Αγώνα δρόμου για τη δημιουργία του πρώτου «Μουσείου Ελληνικού Οινικού Πολιτισμού» στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα στην Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, πραγματοποιεί τα τελευταία χρόνια η Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση «ΡΟΔΙΩΝ ΔΡΩΜΕΝΑ» που ιδρύθηκε το 2017. Πρόκειται για έναν αστικό συνεταιρισμό κοινωνικού σκοπού, που εκ νόμου διαθέτει εμπορική ιδιότητα, διοικείται ισότιμα από τα μέλη της, με δημοκρατική διαδικασία λήψης αποφάσεων και λειτουργεί στα πλαίσιατης «Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας».
Σκοπός της Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης «ΡΟΔΙΩΝ ΔΡΩΜΕΝΑ» είναι η δημιουργία και λειτουργία του πρώτου «Μουσείου Ελληνικού Οινικού Πολιτισμού» στην Ελλάδα, το οποίο δεν θα ανήκει σε ιδιωτικό οινοποιείο και θα προβάλλει όλο τον Ελληνικό Αμπελώνα καθώς και την Οινική-Πολιτιστική Κληρονομιά όλων των γεωγραφικών περιοχών της Ελλάδας.
Σύμφωνα με την κεντρική Μουσειολογική Ιδέα, η μόνιμη έκθεση θα αποτελεί ένα διαδραστικό ταξίδι στην ιστορία του οίνου, από την αρχαιότητα ως σήμερα, μέσα από το οποίο θα ξεδιπλώνεται και η Ελλάδα ανά τους αιώνες, δεδομένου ότι η χώρα είναι συνυφασμένη με την αμπελοκαλλιέργεια, τον τρύγο και το κρασί. Ένας χώρος που θα τιμά το αμπέλι, τα προϊόντα του και την άρρηκτη σχέση τους με τον άνθρωπο. Θα τιμά και τον ανώνυμο Έλληνα Αμπελουργό που κατόρθωσε να διατηρήσει ανά τους αιώνες στα ίδια χώματα, τον Ελληνικό Αμπελώνα και να διασώσει την παράδοση και την οινοποιητική τέχνη ως πολιτιστική και κοινωνική παρακαταθήκη.
Το «Μουσείο Ελληνικού Οινικού Πολιτισμού» θα είναι ένα νέο, σύγχρονο και επιστημονικά σχεδιασμένο θεματικό μουσείο και όχι μία ιδιωτική συλλογή, ερασιτεχνικά εκτεθειμένη.
Ο βασικός στόχος
Στόχος της λειτουργίας του μουσείου είναι η ανάδειξη της «Οινικής Κληρονομιάς» του τόπου μας, και η συστηματική προβολή του «Ελληνικού Αμπελώνα», με κυρίαρχη την προβολή των γηγενών ποικιλιών. Μέσω των οινογευσιγνωσιών που θα παρέχονται, ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να δοκιμάσει τα κρασιά όλης της Ελλάδας που φτιάχνονται από ντόπιες ποικιλίες σταφυλιού. Τα κρασιά θα εναλλάσσονται μέσα από ένα πρόγραμμα ίσης και δίκαιης μεταχείρισης των παραγωγών.
Το «Μουσείο Ελληνικού Οινικού Πολιτισμού» θα επιδιώξει να δημιουργήσει ένα διαφοροποιημένο, εμπλουτισμένο και ελκυστικό «Οινο-Τουριστικό» προϊόν, προσαρμοσμένο στα σύγχρονα δεδομένα και ικανό να δημιουργήσει προστιθέμενη αξία στην τοπική οικονομία καθώς θα γίνει πόλος έλξης για τους επισκέπτες της Ρόδου, Έλληνες και ξένους, και θα τους δώσει την ευκαιρία να γνωρίσουν την ιστορία του οίνου μέσα από τα εκθέματα του μουσείου.
Αρωγός της προσπάθειας αυτής ήταν από την πρώτη στιγμή, η Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου, κα. Μιχαηλίδου, ο ΟΔΑΠ (πρ. ΤΑΠΑ), και το Υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο παραχώρησε, με απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, ένα νεοκλασικό διώροφο κτήριο του 19ου αιώνα (800 m2, κατασκευής του 1890, που στέγαζε την εβραϊκή τράπεζα «Alhadeff», και τα τελευταία 30 χρόνια λειτουργούσε ως “Night Club”), για την στέγαση του Μουσείου.
Ο καθαρά Εκθεσιακός Χώρος (500 m2) θα διαμορφωθεί στον πρώτο όροφο, ενώ στο ισόγειο θα διαμορφωθεί ένα Κελάρι-Εκθετήριο, στο οποίο θα παραχωρηθεί δωρεάν χώρος, σε όλα τα τοπικά οινοποιεία της Ρόδου να προβάλλουν τα κρασιά και την ιστορία τους. Παράλληλα, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, θα προβάλλεται και μια διαφορετική Οινοπαραγωγική Περιοχή της Ελλάδας, με τιμώμενα οινοποιεία.
Η βιωσιμότητα του «Μουσείου Ελληνικού Οινικού Πολιτισμού», θα βασίζεται κυρίως στους επισκέπτες κρουαζιερόπλοιων (περίπου 600.000 άτομα), οι οποίοι λόγω περιορισμένου χρόνου παραμονής του πλοίου στο λιμάνι (συνήθης άφιξη 08.00 και αναχώρηση 17.00), δεν έχουν την δυνατότητα να επισκεφθούν τα ορεινά οινοπαραγωγικά χωριά της Ρόδου.
Εκπαίδευση
Επίσης βασική προτεραιότητα του «Μουσείου Ελληνικού Οινικού Πολιτισμού» αποτελεί η υλοποίηση Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων σχετιζόμενων με την Οινική Ιστορία μας. Γι’ αυτό το λόγο, θα λειτουργεί 2 μήνες τον χρόνο (Μάρτιο και Νοέμβριο) αποκλειστικά και μόνο για όλα τα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με δωρεάν είσοδο.
Οπως τονίζουν οι υπεύθυνοι της προσπάθειας, «το ελληνικό κρασί και η κουλτούρα είναι άρρηκτα δεμένες έννοιες. Ο κόσμος του κρασιού οφείλει στην Αρχαία Ελλάδα τη συμβολή της στην ιστορική ανάδειξη του κρασιού σε «έργο τέχνης» και σε φορέα πολιτισμού. Της οφείλει, επίσης, τη συστηματοποίηση του τρόπου της αμπελοκαλλιέργειας, την εξεύρεση μοναδικών τεχνικών οινοποίησης, καθώς και τη δημιουργία κρασιών από διαφορετικές ποικιλίες, τύπους, ονομασίες προέλευσης κ.ά. Όλα δηλαδή, αυτά, που έθεσαν τα θεμέλια της παγκόσμιας αμπελοοινικής κουλτούρας, την οποία απολαμβάνουν οι σύγχρονοι οινόφιλοι.
Έχουμε λοιπόν ένα μοναδικό οινικό πακέτο, που δεν έχει να ζηλέψει τίποτε από οποιαδήποτε άλλη χώρα με εδραιωμένη οινική παράδοση. Διαθέτουμε όλα τα απαραίτητα συστατικά για τη δημιουργία του μύθου γύρω από το ελληνικό κρασί. Έχουμε την λεγόμενη « Ιστορία πίσω από το προϊόν » και το υπέροχο Storytelling που αναζητούν μανιωδώς οι ξένοι επισκέπτες. Το κρασί έχει μια εξαιρετική ιστορία πίσω του και πρέπει να βρεθούν ικανοί αφηγητές να τη δομήσουν και να τη μεταφέρουν στα σωστά αυτιά, μιας και καλοί ακροατές θεωρούμε ότι υπάρχουν αδιαμφισβήτητα».
Latest News
Τιμή ρεκόρ για το αυθεντικό σχέδιο εξωφύλλου της σειράς βιβλίων «Χάρι Πότερ»
Η ακουαρέλα θα πουληθεί στον οίκο Sotheby’s της Νέας Υόρκης
Μας κάνει πιο… έξυπνους η υγιεινή διατροφή;
Νέα επιστημονική μελέτη αποκαλύπτει όλους τους τρόπους που η υγιεινή διατροφή ωφελεί τον εγκέφαλο.
Πόσα χρήματα έχει κερδίσει μέχρι στιγμής ο Ολυμπιακός από την ασύλληπτη ευρωπαϊκή του πορεία
Αυτά είναι τα συνολικά έσοδα του Ολυμπιακού φέτος από τις ευρωπαϊκές διοργανώσεις
Άστον Βίλα – Ολυμπιακός: 2-4 – Μυθική νίκη στην Αγγλία και φουλ για τελικό!
Ο Ολυμπιακός ήταν μαγικός πετυχαίνοντας επική νίκη στην Αγγλία επί της Άστον Βίλα και θέλει να «σφραγίσει» στο Καραϊσκάκη την πρόκριση στον τελικό του Conference League
Πέθανε ο αμερικανός μυθιστοριογράφος Πολ Όστερ
Άφησε την τελευταία του πνοή στην κατοικία του στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης
Το 75% των οργανισμών αλλάζουν στρατηγικές για το ανθρώπινο δυναμικό λόγω Generative AI
Έρευνα της Deloitte για το Generative AI διαπιστώνει ότι η υιοθέτησή του προχωρά γρήγορα, αλλά το κλειδί για μεγαλύτερη πρόοδο είναι η πραγματοποίηση οργανωτικών αλλαγών
Eminem και Bob Marley «επιστρατεύει» η McKinsey για να τονώσει τους συνεργάτες της
Η εταιρεία προσπαθεί να ενισχύσει το ηθικό των εργαζομένων της
Τα οικονομικά χάλια του Κέντρου Πομπιντού στο Παρίσι
Το μουσείο αντιμετωπίζει οικονομική πίεση από ένα συνεχιζόμενο έργο ανακαίνισης του βασικού του ιδρύματος στο Παρίσι και τη δημιουργία ενός νέου παραρτήματος στο Massy της Γαλλίας
Πόσα «έπιασε» το χρυσό ρολόι του πλουσιότερου επιβάτη του Τιτανικού
Καταρρίφθηκε το προηγούμενο ρεκόρ για αντικείμενο από το ναυάγιο του Τιτανικού
Στασιμότητα στην πρόοδο των γυναικών εντός και εκτός του χώρου εργασίας
Σύμφωνα με την έκθεση της Deloitte, τα αυξανόμενα επίπεδα άγχους και η κακή ψυχική υγεία εξακολουθούν να υπάρχουν