Νέο φως στην πολύκροτη υπόθεση της υποθαλάσσιας ανατίναξης των αγωγών φυσικού αερίου Nord Stream φέρνει δημοσίευμα του γερμανικού Der Spiegel. Ενώ ήδη έχουν διαρρεύσει τον τύπο πληροφορίες ότι μια ομάδα έξι ατόμων ευθύνονται για την ανατίναξη των αγωγών, το γερμανικό περιοδικό δίνει περισσότερες λεπτομέρειες.

Η πορεία του ύποπτου σκάφους και το πλήρωμα

Συγκεκριμένα αναφέρει ότι η ομάδα των δυτών επιχείρησαν από ναυλωμένο γιοτ μήκους 15 μέτρων το οποίο ονομάζεται Andromeda. Στο ίδιο δημοσίευμα δίνεται η διαδρομή του γιοτ: στις 6 Σεπτεμβρίου ξεκίνησε από τη μαρίνα που ελλιμενίζεται από το Ροστόκ και στη συνέχεια κατέπλευσε στο νησί Ρύγκεν της Γερμανίας για να καταλήξει εντέλει στο νησί Κριστιάνσο της Δανίας πολύ κοντά στην περιοχή που σημειώθηκαν οι εκρήξεις στις 26 Σεπτεμβρίου.

Άνοιξε ο ασκός του Αιόλου για το σαμποτάζ του Nord Stream

Το Andromeda είναι ένα Bavaria C50, ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος κατασκευασμένο από τη γερμανική εταιρεία, Bavaria Yachts. Διαθέτει πέντε καμπίνες και χώρους για να φιλοξενήσει έως και 11 άτομα και έχει πλατφόρμα στο πίσω μέρος του για να μπορεί κάποιος να καταδυθεί.

Το Der Spiegel αναφέρει ότι ένα από το εξαμελές πλήρωμα του Andromeda χρησιμοποιήσε πλαστό βουλγαρικό διαβατήριο, όπως πλαστά ήταν και τα διαβατήρια των υπόλοιπων μελών. Πιστεύεται ότι το πλήρωμα απαρτιζόταν από πέντε άντρες και μια γυναίκα.

Το Spiegel επικαλείται έναν λιμενάρχη στο Ρύγκεν, σύμφωνα με τον οποίο η ομάδα που ναύλωσε το Andromeda ήταν ντυμένοι σαν κανονικοί ναύτες και τους είδε να κουβαλούν σακούλες με προμήθειες στο σκάφος, μιλώντας μια γλώσσα που «του ακουγόταν πολωνικά ή τσέχικα». Παράλληλα, δήλωσε ότι ήταν αρκετοί άνδρες και μια γυναίκα.

Οι Γερμανοί ερευνητές δεν έχουν ακόμη αναγνωρίσει από ποια χώρα ή χώρες προέρχονται τα μέλη του πληρώματος και δεν αποδίδουν καμία ευθύνη σε οποιαδήποτε κυβέρνηση. Ρεπορτάζ των New York Times το οποίο δημοσιεύθηκε στη διάρκεια της τρέχουσας εβδομάδας επικαλούμενο πηγές ανέφερε ότι εμπλέκεται μια ομάδα προσκείμενη στην Ουκρανία. Από τη μεριά τους οι γερμανικές αρχές έχουν προειδοποιήσει για την πιθανότητα της περίπτωσης «ψευδής σημαία», όπου σκόπιμα αφήνονται παραπλανητικές ενδείξεις προκειμένου οι αρχές να κατευθύνονται προς τη λάθος κατεύθυνση.

Τα ερωτηματικά

Οι ειδικοί εκφράζουν αμφιβολίες αν ένα τόσο μικρό σκάφος έχει την ικανότητα να μεταφέρει τόσο την ποσότητα των εκρηκτικών η οποία θεωρείται ότι είναι κάποιες εκατοντάδες κιλά, όσο και τον απαραίτητο καταδυτικό εξοπλισμό. Τα ερωτήματα αυτά εγείρουν ένα άλλο: αν τελικά εμπλέκεται κι άλλο σκάφος στη δολιοφθορά.

