Υψηλή κινητικότητα συνεχίζει να καταγράφει ο κλάδος του εμφιαλωμένου νερού, με αρκετούς επενδυτές, σχετικούς και άσχετους με την αγορά των μη αλκοολούχων ποτών, να ετοιμάζονται να καβαλήσουν το μεγάλο «κύμα» εντυπωσιασμένοι τόσο με την άνοδο της ζήτησης, παρά τον πληθωρισμό, όσο και από τα υψηλά περιθώρια κέρδους που έχει η εν λόγω κατηγορία στο κανάλι του HORECA.
Η μεταβίβαση των ακινήτων, της επιχείρησης και του brand του φυσικού μεταλλικού νερού Ιόλη, που ανακοίνωσαν η Αθηναϊκή Ζυθοποιία μέχρι χθες ιδιοκτήτριά του, η Premia Propetries και η Sterner Stenhus Greece είναι το πρώτο deal του κλάδου για το 2023 και εκτιμάται ότι δεν θα είναι το μοναδικό.
Η συνολική εγχώρια κατανάλωση εμφιαλωμένων νερών, μία από τις λίγες κατηγορίες ταχέως κινούμενων καταναλωτικών αγαθών που οι ελληνικές εταιρείες έχουν καταφέρει να αφήσουν τις πολυεθνικές στα… απόνερα, εκτιμάται ότι σημείωσε άνοδο της τάξης του 8% το 2021 έναντι του 2020, ενώ το 2022 υπολογίζεται ότι αυξήθηκε σε σύγκριση με το 2021 κατά περίπου 6%.
«Πλημμύρα» επενδύσεων
Η συνεχιζόμενη άνοδος στην κατανάλωση που τροφοδοτείται και από τις αυξημένες τουριστικές ροές, αλλά και τη στροφή των καταναλωτών στην υγιεινή διατροφή, έχει «φουσκώσει» και τις επενδύσεις. Και σε αυτόν το τομέα πρωταγωνιστούν οι δύο Ηπειρώτες που ελέγχουν και το μεγαλύτερο τμήμα της αγοράς.
Ρωσικό «δώρο» στην Ελλάδα: Θα πίνουμε … Carlsberg και Pepsi made in Greece
Το επενδυτικό πλάνο από το Ζαγόρι αγγίζει τα 25 εκατ. ευρώ, η εταιρεία Βίκος την τελευταία 7ετία έχει επενδύσει 47 εκατ. ευρώ σε νέες γραμμές παραγωγής στο εμφιαλωμένο νερό και στο αναψυκτικό, ενώ η εταιρεία Θεώνη προγραμματίζει νέες επενδύσεις 10 εκατ. ευρώ. Επίσης στο νερό, μέσω της μετοχικής συμμετοχής της στη Δίρφυς, έχει εισέλθει και η βιομηχανία αναψυκτικών Λουξ.
Την ίδια ώρα, η εταιρεία NU Aqua, προχωρά στη δεύτερη φάση της επένδυσης στο ιστορικό εργοστάσιο του Λουτρακίου, που μετά από 10 χρόνια σιγής πέρσι ξαναπήρε μπρος, ενώ ο εφοπλιστής Παναγιώτης Τσάκος με καταγωγή από τη Χίο έχει ιδρύσει την εταιρεία Nερά Πηγών Γράμμου και η εταιρεία παραγωγής του ανθρακούχου φυσικού μεταλλικού νερού Σουρωτή προχωρά στην ίδρυση νέας παραγωγικής μονάδας στη θέση Ξυνό Νερό.
Καφές, μπύρα και αναψυκτικά: Ο «πόλεμος» των πολυεθνικών στην ελληνική αγορά
Παράλληλα, η Coca-Cola Τρία Έψιλον προ λίγων ετών ολοκλήρωσε νέα επένδυση 8 εκατ. ευρώ στις παραγωγικές εγκαταστάσεις της μονάδας που εμφιαλώνει το Φυσικό Μεταλλικό Νερό Αύρα στο Αίγιο, ενώ επενδύσεις έχει κάνει και η Nestle στη μονάδα εμφιάλωσης του φυσικού μεταλλικού νερού Κορπή στη Βόνιτσα.
Η εταιρεία Ελληνικά Γαλακτοκομεία (Όλυμπος, Ροδόπη, Τυράς) της οικογένειας Σαράντη προχώρησε στην εξαγορά του 77,88% της εταιρείας εμφιάλωσης φυσικού μεταλλικού νερού Δουμπιά – Μαλαματίνα, με έδρα την Δουμπιά Χαλκιδικής, ενώ σημαντικές επενδύσεις έχει κάνει τα τελευταία χρόνια η οικογένεια Μεντεκίδη την εταιρεία που εμφιαλώνει τα νερά Διός και Σέλι.
Στα 790 εκατ. ευρώ η αξία της αγοράς εφέτος
Η αγορά του εμφιαλωμένου νερού αναμένεται να αυξάνεται ετησίως κατά 1,85% για την επόμενη 4ετία (CAGR 2023-2027), με βάση τα στοιχεία της Statista, ενώ για εφέτος υπολογίζεται ότι τα συνολικά έσοδα του κλάδου θα ανέλθουν σε 790 εκατ. ευρώ.
Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος, τόσο των πωλήσεων όσο και της εγχώριας αγοράς, στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου παράγονται τα περισσότερα έσοδα του κλάδου παγκοσμίως, ο τζίρος το 2023 αναμένεται να αγγίξει τα 91,78 δισ. ευρώ.
Σε σχέση με τα συνολικά στοιχεία του πληθυσμού, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Statista, ο μέσος όγκος ανά άτομο στην κατηγορία του εμφιαλωμένου νερού αναμένεται να ανέλθει σε 148,56 λίτρα το 2023, ενώ σε τέσσερα χρόνια από σήμερα, δηλαδή το 2027, υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί κατά ποσοστό 5% στα 156,24 λίτρα.
Συνολικά ο όγκος κατανάλωσης εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει το 1,571 δισεκατομμύρια λίτρα το 2027 από 1,524 δισεκατομμύρια λίτρα που υπολογίζεται ότι θα είναι ο όγκος κατανάλωσης εφέτος. Για το 2024 προβλέπεται ότι ο όγκος της κατανάλωσης θα αυξηθεί κατά 1,1%.
Σε επίπεδο δαπάνης, τη φετινή χρονιά ο καθένας από εμάς, σύμφωνα πάντα με τη Statista, πρόκειται να ξοδέψει περισσότερα από 77 ευρώ για να αγοράσει εμφιαλωμένο νερό.
Πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, λίγοι οι ηγέτες
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της Κλαδικής Μελέτης της ICAP CRIF, o κλάδος των εμφιαλωμένων νερών στην Ελλάδα περιλαμβάνει μεν μεγάλο αριθμό μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ωστόσο τo μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας παραγωγής εμφιαλωμένων νερών είναι συγκεντρωμένο σε μικρό αριθμό επιχειρήσεων, αφού επτά επιχειρήσεις υπολογίζεται ότι κάλυψαν το 80% περίπου επί της συνολικής παραγόμενης ποσότητας το 2021.
Οι μεγαλύτερου μεγέθους επιχειρήσεις αξιοποιούν τα ήδη εγκατεστημένα και οργανωμένα δίκτυα πωλήσεων και διανομής των προϊόντων τους (όπως χυμοί και αναψυκτικά), επιτυγχάνοντας οικονομίες κλίμακας.
Παράλληλα, ορισμένες επιχειρήσεις εμφιαλώνουν νερό και για λογαριασμό τρίτων (προϊόντα private label), οι οποίες δραστηριοποιούνται επίσης στους ευρύτερους κλάδους των τροφίμων και ποτών.
Πολύ μικρός είναι από την άλλη, ο αριθμός των εισαγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου, ενώ κατά βάση, οι πωλήσεις τους από τα εξεταζόμενα προϊόντα αφορούν μικρό ποσοστό στις συνολικές ετήσιες πωλήσεις τους.
Σημειώνεται ότι με βάση τα στοιχεία της ICAP CRIF, η εγχώρια παραγωγή εμφιαλωμένων νερών παρουσίασε ανοδική πορεία την περίοδο 2016-2019, ενώ υπέστη μείωση το 2020, ως αποτέλεσμα των επιπτώσεων της πανδημίας Covid-19. Την ακόλουθη διετία 2021-2022, η εγχώρια παραγωγή επέστρεψε σε θετικούς ρυθμούς μεταβολής, ξεπερνώντας οριακά, τα προ-πανδημίας επίπεδα.
