Με τη συνταγματική ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) να έχει γίνει  τελευταία «μήλον έριδος» και τον πρόεδρό της Χρήστο Ράμμο το επίκεντρο  της αντιπαράθεσης μεταξύ της κυβέρνησης και αξιωματικής αντιπολίτευσης, η οποία έφτασε και στο ελληνικό Κοινοβούλιο, με την κατάθεση από τον ΣΥΡΙΖΑ πρότασης μομφής και την προβλεπόμενη από το Σύνταγμα και τον Κανονισμό της  Βουλής συζήτηση, επιβεβαιώνεται η διαπίστωση ότι στην Ελλάδα νομοθετούμεν θεσμούς μετ΄ευκολίας, αλλά τους χρησιμοποιούμεν άνευ ευλαβείας ή, μάλλον, δι’  αλλότριους σκοπούς.

Μάλιστα, η αντιπαράθεση και η κομματικοπολιτική αυτή σύγκρουση  στη Βουλή  συνοδεύτηκε από μια αστραπιαία αινιγματική  ανάρτηση του Χρήστου Ράμμου στα social media  (κοινωνικά δίκτυα) με μια φράση από το Κατά Λουκάν Ευαγγέλιο … Oυ γαρ οίδασι τι ποιούσι…», που είπε ο εσταυρωμένος Ιησούς ως αντίδραση  στους σταυρωτές του.

«Πάτερ, άφες αυτοίς· ου γαρ οίδασι τι ποιούσι» (Λουκάς,  23,34). «Πατέρα μου, συγχώρα τους, δεν ξέρουν τι κάνουν»

Τώρα,  γιατί χρησιμοποίησε ο κ. Ράμμος αυτή την ευαγγελική φράση, την οποία στη συνέχεια αμέσως «κατέβασε» και ως αντίδραση για ποιόν ή για ποιους, μόνο εκείνος γνωρίζει. Πάντως, όχι για τους λόγους που την είπε ο Ιησούς, δηλαδή όχι από οργή ή για παραδειγματική τιμωρία  των εχθρών του .

Πάντως, κάτι περισσότερο  θα γνωρίζει ο κ. Ράμμος, όπως και όλοι σχεδόν οι άλλοι επικεφαλής των 170  άλλων  Ανεξάρτητων  Διοικητικών  Αρχών (ΑΔΑ)  ή απλώς Ανεξάρτητων  Αρχών , οι οποίες  είναι  διοικητικά όργανα ενταγμένα στο Νομικό Πρόσωπο του Κράτους ή έχουν δική τους ιδιαίτερη νομική προσωπικότητα, δηλαδή  είναι οιονεί «κράτος εν κράτει»!

Δεν είναι η πρώτη φορά

Σημειώνεται ότι  δεν η πρώτη φορά που η Α.Δ.Α.Ε. αποτελεί επίκεντρο κομματικής  αντιπαράθεσης  ή απαξίωσης τόσο από τον κρατικό μηχανισμό όσο και από την εκτελεστική εξουσία. Υπενθυμίζω την περιπέτειά της κατά το προηγούμενο σκάνδαλο των υποκλοπων στη διετία 2004-2005. Τότε, ενώ είχε γίνει γνωστό στα ανώτατα κλιμάκια της Κυβέρνησης, ότι παρακολουθούντο τα τηλέφωνα πολλών ανώτατων κρατικών λειτουργών, μεταξύ των οποίων και αυτό του τότε πρωθυπουργού, στην προσπάθεια διερεύνησης της υπόθεσης, αγνοήθηκε παντελώς η Α.Δ.Α.Ε., αν και καθ’ ύλην αρμόδια, και η υπόθεση ανατέθηκε στα αδιαφανή όργανα των μυστικών υπηρεσιών, εγείροντας έτσι και βάσιμες υπόνοιες σχετικά με την σκοπιμότητα της ανάθεσης.

Τα επιχειρήματα που διατύπωσε η Κυβέρνηση σχετικά με την παράκαμψη της Α.Δ.Α.Ε. ήταν ότι αφενός επρόκειτο περί υπόθεσης υψίστης εθνικής ασφαλείας και αφετέρου η Α.Δ.Α.Ε. ήταν ανέτοιμη να το υποστηρίξει, διότι  δεν είχε την ανάλογη στελέχωση και υλικοτεχνική υποδομή.

Χρ. Ράμμος

Χρ. Ράμμος

Το πρώτο είναι αβάσιμο, αφού η ΑΔΑΕ είναι επιφορτισμένη από το Νόμο να ασχολείται με θέματα εθνικής ασφάλειας, όπως και με τον έλεγχο ακόμα και αυτής της Εθνικής Υπηρεσίας .

Το δεύτερο, δηλαδή η έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής, είχε χαρακτηρισθεί ως «παθογένεια». Η υπόθεση έγινε ευρέως γνωστή, αλλά η διαλεύκανσή της δεν είχε προχωρήσει καθόλου, προκαλώντας εύλογες εικασίες περί μεθοδεύσεων συγκάλυψης.

Όταν εκλήθη η Αρχή να συνεισφέρει, ήδη ένα χρόνο μετά και με πολλά από τα στοιχεία της υπόθεσης ήδη κατεστραμμένα, η έρευνά της, σε σύντομο χρονικό διάστημα, και παρά την εμφανή ατολμία των πορισμάτων, απέφερε σημαντικά ευρήματα, που συνέδεαν την υπόθεση αυτή με μυστικές υπηρεσίες ξένων κρατών, καθώς και τεράστια πρόστιμα προς τις εμπλεκόμενες εταιρείες. Αυτή η περίπτωση είναι χαρακτηριστική του φαινομένου πρώτα να δημιουργούνται Ανεξάρτητες Αρχές που υποτίθεται ότι θα περιορίσουν τις εξουσίες της Κυβέρνησης και στη συνέχεια η ίδια η Κυβέρνηση να τις απαξιώνει μέσω της μη παροχής μέσων που θα βοηθήσουν στην επίτευξη των σκοπών τους.

Αλλά, και η ακύρωση, στη συνέχεια (τον Οκτώβριο του 2010), ως παράνομης  από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας της  απόφαση της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) με την οποία είχε επιβληθεί πρόστιμο 76 εκατ. ευρώ (25,6 δισ. δρχ.) στην εταιρεία κινητής τηλεφωνίας Vodafone και της δεύτερης  απόφασης με την οποία είχε επιβληθεί  το πρόστιμο των 7,3 εκατ. ευρώ  στην Εricsson καταδεικνύει  ότι είναι  έντονα θολό το τοπίο στον χώρο των ανεξάρτητων αρχών, ακόμα κι όταν αυτές είναι συνταγματικά κατοχυρωμένες. Υπενθυμίζω ότι η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου αποφάσισε ότι πρέπει να ακυρωθούν τα πρόστιμα καθώς οι συνεδριάσεις της ΑΔΑΕ δεν ήταν δημόσιες (ανοικτές στους πολίτες), όπως επιτάσσουν η διεθνής και η ελληνική νομοθεσία. Στη συνέχεια, οι σύμβουλοι Επικρατείας ανέπεμψαν και τις δύο υποθέσεις στην ΑΔΑΕ προκειμένου να εκδώσει άλλες νέες νόμιμες αποφάσεις προστίμων στις δύο εταιρείες. Οι δικαστές (αποφάσεις 3319-3320/2010), ερμηνεύοντας την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου που επιτάσσει τον κανόνα της «δίκαιης δίκης» και τις επιταγές του Συντάγματος για το απόρρητο των επικοινωνιών και του τρόπου λειτουργίας ανεξάρτητων αρχών, έκριναν ότι ο κανονισμός εσωτερικής λειτουργίας της ΑΔΑΕ είναι παράνομος. Και αυτό γιατί «θεσπίζει απαγόρευση της δημοσιότητας των συνεδριάσεων της Αρχής».

Από τη συνέντευξη για τις υποκλοπές το 2004

Αυτή η μορφή ανεξάρτητου διοικητικού φορέα μέσα στη δημόσια διοίκηση ή ως «καπέλο» στη δημόσια διοίκηση, πρωτοεμφανίστηκε από τα τέλη της δεκαετίας του 1980, όταν πήρε τη μορφή νομοθετικής  «μόδας» ή επιδημίας (παραδόξως  πάνω από  δέκα, και με απίθανες ονομασίες, ιδρύθηκαν  στην περίοδο της οικονομικής κρίσης 2010-2019!!!) χωρίς να έχουν εξασφαλισθεί,  οι προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη, σύμφωνα με το Σύνταγμα, λειτουργία τους, όπως αρμόζει σε ένα κράτος δικαίου  και σε μιαν ευνομούμενη Πολιτεία. Δηλαδή,  χωρίς να έχει αξιολογηθεί  ή να έχει απαντηθεί το ερώτημα αν επιτυγχάνουν  τους σκοπούς ή τους στόχους  για τους οποίους ιδρύθηκαν και αν δικαιολογούν  τις δαπάνες λειτουργίας τους που επιβαρύνουν τους φορολογούμενους.

Απασχολούνται 32 άτομα με μισθό 4.000 ευρώ;

‘Όπως θα αναφέρω αναλυτικά στο επόμενο σημείωμα  αυτές οι ανεξάρτητες  αρχές ή διοικητικοί φορείς ανέρχονται σε περίπου 170 (σύμφωνα με την έρευνά μου), από τους οποίους μόνο πέντε προβλέπονται από το Σύνταγμα, απασχολούν κατά μέσον όρο πάνω από 100 άτομα (συνολικά πάνω από 17.000) και επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό με εκατοντάδες εκατ. ευρώ (μόνο για τη λειτουργία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημόσιων Εσόδων ο κρατικός προϋπολογισμός αναφέρει ετήσια δαπάνη πάνω από 500 εκατ. ευρώ, ενώ τελευταία έγιναν προκηρύξεις για  πάνω από 1.600 προσλήψεις υπαλλήλων).

Στην Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ), η οποία είναι στην επικαιρότητα, για παράδειγμα, απασχολούνται, όπως αναλυτικά αναφέρω στη συνέχεια 32 άτομα (από τα οποία 15 μόνο ένας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης!) με συνολική δαπάνη λειτουργίας που το κρίσιμο και δοκιμαζόμενο από υγειονομική κρίση και ενεργειακή κρίση 2020 έφτασε στα 3,1  εκατ. ευρώ, ενώ για το 2021 εκτιμάται στα 2 εκατ. ευρώ. Αν ληφθεί υπόψη ότι, με βάση την Έκθεση Πεπραγμένων άλλων μεγάλων ανεξάρτητων αρχών, το 80% τουλάχιστον της δαπάνης αυτής αφορά μισθοδοσία, τότε ο παραπάνω ανεξάρτητος διοικητικός φορέας διαθέτει για τη μισθοδοσία των 32 απασχολούμενων σ΄ αυτόν 1,6 εκατ. ευρώ ετησίως ή κατά μέσον όρο … 50.000 ευρώ κατά υπάλληλο ετησίως ή πάνω από 4.000 ευρώ μηνιαίως.

Κι επειδή οι παραπάνω εκτιμήσεις  ίσως θεωρηθούν υπερβολικές ή ότι είναι μεμονωμένες περιπτώσεις, παραθέτω στη συνέχεια από τον κρατικό προϋπολογισμό ή από τις επίσημες Εκθέσεις Πεπραγμένων αντίστοιχα οικονομικά στοιχεία για μερικές άλλες μεγάλες ανεξάρτητες αρχές, όπως ΑΣΕΠ, Συνήγορο Καταναλωτή, Συνήγορο του Πολίτη. Συγκεκριμένα:

  • Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ): Απασχολούνται  260 άτομα (από τα οποία 220 μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι) με ετήσια  συνολική δαπάνη, σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό, 18 εκατ. ευρώ για το 2021, έναντι  11,6 εκατ. ευρώ το 2020 (η Έκθεση Πεπραγμένων αναφέρει συνολική δαπάνη 10,9 εκατ. ευρώ από την οποία 10 εκατ. ευρώ για μισθοδοσία). Έτσι, με βάση τα στοιχεία για το 2020 (90% της συνολικής δαπάνης αφορά μισθοδοσία), το 2021 διατέθηκαν για αμοιβές 16 εκατ. ευρώ ή 61.500 ευρώ ετησίως κατά υπάλληλο ή 5.125 ευρώ μηνιαίως κατά απασχολούμενο!
  • Συνήγορος Πολίτη: Στην ανεξάρτητη αυτή αρχή απασχολούνται  205 άτομα (142 ειδικοί επιστήμονες). Η συνολική δαπάνη λειτουργίας της, σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό και την Έκθεση Πεπραγμένων διαμορφώθηκε το 2021 σε 7 εκατ. ευρώ. Αν ληφθεί υπόψη, με βάση  τα αντίστοιχα στοιχεία  για τις δύο προηγούμενες ανεξάρτητες αρχές, ότι δηλαδή η μισθοδοσία αντιπροσωπεύει ποσοστό 80% έως 90% της συνολικής δαπάνης, τότε για τους 205 υπαλλήλους του Συνηγόρου του Πολίτη  οι φορολογούμενοι πλήρωσαν το 2021  ποσό περίπου 6 εκατ. ευρώ ή 30.000 περίπου ετησίως ή 2.500 μηνιαίως (περίπου το μισό των παραπάνω παραδειγμάτων!)
  • Συνήγορος Καταναλωτή: Απασχολούνται  50 υπάλληλοι με συνολική δαπάνη 2 εκατ. ευρώ. Με βάση τις παραπάνω παραδοχές, το ποσό που διατέθηκε για μισθοδοσία των 50 υπαλλήλων εκτιμάται σε 1,6 εκατ. ευρώ ή 32.000 ετησίως ή 2.700 μηνιαίως (δηλαδή στα ίδια περίπου  επίπεδα με τους εργαζόμενους στον Συνηγορο του Καταναλωτή.

Εύλογα ερωτήματα που ζητούν απάντηση

Λένε ότι έχουν μεγάλο βαθμό ανεξαρτησίας απέναντι στην Κυβέρνηση καθώς δεν υπόκεινται, κατ’ εξαίρεση, σε ιεραρχικό έλεγχο, αλλά το ίδιο πρέπει να ισχύει και απέναντι στην εκάστοτε αντιπολίτευση. Εν πάση περιπτώσει, είτε είναι ισχυρές είτε ασθενείς  οι ενδείξεις που παρουσίασε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου  για τον σημερινό επικεφαλής της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ), ότι δηλαδή μετέτρεψε  την ανεξάρτητη αυτή αρχή « σε περίεργη προνομιακή σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ και τον πρόεδρό του» με κορυφαία εκείνη κατά την οποία εμφανίζεται ο κ. Τσίπρας να  κραδαίνει ένα φάκελο  με στοιχεία που προφανώς ενεχείρισε ο κ. Ράμμος κατά τη συνάντηση τους, οι εξελίξεις αυτές  δικαιώνουν παλαιότερη δημοσιογραφική  έρευνα του «Οικονομικού Ταχυδρόμου»  σχετικά με την ύπαρξη δεκάδων πολυώνυμων τέτοιων ανεξάρτητων  διοικητικών φορέων, το κόστος λειτουργίας τους  και την επίτευξη των στόχων για τους οποίους ιδρύθηκαν . Δηλαδή, αν ανταποκρίνονται στην αποστολή τους  που είναι είτε η ρύθμιση της άσκησης ενός συνταγματικού δικαιώματος, είτε η ρύθμιση μιας οικονομικής, κατά κανόνα, δραστηριότητας που συνιστά αγορά απελευθερωμένης δημόσιας υπηρεσίας είτε η αισθητή βελτίωση  της εικόνας  των αντίστοιχων τομέων της οικονομίας και κοινωνίας . Επίσης, αν ανταποκρίνονται στις αρμοδιότητες που αφορούν την έκδοση εκτελεστών διοικητικών πράξεων και την εξουσία τους  που είναι κανονιστικής, ελεγκτικής και γνωμοδοτικής υφής.

Σκοπός, αρμοδιότητες

Η επικαιρότητα με τις υποκλοπές και τη συζήτηση στη Βουλή της πρότασης δυσπιστίας  -μομφής του ΣΥΡΙΖΑ κατά της κυβέρνησης έχει, προφανώς, προκαλέσει στους Έλληνες  εύλογα ερωτήματα γύρω από την Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ), δηλαδή ποια είναι αυτή η ανεξάρτητη αρχή, ποιοι είναι οι σκοποί της, πώς λειτουργεί, τι κάνει  και πόσο κοστίζει. Για απαντήσεις στα παραπάνω αυτά γενικά ερωτήματα ανοίγω σήμερα σχετικό δημοσιογραφικό φάκελο, όπου παρατίθενται συγκεκριμένα επίσημα ενημερωτικά στοιχεία, όπως  κρατικός προϋπολογισμός, ετήσιες Εκθέσεις Πεπραγμένων,  αντίστοιχοι διαδικτυακοί ιστότοποι κι άλλα.  Ειδικότερα, από τη διαδικτυακή πύλη της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΑΔΕ)  παραθέτω μερικές   χρήσιμες πληροφορίες , που αφορούν τον σκοπό, τις αρμοδιότητες, τις δραστηριότητες, το  απασχολούμενο προσωπικό και τον προϋπολογισμό. Συγκεκριμένα:

Σκοπός: Η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΑΔΕ) έ χει ως σκοπό την προστασία του απορρήτου των επιστολών, της ελεύθερης ανταπόκρισης ή επικοινωνίας με οποιονδήποτε άλλο τρόπο καθώς και την ασφάλεια των δικτύων και πληροφοριών, σύμφωνα με το άρθρο 1 του νόμου 3115/2003 ( παράγραφος 2 του άρθρου 19 του Συντάγματος).  Στην έννοια της προστασίας του απορρήτου των επικοινωνιών περιλαμβάνεται και ο έλεγχος της τήρησης των όρων και της διαδικασίας άρσης του απορρήτου, που προβλέπονται από τον νόμο.

Διοικητική αυτοτέλεια: Η ΑΔΑΕ είναι Ανεξάρτητη Αρχή που απολαύει διοικητικής αυτοτέλειας. Οι αποφάσεις της ΑΔΑΕ κοινοποιούνται με μέριμνά της στον υπουργό Δικαιοσύνης, ενώ στο τέλος κάθε έτους υποβάλλεται Έκθεση των πεπραγμένων της στον πρόεδρο της Βουλής, στον υπουργό Δικαιοσύνης και στους αρχηγούς των κομμάτων που εκπροσωπούνται στη Βουλή και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Η ΑΔΑΕ υπόκειται σε κοινοβουλευτικό έλεγχο κατά τον τρόπο και τη διαδικασία που κάθε φορά προβλέπεται από τον Κανονισμό της Βουλής.

Αρμοδιότητες: Οι κύριες αρμοδιότητες της ΑΔΑΕ είναι:

•    Η διενέργεια τακτικών και έκτακτων ελέγχων σε εγκαταστάσεις δημόσιων υπηρεσιών ή και ιδιωτικών επιχειρήσεων που ασχολούνται με ταχυδρομικές, τηλεπικοινωνιακές ή άλλες υπηρεσίες.

•    Ο έλεγχος από πλευράς νομιμότητας σε ό,τι αφορά τους όρους και τις διαδικασίες που ακολουθούνται κατά την εφαρμογή των διατάξεων για άρση του απορρήτου, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην κείμενη νομοθεσία.

•    Η διενέργεια ακροάσεων παρόχων υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών και ταχυδρομικών υπηρεσιών για πιθανές παραβάσεις της κείμενης νομοθεσίας για τη διασφάλιση του απορρήτου των επικοινωνιών.

•    Η επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων, σε περίπτωση που διαπιστώνεται παραβίαση της κείμενης νομοθεσίας περί απορρήτου των επικοινωνιών.

•    Η έκδοση κανονιστικών και άλλων αναγκαίων πράξεων αναφορικά με τα εφαρμοστέα μέτρα για τη διασφάλιση του απορρήτου των επικοινωνιών.

•    Η έκδοση γνωμοδοτήσεων, συστάσεων και υποδείξεων επί θεμάτων της αρμοδιότητας της Αρχής.

•    Η εξέταση καταγγελιών για παραβίαση του απορρήτου τηλεφωνικών και διαδικτυακών επικοινωνιών ή επικοινωνιών μέσω ταχυδρομικών υπηρεσιών.

Διοίκηση, προσωπικό, δαπάνη

Η Ολομέλεια της ΑΔΑΕ συγκροτείται από τον πρόεδρο, τον αντιπρόεδρο, τον αναπληρωτή αντιπρόεδρο, πέντε μέλη και τους αναπληρωτές τους. Η Ολομέλεια της Αρχής επιλέγεται από τη Βουλή, σύμφωνα με το άρθρο 101Α, παρ. 2 του Συντάγματος και τη διαδικασία που προβλέπεται από τον Κανονισμό της Βουλής, και διορίζεται με απόφαση του υπουργού Δικαιοσύνης, μέσα σε 15 ημέρες από την κοινοποίηση σε αυτόν της απόφασης της διάσκεψης των 16 Προέδρων της Βουλής.

Για τη στελέχωση της ΑΔΑΕ είχαν αρχικά συσταθεί 40 θέσεις προσωπικού. Με νεότερες ρυθμίσεις του Ν. 4024/2011 «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο – βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012–2015», καταργήθηκαν δύο θέσεις, αλλά με άλλους νόμους  αυξήθηκαν σε  50 θέσεις, από τις οποίες οι είκοσι τέσσερις (24) είναι θέσεις Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού, οι είκοσι τρεις (23) θέσεις τακτικού προσωπικού, οι δύο (2) θέσεις δικηγόρων παρ` Εφέταις ή παρ` Αρείω Πάγω με έμμισθη εντολή και μία (1) θέση Νομικού Συμβούλου.  Από τις 50 οργανικές θέσεις της ΑΔΑΕ, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2021, είχαν καλυφθεί τριάντα τέσσερις (34), οι οποίες κατανέμονται ως εξής: δεκαοκτώ (18) θέσεις τακτικού προσωπικού, δεκατρείς (13) θέσεις Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού, δύο θέσεις δικηγόρων παρ’ Αρείω Πάγω με έμμισθη εντολή και μία θέση νομικού συμβούλου.

Στο τέλος του 2021, το ανθρώπινο δυναμικό που υπηρετούσε στην ΑΔΑΕ αριθμούσε 32 άτομα, τα οποία κατανέμονται σε δεκαπέντε 15 θέσεις τακτικού μονίμου προσωπικού και δεκατέσσερις 14 θέσεις προσωπικού με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου, εκ των οποίων τρεις θέσεις τακτικού προσωπικού με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου και έντεκα 11 θέσεις Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού, δύο θέσεις δικηγόρων με έμμισθη εντολή και μία θέση νομικού συμβούλου.

 Ειδικότερα το ανωτέρω προσωπικό κατανέμεται κατά κατηγορία ως εξής:

1. Μόνιμο προσωπικό, 15 θέσεις ως εξής:

α) Κατηγορία Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ): Μία (1) θέση  Κλάδου ΠΕ Διοικητικού – Οικονομικού στο Αυτοτελές Τμήμα Προσωπικού και Διοικητικών Υπηρεσιών.

β) Κατηγορία Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ):  Τρεις (3)  Κλάδου ΤΕ Διοικητικού – Λογιστικού,  εκ των οποίων δύο στο Αυτοτελές Τμήμα Προσωπικού και Διοικητικών Υπηρεσιών και μία στο Αυτοτελές Τμήμα Οικονομικών Υπηρεσιών, τρεις (3)  θέσεις Κλάδου ΤΕ Μηχανικών,  εκ των οποίων δύο στη Διεύθυνση Διασφάλισης Υποδομών και Απορρήτου Τηλεπικοινωνιακών Υπηρεσιών και μία στη Διεύθυνση Διασφάλισης Απορρήτου Ταχυδρομικών Υπηρεσιών, μία  (1) θέση  Κλάδου ΤΕ Πληροφορικής στο Αυτοτελές Τμήμα Προσωπικού και Διοικητικών Υπηρεσιών.

γ) Κατηγορία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ): Τρεις (3) θέσεις  Κλάδου ΔΕ Διοικητικού – Λογιστικού,  εκ των οποίων μία στο Αυτοτελές Τμήμα Προσωπικού και Διοικητικών Υπηρεσιών, μία στο Αυτοτελές Τμήμα Οικονομικών Υπηρεσιών και μία στο Γραφείο Νομικού Συμβούλου και Νομικών Υπηρεσιών, τρεις (3) Κλάδου ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων, εκ των οποίων δύο στο Αυτοτελές Τμήμα Προσωπικού και Διοικητικών Υπηρεσιών και μία στο Αυτοτελές Τμήμα Οικονομικών Υπηρεσιών, μία (1) θέση Κλάδου ΔΕ Οδηγών,  στο Αυτοτελές Τμήμα Προσωπικού και Διοικητικών Υπηρεσιών.

2) Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό (ΕΕΠ), με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου, 11 θέσεις ως εξής:

α) ΕΕΠ, εννέα θέσεις – Βαθμίδα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ), με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου, ως εξής:  Μία (1) θέση  ΕΕΠ με γνωστικό αντικείμενο «Ασφάλεια Υπολογιστικών Συστημάτων»  στη Διεύθυνση Διασφάλισης Υποδομών και Απορρήτου Υπηρεσιών και Εφαρμογών Διαδικτύου, μία (1) θέση ΕΕΠ με γνωστικό αντικείμενο «Ασφάλεια Πληροφοριακών Συστημάτων και Εφαρμογών»,  στη Διεύθυνση Διασφάλισης Υποδομών και Απορρήτου Υπηρεσιών και Εφαρμογών Διαδικτύου, μία (1) θέση ΕΕΠ με γνωστικό αντικείμενο «Ασφάλεια Δικτύων με έμφαση στο Διαδίκτυο»,  στη Διεύθυνση Διασφάλισης Υποδομών και Απορρήτου Υπηρεσιών και Εφαρμογών Διαδικτύου, μία (1) θέση ΕΕΠ με γνωστικό αντικείμενο «Ασφάλεια Τηλεπικοινωνιακών Υποδομών, Συστημάτων και Υπηρεσιών», στη Διεύθυνση Διασφάλισης Υποδομών και Απορρήτου Τηλεπικοινωνιακών Υπηρεσιών, μία (1) θέση  ΕΕΠ με γνωστικό αντικείμενο «Ασφάλεια Συστημάτων Μετάδοσης Πληροφορίας», στη Διεύθυνση Διασφάλισης Υποδομών και Απορρήτου Τηλεπικοινωνιακών Υπηρεσιών, δύο (2) θέσεις  ΕΕΠ με γνωστικό αντικείμενο «Δίκαιο»,  στο Γραφείο Νομικού Συμβούλου και Νομικών Υπηρεσιών, μία (1) θέση ΕΕΠ με γνωστικό αντικείμενο «Διεθνείς και Δημόσιες Σχέσεις», στη Διεύθυνση Διασφάλισης Απορρήτου Ταχυδρομικών Υπηρεσιών. Μία (1) θέση  ΕΕΠ (αποσπασμένος μέσω Α΄ κύκλου κινητικότητας ΕΣΚ),  στη Διεύθυνση Διασφάλισης Υποδομών και Απορρήτου Τηλεπικοινωνιακών Υπηρεσιών.

β) Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό (προϊστάμενοι επί θητεία), δύο θέσεις:  μία (1) θέση  ΕΕΠ, με γνωστικό αντικείμενο «Ασφάλεια Δικτύων με έμφαση στο Διαδίκτυο»  στη Διεύθυνση Διασφάλισης Υποδομών και Απορρήτου Υπηρεσιών και Εφαρμογών Διαδικτύου, μία (1) θέση  ΕΕΠ, με γνωστικό αντικείμενο «Διεθνείς και Δημόσιες Σχέσεις», στο Αυτοτελές Τμήμα Διεθνών Συνεργασιών και Δημοσίων Σχέσεων.

3. Προσωπικό με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου, τρεις θέσεις ως εξής: α) Βαθμίδα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ): Δύο (2) θέσεις ΠΕ Διοικητικού – Οικονομικού, εκ των οποίων μία στη Διεύθυνση Διασφάλισης Απορρήτου Ταχυδρομικών Υπηρεσιών και μία στο Αυτοτελές Τμήμα Διεθνών Συνεργασιών και Δημοσίων Σχέσεων.

β) Βαθμίδα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ): Μία )1) θέση  ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων, στο Αυτοτελές Τμήμα Προσωπικού και Διοικητικών Υπηρεσιών.

4. Προσωπικό με σχέση έμμισθης εντολής της ΑΔΑΕ απασχολείται στο Γραφείο Νομικού Συμβούλου και Νομικών Υπηρεσιών ως εξής: ένας  (1) νομικός σύμβουλος, δικηγόρος παρ’ Αρείω και κάτοχος συναφούς με τους σκοπούς της ΑΔΑΕ μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών,  δύο (2) δικηγόροι παρ’ Αρείω Πάγω. Κατά το έτος 2021 τρεις υπάλληλοι της Αρχής ήταν αποσπασμένοι σε ευρωπαϊκούς οργανισμούς και δύο ακόμη σε άλλους φορείς του δημοσίου, ενώ αποχώρησαν λόγω μετάταξης μέσω ΕΣΚ τρεις υπάλληλοι της Αρχής. Στο πλαίσιο του Α’ Κύκλου Κινητικότητας του ΕΣΚ 2021 (Ν. 4440/2016, Α΄224) αποσπάστηκε στην ΑΔΑΕ, υπάλληλος με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό, για δύο έτη, με δυνατότητα παράτασης για ένα επιπλέον έτος.

Για την κάλυψη των οργανικών θέσεων της Αρχής που παραμένουν κενές, εκδόθηκε χορηγήθηκε έγκριση για την κίνηση των διαδικασιών πλήρωσης 14 θέσεων μονίμων υπαλλήλων και υπαλλήλων με σχέση εργασίας ιδιωτικού αορίστου χρόνου (ΙΔΑΧ). Η ανωτέρω διαδικασία, βρισκόταν  σε εξέλιξη, διεξάγεται, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, με ευθύνη του ΑΣΕΠ  για 10 θέσεις υπαλλήλων με σχέση εργασίας ιδιωτικού αορίστου χρόνου (ΙΔΑΧ), για τέσσερις θέσεις μόνιμων υπαλλήλων. Επιπλέον, η Αρχή προκειμένου να καλύψει τις αυξημένες υπηρεσιακές ανάγκες των οργανικών μονάδων της εξέδωσε την Ανακοίνωση – Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για μετατάξεις Διοικητικού Προσωπικού στην ΑΔΑΕ (με αρ. πρωτ.: 1556/11-7-2016, ΑΔΑ: ΩΗ3ΡΙΔ1-3ΚΥ). Η διαδικασία ολοκληρώθηκε εντός του 2021 και αναμένεται η τελευταία θέση, με μετάταξη, να καλυφθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2022. Από τις μετατάξεις αυτές αυξήθηκαν κατά τέσσερις οι οργανικές θέσεις της Αρχής, λόγω μεταφοράς οργανικής θέσης από τον φορέα προέλευσης.

Θα περίμενε κανείς ότι  σε ένα  τέτοιο  ειδικό ανεξάρτητο  διοικητικό φορέα θα κυριαρχούσε  το πανεπιστημιακό ή  ειδικό επιστημονικό προσωπικό. Αμ δε!  Συγκεκριμένα:

  • Από τους 32 απασχολούμενους στην ΑΑΔΕ το 2021, οι 15 είναι μόνιμοι κι από αυτούς μόνο ένας (1) είναι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και μάλιστα  στον Κλάδο  Διοικητικού Οικονομικού!
  • Από τους 13 ειδικούς επιστήμονες (μαζί με τους δύο προϊσταμένους) οι δύο  είναι  στο Γραφείο Νομικού Συμβούλου και άλλοι δύο στο Γραφείο Δημόσιων σχέσεων.
  • Από τους υπόλοιπους 14 μόνιμους υπαλλήλους, οι οι έξι είναι τεχνολογικής εκπαίδευσης (τρεις  στη Διεύθυνση  Διοικητικού – Λογιστικού και οι άλλοι τρεις  στη Διεύθυνση Διασφάλισης  Υποδομών και Απορρήτου Τηλεπικοινωνιών) και οι υπόλοιπο  7 Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης  (Διοικητικοί, γραμματείας, οδηγοί)
  • Από  τους τρεις πανεπιστημιακής εκπαίδευσης με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου, οι δύο είναι  στη Διεύθυνση Διοικητικού – Οικονομικού κι ένας στο Γραφείο Δημόσιων σχέσεων, ενώ  ένας της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης  είναι στον κλάδο Διοικητικών Γραμματέων!

Προϋπολογισμός της ΑΔΑΕ  1,8 εκατ. ευρώ το 2021, έναντι 3,1 εκατ. ευρώ το 2020!

Ο προϋπολογισμός της ΑΔΑΕ διαμορφώθηκε στο ποσό των 1.787.000 ευρώ έναντι 3.126.080 ευρώ του προηγούμενου έτους. Στον πίνακα που ακολουθεί εμφανίζονται αναλυτικά τα εγκεκριμένα ποσά του προϋπολογισμού της Αρχής ανά έτος, με αφετηρία το 2005, όταν ξεκίνησε ουσιαστικά το ελεγκτικό της έργο. Οι εγκεκριμένες πιστώσεις για καταναλωτικές και σύνθετες δαπάνες της ΑΔΑΕ για το έτος 2021 ανήλθαν στα 382.000 €, έναντι 560.080 € το έτος 2020.

Από τον  παρατιθέμενο στην Έκθεση Πεπραγμένων πίνακα προκύπτει ότι τα ποσά  προϋπολογισμού της Αρχής ανά έτος, με αφετηρία το 2005, όταν ξεκίνησε ουσιαστικά το ελεγκτικό της έργο, κυμαίνονται μεταξύ 1,6 εκατ. ευρώ (2014 και 2015) και 3,1 εκατ. ευρώ το 2020 (έτος έντονης οικονομικής και υγειονομικής κρίσης!)

Στο επόμενο: ποιες είναι οι άλλες 170 ανεξάρτητες αρχές

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επικαιρότητα