Στο σημείο των εκρήξεων, η Βαλτική Θάλασσα έχει σχεδόν 80 μέτρα βάθος και απαιτεί ειδικές καταδυτικές δεξιότητες και ειδικές δεξαμενές αέρα, μία με μείγμα ηλίου-οξυγόνου και μία με καθαρό οξυγόνο, όπως επισημαίνει το δημοσίευμα του Spiegel.

Κάθε κατάδυση θα απαιτούσε το σκάφος να βρίσκεται πάνω από τον αγωγό για περίπου τρεις ώρες. Για να τοποθετηθούν εκρηκτικά σε δύο αγωγούς σε απόσταση 4 χιλιομέτρων η μια από την άλλη θα χρειάζονταν πιθανώς τέσσερις καταδύσεις μέσα σε λίγες ημέρες.

Οι ειδικοί λένε ότι για καταδύσεις σε τέτοιο βάθος είναι απαραίτητος ένας θάλαμος αποσυμπίεσης για τους δύτες, ο οποίος δεν χωράει σε ένα γιοτ με το μέγεθος του Bavaria C50. Εν αμφιβόλω τίθεται ακόμη και υπήρχε χώρος για τα απαιτούμενα εκρηκτικά. Οι κυβερνήσεις της Δανίας και της Σουηδίας έχουν ότι οι εκρήξεις ισοδυναμούσαν με την ισχύ «μερικών εκατοντάδων κιλών εκρηκτικής ύλης», με μια μερίδα ειδικών να κάνει λόγο για 2.000 κιλά εκρηκτικών.

Ένα παζλ αγνώστου μεγέθους

Η κυβέρνηση της Ουκρανίας έχει αρνηθεί οποιαδήποτε ανάμειξη στην επίθεση στους αγωγούς Nord Stream 1 και 2, οι οποίοι κατασκευάστηκαν για τη μεταφορά φυσικού αερίου από τη Ρωσία στη Γερμανία και το μεγαλύτερο μέρος τους ανήκει στη ρωσική κρατική εταιρεία Gazprom.

«Μας έχουν παρουσιάσει ένα κομμάτι παζλ. Ωστόσο, δεν ξέρουμε πόσο μεγάλο είναι το παζλ. Είναι 50, 500 ή 5.000 κομμάτια;» δήλωσε ο Κρίστιαν Μόλινγκ, επικεφαλής του κέντρου για την ασφάλεια και την άμυνα στο Γερμανικό Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων. «Υπήρχε δεύτερο σκάφος και μετέφερε κάποιος τα εκρηκτικά από κάπου αλλού; Γι’ αυτό θεωρώ ότι λείπουν κομμάτια από το παζλ προς το παρόν», συμπληρώνει.

Ο πρόεδρος της επιτροπής εποπτείας πληροφοριών του γερμανικού κοινοβουλίου, Κόνσταντιν βον Νοτζ, προειδοποίησε τα μέσα ενημέρωσης «να είναι όσο το δυνατόν πιο προσεκτικά με τυχόν συμπεράσματα τη δεδομένη στιγμή».

Μιλώντας στη γερμανική εφημερίδα Die Zeit σημείωσε ότι η έρευνα ήταν «πολύ πιθανό να έχει να κάνει με έναν κρατικό ή οιονεί κρατικό παράγοντα επειδή είναι πολύ απαιτητικό να μεταφερθούν μεγάλες ποσότητες εκρηκτικών -μέχρι και δύο τόνοι εκτιμάται επί του παρόντος- στο σωστό μέρος στη Βαλτική Θάλασσα χωρίς να εντοπισθούν, να μεταφερθούν στο σωστό βάθος ώστε να πυροδοτηθούν ελεγχόμενα με αρκετές εκρήξεις». Ωστόσο, όπως τόνισε μια «τρομοκρατική πράξη που υποστηρίζεται από ένα κράτος καθιστά πιο πιθανό να δοθούν ψευδείς ή παραπλανητικές ενδείξεις».

Οι εισαγγελικές αρχές της Γερμανίας έχουν δηλώσει ότι έχουν ερευνήσει ένα σκάφος από τις 18 έως τις 20 Ιανουαρίου ως «ύποπτο ότι θα μπορούσε να είχε χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά εκρηκτικών μηχανισμών που εξερράγησαν στις 26 Σεπτεμβρίου 2022».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ενέργεια