Πριν από μια δεκαετία, η Λισαβόνα ήταν μια από τις φθηνότερες αγορές ακινήτων της Ευρώπης, με το ιστορικό της κέντρο να είναι διάσπαρτο με ημι-εγκαταλελειμμένα κτίρια που «φώναζαν» για συντήρηση.
Όλα αυτά άρχισαν να αλλάζουν όταν η κυβέρνηση ήρε τους ελέγχους ενοικίων το 2012 και εισήγαγε τη «χρυσή βίζα» – μια γρήγορη άδεια παραμονής για μη Ευρωπαίους που ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν τουλάχιστον 500.000 ευρώ για ένα ακίνητο. Το πρόγραμμα ήταν τόσο δημοφιλές στους επενδυτές από την Κίνα που οι διαφημιστικές πινακίδες στο αεροδρόμιο της Λισαβόνας που πουλούσαν πολυτελή ακίνητα ήταν γραμμένες στα κινέζικα.
Όπως επισημαίνει το Bloomberg, η κίνηση βοήθησε να αναζωογονηθεί η ετοιμοθάνατη αγορά ακινήτων της πορτογαλικής πρωτεύουσας, καθώς η χώρα αγωνιζόταν να βγει από μια βαθιά ύφεση μετά την αναζήτηση διεθνούς διάσωσης το 2011. Σήμερα, το κέντρο της Λισαβόνας ξεχειλίζει από νέα ξενοδοχεία, βραχυχρόνιες ενοικιάσεις και φανταχτερά καταστήματα όπως σε άλλες πρωτεύουσες.
Hotspot των ξένων πλουσίων η Ελλάδα – Ψάχνουν να αγοράσουν ακίνητα
Αλλαγή κλίματος
Ωστόσο, πολλοί ντόπιοι παραπονιούνται ότι δεν έχουν πλέον την οικονομική δυνατότητα να ζουν στη Λισαβόνα, όπου οι τιμές των ακινήτων υπερτριπλασιάστηκαν από το 2015. Μερικοί έχουν βγει στους δρόμους για να διαμαρτυρηθούν, πετώντας πέτρες και μπουκάλια στην αστυνομία σε μια διαδήλωση τον Απρίλιο.
Τον Φεβρουάριο, ο Πρωθυπουργός Αντόνιο Κόστα δήλωσε ότι η κυβέρνησή του κλείνει το πρόγραμμα χρυσής βίζας για να τερματίσει την κερδοσκοπία στην αγορά ακινήτων. Ξένοι επενδυτές και κτηματομεσίτες έχουν πει ότι ο πρωθυπουργός αυτοπυροβολείται στα πόδια αποφεύγοντας τις τόσο απαραίτητες ξένες επενδύσεις.
«Οι χρυσές βίζες δεν έχουν καμία σχέση με την αύξηση των τιμών των ακινήτων γιατί αντιπροσωπεύουν μόνο ένα μικρό ποσοστό των συμφωνιών ακινήτων», δήλωσε ο Jose Cardoso Botelho, επικεφαλής της Vanguard Properties, ενός από τους μεγαλύτερους μεσίτες της Πορτογαλίας. «Το πρόβλημα της αγοράς μας είναι πολύ απλό: Υπάρχει έλλειψη προσφοράς και τεράστια ζήτηση».
Ωστόσο, οι Πορτογάλοι νομοθέτες αναμένεται να ψηφίσουν για τον τερματισμό του προγράμματος χρυσής βίζας τις επόμενες εβδομάδες.
Δεν θα είναι μόνοι τους να το κάνουν. Η Ιρλανδία έκλεισε το πρόγραμμά της στις 15 Φεβρουαρίου. Και η Ελλάδα λέει ότι θα διπλασιάσει το επενδυτικό της όριο στα 500.000 ευρώ σε ορισμένες περιοχές της χώρας. Αυτό ακολουθεί χρόνια που η ΕΕ ζήτησε από τα κράτη μέλη να τερματίσουν αυτά τα προγράμματα, επικαλούμενη τον κίνδυνο ξεπλύματος βρώμικου χρήματος και διαφθοράς.
Καθώς η Πορτογαλία ετοιμάζεται να κλείσει την πόρτα στο πρόγραμμά της, ορισμένοι ξένοι επενδυτές αγωνίζονται να βρουν ένα ακίνητο και να υποβάλουν αίτηση για βίζα.
Latest News
Γιατί τα ΔΣ τα βάζουν με συμβούλους μετόχων
Οι σωστοί σύμβουλοι και οι εστιασμένοι επενδυτές είναι ζωτικής σημασίας για μια εύρυθμη λειτουργία των μετόχων
H αμερικανική οικονομία απειλείται από στασιμοπληθωρισμό
Αυτό μπορεί να είναι χειρότερο από την οικονομική ύφεση
Προβλέψεις για ανάπτυξη έως 3,5% στο Χονγκ Κονγκ το α΄ τρίμηνο
Εντός του εύρους της πρόβλεψης οικονομικής ανάπτυξης για ολόκληρο το έτος, σύμφωνα με το οικονομικό επιτελείο του Χονγκ Κονγκ
Η ύφεση της αγοράς ακινήτων στη Σιγκαπούρη προσφέρει ευκαιρίες για κροίσους
Η ύφεση στην αγορά ακινήτων της πόλης-κράτους προσφέρει ευκαιρίες για όσους έχουν χρήμα
Αναποτελεσματικές οι κυρώσεις σε Ρωσία και Ιράν
Στο Ιράν επιβάλλονται κυρώσεις εδώ και 40 χρόνια. Στη Ρωσία έχουν επιβληθεί τόσες κυρώσεις, όσο σε καμία άλλη χώρα. Τα αποτελέσματά τους όμως είναι πενιχρά
Ο τεράστιος εταιρικός ανασχηματισμός της Google - Ποιος αποκτά περισσότερη ισχύ
Ο επικεφαλής της DeepMind της Google αποκτά περισσότερη δύναμη, ενώ ο επικεφαλής των συσκευών Pixel θα επιβλέπει επίσης το Android
Πώς οι μεγάλες πολυεθνικές χτίζουν… «αυτοκρατορίες» τον 21ο αιώνα
Τι σηματοδοτούν οι τελευταίες επιχειρηματικές συνεργασίες των Disney, Ford και Microsoft
Εργο - μαμούθ 35 δισ. για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο του κόσμου στο Ντουμπάι
Το διεθνές αεροδρόμιο Al Maktoum θα είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο εξυπηρετώντας έως και 260 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως
Rolls Royce: Επεκτείνει εργοστάσιο για να παράγει με πιο... αργό ρυθμό αυτοκίνητα
Από το 2020, οι πωλήσεις της Rolls-Royce αυξήθηκαν κατά 17%, φτάνοντας το ρεκόρ των 6.032 οχημάτων πέρυσι
Η Ιταλία μπορεί να τα καταφέρει χωρίς ρωσικό αέριο - Τι υποστηρίζει ο ιταλός υπουργός Ενέργειας
Η Ρώμη δεν έχει κανένα λόγο να αντιταχθεί στις κυρώσεις της ΕΕ που στοχεύουν το ρωσικό LNG, δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας