Εντυπωσιακά πράγματα συμβαίνουν στην Ουκρανία µε βάση τις προσπάθειες κάποιων καλλιτεχνών και νέων ανθρώπων. Περισσότερο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περίπτωση της Οπερας Απέρτα στο Κίεβο. Με ιδρυτές τους Ρομάν Γκριγκόριφ και Ιλια Ραζουμέικο ο φορέας αυτός έχει εξελιχθεί σε βασικό θεσμό ανάπτυξης καλλιτεχνικής δράσης. Η ιστορία της Οπερας και του Μουσείου Κανένκο όπου πραγματοποιούνται οι δράσεις της είναι μεγάλη και πηγαίνει πολύ παλιά.
Βασικά η ιστορία του Μουσείου Κανένκο ξεκινά περίπου πριν από 150 χρόνια και φέρει όλες τις πληγές που έζησε το Κίεβο. Τότε ο έμπορος Μπόχνταν Κανένκο και η γυναίκα του Βαρβάρα Τερεστσένκο ίδρυσαν το Μουσείο ως ιδιωτική συλλογή. Σύμφωνα με τον πρώην διευθυντή του Ινστιτούτου Κέναν του Woodrow Wilson Center στην Ουάσιγκτον Blair A. Ruble, το 1918 η Τερεστσένκο δώρισε την έκθεση στην Ακαδημία Τεχνών και Επιστημών της Ουκρανίας. Μόλις ήλθαν οι Μπολσεβίκοι στην εξουσία τα ονόματα των δωρητών εξαφανίσθηκαν ενώ όλα τα πολύτιμα εκθέματα κρατικοποιήθηκαν και πολλά μάλιστα πωλήθηκαν, σε αλμυρές τιμές, από το νέο καθεστώς σε συλλέκτες στη Δύση!
Με την εισβολή των Ναζί στην ΕΣΣΔ ολόκληρη η συλλoγή μετακινήθηκε για ασφάλεια ανατολικότερα, στην πρωτεύουσα του Βασκορτοστάν, Ούφα, ενώ ό,τι απέμεινε πίσω στο Κίεβο έγινε έρμαιο στα χέρια των εισβολέων Ναζί. Μεταξύ 1986 – 1998 η συλλογή, που περιελάμβανε σπουδαία έργα τέχνης του 14ου έως και του 19ου αιώνα, από τα ταξίδια του ζεύγους σε διάφορες ευρωπαϊκές γκαλερί, έμεινε σφραγισμένη μέχρι το 1999. Τότε άνοιξε πάλι στο Κίεβο ως Μουσείο Τέχνης Κανένκο κοντά στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της πόλης δίπλα στο Πάρκο Τάρας Σεβτσένκο. Εντυπωσιασμένοι από την ιστορία του Μουσείου και της Συλλογής οι Γκριγκόριφ και Ραζουμέικο αποφάσισαν να δώσουν ιδιαίτερη ζωή στο ίδρυμα. Με εξαιρετική εμπειρία και επιτυχίες ως μουσικός παραγωγός και μουσικός ορχήστρας στην Ουκρανία και στη Δύση (κυρίως ΗΠΑ) ο πρώτος και συνθέτης κομματιών κλασικής μουσικής και θεμάτων σε ταινίες (σπουδασμένος στο Κίεβο και στη Βιέννη) ο δεύτερος, συνεργάσθηκαν, στο πλαίσιο της Οπερας Απέρτα, στον στόχο αναβίωσης του Μουσείου Κανένκο μέσα στις συνθήκες της πολεμικής κινητοποίησης.
Με τη συλλογή και πάλι αποθηκευμένη για λόγους ασφαλείας, ολόκληρα ράφια και μεγάλες αίθουσες του Μουσείου έμειναν κενές. Σκέφθηκαν τότε να αξιοποιήσουν τους χώρους πάνω στη βάση του έργου του Julio Cammino το 1554, «Μια μελέτη πάνω στο θέατρο» για τον τότε βασιλιά Φραγκίσκο Α’ της Γαλλίας. Η άποψη του Cammino ήταν πως το θέατρο ήταν μια φιλοσοφική πραγματεία, ξέχωρη από τη φυσική ύπαρξη της δράσης. Και με αφορμή έναν πίνακα της Συλλογής που είχε πωληθεί (από τους Μπολσεβίκους) κι επανειλημμένα μεταπωληθεί, το «Αδάμ και Εύα» του Lucas Cranach Sr από το 1526 – περίπου την ίδια εποχή με το έργο του Cammino – οι δυο καλλιτέχνες εμπνεύστηκαν, υπό την αιγίδα της Απέρτα, την όπερα «Γένεση: μια όπερα μνήμης». Που βέβαια ανεβάστηκε στο Μουσείο Κανένκο.
