Πολύ μεγάλες ελλείψεις σε συγκεκριμένες επαγγελματικές δεξιότητες – όπως είναι νοσοκόμοι, υδραυλικοί, συγκολλητές, μεταφορείς, μηχανικοί και ειδικοί στη φροντίδα μεγαλύτερων σε ηλικία ατόμων – καταγράφονται αυτό το διάστημα σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Αιτίες η γήρανση του πληθυσμού, οι μεγάλες αλλαγές στην αγορά εργασίας, ο αντίκτυπος της πανδημίας και οι χαμηλοί μισθοί που προσφέρονται σε ορισμένους κλάδους με αποτέλεσμα να λείπουν χέρια από γραφεία, επιχειρήσεις και εργοστάσια.
Η Ολλανδία, το Βέλγιο και η Τσεχία καταγράφουν σχεδόν το 5% των κενών τέτοιων θέσεων εργασίας, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στη Γερμανία, που έχει άμεση ανάγκη από 400.000 περίπου εργαζόμενους πάσης φύσης, φτάνει το 4,5%. Η Γαλλία και η Ιταλία πλησιάζουν το 2,5% και η Ισπανία στο 0,8% με 144.000 κενές θέσεις, διπλάσιες από όσες υπήρχαν πριν από μια δεκαετία όταν ξεκίνησαν να κρατούνται στοιχεία σύμφωνα με στοιχεία του Εθνικού Ινστιτούτου Στατιστικής της χώρας, σημειώνει σε εκτεταμένη έρευνά της η «El Pais». Η ανάγκη για ξένο εργατικό δυναμικό επηρεάζει και τη Βρετανία, ειδικά μετά το Brexit. Εκεί 1,5 εκατομμύριο εργαζόμενοι λείπουν σε βασικούς τομείς της οικονομίας.
Για να αντιμετωπιστεί η ανάγκη αυτή και ενώ οι κυβερνήσεις περιμένουν να αποφασιστούν από τις Βρυξέλλες πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της έλλειψης εργατικού δυναμικού, οι ίδιες χώρες έσπευσαν να λάβουν έκτακτα δικά τους μέτρα. Η Γερμανία μείωσε τη γραφειοκρατία και διευκόλυνε την αναγνώριση πτυχίων, ενώ η Γαλλία ετοιμάζει μεταναστευτικό νόμο που θα επιτρέπει την πρόσληψη μεταναστών και αιτούντων άσυλο. Το Βέλγιο έχει εφαρμόσει ενιαία άδεια εργασίας και διαμονής. Η Ισπανία έχει εφαρμόσει νομοθετικές αλλαγές για να βρεθούν εργαζόμενοι στη χώρα καταγωγής τους, αναφέρει η ισπανική εφημερίδα.
Στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης η ανεργία έχει υποχωρήσει στο χαμηλότερο επίπεδο του 21ου αιώνα φτάνοντας το 6,5% για τον Οκτώβριο όπως αναφέρει η Eurostat. Ταυτόχρονα το 3,1% της προσφοράς θέσεων εργασίας στην ευρωζώνη παρέμεινε ακάλυπτο μέχρι το τρίτο τρίμηνο του 2022 για το οποίο υπάρχουν τα πιο τελευταία στοιχεία. Σε περίπου τριάντα επαγγέλματα η έλλειψη εργατικού δυναμικού είναι σοβαρή και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι εάν το 70% του πληθυσμού είναι τώρα σε ηλικία εργασίας, το 2070 το ποσοστό θα πέσει στο 54%, αναφέρει η «El Pais».
Λαμβάνουν μέτρα
Αντιμέτωπες με αυτή την κατάσταση όλο και περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες αναζητούν ενεργά εργαζομένους στο εξωτερικό εγκρίνοντας νέα εργασιακά πρότυπα και παρέχοντας κίνητρα.
Την ίδια ώρα και η Κομισιόν έχει βάλει εμπρός πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Πριν από λίγο καιρό ξεκίνησε αναθεώρηση της οδηγίας για τη λεγόμενη μπλε κάρτα, η οποία έχει σαν στόχο να προσελκύσει μετανάστες υψηλής ειδίκευσης. «Κυρίως επιδιώκει να προσελκύσει γιατρούς, μηχανικούς και (εργαζόμενους) ανάλογου είδους προφίλ» λέει στην «El Pais» ο Χαβιέ Μορένο, ευρωβουλευτής της Ισπανίας που ήταν εισηγητής στην επεξεργασία της σχετικής αυτής οδηγίας.
