Έχουν γράψει επανειλημμένα σενάρια αντιπαραθέσεων, με ευχάριστη ή δυσάρεστη κατάληξη. Τώρα όμως, έχει έρθει η ώρα να γίνουν οι ίδιοι πρωταγωνιστές μιας μεγάλης κόντρας με ορισμένες από τις ισχυρότερες επιχειρήσεις του πλανήτη.

Χόλιγουντ: Απεργία κήρυξαν οι συγγραφείς

Ο λόγος για τους Αμερικανούς σεναριογράφους του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, που κατήλθαν σε μαζική απεργιακή κινητοποίηση καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν δει τις αμοιβές τους να διαβρώνονται λόγω της επέλασης του streaming, ενώ πλέον φοβούνται ότι σύντομα μπορεί να αντικατασταθούν από ρομπότ.

Έτσι, στα αιτήματα που υπέβαλε στους παραγωγούς η Ένωση Συγγραφέων Αμερικής περιλαμβάνεται η έκκληση να επιτρέπεται μόνο σε ανθρώπους – και όχι σε chatbots τεχνητής νοημοσύνης – να «γράφουν ή ξαναγράφουν λογοτεχνικό υλικό».

Και, όπως σημειώνουν οι Financial Times, οι συγγραφείς έχουν σοβαρούς λόγους να αισθάνονται ανασφάλεια.

Μεγαλύτερη έμφαση στις μηχανές παρά στους ανθρώπους

Οι λόγοι αυτοί δεν αφορούν τις, εξαιρετικά μικρές, πιθανότητες πλατφόρμες όπως το ChatGPT να εξελιχθούν τόσο γρήγορα ώστε να μπορούν σύντομα να γράψουν σύνθετα δράματα που να μπορούν να κρατούν το ενδιαφέρον του κοινού, να δημιουργούν συναισθήματα όπως συγκίνηση ή χαρά και να δημιουργούν αισθήματα ταύτισης. Άλλωστε, η συγγραφή σεναρίων δεν βρίσκεται ψηλά ανάμεσα στα επαγγέλματα που οι ειδικοί αναλυτές εκτιμούν ότι θα απειληθούν σύντομα από την επέλαση της τεχνητής νοημοσύνης.

Ο βασικός λόγος λοιπόν, σύμφωνα με το βρετανικό έντυπο, είναι ότι συνολικά δίνεται πλέον μεγαλύτερη βαρύτητα στην εκπαίδευση της τεχνητής νοημοσύνης σε σχέση με τον ανθρώπινο παράγοντα. Με άλλα λόγια, περισσότεροι πόροι οδηγούνται στο να γίνουν πιο έξυπνες οι μηχανές, παρά οι άνθρωποι πιο δημιουργικοί. Ενδεικτική είναι η εξάλειψη, ήδη από τα τέλη της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα, της συνήθειας των μεγάλων στούντιο να παραγγέλνουν πολλά πιλοτικά επεισόδια, μόνο λίγα εκ των οποίων θα χρησιμοποιούνταν εν τέλει.

«Ήταν μια δαπανηρή συνήθεια, αλλά παρείχε σταθερή δουλειά για τους σεναριογράφους σε σειρές που θα έτρεχαν για 20 επεισόδια ή και περισσότερο, καθώς και επιπλέον πληρωμές για επαναλαμβανόμενες προβολές σε καλωδιακά δίκτυα. Οι σεναριογράφοι απασχολούνταν για μεγάλο μέρος του έτους και εργάζονταν όχι μόνο για τη σύνταξη των αρχικών σεναρίων αλλά και για το ξαναγράψιμο κατά τη διάρκεια της παραγωγής – καθώς και για να μάθουν πώς λειτουργούσε η δραματουργία στο στούντιο. πώς λειτουργούσαν τα δράματα στο στούντιο», εξηγούν οι FT.

Η άνοδος του streaming

«Μέρος της δουλειάς είναι να εκπαιδεύεις τους σεναριογράφους κάτω από εσένα, ώστε τελικά να καταλάβουν τι κάνεις. Πώς μπορείς να φτιάξεις μια σειρά αν δεν έχεις διδαχθεί ποτέ;», εξηγεί ο Blake Masters, συγγραφέας και παραγωγός που δημιούργησε το δράμα Brotherhood. Αυτό που για τους εργοδότες φαινόταν σαν οικονομική υπερβολή σήμαινε σταθερή απασχόληση και μακροπρόθεσμη εκπαίδευση και ευκαιρίες για τους σεναριογράφους.

Η πραγματικότητα αυτή άλλαξε με την άνοδο των πλατφορμών streaming όπως το Netflix και το Amazon Prime, οι οποίες προτιμούσαν μικρότερες σειρές των έξι έως οκτώ επεισοδίων για να προσφέρουν στους συνδρομητές τους συνεχή καινοτομία. Επίσης, πλήρωναν υψηλά για να προσελκύσουν τους κορυφαίους συγγραφείς, όπως το Netflix που το 2017 κατέβαλε 150 εκατ. δολάρια για να εξασφαλίσει συνεργασία με τη Σόντα Ράιμς, συγγραφέα και παραγωγό σειρών όπως το Bridgerton.

Oscar-winning directors Daniel Kwan and Daniel Scheinert, known collectively as the Daniels, march with Writers Guild of America members outside Sunset Bronson Studios and Netflix Studios, after union negotiators called a strike for film and television writers, in Los Angeles, California, U.S., May 3, 2023. REUTERS/Mario Anzuoni

Οι πλατφόρμες προχώρησαν ακόμα στην πρόσληψη συγγραφέων με βραχυπρόθεσμα συμβόλαια, που είχαν ως αποτέλεσμα πολλοί συγγραφείς να μην δουν ποτέ το έργο τους να φτάνει ως το στάδιο της παραγωγής.

Το πραγματικό ζήτημα με την ΤΝ

Έτσι, αυτό που στην ουσία ζητά η Ένωση των Συγγραφέων είναι να σταματήσει να χρησιμοποιείται η δουλειά των μελών της για την εκπαίδευση της τεχνητής νοημοσύνης, καθώς και για να αμείβονται οι πραγματικοί δημιουργοί ακόμα και όταν η ΤΝ τροποποιεί και επαναπαρουσιάζει το έργο τους. Με άλλα λόγια, και στον τομέα των συγγραφέων τίθεται το ίδιο ερώτημα που αφορά όλους τους κλάδους οι οποίοι επηρεάζονται από την τεχνητή νοημοσύνη: Η νέα, ρηξικέλευθη τεχνολογία θα χρησιμοποιηθεί για την αύξηση της παραγωγικότητας, ως βοηθητικό εργαλείο προς τους δημιουργούς, ή για την αντικατάστασή τους; Το ερώτημα παραμένει ανοιχτό.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Tεχνητή νοημοσύνη
Πιτσάι (Google): Επιτέλους επιβραδύνεται η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης
Tεχνητή νοημοσύνη |

«Η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης επιτέλους επιβραδύνεται» - Τι προβλέπει τώρα ο CEO της Google

Θα χρειαστεί χρόνος για μια άλλη τεχνολογική ανακάλυψη για να θέσει ξανά την ΑΙ σε εξαιρετικά γρήγορη αναπυτξιακή ταχύτητα, προβλέπει ο CEO της Google Σουντάρ Πιτσάι

Παπαστεργίου: Ωραίο αλλά ακριβό σπορ η AI – Συνεργασία με το Υπερταμείο για τον «Φάρο»
Tεχνητή νοημοσύνη |

Παπαστεργίου: Ωραίο αλλά ακριβό σπορ η AI – Συνεργασία με το Υπερταμείο για τον «Φάρο»

Στις πρωτοβουλίες της Ελλάδας στο πεδίο της Τεχνητής Νοημοσύνης αναφέρθηκε κατά τον χαιρετισμό του στο 2ο Growthfund Summit ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου