Υπάρχει το πορτρέτο της Λύσσας στην ιστορία της τέχνης; Και πώς απέδωσαν οι καλλιτέχνες της αρχαιότητας την Ανάγκη, την Ποινή και τη Μανία; Τις απαντήσεις υπόσχεται να δώσει η νέα έκθεση που ετοιμάζει το Μουσείο Ακρόπολης υπό τον τίτλο «ΝοΗΜΑΤΑ. Προσωποποιήσεις και αλληγορίες από την αρχαιότητα στο σήμερα» και έτυχε θετικής γνωμοδότησης κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.
Περίπου 160 έργα γλυπτικής, κεραμικής, ζωγραφικής, μεταλλοτεχνίας – ανάμεσά τους 44 από μουσεία της Ελλάδας, ιδρύματα και ιδιωτικές συλλογές καθώς και 79 από μουσεία της Ιταλίας, το Βρετανικό, το Πράδο και το Ιστορίας της Τέχνης της Βιέννης – θα συνθέσουν «μια δύσκολη έκθεση», όπως ανέφερε ο γενικός διευθυντής του μουσείου, εμπνευστής και επιμελητής της, Νίκος Σταμπολίδης.
«Δεν πρόκειται για έναν διάλογο ανάμεσα σε αρχαιότητες και έναν εικαστικό δημιουργό, αλλά για μια «τετραλογία» που εξερευνά το θέμα των προσωποποιήσεων και των αλληγοριών από την αρχαιότητα, το Βυζάντιο, την Αναγέννηση και τη σύγχρονη τέχνη».
Επί της υποδοχής στα προγραμματισμένα εγκαίνια της 1ης Δεκεμβρίου θα βρίσκεται «Ο Κρόνος που τρώει το παιδί του» (1638) του Ρούμπενς, που θα ταξιδέψει από τη Μαδρίτη. Το ψηφιδωτό «Θέρος» από το Μουσείο της Θεσσαλονίκης μαζί με τις «Τέσσερις εποχές» όπως τις είδε ο Γιάννης Τσαρούχης θα συνυπάρξουν με την «Αφρική» (ή τη «Νουμιδία») όπως αποτυπώθηκε σε νόμισμα του 1ου αι. π.Χ. και τα «πρόσωπα» της Περσίας και της Αιγύπτου που αποδόθηκαν σε κώδικα, ο οποίος φυλάσσεται στην Ιερά Μονή Ιβήρων.
Παρόντες στον χώρο περιοδικών εκθέσεων θα είναι, εκτός άλλων, ο με εφηβικό κορμί χάλκινος Υπνος των ελληνιστικών χρόνων, η φτερωτή Εριδα, η Δίκη και η Αδικία, η Ανάγκη και η Μανία, αλλά και ο Φθόνος, η Ευδαιμονία και η Πανδαισία όπως αποτυπώθηκαν σε αγγεία και ειδώλια. Η Αρετή επίσης και η Ευγένεια όπως τις «είδε» ο βενετός ανανεωτής της παράδοσης της τοιχογραφίας Τιέπολο (1740-1750), η Ζήλια στο έργο του αναγεννησιακού ζωγράφου Τζανμπατίστα Μπελίνι και η Συκοφαντία όπως αποδόθηκε από το εργαστήριο του Σάντρο Μποτιτσέλι.
Από το Βρετανικό
Και ενώ έμεινε ανοιχτό το ενδεχόμενο να ταξιδέψει στην Αθήνα κάποια εκδοχή της «Κραυγής» του Μουνκ από το Οσλο, την άδεια εισόδου των οκτώ δανείων από το Βρετανικό καλείται κατ’ εξαίρεση να υπογράψει ο/η επόμενος/η υπουργός Πολιτισμού, και όχι η προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, όπως ισχύει κατά κανόνα.