Το ιδιαίτερο αυτό έργο στήθηκε σε 13 μικρο-σκηνές με συνεργασία καλλιτεχνών διαφορετικών ειδικοτήτων. Ηθοποιοί, τραγουδιστές, χορευτές και μουσικοί συνδέθηκαν σε ένα αρμονικό όλο από ουκρανούς κορυφαίους χορογράφους (Κριστίνα Σλομποντάνιουκ), θεατρικούς σχεδιαστές (Κατερίνα Μάρκους), performers και visual artists (Εβεν Μπαλ) και visual artists (Γκεόργκι Ποτοπάλσκι). Μια εντυπωσιακή σύνθεση multimedia «χάπενινγκς» συνέθεσε τη «Γένεση» με διαφορετικές εικόνες και δρώμενα στις άδειες αίθουσες του Μουσείου. Κάθε αίθουσα έφερε στη μνήμη διαφορετικές φάσεις της ιστορίας δείχνοντας τι έγινε, τι έπρεπε να γίνει και πώς θα διαμορφωθεί το μέλλον! Οι θεατές παρακολουθούν τους συντελεστές από αίθουσα σε αίθουσα φέρνοντας στη σκέψη τις εμπειρίες και τις απώλειες ή το κενό ενός πολέμου. Γίνεται έτσι κατανοητό πως οι Ουκρανοί αντικρίζουν το παρελθόν μπροστά σε ένα ξανά απροσδιόριστο μέλλον…
Latest News
Η συζήτηση που δεν γίνεται για τον προϋπολογισμό
Η Βουλή συζητάει τον προϋπολογισμό, όμως η σοβαρή συζήτηση για την οικονομική πολιτική δεν γίνεται
Βουλιμία
Είναι γνωστό ότι μεταξύ των θανάσιμων αμαρτημάτων περιλαμβάνεται και η βουλιμία…
Μπουλντόζες τη νύχτα
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που αποφάνθηκε ότι ο νόμος με τον οποίο χτίζουμε στην Ελλάδα από το 2012 είναι αντισυνταγματικός, εξαιρεί όσες οικοδομές έχουν αποδεδειγμένα αρχίσει εργασίες για την ανέγερσή τους
Οι εγκλωβισμένοι, τα ακίνητα και ο… φορέας
Θυμηθήκαμε ότι υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός μικρών επιχειρήσεων που μέσα στην κρίση κοκκίνισαν τα δάνειά τους
Η ευθύνη των τραπεζών
Οι τράπεζες πατούν καλύτερα στα πόδια τους, δεν εξαρτάται η κερδοφορία τους από τις προμήθειες. Επίσης είναι εμφανές ότι χρειάζεται η κυβέρνηση μια «νίκη» στο μέτωπο του κόστους ζωής
Ανάπτυξη που «τρώγεται»
Με τα μέχρι τώρα στοιχεία είμαστε πάνω και από τον στόχο του 2024
Απιστευτα δώρα προς τα πολιτικά άκρα
Αρχίζω να πιστεύω όλο και περισσότερο ότι το σύνδρομο της επιτυχίας από μια φάση και μετά τυφλώνει τις δημοκρατίες, οι οποίες στη συνέχεια χάνουν και την ακοή τους.
Ελληνικές απώλειες από το «γαλλικό μέτωπο»
Θα πρέπει να θεωρούμε σίγουρες και τις πρώτες απώλειες για την Ελλάδα από το «γαλλικό μέτωπο».
Σοκαριστικές ομοιότητες
Στη Γαλλία, οι έμπειροι από την ελληνική κρίση βλέπουν ομοιότητες με την περίοδο 2012 – 2014 στην Ελλάδα
Η Γαλλία σε κρίση και η Ευρώπη σε περιδίνηση
Η πολιτική κρίση στη Γαλλία έρχεται να αναδείξει τα συνολικότερα προβλήματα της ευρωπαϊκής διακυβέρνησης