Αλλαγές στις συσκευασίες
Σημαντικές αλλαγές έχουν συντελεστεί με την πάροδο των χρόνων σε ό, τι αφορά στις συσκευασίες των εμφιαλωμένων νερών. Ειδικότερα, οι συσκευασίες PVC έχουν αντικατασταθεί από τις πιο ασφαλείς – και πλήρως ανακυκλώσιμες – συσκευασίες τύπου ΡΕΤ, ενώ έχει διευρυνθεί η χρήση γυάλινων φιαλών, κυρίως σε χώρους μαζικής εστίασης.
Τέλος, τη διετία 2020-2021 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα εμφιαλωμένα νερά σε χάρτινη συσκευασία. Οι αναφερόμενες χάρτινες συσκευασίες εναρμονίζονται με την ανάγκη για βιωσιμότητα και καινοτομία, ενώ ταυτόχρονα προστατεύουν το νερό από την ηλιακή ακτινοβολία και τον αέρα.
Latest News
Στη Newsphone το κτίριο της Ράδιο Κορασίδης στον Πειραιά μετά από πλειστηριασμό
Ο σημερινός πλειστηριασμός για το κτίριο της Ράδιο Κορασίδης στον Πειραιά, είχε μειωμένη τιμή πρώτης προσφοράς στα 3.417.000 ευρώ
Πράσινο φως από την Κομισιόν για παράταση του «Ηρακλή» - Στα 3 δισ. ο προϋπολογισμός
Η Κομισιόν ενέκρινε νέα παράταση του προγράμματος έως το τέλος του Ιουνίου
«Πράσινο φως» στην Ικτίνος για υπόγειο λατομείο στη Δράμα - Η ανακοίνωση
Η νέα αυτή εκμετάλλευση του υπόγειου λατομείου από την Ικτίνος θα αυξήσει κατά 20% την παραγωγή δολομίτικου Μαρμάρου του Βώλακα
Σε επαφή με τράπεζα η Μουζάκης για το ομολογιακό έως 5 εκατ. ευρώ
Τη σχετική απόφαση ενέκρινε τον περασμένο Αύγουστο η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της Μουζάκης
Βραβεία «Κούρος 2024»: Ποιες επιχειρήσεις τιμήθηκαν για τις επιδόσεις τους
Η Λέσχη Επιχειρηματικότητας τίμησε για 27η χρονιά την επιχειρηματικότητα της καινοτομίας απονέμοντας τα βραβεία Κούρος 2024
«Ένωση» των Entersoft- Softone υπό ενιαίο οργανισμό
Η ένωση των Entersoft-Softone θα περιλαμβάνει ένα διευρυμένο portfolio λύσεων, περισσότερους από 90.000 πελάτες, πανελλαδικό δίκτυο 700 συνεργατών και θα απασχολεί 1.500 και πλέον εργαζομένους
Δεσμεύεται η περιουσία του Πηλαδάκη - Κατηγορίες για φοροδιαφυγή και απάτη από την «Αρχή για το Ξέπλυμα» - Τι απαντά ο επιχειρηματίας
Περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι αποκόμισε ο επιχειρηματίας Κ. Πηλαδάκης από παράνομες δραστηριότητες - Τι απαντά στις κατηγορίες ο επιχειρηματίας με ανακοίνωσή του
Globalsat: Πρωτοπόρος στον Ψηφιακό και Ενεργειακό Μετασχηματισμό των Επιχειρήσεων
H Globalsat ανέδειξε την ηγετική της θέση στο κορυφαίο αυτό Συνέδριο της Οικονομίας με θέμα «Ένα Νέο Παραγωγικό Μοντέλο – Ελλάδα 2030»
Τι είπαν τα στελέχη των ελληνικών τραπεζών στη Ν. Υόρκη
Οι προοπτικές του κλάδου που παρουσίασαν σε ξένους επενδυτές στο επενδυτικό συνέδριο της Capital Link
Για μεγαλύτερη εξοικονόμηση και αξιοπιστία η θέρμανση είναι Fujitsu
Ένα σύγχρονο κλιματιστικό δημιουργεί την κατάλληλη ατμόσφαιρα όλο το χρόνο, έτσι είναι η καλύτερη επιλογή για μέγιστη άνεση κάθε εποχή