Η εξαίρεση, που δεν συμπεριλήφθηκε στη γνωμοδότηση, θα εφαρμοστεί επειδή η πολιτική της Ελλάδας είναι τα δημόσια μουσεία να μη δανείζονται αντικείμενα από το Βρετανικό στο πλαίσιο της διεκδίκησης των Γλυπτών του Παρθενώνα. Γι’ αυτό η αρμόδια διεύθυνση του ΥΠΠΟ εισηγήθηκε αρνητικά. Η ήδη θετική ανταπόκριση του Βρετανικού Μουσείου, όμως, η θέση του Ν. Σταμπολίδη ότι δεν θα είναι εύκολο να καλυφθούν τα κενά, αλλά και το γεγονός ότι η διεκδίκηση των Γλυπτών δεν επιλύεται μεταξύ των δύο μουσείων είχαν ως αποτέλεσμα την ομόφωνη θετική γνωμοδότηση.
Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»
Latest News
Τι λένε στις ΗΠΑ για το μέλλον του Αντετοκούνμπο
Οι φήμες που θέλουν τον Γιάννη Αντετοκούνμπο να φεύγει από τους Μπακς σε περίπτωση που η χρονιά δεν έχει ευτυχής κατάληξη ολοένα και δυναμώνουν.
Τα χρυσά γκολ του Βινίσιους
Ο Βινίσιους πέτυχε καθοριστικά γκολ για τη Ρεάλ στην πορεία για την κατάκτηση του 15ου UEFA Champions League.
Ένας... Athlos για τα πυρηνικά στην Ελλάδα: Η startup που θέλει να αλλάξει τα δεδομένα
Η Athlos είναι μια πρωτοβουλία για την πυρηνική ενέργεια που αναπτύχθηκε φέτος - Τι λένε στον ΟΤ οι ιδρυτές
Εργοτάξιο ξανά το ΟΑΚΑ – Διαγωνισμός 65 εκατ. για τις στέγες Καλατράβα
Το ΟΑΚΑ κλείνει από το καλοκαίρι του 2025 για εργασίες αποκατάστασης της στατικής επάρκειας στις στέγες του Ολυμπιακού Σταδίου και του ποδηλατοδρομίου
Τζόζεφ Στίγκλιτς: «Η Ελλάδα ανέκαμψε, αλλά όχι η ευημερία του λαού»
Ο αμερικανός οικονομολόγος Τζόζεφ Στίγκλιτς μίλησε για τις παγκόσμιες προκλήσεις, τον ψυχρό πόλεμο μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας και τις αμερικανικές εκλογές
Οι αμερικανικές εκλογές και η πολιτική διάσταση των McDonald's
Πώς τα McDonald's συνυφαίνονται με την πολιτική και την κοινωνία των ΗΠΑ
Αξιοζήλευτα ακμαίος στα 90 του - Το μυστικό του Τζόρτζιο Αρμάνι δεν κοστίζει εκατομμύρια
Στον Τζόρτζιο Αρμάνι δεν άρεσε ποτέ να τον αποκαλούν «βασιλιά» - Εχτισε όμως μια αυτοκρατορία
Ο Αλ Πατσίνο αποκαλύπτει: Πώς έχασα 50 εκατομμύρια
«Η πόρτα ήταν ορθάνοιχτη και άνθρωποι που δεν ήξερα ζούσαν από εμένα», γράφει ο βραβευμένος Αλ Πατσίνο, μιλώντας για την οικονομική καταστροφή που υπέστη
Η «τρελή» πρόταση των 250.000.000 ευρώ στην Μπαρτσελόνα για τον Γιαμάλ και η απάντηση
Ο πρόεδρος της Μπαρτσελόνα, Ζοάν Λαπόρτα, αποκάλυψε ότι το καλοκαίρι είχε πρόταση 250.000.000 ευρώ για τον Λαμίν Γιαμάλ, με το «Goal» να αναφέρει ότι η συγκεκριμένη ομάδα ήταν η PSG.
Ένοχη για απάτη 7 εκατ. δολ. η σύμβουλος τέχνης των star - Η πολυτελής ζωής και η σχέση με τον ντι Κάπριο
Η Λίζα Σιφ είναι αντιμέτωπη με ποινή κάθειρξης έως και 20 έτη - Το σχέδιο δράσης της και η πτώχευση