![ΙΕΛΚΑ: 1 στους 2 θα κάνει διακοπές το καλοκαίρι 2023 [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/05/paralia1-1-scaled.jpg)
Πόσοι τελικά θα πάνε διακοπές; Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) πραγματοποιεί κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών σε σχέση με θέματα της επικαιρότητας, με δείγμα 1.000 καταναλωτές.
Η τελευταία έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 6-10 Μαΐου 2023 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση των ανατιμήσεων στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.
«Στα ύψη» οι τιμές στις παραλίες – 90 ευρώ για μια ξαπλώστρα στο Σούνιο
Όπως καταγράφεται στο σχήμα 1, υπάρχουν σημαντικές αλλαγές το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες σε διάφορες περιοχές συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών.
Καταρχάς είναι ξεκάθαρη μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων.
Όπως φαίνεται μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά.
Συγκεκριμένα:
- Tο 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
- Το 49% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
- Το 54% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
- Το 27% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
- Το 32% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
- Το 17% (έναντι 11% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
- Το 49% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.
Μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.
Το πόσο έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται στο σχήμα 2. Στο σχήμα καταγράφει διαχρονικά την προτεραιότητα που δίνουν οι καταναλωτές την τελευταία 4ετία σε σχέση με την επιλογή τροφίμων. Συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή.
Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.
Η αναγκαία περικοπή δαπανών από τα νοικοκυριά αποτυπώνεται και στο σχήμα 3, όπου 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν κάνει διακοπές το 2023, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες.
6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50%.
Τα στοιχεία αυτά δείχνουν κυρίως την κακή ψυχολογία του αγοραστικού κοινού και δευτερευόντως ρεαλιστικές προβλέψεις.
Τέλος, όσον αφορά το market pass, το οποίο είναι ακόμα εν ισχύ, όπως φαίνεται στο σχήμα 4, το 72% του κοινού δεν έχει επηρεαστεί από αυτό.
Το 8% δηλώνει ότι ξοδεύει λιγότερα χρήματα, προφανώς αντικαθιστώντας μέρος της δαπάνης ιδίων χρημάτων με χρήματα από το market pass, ενώ το 21% δηλώνει ότι ξοδεύει περισσότερα χρήματα σήμερα, προσθέτοντας χρηματική δαπάνη μέσω του market pass στην ιδιωτική δαπάνη χρημάτων. Συνολικά φαίνεται μία θετική επίδραση στην αγορά από το market pass, αλλά σε μικρό βαθμό.


Latest News
![Χρυσές λίρες: Φρενίτιδα χωρίς τέλος – Πόσες πούλησαν και αγόρασαν οι Έλληνες [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/xrises-lires-600x300.jpg)
Φρενίτιδα χωρίς τέλος - Πόσες λίρες πούλησαν και αγόρασαν οι Έλληνες [πίνακες]
Οι κλυδωνισμοί από τον «τυφώνα» των δασμών - Οι Ελληνες πουλάνε τις λίρες τους ενώ ο χρυσός καλπάζει

Επιδόματα: Ποιες πληρωμές θα γίνουν από 22 έως 25 Απριλίου
Το χρονοδιάγραμμα ΕΦΚΑ - ΔΥΠΑ - Ποιοι πάνε ταμείο την ερχόμενη εβδομάδα

Ξεκινά το «παζάρι» για τις νέες φοροελαφρύνσεις - Η ημερομηνία κλειδί και τα σενάρια
Δασμοί και έξτρα έσοδα από φοροδιαφυγή ορίζουν τον δημοσιονομικό χώρο για νέες φοροελαφρύνσεις

Πότε θα καταβληθούν οι συντάξεις - – Όλες οι ημερομηνίες ανά ταμείο
Οι ημερομηνίες πληρωμής για τις συντάξεις ακολουθούν τον κανόνα του διαχωρισμού μεταξύ Μισθωτών και Μη Μισθωτών

Μεγάλη η απήχηση των Youth Pass στους νέους - Πόσοι έλαβαν 150 ευρώ
Το Youth Pass μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την πραγματοποίηση αγορών ή τη λήψη υπηρεσιών από επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς του πολιτισμού, του τουρισμού και των μεταφορών

Ποια ελληνικά προϊόντα χτυπούν οι δασμοί Τραμπ - Πώς επηρεάζονται οι τιμές
Η κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου όπως εξελίσσεται αναμένεται να διαταράξει τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού απειλώντας την ανθεκτικότητα των οικονομιών

Η επόμενη μέρα για το ελληνικό χρέος - Τι φέρνει η αποπληρωμή των δανείων του Μνημονίου
Το δημόσιο χρέος της Ελλάδας, που είναι σήμερα το υψηλότερο στην ευρωζώνη, αναμένεται να «πέσει» κοντά στο 135% του ΑΕΠ μέχρι το 2027

Η ανάγκη για επαναβιομηχάνιση της Ελλάδας - Τι λένε κορυφαίοι Έλληνες επιχειρηματίες
Μονόδρομο αποτελεί η επαναβιομηχανοποίηση της χώρας και η ενίσχυση της παραγωγικότητας και της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας
![Επιχειρήσεις: Με τι επιτόκιο δανείζονται – Πώς θα ξεκλειδώσει περισσότερη ρευστότητα [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/daneia-trapezes-768x432-1-600x338.jpg)
Με τι επιτόκιο δανείζονται οι ελληνικές επιχειρήσεις - Πώς θα ξεκλειδώσει περισσότερη ρευστότητα [γράφημα]
Η υποχώρηση των επιτοκίων δημιουργεί αυξημένες ευκαιρίες για τις τράπεζες

Πού βρίσκει... πόρτα το Σπίτι μου 2 - Η κούρσα για την χρηματοδότηση
Μεγάλο ενδιαφέρον για τη δεύτερη φάση του προγράμματος Σπίτι μου 2