Αρχική μελέτη για το πώς η περιοχή του Κόλπου και η Ευρώπη θα μπορούσαν να συνδεθούν απευθείας με έναν αγωγό για τη μεταφορά υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα, ένα βασικό συστατικό σε φιλικά προς το κλίμα ενεργειακά και βιομηχανικά συστήματα του μέλλοντος, εκπόνησαν από κοινού η RINA με την AFRY.
Όπως τονίζεται στην σχετική ανακοίνωση, τα αποτελέσματα της μελέτης καταδεικνύουν μια «μεταμορφωτική ευκαιρία» για την πλήρη απελευθέρωση των τεράστιων δυνατοτήτων του Κόλπου ως οικονομικά αποδοτικής πηγής υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα για την Ευρώπη.
Με άφθονα αποθέματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και Φυσικού Αερίου, η περιοχή του Κόλπου πρόκειται να γίνει κορυφαίος παγκόσμιος παραγωγός πράσινου και μπλε υδρογόνου, αμμωνίας και άλλων προϊόντων.
Πώς η Ελλάδα μετατρέπεται σε κόμβο μεταφοράς υδρογόνου στη ΝΑ Μεσόγειο
Ο ρόλος της Ελλάδας
Η ιδέα ενός αγωγού υδρογόνου που συνδέει το Κατάρ, τη Σαουδική Αραβία, την Αίγυπτο και διασχίζει τη Μεσόγειο Θάλασσα προς την Ευρώπη, φτάνοντας όπως δείχνει ο σχετικός χάρτης στην Ελλάδα, μπορεί να φαίνεται φιλόδοξη, αλλά η αρχική εκτίμηση δείχνει τη σκοπιμότητά του. Από την ανάλυση προκύπτει ότι με κατάλληλη διαμόρφωση ο αγωγός θα μπορούσε να μεταφέρει 100 TWh ή περίπου 2,5 εκατομμύρια τόνους υδρογόνου ετησίως.
Επιπλέον, με την κατασκευή πρόσθετων αγωγών ίδιας φύσης, η μεταφορική ικανότητα θα μπορούσε να αυξηθεί σημαντικά.
Το κόστος μεταφοράς υδρογόνου μέσω αυτού του αγωγού φαίνεται αρχικά σε περίπου 1,2 EUR/kg H2. Οι χώρες του Κόλπου, με τη σειρά τους, θα μπορούσαν να προμηθεύουν πράσινο και μπλε υδρογόνο στον οικονομικό κόμβο της Ευρώπης με κόστος παράδοσης υδρογόνου (LCODH) περίπου 2,7 EUR/kg ξεκινώντας από τη δεκαετία του 2030, το οποίο μακροπρόθεσμα θα μειωθεί σε περίπου 2,3 EUR/kg.
Γεωπολιτικές προκλήσεις
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι πρόσφατες γεωπολιτικές προκλήσεις ανάγκασαν την Ευρώπη να εξερευνήσει εναλλακτικές οδούς για την ενεργειακή ασφάλεια, συμπεριλαμβανομένης της σύνδεσης της Ανατολικής Μεσογείου και της Ευρώπης μέσω του έργου EastMed Natural Gas. Ταυτόχρονα, η συζήτηση για την εξαγωγή υδρογόνου και των προϊόντων του από τον Κόλπο στην Ευρώπη περιστρέφεται επί του παρόντος γύρω από τη μεταφορά με πλοίο.
Αυτές οι επιλογές λαμβάνουν επιδοτήσεις από την ΕΕ και προωθούν τη δραστηριότητα στη βιομηχανία αερίου/υδρογόνου, αλλά ενδέχεται να μην είναι πιο αποτελεσματικές για τις μεταφορές χύδην. Ένα ανταγωνιστικό και δραστικό έργο αγωγού από την περιοχή του Κόλπου στο εγγύς μέλλον θα μπορούσε να προσφέρει ένα βιώσιμο και ισχυρό συμπλήρωμα.
Ο Αντόνιο Νοντάρι, μέλος της Εκτελεστικής Ομάδας Διαχείρισης της AFRY Management Consulting δήλωσε: «Η συνεργασία μεταξύ RINA και AFRY παρέχει μια μοναδική και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα άποψη μιας σημαντικής ευκαιρίας να κάνουμε ένα βήμα μπροστά στη μετάβαση της πράσινης ενέργειας για την Ευρώπη και την περιοχή MENA. Εκτός από την κατανόηση των ευκαιριών, η ομάδα εμπειρογνωμόνων που εργάστηκε σε αυτήν την έκθεση έχει μια ρεαλιστική άποψη για τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν και έχει τις λύσεις για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων».
Από την πλευρά του ο Αντρέα Μπομπάρντι, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της RINA υπογράμμισε: «Μέσω της συνδυασμένης τεχνογνωσίας της AFRY και της RINA, αυτή η πρώτη στο είδος της μελέτη εξετάζει εναλλακτικές οδούς, τεχνικές παραμέτρους και σκοπιμότητα, γεωστρατηγικές συνθήκες και οικονομικές εκτιμήσεις για αγωγό υδρογόνου που θα συνδέει απευθείας τον Κόλπο με την Ευρώπη ως στοιχείο ενός ολοκληρωμένου συστήματος πράσινης ενέργειας και βιομηχανίας σε όλη την Ευρώπη και τη ΜΕΝΑ. Τα ευρήματα της μελέτης αντιπροσωπεύουν μια αποφασιστική συμβολή στην τόνωση της οικονομίας του υδρογόνου. Μαζί με την AFRY, έχουμε εντοπίσει έναν πιθανό σταθερό διάδρομο για να συνδυάσουμε την προσφορά και τη ζήτηση. Η κλιμάκωση της υιοθέτησης υδρογόνου περνά μέσα από έργα όπως αυτό».
Latest News
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Πάνω από 35 εκατ. η ενίσχυση δήμων από το ειδικό τέλος ΑΠΕ
Ανάμεσα στις πιο ευνοημένες, περιοχές με σημαντική αιολική ανάπτυξη στη νότια Εύβοια, στη Θράκη, στη Βοιωτία και στην Κρήτη, επισημαίνει η ΕΛΕΤΑΕΝ
Επιδοτήσεις έως 6.000 για αντλίες θερμότητας και έως 1.020 ευρώ για ηλιακούς θερμοσίφωνες
Αναλυτικά ο οδηγός για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα για νοικοκυριά»
BP και JERA δημιουργούν κοινή εταιρεία στα αιολικά με δυναμικότητα 13 GW
Η παραγωγική ικανότητα της νέας εταιρείας, που δημιουργούν η βρετανική BP με την ιαπωνική JERA, θα φτάνει τα 13 GW
Επιδοτήσεις έως και 60% για ηλιακούς θερμοσίφωνες και αντλίες θερμότητας – Οι δικαιούχοι
Στο Ταμείο Ανάκαμψης τα συστήματα θέρμανσης νερού από ΑΠΕ, όπως οι ηλιακοί θερμοσίφωνες και οι αντλίες θερμότητας
Χωρίς... φρένο η BYD - Ξεπερνά Ford-Honda σε πωλήσεις, 200.000 νέες προσλήψεις
Η BYD βρίσκεται σε μια εκπληκτική επέκταση φέτος - Αυξημένη ικανότητα παραγωγής, πολλές χιλιάδες νέοι εργαζόμενοι στα εργοστάσια
Copernicus: Είναι «βέβαιο» πως το 2024 θα είναι το θερμότερο έτος στην ιστορία
Σύμφωνα με τον Κοπέρνικο (Copernicus), αναμένεται να είναι η πρώτη φορά που θα ξεπεραστεί ένα κρίσιμο όριο για την προστασία του πλανήτη από την υπερθέρμανση.
Μια «συννεφιασμένη» εξήγηση για τους καύσωνες
Τα ρεκόρ υψηλών θερμοκρασιών του 2023 αποτέλεσαν γρίφο για τους επιστήμονες, που τώρα φαίνεται να βρήκαν τη λύση του στην απουσία χαμηλών νεφώσεων στην ατμόσφαιρα