
Ούριος άνεμος φυσάει για τα δεξαμενόπλοια μετά την απόφαση της Κίνας να χαλαρώσει την περιοριστική πολιτική κατά του κορωνοϊού και σε συνδυασμό με την επαναχάραξη νέων θαλάσσιων εμπορικών δρόμων μεταφοράς αργού λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Τα δεξαμενόπλοια θα βρεθούν σε έναν νέο ενάρετο κύκλο κερδοφόρων ναύλων το 2023 όπως εκτιμούν οι ειδικοί.
Η πρόσφατη χαλάρωση από την κυβέρνηση της Κίνας των αυστηρών μέτρων κατά του Covid-19 εκτιμάται από τους ναυλομεσιτικούς οίκους ότι θα επιδράσει ενισχυτικά στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων.
Ο «χρησμός» της Bimco για τη ναυτιλία
Αν και η Κίνα αναμένεται να διατηρήσει σε ισχύ ορισμένα μέτρα μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2023, η πλήρης επαναλειτουργία της οικονομίας της το δεύτερο εξάμηνο του 2023 θα λειτουργήσει ως ούριος άνεμος στην αγορά πετρελαίου, επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal.
Ανάκαμψη
To δεύτερο εξάμηνο του 2023 η εσωτερική ζήτηση στην Κίνα θα ανακάμψει αφού αναμένεται να αρθούν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί και οι εσωτερικές και διεθνείς πτήσεις θα επανέλθουν σε κανονικούς ρυθμούς και θα αντικατοπτρίζονται στην επιστροφή στην κανονικότητα όσον αφορά τη ζήτηση καυσίμων αεροπλάνων. Τα οδικά ταξίδια αναμένεται επίσης να ομαλοποιηθούν εντός του 2023, ενισχύοντας τη ζήτηση βενζίνης και ντίζελ, ενώ το πλήρες άνοιγμα της οικονομίας θα στηρίξει την κατασκευαστική δραστηριότητα που έχει πληγεί σοβαρά μετά την πανδημία.
Εκτός της Κίνας ενισχυτικά στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων λειτουργεί και η αύξηση των τονομιλίων μεταφερόμενων φορτίων ως αποτέλεσμα διαταραχών της αγοράς. Ο συνδυασμός αυτών των δύο παραγόντων θα μπορούσε να τονώσει τη ζήτηση για δεξαμενόπλοια αργού έως και 6% υψηλότερα το επόμενο έτος, εκτιμά η Intermodal.
Τα μεγαλύτερα ταξίδια προκύπτουν από την ανακατεύθυνση των παραδοσιακών ρωσικών εισαγωγών πετρελαίου σε άλλες περιοχές, οι οποίες απαιτούν και μεγαλύτερη χωρητικότητα δεξαμενόπλοιων. Επισημαίνεται ότι το εμπόριο αργού πετρελαίου έχει αλλάξει δραστικά από τις γεωπολιτικές αναταραχές μετά την πολεμική σύγκρουση στην Ουκρανία.
Τα τονομίλια έχουν αυξηθεί σημαντικά καθώς οι εισαγωγές της ΕΕ από τον Περσικό Κόλπο συνιστούν πιο μακρινό ταξίδι σε σύγκριση με την προμήθεια από ρωσικά λιμάνια, ενώ οι αυξανόμενες εξαγωγές πετρελαίου των ΗΠΑ και οι χαλαροί περιορισμοί παραγωγής του ΟΠΕΚ+ φέρνουν περισσότερο πετρέλαιο στην αγορά.
Το ρωσικό αργό πετρέλαιο με μεγάλη έκπτωση κατευθύνεται τώρα προς την Ανατολή, και έτσι τα πλοία Aframax και Suezmax έχουν αποκομίσει τα περισσότερα οφέλη κατά τη μεταφορά αργού από τη Βαλτική και τους τερματικούς σταθμούς της Αρκτικής Ρωσίας στην Κίνα και την Ινδία.
Με τη συνεχή βελτίωση της δυναμικής προσφοράς – ζήτησης υπό τις τρέχουσες γεωπολιτικές διαταραχές, τα ναύλα στα δεξαμενόπλοια αργού θα συνεχίσουν να παρουσιάζουν έντονη ανάπτυξη το 2023, ενώ τα τρέχοντα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς θα ευνοήσουν ιδιαίτερα τα μεγέθη Aframax και Suezmax.
Υψηλά ναύλα
Οσον αφορά τα υπερδεξαμενόπλοια (Very Large Crude Carrier – VLCC) σημειώνεται ότι για το μεγαλύτερο μέρος του 2022 ήταν καθηλωμένα και τα ναύλα βρίσκονταν πολύ κάτω από τα λειτουργικά κόστη, πράγμα που σημαίνει ότι δεν μπορούσαν να καλύψουν ούτε το κόστος του ταξιδιού.
Ωστόσο, από τον Ιούλιο και μετά πέρασαν σε θετικό έδαφος, ενώ τον Νοέμβριο έφτασαν σε υψηλά επίπεδα άνω των 100.000 δολ./ημέρα. Στην παρούσα συγκυρία αυτό που παρατηρείται είναι ότι το βιβλίο παραγγελιών είναι πολύ φτωχό αφού ανέρχεται στο 7,5% του παγκόσμιου στόλου (το χαμηλότερο από το 1997).
Επιπλέον η λειτουργία των πλοίων γίνεται σε χαμηλές ταχύτητες για να ικανοποιήσουν τα όρια εκπομπών ρύπων ρύπανσης. Οι δύο παραπάνω συνθήκες συνεχίζουν να υποστηρίζουν ικανοποιητικά ναύλα για τα VLCC τα επόμενα χρόνια. Πιο συγκεκριμένα, αυτοί οι παράγοντες θα περιορίσουν την αύξηση της προσφοράς μέχρι το 2024.
Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»


Latest News

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες