Η διαμάχη Leonard vs. Pepsico, Inc. δεν λέει και πολλά στο μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού, ωστόσο κρύβει μια από τις πιο συναρπαστικές αντιδικίες στα δικαστικά χρονικά. Μάλιστα, το Netflix δημιούργησε το ντοκιμαντέρ «Pepsi, πού είναι το τζετ μου;», προβάλωντας όλες τις πτυχές μιας «εξωφρενικής» ιστορίας.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο λεγόμενος «Πόλεμος των Cola» ήταν αδυσώπητος και τη δεκαετία του 1990 βρισκόταν στο αποκορύφωμά του. Η Pepsi ήθελε να χτυπήσει στην Coca-Cola που κατείχε το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς και στο πλαίσιο αυτό στόχευε στη νέα γενιά, προσλαμβάνοντας για τα διαφημιστικά της τα μεγαλύτερα αστέρια. Από τη Σίντι Κρόφορντ και τον Μάικλ Τζάκσον, έως Σακίλ Ο’ Νιλ, την Μαντόνα και το… υπερσύγχρονο μαχητικό αεροσκάφος Harrier.
SpaceX: Διαφημιστικό πακέτο-μαμούθ στο Twitter
To 1996 η Pepsi αποφάσισε να δημιουργήσει τη μεγαλύτερη διαφημιστική καμπάνια που είχε κάνει μέχρι τότε. Το δημιουργικό τμήμα της πολυεθνικής αποφάσισε να προχωρήσει με τα «Pepsi Stuff», όπου αγοράζοντας αναψυκτικά μάζευες πόντους και έπαιρνες δωρεάν καπελάκια, μπλουζάκια, μπουφάν, γυαλιά ηλίου και παρόμοια αντικείμενα. Στο φινάλε της διαφήμισης ένας μαθητής έφτανε στο σχολείο με ένα Harrier jump Jet αξίας 32 εκατομμυρίων (προηγμένο V/STOL μαχητικό της εποχής) και το σποτάκι έγραφε… «Harrier Jet 7.000.000 πόντοι».
Η επίμαχη διαφήμιση
Τότε συνέβη αυτό που δεν είχε σκεφτεί κανείς από την εταιρεία, καθώς ο 20χρονος John Leonard -αφού είδε πολλές φορές τη διαφήμιση- πρόσεξε πως δεν υπήρχαν «ψιλά γράμματα» ή αποποίηση ευθυνών που συνήθως υπάρχουν σε τέτοιες ενέργειες και ξεκίνησε να σκέφτεται τρόπους να αποκτήσει τους 7 εκατ. πόντους και να πάρει το Jet σπίτι του.
«Δαυίδ εναντίον Γολιάθ»
Ζητώντας τη βοήθεια και τη χρηματοδότηση του φίλου του και επιχειρηματία Todd Hoffman, ο Leonard εκπόνησε ένα σχέδιο για να κερδίσει το μεγαλύτερο έπαθλο από όλα. Συνειδητοποιώντας πως η αγορά εκατ. αναψυκτικών θα ήταν εξαιρετικά δαπανηρή, ο 20χρονος ανακάλυψε πως θα μπορούσε να αγοράσει τους πόντους με 10 σεντ τον καθένα: 700.000 δολάρια για ένα μαχητικό αξίας 32 εκατομμυρίων. «Η συμφωνία του αιώνα», σκέφτηκε. Και εκεί ξεκίνησε μια μακροχρόνια περιπέτεια, που συγκλόνισε τις ΗΠΑ. «Δαυίδ εναντίον Γολιάθ» ή κάποιος καιροσκόπος;
Ο 40χρονος Hoffman, στον οποίο στράφηκε ο 20χρονος, του έδωσε μια επιταγή 700.000 δολ. και μαζί την έστειλαν στην Pepsi. Η εταιρεία από την πλευρά της την έστειλε πίσω μαζί με… δύο κουπόνια για δωρεάν αναψυκτικά. Θεώρησαν πως τους έκαναν πλάκα, αλλά ο Leonard δεν τα παράτησε. Η εταιρεία, υποστήριξε πως ήταν απλά ένα αστείο, επισημαίνοντας πως εκατομμύρια άνθρωποι είδαν την διαφήμιση, αλλά μόνο ο 20χρονος προσπάθησε πραγματικά να πάρει την προσφορά. «Το εγχείρημα βασίζονταν στην ύπαρξη ονειροπόλων σαν κι εμένα, αλλά ποτέ δεν φαντάστηκαν ότι ένας ονειροπόλος θα είχε ποτέ πρόσβαση σε κάποιον που ήταν πρόθυμος να πάει σε αυτή την τρελή βόλτα και στην πραγματικότητα θα έδινε την επιταγή», ανέφερε ο Leonard.
Οι δύο πλευρές αλληλομηνύθηκαν, ενώ μάλιστα -για πολλούς σε μια ένδειξη ενοχής- η Pepsi άλλαξε δυο φορές την ίδια διαφήμιση. Αρχικά, αύξησε τον αριθμό των πόντων που χρειάζονταν για το Harrier Jet, από 7 σε 700 εκατομμύρια πόντους, ενώ στη συνέχεια πρόσθεσε στο σποτάκι το «Just Kidding» (απλά αστειευόμαστε), για να δείξει πως δεν εννοεί το δώρο. Η ζημιά βέβαια είχε γίνει.
Ο διακανονισμός
Όπως έγινε γνωστό, λίγο καιρό μετά την έναρξη της διαμάχης, η εταιρεία προσέφερε στον Leonard ένα εκατ. δολάρια για να τα βρουν, όμως εκείνος αρνήθηκε. Ήθελε το μαχητικό.
Από την πλευρά της η εταιρεία ανέφερε πως δεν γινόταν να δοθεί ένα πολεμικό αεροσκάφος ως δώρο, ενώ ενεπλάκη και το Πεντάγωνο, με τον εκπρόσωπό του να κάνει δηλώσεις για το κατά πόσο είναι νόμιμο να κατέχει πολίτης ένα Harrier Jet.
Η απόφαση
Την ίδια ώρα, στις συνεντεύξεις από πρώην επικεφαλείς στρατηγικής και διαφήμισης, ο ένας φαινόταν να ρίχνει τις ευθύνες στον άλλο… όμως, η Pepsi δικαιώθηκε στο δικαστήριο. Η επικεφαλής του δικαστηρίου της Νέας Υόρκης Kimba Wood ανέφερε χαρακτηριστικά «πως κανένας λογικός άνθρωπος δεν θα πίστευε ότι θα ήταν εφικτό να πάρει ένα Harrier Jet, μέσα από Pepsi Points».
Βέβαια, για να είμαστε ειλικρινείς, πολλοί ήταν αυτοί που πίστεψαν πως ο νεαρός έπρεπε να πάρει το μαχητικό, κάτι το οποίο δεν συνέβη ούτε στο εφετείο. Αυτό που έμεινε ήταν η φιλία Leonard – Hoffman και η υπόθεση που έμεινε στην ιστορία και πλέον διδάσκεται στις ΗΠΑ και περιλαμβάνεται σε νομικά εγχειρίδια.
Latest News
Οικογένεια Χαΐτογλου: Οι μικρασιάτες που έμαθαν στους ξένους τον «Μακεδονικό Χαλβά»
Η οικογένεια Χαΐτογλου ασχολείται 100 χρόνια με την παραγωγή χαλβά - Στο τιμόνι βρίσκεται σήμερα η τρίτη γενιά
Έφυγε από τη ζωή ο Δημήτρης Χαΐτογλου - Ο άνθρωπος πίσω από τον «Μακεδονικό Χαλβα»
Ήταν πρόεδρος της βιομηχανίας τροφίμων Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ - Ιδρύθηκε το 1924 στη Θεσσαλονίκη και είχε την μορφή οικοτεχνίας στο κέντρο της πόλης