Το ζήτημα της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας από την Ανατολική Μεσόγειο έως τον Ινδο-Ειρηνικό, καθώς και οι προκλήσεις και η συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Ιαπωνίας, βρέθηκαν στο επίκεντρο εκδήλωσης στο Ίδρυμα Βασίλη και Μαρίνας Θεοχαράκη.
Όπως τονίζεται, η κεντρική αίθουσα γέμισε με πρέσβεις, ακαδημαϊκούς, πολιτικούς αλλά και φοιτητές με έντονο ενδιαφέρον για την ναυσιπλοΐα και τις σχέσεις Ιαπωνίας – Ελλάδας. Η εκδήλωση ήταν υβριδική και διαρθρώθηκε σε δύο πάνελ συζήτησης, στα οποία συμμετείχαν ακαδημαϊκοί, πρέσβεις και ειδικοί ναυτιλιακών ζητημάτων από την Ελλάδα και την Ιαπωνία. Η Πρέσβης ε.τ. Κατερίνα Μπούρα και ο Πρέσβης της Ιαπωνίας στην Ελλάδα Yasunori Nakayama εκφώνησαν τις εναρκτήριες δηλώσεις.
Διώρυγα του Σουέζ: Σχέδιο επέκτασης με στόχο νέα ρεκόρ
Οι χώρες με τους μεγαλύτερους στόλους
H κ. Μπούρα τόνισε ότι η Ελλάδα και η Ιαπωνία είναι οι χώρες με τους μεγαλύτερους στόλους και είναι εξαιρετικά σημαντική η συνεργασία τους. Ο κ. Yasunori έδωσε έμφαση στις παράνομες δραστηριότητες, όπως η πειρατεία, η εμπορία ανθρώπων που αποτελούν απειλή για τη διεθνή σταθερότητα. Και οι δύο αναφέρθηκαν στα νέα δεδομένα που έφερε στο προσκήνιο η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία αλλά και την αποφασιστική στάση της ΕΕ και του ΝΑΤΟ.
Στο πρώτο πάνελ, το οποίο συντόνιζε η Πρέσβης ε.τ. Κατερίνα Μπούρα, συζητήθηκε εκτενώς η τρέχουσα κατάσταση από την Ανατολική Μεσόγειο έως τον Ινδικό Ειρηνικό και ο αντίκτυπός της στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Κεντρικός ομιλητής ήταν ο Καθηγητής Ken Jimbo, ο Πρέσβης της Ιαπωνίας στο Τζιμπουντί Umio Otsuka και ο πρώην Σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας του Πρωθυπουργού και Ειδικός Σύμβουλος του ΕΛΙΑΜΕΠ, Αλέξανδρος Διακόπουλος. Το πάνελ συζήτησης πλαισίωσε ο Καθηγητής Παναγιώτης Τσάκωνας, η Επίκουρη Καθηγήτρια, Σοφία Γαλάνη και ο Γιάννης Τριφύλλης, Μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.
Ο κ. Jimbo τόνισε την ιδιαίτερη στρατηγική σημασία των εμπορικών διαδρομών του Ινδο-Ειρηνικού και της Μεσογείου και το ρόλο τους στην σταθερότητα της παγκόσμιας οικονομίας. Ο κ. Otsuka μίλησε για το όραμα της ιαπωνικής εξωτερικής πολιτικής για αυξημένη ασφάλεια στον Ινδικό και Ειρηνικό Ωκεανό με απώτερο στόχο την ανάπτυξη των ασιατικών και αφρικανικών συμφερόντων αλλά και το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει σε αυτό το σχέδιο το Τζιμπουντί. Στην συνέχεια το λόγο πήρε ο κ. Διακόπουλος ο οποίος μίλησε για την επιτακτική ανάγκη να διασφαλιστεί το διεθνές δίκαιο και πως αυτό απειλείται από αναθεωρητικά κράτη και κακόβουλους μη κρατικούς φορείς.
Στρατηγική πύλη
Το δεύτερο πάνελ για την συνεργασία μεταξύ Ιαπωνίας και Ελλάδας για τη διασφάλιση της ασφαλούς ναυσιπλοΐας από την Ανατολική Μεσόγειο έως τον Ινδο-Ειρηνικό, συντόνισε ο Καθηγητής Παναγιώτης Τσάκωνας. Κεντρικοί ομιλητές ήταν ο Καθηγητής Ken Jimbo, η Καθηγήτρια Μαρία Γαβουνέλη και η Επίκουρη Καθηγήτρια Σοφία Γαλάνη. Στο πάνελ συζήτησης συμμετείχε ο κ. Διακόπουλος και ο κ. Otsuka.
Ο κ. Jimbo εξήγησε τους λόγους συνεργασίας μεταξύ Ιαπωνίας και Ελλάδας και πρότεινε τη δημιουργία μιας στρατηγικής πύλης, ώστε η Ελλάδα να έχει πρόσβαση στον Ινδο-Ειρηνικό και η Ιαπωνία στην Ανατολική Μεσόγειο. Η κ. Γαβουνέλη επιχείρησε να αποτυπώσει το εύρος των διαφορετικών επιπέδων κοινωνικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας που συνδέεται με τη ναυσιπλοΐα τονίζοντας την σημασία των ψηφιακών υποδομών. Η κ. Γαλάνη εξήγησε ποιες είναι οι νέες απειλές που αφορούν την ναυσιπλοΐα και τον υβριδικό χαρακτήρα που έχουν πλέον και κατέληξε πως η εκπαίδευση και η ανταλλαγή πληροφοριών είναι ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση τους. Τέλος ο κ. Θάνος Ντόκος, σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας στον πρωθυπουργό, μίλησε για την ανάγκη συνεργασίας Ελλάδας και Ιαπωνίας λόγω των κοινών εμπειριών που έχουν, για τα νέα πεδία συνεργασίας και τον καθοριστικό ρόλο που έχουν υπερκρατικοί θεσμοί στην θαλάσσια ασφάλεια.
Latest News
Καμπανάκι Lloyd's: Η καταστροφή της Βαλτιμόρης θα φέρει αποζημιώσεις ρεκόρ
Τι φοβάται ο ασφαλιστικός κλάδος
Σε λειτουργία η μεγαλύτερη πλωτή δεξαμενή της χώρας
Χάρη στην επαναλειτουργία της «Σταύρος Νιάρχος» δημιουργούνται πάνω από 500 θέσεις εργασίας
Ποια λιμάνια χάνουν, ποια κερδίζουν απο τις... ρουκέτες των Χούθι - Η εικόνα του Πειραιά [γραφήματα]
Τον Ιανουάριο του 2024, οι όγκοι που διακινήθηκαν στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά μειώθηκαν κατά 13% σε ετήσια βάση
Το MSC Group επισκέπτεται 400 φορές, 21 ελληνικά λιμάνια, με έξι κρουαζιερόπλοια
Τα κρουαζιερόπλοια της MSC Cruises προσεγγίζουν τα ελληνικά λιμάνια από τον Μάρτιο, σηματοδοτώντας την επέκταση της λειτουργίας τους στην περιοχή όλο τον χρόνο
«Πράσινο φως» σε τρία έργα υποδομών στο λιμάνι του Λαυρίου άνω των 30 εκατ. ευρώ
Ένα από τα έργα αφορά στην τοποθέτηση πλωτών λιμενοβραχιόνων και πλωτών προβλητών στον Τομέα Τουριστικών Σκαφών
Στο στόχαστρο τέσσερα εμπορικά πλοία τις τελευταίες 72 ώρες - Τι υποστηρίζουν οι Χούθι
Στο στόχαστρο των ανταρτών μπήκαν με μη επανδρωμένα αεροσκάφη δύο αμερικανικά αντιτορπιλικά στην Ερυθρά Θάλασσα καθώς και το λιμάνι Eilat του Ισραήλ
Βαλτιμόρη: Το ίδιο πλοίο είχε εμπλακεί σε συμβάν και στο λιμάνι της Αμβέρσας
Το πλοίο είχε χρειαστεί να παραμείνει στην αποβάθρα για επισκευές
Ιταλική συμμαχία για την απαλλαγή των θαλάσσιων μεταφορών από τον άνθρακα
Οι τρεις εταιρείες θα προβούν σε ολοκληρωμένη ανάλυση και αξιολόγηση των πιο βιώσιμων εναλλακτικών λύσεων
Προχωρά η αξιοποίηση του λιμανιού του Λαυρίου
Έως τις 14 Μαΐου η υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος - Άνοδος στους επιβάτες κρουαζιέρας και ακτοπλοΐας
Πώς η κρίση στην Ερυθρά θα μπορούσε να οδηγήσει σε παγκόσμια έλλειψη δεξαμενόπλοιων
Τι υποστηρίζει ο διευθύνων σύμβουλος της Kuwait Petroleum Corporation