Είναι πολύ νωρίς για να είναι ακόμη ορατά τα αποτελέσματα, υποστηρίζει, επειδή «οι εθνικοί νόμοι πρέπει ακόμα να τροποποιηθούν ανάλογα» λέει. Ο Μορένο εργάζεται επίσης πάνω σε νέα αναθεώρηση, η οποία έχει στόχο να φέρει προς εργασία στην Ευρώπη και λιγότερο εξειδικευμένους εργαζομένους.
Η ΕΕ με την κίνηση αυτή αναπτύσσει πιο πρακτικές και λιγότερο περίπλοκες νομικές και πολιτικές προτάσεις για τη δημιουργία κανονισμού ή οδηγίας για ευκολότερη μετανάστευση για εργασία στην ΕΕ. Αυτό όμως δεν είναι καθόλου εύκολο καθώς συχνά τέτοιες προσπάθειες έρχονται σε σύγκρουση με εθνικές ευαισθησίες, ειδικά κοντά σε εκλογικές περιόδους, αναφέρεται.
Τα υψηλότερα ποσοστά θέσεων εργασίας που δεν καλύπτονται είναι αυτά της Ολλανδίας, του Βελγίου και της Τσεχίας. Πολύ κοντά βρίσκεται η Γερμανία με ποσοστά σχεδόν διπλάσια από τη Γαλλία και την Ιταλία.
Σύμφωνα με κοινοτική έκθεση που αναλύει το πρόβλημα των κενών θέσεων, η οποία εκπονήθηκε από την Ευρωπαϊκή Αρχή Εργασίας και δημοσιεύτηκε το 2021, μεταξύ των επαγγελμάτων με τη μεγαλύτερη ζήτηση είναι οι υδραυλικοί, οι νοσηλευτές οι αναλυτές συστημάτων, οι συγκολλητές και οι εργαζόμενοι σε οδικές εμπορευματικές μεταφορές.
Πηγή: Έντυπη έκδοση Τα Νέα
Latest News
Reuters: Σχέδια για υποτίμηση του γουάν ενόψει του Trump 2.0
Αποκλειστικό δημοσίευμα του Reuters αναφέρει τα σχέδια της Κίνας για να αντιμετωπίσει τους δασμούς Τραμπ
Ισχυρό ξεκίνημα για την Inditex στην εορταστική περίοδο
Η Inditex φαίνεται πως πηγαίνει καλύτερα μετά τα αποτελέσματα τρίτου τριμήνου τα οποία ήταν κάτω από τις προβλέψεις
Economist: Στην πεντάδα του χρυσού «μεταλλίου» για το 2024 η Ελλάδα [πίνακες]
Η καθιερωμένη ανάλυση του Economist για το ποια οικονομία τα πήγε καλύτερα το έτος που ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες
Reuters: Το κενό ηγεσίας επιδεινώνει την οικονομική δυσπραγία της Ευρώπης
Αν και η Ευρώπη υπερηφανεύεται για την ανοικτή οικονομία της, οι πιο άμεσες προκλήσεις εντοπίζονται στο εμπόριο, αναφέρει το Reuters
Περιστέρια και γεράκια στην ΕΚΤ - Όταν η βασική διαφωνία δεν είναι στα επιτόκια
Την Πέμπτη πραγματοποιείται η τελευταία για φέτος συνεδρίαση της ΕΚΤ - Τα στοιχήματα για τα επιτόκια
Η οικονομική πολιτική του Τραμπ θα φέρει «καταστροφή», προειδοποιεί ο Μπάιντεν
Ο Τζο Μπάιντεν προειδοποίησε εναντίον της εφαρμογής του προγράμματος Project 2025 που φέρεται να ενστερνίζεται ο Ντόναλντ Τραμπ
Είναι ένας ανταγωνιστικός κόσμος - Ποιοι πληρώνονται καλύτερα σήμερα;
Η διεθνής αγορά εργασίας αναγκάζει ορισμένες εταιρείες να πληρώνουν περισσότερα σε... φθηνότερες περιοχές
Πώς οι κινεζικές αεροπορικές βρέθηκαν να κυριαρχούν στις πτήσεις από Ευρώπη σε Ασία
Οι κινεζικές αεροπορικές εκμεταλλεύονται τις ρωσικές αντι-κυρώσεις και επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους
Το κεφάλαιο για το λίθιο στη συμφωνία ΕΕ - Mercosur που πέρασε «στα ψιλά»
Αναλυτές της ολλανδικής τράπεζας ING δήλωσαν ότι η σημασία των κρίσιμων πρώτων υλών
Merger Monday: Σε μία ημέρα έκλεισαν deals 35 δισ. δολαρίων
Η επανεκλογή Τραμπ προκαλεί ευφορία στις επιχειρήσεις και τονώνει εξαγορές και συγχωνεύσεις