Κανείς δεν σε ξέρει καλύτερα από…εσένα! Επομένως, δεν έχει σημασία πόσο σκληρά προσπαθεί ο δωρητής. Ή πόσο καλά επιλέγουν. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να ξεφύγουν.
Βέβαια, υπάρχει μια άλλη οπτική εδώ.
Ας υποθέσουμε ότι τροποποιούσατε την ερώτηση του Joel Waldfogel. Ετσι, δεν ρωτάτε τους ανθρώπους πόσα θα ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν για το δώρο, αλλά «πόσα χρήματα θα δέχονταν για να δώσουν το δώρο;» Τι λέει ο κόσμος; Λοιπόν, αυτό ήθελαν να καταλάβουν οι ερευνητές Thomas K. Bauer και Christoph M. Schmid.
Έτσι έθεσαν αυτή την ερώτηση σε φοιτητές πανεπιστημίου στη Γερμανία. Και το αποτέλεσμα; Κατά μέσο όρο, οι μαθητές ήθελαν 18% περισσότερο από την τιμή αγοράς του δώρου για να το χαρίσουν. Ήθελαν περισσότερα χρήματα τώρα.
Αυτή είναι η κλασική συμπεριφορική οικονομία (το διεπιστημονικό πεδίο που μελετά τις επιδράσεις ψυχολογικών, γνωστικών, κοινωνικών, πολιτισμικών και πολλών άλλων παραγόντων στη λήψη οικονομικών αποφάσεων). Είναι ένα φαινόμενο γνωστό ως το φαινόμενο της προικοδότησης. Μόλις «κατέχουμε» κάτι, τείνουμε να το υπερεκτιμούμε. Έτσι, αν σας έκαναν δώρο ένα ακριβό ρολόι και κάποιος ερχόταν σε εσάς και σας πρόσφερε την τιμή της αγοράς, δεν θα το δίνατε. Ακόμα κι αν δεν θέλατε ή δεν σας άρεσε το ρολόι από την αρχή. Θα θέλατε πολλά περισσότερα χρήματα για να το αποχωριστείτε.
Αρκετά συναρπαστικό, έτσι δεν είναι;
Αλλά υπάρχει ένας αστερίσκος αναφορικά με τις δύο έρευνες. Διεξήχθησαν από οικονομολόγους. Και εδώ είναι το θέμα. Κάνουν πολλές υποθέσεις. Για παράδειγμα, πιστεύουν ότι τα ανθρώπινα όντα είναι λογικά. Αλλά δεν είμαστε. Είμαστε συναισθηματικοί. Και εφόσον οι οικονομολόγοι αγνοούν τη «συναισθηματική αξία» των δώρων, αυτά τα πειράματα δεν είναι ποτέ τέλεια.
Επίσης, ο Waldfogel δεν είναι κακός. Δεν σου ζητάει να γίνεις Σκρουτζ. Απλώς πιστεύει ότι τα μετρητά και οι δωροκάρτες είναι καλύτερες εναλλακτικές. Τουλάχιστον έτσι, οι άνθρωποι μπορούν να επιλέξουν ακριβώς αυτό που θέλουν.
Εμείς δεν θα κρίνουμε αν αποφασίσατε να εμφανιστείτε με δώρα, γιατί υπάρχει ένα διαφορετικό είδος ευτυχίας. Είναι η σκέψη που μετράει’. Έτσι, ενώ το να δίνεις δώρα μπορεί να είναι οικονομικά ανόητο, συναισθηματικά, μπορεί να είναι το καλύτερο πράγμα στον κόσμο!
Latest News
Ξεπέρασαν τις προσδοκίες της Wall τα αποτελέσματα Exxon Mobil και Chevron
Τα φθηνότερα εμπορεύματα και τα ασθενέστερα περιθώρια διύλισης έπληξαν τα κέρδη μετά τις καλύτερες επιδόσεις το 2022 και το 2023
Μόνο 12.000 προσλήψεις στις ΗΠΑ τον Οκτώβριο - Ο χειρότερος απολογισμός της θητείας Μπάιντεν
Οι προσλήψεις, που θυμίζουν τα χρόνια της πανδημίας επηρεάστηκαν από τους τυφώνες και τις απεργίες
ΗΠΑ: Οι εκλογές ρίχνουν 20% τις τιμές των καυσίμων σε 4 κρίσιμες πολιτείες
Οι τιμές λιανικής των καυσίμων στις ΗΠΑ συνήθως πέφτουν τους φθινοπωρινούς μήνες καθώς η ζήτηση μειώνεται από την καλοκαιρινή αιχμή της
Σε δύσκολη θέση η Boeing από την απεργία - Εξαναγκάζεται σε βελτιωμένη πρόταση
Η ηγεσία του συνδικάτου των εργαζομένων της Boeing προτείνει στους εργάτες να αποδεχτούν την νέα προσφορά της εταιρείας - Στα 10 δισ. οι απώλειες για τη Boeing
Στα $4,57 τρισεκατομμύρια το συνολικό εμπόριο στην Κίνα στο 9μηνο του 2024
Ρεκόρ για το εμπόριο στην Κίνα - Οι εξαγωγές ανήλθαν σε 18,62 τρισεκατομμύρια γιουάν και οι εισαγωγές τα 13,71 τρισεκατομμύρια γιουάν
Δοκιμάζεται η ανθεκτικότητα της ασιατικής οικονομίας - Η προειδοποίηση του ΔΝΤ
Το ΔΝΤ διακρίνει μεγάλο κίνδυνο, μεταξύ άλλων, στην κλιμάκωση των αντίποινων με δασμούς μεταξύ των μεγάλων εμπορικών εταίρων
Ζημιές 17 δισ. δολαρίων για την Intel και... τα πρώτα θετικά σημάδια ανάκαμψης
Η Intel πραγματοποιεί μια από τις πιο σημαντικές διαδικασίες αναδιάρθρωσης από την ίδρυσή της το 1968 - To νέο guidance
Ανεβαίνουν οι πωλήσεις της Amazon - Πώς προετοιμάζεται για τα Χριστούγεννα
Η Amazon ανακοίνωσε βελτίωση 7% στις λιανικές πωλήσεις το τρίμηνο που έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου στα 61,41 δισ. δολάρια
«Κόπηκαν τα φτερά» της ευρωπαϊκής εταιρείας που ήθελε να γίνει Tesla
Τα ηλεκτρικά αεροταξί της Liliumί δεν βρίσκουν πλέον την αναγκαία χρηματοδότηση
Το... ιερό δισκοπότηρο ψάχνει ξανά η Apple - Γιατί απογοήτευσε τους επενδυτές
Η Apple, αν και παραμένει η πολυτιμότερη εταιρεία στον κόσμο, δυσκολεύεται να βρει να επιτύχει σε νέες αγορές από τις καθιερωμένες